Tasavvuf bir tevhid terbiyesidir By: sumeyye Date: 23 Temmuz 2010, 15:10:30
Tasavvuf, bir tevhid terbiyesidir..
Ýnsanýn en temel meselesi Rabbini bilmek, Rabbini bulmaktýr
Allah insaný bunun için yaratmýþ, ve buna ulaþmaya muktedir biçimde yaratmýþtýr
Ýnsanýn dünya hayatý bunun sýnavýdýr
Ýnsan buna itiraz etse de, onun fýtrat derununda kendini aþan böyle bir arayýþ vardýr
Zaten insan da burada odaklaþmýþtýr
Yani “Nereden geldim, nereye gidiyorum?” sorusu insanýn en kadim sorusu olmuþtur ki, bu sorunun aradýðý þey de “varoluþ”un sýrrýdýr Varoluþ'un sýrrý arandýðýnda varýlacak nokta bir Yaratýcý'nýn varlýðýdýr
Ya da insan buna varýrsa içi durulacak, buna varamadýðý ölçüde de içinde arayýþ süreci bitmeyecektir
Kur'an-ý mübinde ifadesini bulan “Kalbler ancak Allah'ý zikrederek huzura, kavuþur Rad /28” hükmü, insan fýtratýna yönelik bir ilahi tesbittir
Ya Allah'ý bularak, O'nunla buluþarak, O'nu þah damarýndan yakýnlýðýný hissederek itmi'nana erecek, ya da arayýþlar içinde çýrpýnacaktýr
Yaratýcý insaný bu noktada boþlukta da býrakmamýþtýr
Yol iþaretçileri göndermiþtir
Dinler ve dinlerle birlikte gönderilen peygamberler yol iþaretçileridir ve bu yolu gösterirler insana
Yaratýcý, insandan, Yaratýcý'nýn varlýðýný bilmesinin yanýnda, 'Onun “Tek bir Yaratýcý” olduðunu bilmesini de istemiþtir
Yaratýlýþýn sonsuz ahengi karþýsýnda Kudret parçalanmasýnýn, insan zihnini doyuramayacaðý açýktýrTanrýlar olamaz, Tanrýlarýn olmasý kaosa açýk bir sonuç doðurur Tek Allah (Cc) olacaktýr
Kainatýn yaratýcýsý tek Allah (Cc) ve nizamý o koymaktadýr
Ýnsandan bu nizama uymasýný da O istemektedir “Tek”liðinin idrakini ve ona saygý duyulmasýný (ibadet) da O Allah (Cc) istemektedir
Onun için vahiy dinleri tevhid dinidir ve Ýslam bir tevhid dinidir
Bütün vahiy kaynaklý dinler “Ýslam” adýyla isimlendirilir ve tevhidi öðütler Bütün peygamberler tevhidi anlatýr Kur'an'da geçmiþ peygamberlerin kýssalarý anlatýlýrken, farklý zamanlarda gelen her peygamberin ana mesajýnýn “Allah'tan baþka ilah olmadýðýna iman – La ilahe illallah” olduðu vurgulanýr
Ýlahi dinlerin ana dokusu, kök hücresi tevhid'dir
Rasulullah Efendimiz de, hemen tüm Mekke dönemi boyunca çaðrýsýna inananlarý “tevhid eðitimi”nden geçirmiþtir
Ancak insanda Tevhid bilincinin oluþumu – kararlý bir iman haline geliþi, bir eðitimi gerekli kýlar
Çünkü insanýn zihni, müteal bir kudrete baðlýlýktan vazgeçmese bile, hangi kudrete gerçekten baðlanmasý gerektiði noktasýnda daðýlabilir
Aslýnda farklý zamanlarda gelen Peygamberlerin ana mesajýnýn tevhid olmasý da, insan zihninin zaman içinde daðýldýðý ve ana mecrayý kaybettiðini ortaya koyar
"Ýnsan, kendi nefsinden baþlamak üzere hayatýný etkileyen pek çok güç odaðýný saygý duyulacak bir varlýk olarak algýlama temayülündedir
Saygý ölçüsü kaybedildiðinde teabbüd ve “Tanrýlaþtýrma” baþlayabilir "
Hazreti Muhammed Mustafa -sallallahü aleyhi ve sellem- Ýslam'ý son tevhid dini olarak, en net biçimde insanoðluna sunmuþ, insanoðlunun þuurunu yenilemiþ,daðýnýklýktan kurtarmýþ, derleyip toparlamýþtýr
Ýslam'ýn tehvidi yeniden insanoðluna sunduðu zamanda insanlar, aðaçtan, taþtan, hatta bazen helvadan yaptýklarý putlara tapmaktaydýlar, Hazreti Ýsa'nýn getirdiði tevhid dini bile bulanmýþ, bizzat Hazreti Ýsa “Allah'ýn oðlu” gibi algýlanmaya baþlamýþtý
Yahudilik ise Hazreti Musa'nýn açtýðý çýðýrdan uzaklaþmýþ, bütün kainatýn Rabbi olan Allah'ý “milli tanrý”ya indirgemiþti
Ýnsanlýðýn kafasý karma karýþýktý
