Zina Sucu By: neslinur Date: 30 Temmuz 2010, 18:19:07
Zina Sucu
Ýslâm hukukunda buna "Hadd-i zina" denir. Zinanýn büyük bir suç ve büyük bir günah olduðu, kitap, sünnet ve icma' ile sabit olmuþtur. Kadýnýn iffetini, erkeðin þeref ve güvenirliðini, ailenin namus ve bekasýný koruyup toplum yapýsýnda denge ve düzeni saðlamak için zina kesinlikle yasaklanmýþ ve maddî, manevî müeyyidelerle önlenmeye çalýþýlmýþtýr. [256]
Ýlgili Hadisler
Ebû Hüreyre ile Zeyd b. Hâlid (r.a.) den yapýlan rivayete göre, ikisi þöyle haber vermiþlerdir: "Bedevilerden bir adam Resûlüllah'a (s.a.v.) geldi ve þöyle dedi: "Ya Resûlellah! Allah'ý size hatýrlatýrým ki benim hakkýmda mutlaka Allah'ýn kitabýyla hüküm vermiþ olasýn..." Diðer hasým ki bundan daha bilgili ve anlayýþlý idi; þöyle dedi: "Evet, aramýzda Allah'ýn kitabýyla hükmet ve (konuþmam için) bana izin ver." Bunun üzerine Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz ona: "Konuþ, ne diyeceksen de" diye emretti. Adam söze þöyle baþladý: "Doðrusu benim oðlum bu adamýn yanýnda ücretle çalýþmaktaydý. Derken bunun karýsýyla zina etmiþtir ve ben de haber alýp edindiðim bilgiye göre oðluma
recný cezasý gerekmektedir. O bakýmdan oðlumdan yana (bu adama) yüz koyun ve bir de cariye fidye olarak verdim. Arkasýndan ilim ehlinden durumu sordum. Onlar bana, oðluma yüz deðnek vurulmasý ve bir yýl sürgün edilmesi gerektiðini ve bu adamýn kasýnýnýn da recmedilmesini bildirdiler."
Bu ifade üzerine Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz þöyle buyurdu: "Canýmý kudret elinde tutan zata yemin ederim ki, aranýzda mutlaka Allah'ýn kitabýyla hükmedeceðim: Cariye ve yüz koyunun sana geri verilmesi; oðlunuza (bu suçtan dolayý) yüz deðnek vurulup bir yýl sürgün edilmesi gerekir. Sen de ya Üneys -ki bu zat Eþlem kabilesinden biridir- o kadýna git, þayet suçunu itiraf ederse onu recmet..." Üneys ile sözü edilen adam birlikte ertesi gün kalkýp o kadýna gittiler, kadýn zina ettiðini itirafta bulundu. Bunun üzerine Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz emretti de o kadýn recmedildi." [257]
Ebû Hüreyre (r.a.) den yapýlan rivayete göre, Peygamber (s.a.v.) Efendimiz henüz evli olmayýp zina eden bir adamýn bir yýl sürgün edilmesine ve üzerinde had cezasý uygulanmasýna hükmetti." [258]
Þa'bl'den yapýlan rivayete göre, Hz. Ali (r.a.) kadýn recmetmeyi hükmedince, perþembe günü ona (yüz deðnek) vurdu ve cuma günü onu recmetti ve þöyle dedi: Ona Allah'ýn kitabýna göre (yüz deðnek) vurdum ve Resûlüllah'ýn sünnetine göre onu recmettim..." [259]
Ubâde b. Sâmit (r.a.) den yapýlan rivayete göre, Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz þöyle buyurmuþtur: "(Dinî hükümleri) benden alýn, benden alýn!... Gerçekten Cenâb-ý Hak onlar (zina edenler) için bir (çýkýþ) yolu göstermiþtir: Evlenmemiþ olan kimse, evlenmemiþ kimseyle zina ederse, her birine yüz deðnek ve bir yýl sürgün cezasý vardlH Evli veya dul kimse, evli veya dul kimseyle zina ederse, hfg birine yüz deðnek ve bir de recim cezasý vardýr.' [260]
Câbir b. Abdillah (r.a.) den yapýlan rivayete göre, bir adam bir kadýnla zina etmiþ bulunuyordu. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) Efendimiz emretti de o adama had cezasý olan yüz deðnek vuruldu.' Sonra o adamýn evli olduðu haber verilince, Peygamber (s.a.v.) emretti de o adam recmedildi. " [261]
Câbir b. Semure (r.a.) den yapýlan rivayete göre,' Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz Mâiz b. Mâlik'rrecmetmiþtir. Ancak râvî burada Resûlüllah'ýn (s.a.v.) ona yüz deðnek vurdurduðunu anmamýþtýr. [262]
Hadislerin Iþýðýnda Müctehidlerin Ýstidlal ve Îhticaclarý
a) Hanefîlere göre, mükellef kimsenin nikâh mülkünde ve elinin altýnda olmayan bir kadýnla üreme organýndan cinsel temasta bulunmasýyla zina hükmü ortaya çýkar. .
