Rab ve Terbiye By: neslinur Date: 13 Temmuz 2010, 02:04:23
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
TERBÝYE MESELELERÝ
1. Rab Ve Terbiye
Çocuk deyince akla öncelikle terbiye ve terbiye ile alâkalý mes'eleler gelir. Binâenaleyh Kur'ân'da bu mevzûyla ilgili birçok bahsin yer etmesi pek tabiîdir. Daha önce de temas ettiðimiz gibi, Cenâb-i Hak kendisini çeþitli isim ve sýfatlarýyla nazara verirken "Rab" ismiyle de çokça vermektedir.
Rab[161] ismi terbiye masdarýndan gelmektedir. Masdar'ýn "mürebbî" mânâsýnda kullanýlmasý mübalâða içindir. Ýþte bu mübalâða mânâsýndan dolayý "Rab" kelimesi "mürebbî" kelimesinin basit bir müteradifi (eþanlamlýsý) olmakta "ayný terbiye gibi olan ve binâenaleyh istilâ, istilâ, inayet, tedbîr ve tasarruf,telkin ve irþad, teklif, emir, nehiy, terðîb, terhîb, taltif, tekdir gibi terbiyenin bütün levâzýmâtýna (gereklerine) mâlik kuvvetli ve ekmel bir mürebbi demek olur ve bu münâsebetle sahip ve mâlik mânâsýna dahi gelir...
Binâenaleyh alelýtlak (yalnýz olarak) "Rab" denildiði zaman sâde mâlik veya sâde terbiye mefhumlarý deðil, ikisine de bütün levazýmý ile sahip bir Kadîr-i Kayyum anlaþýlýr."[162]
Durum böyle olunca, Kur'ân-ý Kerîm'de Cenâb-ý Hakkýn daha çok Rab olarak zikri, Onun terbiyeci yönünü hatýrlatmak, terbiyeye giren faaliyetleri ve bunlarýn ehemmiyetini nazara vermek içindir. Cenâb-ý Hakkýn "Rab" vasfýyla Kur'ân'da zikri gerçekten çoktur. Daha ilk sûre olan Fâtiha'da "Rabbü'l-Âlemin" (âlemlerin Rabbi) olarak tezahür ettiði gibi en son sûre olan Nâs sûresinde de "Rabbü'n-Nas" yâni insanlarýn sahibi, idarecisi, terbiyecisi olarak tezahür etmektedir. Daha önce de belirttiðimiz gibi, okuyucuya, terbiyeyi hatýrlatacak mâhiyette "rab" kökünden kullanýlan kelimelerin sayýsý 979'dur.
Bu kýsa açýklamadan sonra terbiyeyi ilgilendiren bir kýsým mes'elelere geçebiliriz.[163]
radyobeyan