Rasulullah efendimiz, Mekke'den baþlayarak tüm insanlýða, yeniden bir “Tevhid þuuru” taþýmakla görevlendirilmiþti
Bu yeni bir insanlýk terbiyesi demekti
Ýslam, insanýn Allah dýþýndaki varlýklarý tanrýlaþtýrma zaafýna karþý bazý psikolojik yöneliþleri yasaklamýþ ve onlardan korunmayý tavsiye etmiþtir
Yaratýcýya ortak koþmak anlamýna “þirk” varlýðý izah noktasýnda en akýl dýþý,
Yaratýcý'nýn hukukunu çiðneyen saçma izah anlamýnda “zulüm” diye nitelenen bir yasaktýr
Ýnsan, taþ, aðaç, güneþ, ay, rüzgar insaný etkileyen hangi güç olursa olsun, Yaratýcý'nýn ortaðý olarak görülmesi yasaklanmýþtýr Bu açýk þirktir
Ynt: Tasavvuf bir tevhid terbiyesidir By: sumeyye Date: 23 Temmuz 2010, 15:10:46
Bir de Ýslam'ýn “gizli þirk” diye nitelediði þeyler vardýr
Bunlar farkýnda olarak veya olmayarak yapýlan, ama özünde Allah iradesinden baþka iradeyi öne çýkaran eðilimlerdir
Mesela Allah'a ibadet çerçevesinde yapýlan bazý insani faaliyetlerin, baþka kudretleri memnun etmek için yapýlmasý hali “riya – gösteriþ için yapma” diye nitelenmiþ ve yasaklanmýþtýr
Namazý “Ne kadar ibadet ehli” desinler diye gösteriþ için kýlmak, orucu gösteriþ için tutmak, zekatý gösteriþ için vermek, cihadý “ne kadar kahraman” desinler diye yapmak
Bunlar insanýn his dünyasýna üþüþen duygulardýr
Ýnsan bizzat kendi nefsini bile kutsayabilir, davranýþlarýný onu “hoþnud etmek” için yapabilir
Kur'an “hevasýný tanrý edinen” insandan bahsediyor
Demek ki içimizde bizi yanýltan bir yöneliþ bulunabiliyor
Bunlarý aþýp, kudreti sonsuz olan Yaratýcý'ya teabbüd için bütün melekelerini bir yerde yoðunlaþtýran bir þahsiyet inþasý Terbiye bu
Terbiye ile, tevhidin insanda bir þahsiyet dokusu - çerçevesi haline gelmesi gerekiyor ki davranýþlara insiyaki olarak yansýsýn
Ýnsiyaki olarak, yani, refleks halinde, kendiliðinden, zorlama olmaksýzýn, zaaf anlarýnda ani þoklarda zihni kaymalara izin vermeksizin davranýþlara yansýma
Ýnsan bunu bir biçimde gerçekleþtirmeli
Yani kendi kiþiliðini bu þekilde inþa etmenin yolunu bulmalý
Aslýnda her mü'min için zaruri yön bu Ýslam dairesine girdikten sonra imanýn gerçek manasýna ulaþmasý için Kur'an'ýn “Ýmanýn kalplere nüfuz etmesi” diye þart koþtuðu þey bu (Hucurat, 14)
Tasavvuf bunun derdindedir
Müslüman olmanýn sýrrýnýn bu olduðunu kavramýþtýr Yani Allah'ý bilmek ve O'nun tek bir Yaratýcý olduðunu idrak
Tasavvuf bundan bir sonraki adým olarak da, gerçek Müslümanlýðýn, ancak Allah'ý unutmamakla mümkün olacaðýna kaildir
Normalde bir Müslüman, araya araya böyle bir iz oluþtururdu
Tasavvuf da, araya araya oluþturulan izdir Ýþ, Allah'ý bilmeyi, O'na yakýn olmayý, O'nu unutmamayý dert edinmektir
Adý tasavvuf olmasa da böyle bir iz oluþturmak zorundaydý Müslüman
Þöyle de denebilir: Böyle bir gayretin bir adý tasavvuf olmuþtur
Aslýnda bu doðru bir Ýslam idrakidir Altýn çerçeve þudur:
-Allah var
-Allah eþi ve benzeri bulunmayan tek bir Yaratýcý
-Ve Allah bize yakýn Þah damarýmýzdan yakýn Allah nerede olursak olalým bizimle beraber Allah bizi görüyor
Ýþte bu idrak
Bunun bir idrak haline gelmesi gerekiyor ve bu da kendiliðinden olmuyor
Tüm Mekke dönemi boyunca ,
Müslüman topluluðun Peygamber eliyle böyle bir eðitimden geçmesi, tevhid þuuru,
Allah Teala ile birliktelik þuuru, O'nun bize yakýn olduðu bilinci, O'nun bizi gördüðü bilinci, hiçbir davranýþýmýzýn O'na gizli olmadýðý þuurunun hem ne kadar hayati olduðunu hem de bunun insanda þahsiyet haline gelmesinin ne kadar hayati bir þahsiyet terbiyesini gerektirdiðini ortaya koyuyor Tasavvuf nasýl terbiye ediyor?