Bu durumda mükellef olmayan deli, bunak ve çocuðun zina etmesi haddi gerektirmez. Ancak bu gibilere ta'zîr ve benzeri cezalar uygulanabilir. Ayný zamanda kadýna dübüründen yaklaþýp münasebette bulunan kimse hakkýnda da had cezasý uygulanmaz, baþka cezalar taktir edilir.
Zina suçu kiþinin ikrar ve itirafýyla sübut bulacaðý gibi, dört þahidin þehadetiyle de sübut bulur. 'Ancak þahitlerin þehadetinde birtakým þartlarýn gerçekleþmesi gerekir, aksi halde suç sübut bulmaz. O þartlar þunlardýr:
1-Dört þahit b'iraraya gelip teker teker kalkýp hâkimin huzurunda falanýn filân kadýnla zina ettiðini gözleriyle gördüklerini söylemesi,
2-Zinanýn nasýl cereyan ettiðinin açýklanmasý,
3-Kimin kiminle zina ettiðinin kesin belirlenmesi,
4-Nerede zina ettiklerinin açýklanmasý,
5-Hangi gün ve saatte zina ettiklerinin bildirilmesi,
6- Üreme organýndan mý, yoksa dübürden mi temasta bulunulduðunun belirlenmesi bu cümledendir.
Böylece dört erkek þahit bütün bu þartlar çerçevesinde olayý gözleriyle ayan beyan gördüklerine þehadette bulunurlarsa zina suçu sübut bulur.
Zina ettiðini ikrar ve itiraf eden kimsenin ise âkil ve balið olmasý ve dört meclis (oturma yerin) de dört defa ikrarda bulunmasý gerekir. Ayný zamanda her defasýnda hâkimin onu reddedip "sen deli misin, yoksa aþýrý derece sarhoþ veya bunak mýsýn" demesi ve her reddedip uyarýda bulunmasýna karþý o kimsenin "hayýr bende bu gibi haller yoktur, ben falancayla zina ettim" demesi söz konusudur. Sonra da hâkimin zinanýn mahiyet ve keyfiyetinden, nerede iþlendiðinden ve hangi kadýnla zina ettiðinden sormasý ve hangi zamanda yaptýðýný belirlemesi gerekir.
Bütün bunlara olumlu cevap verdikten sonra had uygulanmadan önce veya had uygulama esnasýnda suçu reddederse, artýk uygulamadan vazgeçilir ve adam salýverilir.
Evli kimse zina suçu sabit olunca boþ ve geniþ arazide ölünceye kadar taþa tutulup recmedilir. Ancak taþ atmaya önce þahitlerin baþlamasý gerekir. Þahitler taþ atmaktan kaçýnýr veya orada bulunmazlar veyahut ölmüþ bulunurlarsa recim hükmü sakýt olur (uygulanmaz).
Ýmam Ebû Yusuf a göre, þahitlerin hepsi veya bir kýsmý taþ atmaktan kaçýnýr veya orada bulunmazsa, recim hükmü sakýt olmaz, imam (hakim veya vali veyahut hükümdar) taþlamaya baþlar, sonra oradaki insanlar onu takip eder.
Zina ettiðini ikrar ve itiraf edenin recmine ise Önce imam baþlar, sonra oradaki insanlar...
Zani veya zaniye recmen öldürüldükten sonra gasbedilip namazý kýlýnýr ve öylece defnedilir.
