Ask icre Mevlana By: sumeyye Date: 14 Temmuz 2010, 15:38:45
Ask icre Mevlana
Aþk geldi
Akan kaným aþk oldu damarlarýmda ve kapladý bedenimi
Ýlkin boþalttý beni benden ve dost ile doldurdu sonra her þeyimi
Dost þöyle kapladý ki bütün zerrelerimi, þimdi yalnýzca bir ad kaldý benden bana; gerisi hep o oldu
Aþk konusunda kim ne söylerse söylesin, en doðru ve en kâmil sözü henüz söyleyememiþ olur Neden mi? Aþk konusundaki en doðru söz, onun hiçbir söze sýðmadýðýdýr da ondan
Bu yüzden hiç kimse onu tam manasýyla anlayamaz ve anlayamayacaktýr Her kim bu uðurda varlýðýný yok etse, bu gerçek deðiþmeyecektir Klasik þairlerin her konuyu kolayca anlattýklarýný, ama sýra aþka gelince kalemin dilinin dilim dilim yarýldýðýný söylemeleri boþuna deðildir Her âþýk ki aþka dair söylediði her þeyin daha sonra yanlýþ ve eksik olduðunu görmekle kendinden utanmýþtýr; bu gerçeði bilir Bu yüzden, gökkubbenin altýnda aþkýn yüzlerce ve belki binlerce tanýmýnýn yapýlmýþ olmasý, bize yüzlerce ve belki binlerce çeþit aþkýn var olduðunu hatýrlatýr Ve bir de onu en iyi anlayanlarýn, gönüllerini aþka rehin verenler olduðu gerçeðiniMevlana bunlarýn en ulularýndan biridir Mesnevi’sinde olsun, Divan–ý Kebir’inde yahut diðer eserlerinde olsun, sözünün merkezinde daima aþk bulunur Sözü þiir formatýnda söylemiþ olmasý, yani gönül dilini kullanmýþ olmasý da bu konudaki baþarýsýný artýrmýþtýr þüphesiz Ýþte Divan–ý Kebir’den bir yek–âhenk gazel tercümesi:
“Haydi ey âb–ý hayatým olan aþk! Bir naðmeye baþla da beni þevkle heyecanla deðirmen taþý gibi döndür
Ýnsaf et ey kiþi! Bir saman çöpü bile rüzgâr etkisi olmadan hareket etmezken, dünya nasýl olur da etki eden bulunmadan kendi kendine döner?!
Dünyanýn her cüzü, her parçasý âþýktýr aslýnda (Her atomun içine bir aþk ateþi düþmüþtür de döner durur)
Her parçasý bir buluþma sarhoþudur varlýðýn Fakat onlar sýrlarýný sana söylemezler Çünki sýr layýk olandan baþkasýna söylenmez
Eðer þu gökyüzü âþýk olmasaydý, göðsü gönlü böyle saf ve lekesiz olur muydu? Eðer güneþ de âþýk olmasaydý onun yüzünde bu parýltý, bu ýþýk bulunur muydu? Yeryüzü ve dað âþýk olmasalardý her ikisinin de gönlünde bir ot bile bitmezdi
Eðer deniz aþktan habersiz olsaydý böyle dalgalanabilir miydi, çýrpýnýp durur, coþar köpürür müydü?