Tasavvuf, kiþilik inþasýna yönelik terbiye metodunu Rasulullah'ýn çizgisinden bulduðu inancýndadýr
Ynt: Tasavvuf bir tevhid terbiyesidir By: sumeyye Date: 23 Temmuz 2010, 15:11:12
Tasavvuf, kiþilik inþasýna yönelik terbiye metodunu Rasulullah'ýn çizgisinden bulduðu inancýndadýr
Tasavvuf zihni terbiye ediyor, kalbi terbiye ediyor, davranýþlarý terbiye ediyorÝradeniz netleþiyor, kesinleþiyor, yoðunlaþýyor Artýk istiyorsunuz, büyük bir aþkla istiyorsunuz
Dünya sýnavýný çözdünüz, bunun gereðini yerine getirmeye karar verdiniz “Allah'a koþun” çaðrýsý yüreðinizi zonklattý, “Baþka nereye gidebilirim?” dediniz ve “Yol”a düþtünüz
Zihninize, kalbinize ve davranýþlarýnýza “Allah yolunda sabit kadem olmasý için” emek vereceksiniz
Bu, idrakin masiva - Allah'tan, yani Allah'ýn dýþýndaki tüm varlýklarýn teabbüdi etkisinden arýnmasý ve tevhid bilinci ile yeniden tanzim edilmesi demek
Ancak Sana ibadet eder, ancak Senden yardým dileriz
Bu, kalbin tevhid ve maiyyet bilinci ile yoðrulmasý demek
Nerede olursanýz olun O sizinle beraberdir O size þah damarýnýzdan yakýndýr
Dua ettiðinizde duanýza cevap verir Bir kalbi kývam halinde sizin tutan eliniz, yürüyen ayaðýnýz, gören gözünüz olur
Bu, davranýþlarýnýzýn Allah'ýn sizi gördüðü bilinci içinde þekillenmesi demek
Allah'ý görüyormuþ gibi yaþamak Biz onu görmüyorsak da O'nun bizi gördüðü bilinci içinde
Kelime-i tevhidi kalb ve zihin dokusu haline getirmek için çaba
Ýhlasý kiþilik dokusu haline getirmek için çaba
Allah'ýn insana yakýnlýðýný idrak için çaba
Allah'ýn bizimle beraber olduðunu asla akýldan çýkarmamak için çaba
Bu dünyanýn geçiciliðini idrak, doðumunun olmadýðý gibi hayatýnýn da kendi elinde olmadýðýný idrak, her an çaðrýlabileceðini idrak, ve gerçek hayatýn ölümden sonraki ebedi hayat olduðu bilincini hayat disiplini haline getirmek için çaba
Bütün bu çabalar içerisinde Hazreti Peygamber (sa)'le, O'nun izinden gidenlerle, Allah dostlarýyla yan yana durarak onlardan takviye almak
Bu yol, binlerce peygamberin yolu, Hazreti Muhammed (sav)Mustafa'nýn yolu, Ashab-ý kiramýn yolu, Allah dostlarýnýn yolu
Böyle þerefli bir yolda yürüdüðü bilincinden güç almak
Bütün bu çabalarý birlikte yaþayacaðý yol arkadaþlarý bulmak ve birbirini beslemek
Kendini bir yolda bilmek
Yolun terbiyesini kuþanmak için ahidleþmek
Yol önderleri ile, yol arkadaþlarýyla ahidleþmek
Þunu da söylemek gerekiyor: Böyle bir yolda önderlerle yolcular Allah Teala ile ilgili hukuk bakýmýndan birbirinden farklý deðil
Son nefese kadar herkes imtihanda
Hatta bu noktada, Allah'ýn hukukunu bilme ölçüsünde derinleþen bir sorumluluða dönüþüyor
Sevgi de büyüyor, takva da, kaygý da Belki ümit de
Tasavvuf, bütün bunlarý, bir günlük, beþ günlük bir geçici meþgale gibi deðil, bir hayat disiplini gibi görmek anlamýna geliyor ayrýca
Vel hasýl tasavvuf, güzel Müslüman olma çabasý, gayreti, hasreti, coþkusu demek ayný zamandaAhmed Taþgetiren