Evli olmayan kimsenin zina suçu sübut bulunduðunda recmedil-mez, yüz deðnek vurulur. Zina eden köle veya cariye ise, elli deðnek vurulur. [263]
b) Þâfiîlere göre de zina suçu ya þahsýn ikrar ve itirafýyla, veyahut dört þahidin þartlarýna ve kurallarýna uygun þehadetiyle sübut bulur. Ancak Ýmam Þâfýî, Ebû Hüreyre ve Zeyd b. Hâlid hadîsiyle istidlal ederek, "zina ettiðini bir defa ikrar ve itirafla þuç sübut bulur. Dört meclise dört defa ikrar etmesine gerek yoktur. Ayný zamanda recim uygulanýrken imamýn hazýr bulunup önce onun taþ atmasý gerekli deðildir. Nitekim Mâiz'in recm edilme sini emretmiþ ve uygulamada kendisi orada hazýr bulunmamýþtýr. Zina ettiði iddia eden kadýna Üneys'i gönderdi ve itiraf ettiði taktirde onu recmet diye emretti ve fakat recmedeceðin zaman bana haber ver, orada bulunayým buyýSmadý. Bunun gibi, Hz. Osman da (r.a.) bir kadýnýn recme dilmesini emretmiþ, fakat kendisi recim uygulanýrken orada hazýr bulunmamýþtýr" [264] diyerek farklý bir görüþ ve yorum ortaya koymuþtur.
Zina, zeker (penisin) in, þüpheden uzak kendisine haram kýlman iþtiha çaðýndaki kýz veya kadýnýn üreme organýna veya dübürüne girmesiyle gerçekleþir ve böyle bir temas sübut bulunduðu taktirde had ! gerekir. Bu konuda erkek ve kadýnýn dübürü kadýnýn üreme organý gibidir. Her iki çeþit temastan dolayý had gerekir. Sadece kadýnýn bacaklarý arasýna girmek, cinsel temasta bulunmamak zina sayýlmaz. Bunun gibi kendi zevcesi veya cariyesi ayhalinde bulunurken onlarla cinsel temasta bulunmasý veya zevcesi ve cariyesi, oruç veya ihramlý iken onlarla cinsel temasta bulunmasý zina sayýlmadýðýndan had de gerektirmez. Tabii bu hallerde cinsel temasta bulunmak haramdýr ve günahtýr.
Þahitsiz nikâhýn sahîh olduðunu iddia edenlerin iddiasýna uyarak bir kadýnla kendi aralarýnda evlenip cinsel temasta bulunan kimseye de' had uygulanmaz. Ancak þahitsiz nikâhýn caiz olmadýðý dikkate alýnarak ayrýlmalarýna hükmedilir. Ölü bir kadýnla cinsel temasta bulunan kimse büyük günah iþlemiþ olur. Ancak bundan dolayý had uygulanmaz, baþka cezalar verilir. Bunun gibi bir hayvanla temasta bulunan kimseye de had uygulanmaz, ta'zîr veya benzeri cezalar uygulanýr.
Zina suçunda kiþinin mükellef olmasý þarttýr. Ancak sarhoþ sekir halinde de olsa hakkýnda had cezasý uygulanýr.
Müslümanlardan uzak bir yerde eyleþen veya yeni Ýslâm'a girdiði için zinanýn haram olduðunu bilmeyen bir kimse zina fiilinde bulunursa, hakkýnda had cezasý uygulanmaz, baþka cezalar verilebilir. [265]
Evli kimse hür ve mükellef ise zina suçunun sübutundan.dolayý -isterse zimmî (gayr-i müslim vatandaþ) olsun- recmedilir. Evli olmayan hür kimseye yüz deðnek vurulur ve bir yýl sürgün edilir. Sürgün edileceði yerle bulunduðu yer arasýnda en az bir kasr-i salât (seferi namaz) caiz olacak kadar bir mesafede olmasý gerekin imam (hükümdar veya halîfe veya onun naibi) sürgün için bir yer belirlediði taktirde artýk þahsýn baþka seçeneði yoktur.
Zina suçu sabit olan bakire kýz yalnýz baþýna sürgün edilmez. Mahremiyle birlikte gitmesi gerekir. Mahremi gitmekten kaçýnýrsa, kendisine ücret verilir. Ancak bu hususta zorlanmaz. En sahîh kavi de budur. Köle zina ettiðinde elli deðnek vurulur ve yarým yýl sürgün edilir.
Zina suçunu ikrar ettikten sonra rücu' ederse had sakýt olur.