Ey insan, sen de âþýk ol, aþký taný Vefalý ol da vefa bul!” (Þefik Can, Divan–ý Kebir: Seçmeler,III,406)
Mevlana hazretlerinin bu gazelde anlattýðýna benzer bir ifadesi de Mesnevi’de vardýr Der ki: “Gökyüzü kadýnýný beslemek için kazanç peþinde koþan erkekler gibi, yeryüzünün etrafýnda döner durur
Yeryüzü de o hanýmlýðý yapar Cansýzlar, bitkiler, hayvanlar gibi çocuklar doðurur onlarý emzirmek ve beslemek için uðraþýr durur(Mesnevi III, 4409–4410)
Bu beyitleri okuyunca eskilerin “eþyanýn ruhu”na ait bir yýðýn müktesebatýný hatýrlamamak mümkün deðildir Hani cansýz gördüðümüz þeylerin de kainat kitabýnda bir söz olarak hayat sürdüklerini anlatan o derin mânâlar Ne yazýk ki materyalist eðitim sistemi içinde yoðrulan nesillerimize þimdilerde eþyanýn ruhundan bahsetmek, onlarýn ifadesiyle belki de “kafayý yemek” olarak anlaþýlmaktadýr Oysa ayet gayet açýktýr: “Kâinatta bulunan her þey Allah’a hamd ve tesbîh eder Fakat siz onlarýn tesbihlerini anlayamazsýnýz (Ýsra, 44)”
Eserin müessiri, yaratýlanýn yaradaný tesbihi ancak aþk yüzündendir Sevmeden adýný anma, âþýk olmadan sayýklama ve vird edinme yoktur çünki Gerçek âþýk bu süreçte kendini eþyanýn ahengine kaptýran ve varlýðýn sýrrýný keþfedendir Bu da onu halden hâle, suretten sûrete geçirtir Yine Mevlana’nýn dediði gibi:
“Âþýk yýlmaz, yanar, yakýlýr ve canýný sakýnmaz Utanma ve sýkýlma da bilmez Deðirmen taþýnýn altýndaki buðday gibi o da ezilir, belalara katlanýr, sabreder
Neyi var, neyi yoksa ortaya koyar, (aþk kumarý) oynar, yutulur Kâr aramaz Hak’tan aldýðý gibi hepsini yine Hakk’a verir
Hak ona bu varlýðý þartsýz vermiþtir O cömert kiþi de þartsýz olarak Hak vergisini yine Hakk’a baðýþlar
Çünki fütüvvet (yiðitlik) þartsýz vermektir, baðýþlamaktýr Her þeyi verip arýnmaktýr; her kuralýn önüne geçmektir
Çünki yiðitler ya üstünlük arar ya kurtuluþ Varlýktan, benlikten temizlenenler, kurtulanlar ise halis kurbanlardýr
Onlar ne Cenab–ý Hakk’ý imtihana kalkýþýr, ne de kâr ve ziyan hesabýnda olurlar
Aþk derdine hiçbir yâr, hiçbir dost yoktur Âþýkýn bu maddi dünyada bir tek mahremi bile bulunamaz
Âþýktan daha deli ve divane kimse yoktur Akýl onun sevdasýna karþý kördür, saðýrdýr
Çünki âþýðýn deliliði herkesin bildiði delilik deðildir Týp bilgisinde aþk derdinin devasý yoktur
Ey aþk yoluna düþen kiþi, yüzünü kendine çevir, kendi yüzüne bak Ey âþýk, sana âþýk olan ancak sensin, senden baþkasý deðil(Mesnevi)
Ýskender Pala
Ynt: Ask icre Mevlana By: Salihalp Date: 14 Temmuz 2010, 16:50:31
"Aþk geldi
Akan kaným aþk oldu damarlarýmda ve kapladý bedenimi
Ýlkin boþalttý beni benden ve dost ile doldurdu sonra her þeyimi
Dost þöyle kapladý ki bütün zerrelerimi, þimdi yalnýzca bir ad kaldý benden bana; gerisi hep o oldu"
" Âþýkýn bu maddi dünyada bir tek mahremi bile bulunamaz"hakikaten öyle..Ýskender pala'dan yapýlan paylaþýmlar ayrý bir deðer taþýyor benim için zevkle okuyorum çok teþekkürler kardeþ yahu benden ne çok dua alýyorsun sen bu vesileyle.. :)
Ynt: Ask icre Mevlana By: sumeyye Date: 15 Temmuz 2010, 11:15:05
Esselamu aleykum degerli kardesim ; Rabbim (c.c.) razi olsun.Duanizda andiginiz için.Fi emanillah..