Dört erkek kýzýn zina ettiðine þehadette bulunur, dört tane kadýn da onun hâlen bakire olduðuna þahitlik ederse artýk o kýz hakkýnda had uygulanmaz ve onun zina ettiðini iddia eden kimseye hadd-i kazf gerekmez. Zira ortada dört þahit beyyine olarak bulunuyor.
Þahitlerden biri onun evin bir köþesinde, diðeri ise baþka köþesinde zina ettiðini belirtir bir þekilde söylerlerse, bu durumda suç sabit olmaz. Had uygulanýrken imam (hükümdar)m ve þahitlerin hazýr olmalarý müstehabdýr. Hanefîlere göre bulunmalarý gereklidir. [266]
c) Hanbelîlere göre, had cezasý ancak balið ve âkil olup zinanýn haram olduðunu bilen kimse hakkýnda vacip olur. Böylece çocuk ve delinin zina suçu sübut bulsa bile haklarýnda had uygulanmaz. Uykuda olan kadýna yaklaþýp penisini onun üreme organmma sokan kimse zina etmiþ olur ve bu yüzden had gerekir. Ancak kadýn uykuda iken böyle bir tecavüze maruz kaldýðý için hakkýnda had uygulanmaz. [267]
Hür evli erkek ve hür evli kadýn zina ettikleri taktirde, iki rivayetten birine göre ölünceye kadar taþlanýrlar. Ayný zamanda recimden önce onlara yüz deðnek vurulur. Diðer rivayete göre, sadece rec-medilirler, ama had vurulmazlar.
Zina eden erkek ise, onu recmederken ne çukur kazýlýr, ne de bir yere baðlanýr. Zina suçu ister dört þahitle, ister kendi ikrarýyla sübut bulsun fark etmez. Nitekim Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz Mâiz'in recmedilmesini emrederken çukur kazdýrmadý. Zina suçu dört þahitle sübut bulursa, þahitlerin de recim uygulanmasýna hazýr olmalarý sünnettir. Ayný zamanda ilk önce þahitlerin taþlamasý da sünnettir. Ýkrar ile sübut bulursa, hükümdar veya hâkim recme hazýr olur ve ilk taþ atan onlar olur. Zânî veya zânîyeye önce yüz deðnek vurulmasý, sonra recme dilmesi gerekli midir? Recmedilmeleri gereklidir. Ama yüz deðnek vurulmasýna artýk gerek yoktur. Ashabýn çoðu bu görüþtedir. Rasulullah (s.a.v.) zamanýnda bir iki uygulamada recimden önce yüz deðnek vurduðu belirtilmemiþtir.
Evli olmayan hür kimse zina ettiði taktirde yüz deðnek vurulur ve bir yýl sürgün edilir.
Zina eden erkekle kadýn re cm e dil dikten sonra usûlüne göre gusledilir, namazlarý kýlýnýr ve Öylece defnedilir.
Sürgün edilen kadýnla birlikte mahreminin de gitmesi gerekir. Ancak kadýn sürgün edildiði yere yerleþtikten sonra mahremi gerekirse geri dönebilir.
Recim uygulandýðýnda mü'minlerden bir cemaatin hazýr bulun-masý vaciptir:
Köle ve cariye zina ettiklerinde sadece her birine elli deðnek vurulur ve sürgün edilmezler.
Zina eden kimse ister kadýna üreme organýndan, isterse dübüründen münasebette bulunsun her ikisi de zina kabul edilir ve zina haddi gerekir.
Zina eden kimse zinanýn haram olmadýðýný iddia ederse, islâm'a yeni girmiþ veya müslümanlardan uzak ücra bir yerde yaþýyorsa, o taktirde sözü doðru kabul edilir ve had uygulanmaz. [268]
d) Mâlikîlere göre, dört adamýn þahitliðiyle zina ettiði sübut bulan kimse: "Ben bakireyim" veya erkek "Ben evli deðilim" dediði taktirde recim uygulanmaz, sadece yüzer deðnek vurulur. Ama iki kiþi onlarýn evli olduklarýna þehadet ederse, o taktirde kabul edilir ve recim hükmü uygulanýr.
Evli kadýn veya erkek zina eder de suçu sabit olursa, sadece rec-medilir, yüz deðnek vurulmaz.. Bekâr, yani evli olmayan kimse zina ettiði taktirde sadece yüz deðnek vurulur, ama recmedilmez.
Þahitler þehadette bulunur da hakim zina suçunun sübutundan dolayý adamý recmeder ve arkasýndan þahitler þehadetten rücu' ederlerse, Ýmam Mâlik'e göre, onlara had gerekir ve ayný zamanda mallarýna diyet tazmin edilir.[269]
Tahliller
831 no'lu Ebû Hüreyre ve Zeyd b. Hâlid hadîsi sahih olup istidlal ve ihticaca sâlihtir. Hadîs, evli olmayan kimsenin zina suçu sübut bulduðu taktirde ona hem yüz deðnek vurulmasýna, hem de bir yýl sürgün edilmesine delâlet etmektedir. Ayrýca zina suçu kiþinin ikrar ve itira-fiyle de sübut bulur, hükmü ortaya çýkýyor. Zânî veya zâniyenin dört defa üstüste ikrar ve itiraf etmesine bu hadiste ne delâlet, ne de iþaret vardýr. Ýkrar neticesi zânî veya zâniye sadece recmedilir. Recimden önce yüz deðnek vurulacaðýna dair bir beyân mevcut deðildir. Ancak diðer bazý hadîslerde dört defa ikrar söz konusu edilmektedir.
832 no'lu Ebû Hüreyre hadîsi de sahihtir. Yukarýdaki hadîsi kuvvetlendirmekte ve evli olmayan kimsenin zina suçu sübut bulduðu taktirde yüz deðnek vurulacaðý ve bir yýl süreyle sürgün eclileceði hükmü ortaya çýkmaktadýr.
832 no'lu Þa'bî rivayeti de sahîlý kabul edilmiþtir. Ancak yukarýdaki iki sahîh hadîsin hilâfýna bir hüküm taþýmaktadýr. Bu rivayete göre, zina suçu sübut bulan kimseye önce yüz deðnek vurulur, sonra recmedilir. Hz. Ali'nin (r.a.) bu uygulamanýn Allah'ýn kitabýna,
Peygamberin sünnetine uygun olduðunu beyân etmesi ise üzerinde durulmaya deðer bir anlam taþýmaktadýr. Niketik Hanbelîlerin iki görüþ kavlinden birine göre bu iki ceza birden uygulanýr. Diðer üç mezhep bu rivayetle istidlal ve ihticacda bulunmamýþlardýr.
834 no'lu Ubade hadîsiyle Þa'bî hadîsi birbirini kuvvetlendirmektedir. Ancak Buharî, Ubâde hadîsini tahrîc etmemiþtir. Nesâî de kendi Sünen'inde buna yer vermemiþtir.
835 no'lu Câbir hadîsi hakkýnda Ebû Dâvud susup görüþ beyân etmemiþtir. Bu istidlale sâlih olduðuna delâlet eder. Böylece zina eden adamýn Önce bekâr olduðu kanaatine varýlarak yüz deðnek vurulmakla yetinilmiþ ve sonra onun evli olduðu kesin anlaþýlýnca recmedilmiþtir. O bakýmdan hadîs zina suçundan dolayý iki cezanýn birden uygulanmasýna delâlet etmemektedir.
Ebû Dâvud bu hadîsi iki tarikiyle tahrîc etmiþ bulunuyor. Ýsnadmdaki ricalin hepsi rical-i sahîhtir. Ayrýca Nesâî de bu hadîsi tahrîc etmiþtir.
Gerek Þa'bî, gerekse Ubade b. Sâmit hadîslerinden farklý bir hüküm ifade etmekte olup üç mezhebin görüþ ve içtihadýna mesned teþkil etmektedir.
836 no'lu Câbir b. Semure hadîsini ayný zamanda Beyhakî tahrîc etmiþ ve Hafýz îbn Hacer onu Telhis'te nakletmiþtir. Ancak Hafýz hadîs üzerinde bir görüþ beyan etmemiþtir. Hadîsi ayrýca Hafýz Bezzar da tahrîc etmiþ bulunuyor.
Ebû Hüreyre ile Zeyd b. Hâlid hadîsinde Peygamber'e (s.a.v.) baþvuran bedevînin Allah'ý hatýrlatarak Allah'ýn kitabýna göre oðlu hakkýnda bir hüküm istemesi ve Peygamber'in de (s.a.v.) Allah adýna yemin edip O'nun kitabýna göre hükmedeceðini bildirmesi, sünnetin de Kitabullah'ý tamamlayan ve açýklayan bir kaynak olduðuna delil sayýlýr. Zira Kur'ân'da sadece celdden, yani yüz deðnek vurulmasýndan söz edilmekte olup sürgünden bahsedilm emektedir.
Peygamber (s.a.v.) Efendimiz'in kadýný kendi huzuruna çaðýr-mayýp Uneys'i ona gördermesi bir incelik taþýmaktadýr. Zira kadýnýn çaðýrýlmasý hem dikkatlarý ona çekebilir, hem de kadýný fazlasýyla ,. üzebilirdi. Ayný zamanda kadýn suçlalamayý reddettiði taktirde suçlamada bulunan adama hadd-i kazf olarak seksen deðnek vurulmasý gerekiyordu. Ancak günahkâr kadýn âhiret azabmdansa dünya azabýný tercih ederek doðruyu söylemeyi daha uygun görmüþtür.
Þüphesiz kadýnýn ikrar ve itirafý üzerine Üneys hem yalnýz baþýna bu uygulamayý yapmamýþtýr, hem de kadýnýn ikrarýný Peygamber (s.a.v.) Efendimiz'e iletmeden kendi baþýna bir sonuca varmamýþtýr. Hadîs metninde olayýn özeti verilmekte, detayýna girilmemektedir.
Hz. Ali'nin zina suçu sübut bulan kadýna perþembe günü yüz deðnek vurdurmasýna ve cuma günü de recmetmesine gelince, cuma günü nýü'minlerin biraraya gelmesinin daha kolay olduðuna ve böylece recim uygulamasýna mü'minlerin hazýr bulunmalarýný saðlamaya yönelik bulunuyor.
Ayný zamanda Ýmam Þafiî bir kavlinde ve Ebû Sevr sözü edilen hadîse dayanarak kiþi zina ettiðini hâkimin huzurunda ikrar ettiði taktirde, baþkasý onun aleyhine þahit olsun olmasýn bunu araþtýrmadan hâkimin hüküm, yani had veya recim uygulamasýna karar verebileceðini belirtmiþlerdir. [270]
Ýmam Ebû Hanîfe ile Hammad'a göre sürgün ve hapis vacip deðildir, Yani zina suçu sabit olan bekâra yüz deðnek vurulmasý vacip, ama sürülmesi vacib deðildir. Ayný zamanda bu yüzden hapsedilmesi de gerekli olduðu söylenemeas Hâkim bu hususta serbesttir. Diðer müctehitlerden bir kýsmý sürgünün vacip olduðuna kaildirler.
Kimine göre ise, sürgün cezasý bir had deðil bir ukubettir... Oysa bu görüþ isabetli deðildir. Zira hududun hepsi ukubettir. Zira ukubet-ten'maksat, ceza, azap ve mihnettir.
Sürgün cezasýnýn vacip olmadýðýný söyleyenler Ebû Davud'un þu rivâyetiyle de istidlal etmiþlerdir: "Bekir b. Leys kabilesinden bir adam Peygamber'e (s.â.v.) gelerek bir kadýnla zina ettiðini ikrarda bulundu ve kendisinin bekar olduðunu belirtti. Bunun üzerine Peygamber (s.a.v.) ona yüz deðnek vurdurdu ve ondan beyyine istedi. Zira kadýn onu yalanlayýp zina etmediðini söylemiþ bulunuyordu. Adam þahit ge-tiremeyince bir de hadd-ý kazf olarak Peygamber (s.a.v.) ona seksen -deðnek daha vurdurdu."
Bu rivayette Peygamberdin (s.a;v.) ö adamý sürgün ettiði belirtilmemiþtir. [271]
Tahavî de sürgün cezasýnýn vacip olmadýðýný iddia edenlerin görüþüne yer vererek zine eden cariyeye deðnek vurulmasýyla ilgili rivayetleri sýralamýþ ve bu rivayetlerin hiç birinde sürgüne yer verilmediðine dikkat çekmiþtir.[272]
Recim cezasýnýn kitap, sünnet ve icma' ile sabit olduðunu söyleyenler, kitapla ilgili kýsýmda þu rivayeti esas delil kabul etmiþlerdir:
Hz. Ömer .(r. a.) diyor ki:
"Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz'e indirilenlerden biri de recm âyeti idi. Biz onu okuduk ve kulak verip (okuyanlarý) dinledik. Resûlüllah (s.a.v.) Efendimiz zina eden evli kimseleri rec-metti, biz de ondan sonra ayný suçu sabit görülenleri recmettik. Tilavetin neshedilmesi hükmün neshedilmesini gerektirmez..." [273]
Ayrýca bu konuda Ahmed ve Taberani'nin el-Kebîr'de yaptýklarý tahrîce göre, Ebû Umame b. Sehl, teyzesi el-Acma'dan þunu rivayet etmiþtir: "Þüphesiz ki Allah'ýn Kurân'da indirdiði (âyet ve hükümler) den biri de "eþ-Þeyhu ve'þ-þeyhatu iza zeneyâ fercumûhüma elbette..." âyetidir. [274]
Ýbn Hibban kendi sahihinde Ubey b. Kâ'b hadîsini þu lafýzla rivayet etmiþtir: "Ahzab sûresi bakara sûresine denk geliyordu. Ahzap sûresinde recim âyeti bulunuyordu: eþ-Þeyhu ve'þ-þeyhatu..." [275]
Celd ile recmi birleþtirme ve sadece recmi uygulama hakkýnda muhtelif rivayetler ve görüþler bulunuyor. Ancak müctehitlerin önemli bir kýsmý recimden önce celd yani yüz deðnek vurulmasýnýn vacib olmadýðýný belirtmiþlerdir. Kanaatimce en uygun olan görüþ ve ictihad da budur. Zira recimden önce yüz deðnek vurmanýn fazla bir yararý düþünülemez. Evli olduðu için kiþinin recmedümesi en aðýr ceza olarak yeterli sayýlabilir. [276]
Çýkarýlan Hükümler
1- Mükellefin nikâh mülkünde ve elinin altýnda olmayan bir kadýnla normal yoldan cinsel temasta bulunmasýyla zina suçu gerçekleþir.
2- Delinin, bunaðýn ve çocuðun cinsel temasta bulunmasýndan dolayý had gerekmez.
3- Zina suçu kiþinin ikrar ve itirafýyla sübut bulacaðý gibi, dört erkek þahidin þehadetiyle da sübut bulur.
4- Þahitlerin þehadetlerinin kabulü için bir takým þartlarýn gerçekleþmesi gereklidir.
5- Zilffl Ýttiðini ikrar eden kimsenin, ayný mecliste dört yer deðiþtirerlH cfert defa ikrarda bulunmasý gerekir. Bu, Hanefîlere göredir
6- Þâfmere göre bir defa ikrar etmesi yeterli kabul edilir.
7- Zina ettiðini ikrardan sonra had uygulamadan önce veya "uygularken böyle bir fiilde bulunmadýðým beyânla suçu reddederse, artýk uygulamadan vazgeçilir ve adam salýverilir. Bu da Hanefîlerin görüþ ve içtihadýdýr.
8- Þahitlerin recim uygulamasýnda orda hazýr bulunmalarý vaciptir. Aksi halde recm hükmü sakýt olur. Bu da Ebû Hanîfe'nin içtihadýdýr,
9- îmam Ebû Yusuf a göre, þahitlerin hazýr bulunmasý vaciptir. Aksi halde recim hükmü sakýt olmaz. Taþlamaya önce imam (hükümdar) baþlar.
10- Zina ettiðini ikrar eden kimse recmedilirken önce imam (hükümdar veya onun naibi vali veya hakim) taþ atmaya baþlar. Bu da Hanefîlerin kavlidir.
11- Zina suçundan dolayý recmedilen kimse gusledilir, namazý kýlýnýp öylece defnedilir. Dört mezhep bu hususta görüþ birliði izhar etmiþlerdir.
12- Zina eden kimse köle veya cariye ise elli deðnek vurulur.
13- Evli olmayan kimsenin zina suçu sübut bulunduðunda recme-dilmez sadece yüz deðnek vurulur. Bu da Hanefîlerin görüþ ve içtihadýdýr.
14- Þafiî'ye göre recm hükmü uygulanýrken imam (hükümdar) m orda hazýr bulunup taþ atmasý vacip deðildir.
15- Dübürden temasta bulunan kimse hakkýnda da zina suçundan dolayý gereken ceza uygulanýr. Bu Ýmam Þafiî'ye, göredir.
16- Kadýnýn zorla ýrzýna geçip cinsel temas saðlayan kimse hakkýnda zina suçu cezasý uygulanýr, kadýn hakkýnda bir ceza uygulanmaz.
17- Ayhalinde bulunan karýsýyla cinsel temasta bulunan kimse zina etmiþ sayýlmaz, ancak büyük günah Ýþlemiþ olur.
18- Oruçlu veya ihramlý bulunan karýsýyla da cinsel temasta bulunan kimsenin zina etteði söz konusu olamaz. Sadece bu yüzden günahkar olur.
19- Þahitsiz nikâhýn sahîh ve caiz olduðunu sanýp evlendiði kadýnla temasta bulunan kimse hakkýnda had uygulanmaz. Ancak nikâhlarý hükümsüz kabul edilir.
20- Ölm'üþ bulunan bir kadýnla cinsel temasta bulunan kimse büyük günah iþlemiþ olur. Hakkýnda had uygulanmaz, sadece ta'zîr cezasý verilir.
21- Bir hayvana temasta bulunan kimse hakkýnda had cezasý uygulanmaz, ta'zîr cezasý gerekir ve ayný zamanda büyük günah iþlemiþ olur.
22- Müslümanlardan uzak bir yerde yaþayýp Ýslâmiyeti dosdoðru bilmeyen bir kimse hakkýnda da had cezasý uygulanmaz.
23- Ýslâm'a yeni girmiþ ve henüz ahkâmý ve Ýslâm fýkhýný öðrenmemiþ kimseye de zina suçundan dolayý had cezasý uygulanmaz.
24- Evli olmayan kimsenin zina suçu sübut bulunca kendisine yüz deðnek vurulur ve Hanbelîlere göre bir yýl sürgün edilir.
25- Zina eden bakire kýz ise yalnýz basma sürgün edilmez, yanma mahreminin katýlmasý saðlanýr.
26- Sürgün edilecek yer ile asýl vataný arasýnda en az seferî mesafenin bulunmasý gerekir.
27- Hükümdar veya hakim sürgün için bir yer belirlediði zaman artýk þahsýn tercih hakký yoktur.
28- Dört erkek bir kýzýn zina ettiðine þehadette bulunurken dört tane kadýnda o kýzýn hâlâ bakire olduðunu beyân ederlerse, kýz hakkýnda had ulgulanmaz.
29- Þahitlerden üçü adamýn veya kadýnýn evin sað köþesinde, biri de sol köþesinde zina ettiðine þahitlik ederse, suç sübut bulmaz.
30- Dört þahidin de zinanýn cereyan þeklini, kimin kiminle zina ettiðini, nerede hangi gün, hangi saatte fiili iþlediklerini, kadýna üreme organýndan mý yoksa dübüründen mi yaklaþýp temasta bulunduðunu farklý bir yan olmaksýzýn belirtmeleri þarttýr. Aksi halde suç sübut bulmuþ olmaz.
31- Recim uygulamadan önce zâni veya zâniyeye yüz deðnek vurulmaz. Bazý müctehitlere göre vurulur.
32- Uykuda iken ýrzýna geçildiði taktirde mütecaviz hakkýnda had uygulanýr, tecavüze uðrayan, kiþi hakkýnda uygulanmaz.
33- Köle veya cariye zina suçundan elli deðnekle cezalandýrýlýrlar,
ama sürgün edilmezler.
34- Zina suçu sabit olan kimse '"ben bekârým" derse, bunu isbat etmesi gerekir. Müctehitlerin çoðunun görüþ ve içtihadý böyledir.
35- Zina eden erkek ile kadýn bekâr olduklarýný iddia eder, ik þahid de onlarýn evli bulunduklarýný söylerse, haklarýnda recim hükmi uygulanýr. [277]
Ynt: Zina Sucu By: ceren Date: 04 Mart 2018, 18:15:24
Esselamu aleykum.rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. Bizleri zinanin her turlusunden korusun inþallah. Zinanýn iþleyen erkek ve kadýnýn recm cezasý verilmesi dinen uygun görülmüþtür....
Ynt: Zina Sucu By: Sevgi. Date: 04 Mart 2018, 19:26:03
Aleykümüsselam zina dinimizde yasaklanmýþtýr bunun cezasý eskiden taþlanmaktý þimdi öyle bir cezasý yok ama ahirette cezasý büyüktür
radyobeyan