Cinslerin Terbiyesi By: neslinur Date: 12 Temmuz 2010, 17:52:51
4. Cinslerin Terbiyesi:
Kur'ân-ý Kerîm'de çocuklarýn cinslerine göre terbiyeleriyle ilgili teferruata rastlanmaz. Ancak yine de bu mevzûyla ilgisini kurabileceðimiz bir kýsým âyetler vardýr:
1. Tesettür âyeti: Kadýnlarýn tesettürü yâni süslerini (süs mahallerini) kimlere karþý açabilecekleri birer birer sayýlýrken, ilgili âyette, sonuncu kalem olarak:
Meâlen: "Kadýnlarýn mahrem yerlerini henüz anlamayan çocuklar"[236] denmektedir.
Âyette "bulûð" kelimesi kullanýlmadýðý gibi, buna delâlet eden bir tâbire de yer verilmemektedir. Bu duruma göre, cinsî terbiye hususunda bir kýsým fiilî tedbirler daha erken yaþlarda baþlatýlacak demektir. Ýbnu Kesîr'e göre, küçük çocuklar, kadýnlarýn sözlerindeki yumuþaklýk, yürüyüþ,' duruþ ve diðer hareketlerindeki kadýnlýða has incelikleri anlayamazlar. Bu durumdaki küçüklerin kadýnlarýn yanlarýna girmelerinde bir beis yoktur. Ancak mürâhýk olmuþ ise, veya mürâhýk olma yaþýna yaklaþmýþ ise-ki bu da kaydedilen hususlarý anlamasý, çirkinle güzelin arasýný tefrik edebilmesiyle ortaya çýkar- kadýnlarýn yanýna girmesi caiz deðildir.[237]
Râzi'nin kaydettiði iki açýklamadan birine göre, bu âyette kastedilen, kadýnlarýn avretlerini, küçüklüðü sebebiyle tasavvur edemiyen ve ne olduðunu anlamayan çocuk, diðerine göre de, kadýnlara temas etme gücüne henüz ulaþmamýþ bulunan çocuktur.[238]
2. Ýsti'zân âyeti: Günün üç vaktinde, büyüklerin yanma girerken, çocuklar için izin isteme (isti'zân) kaidesini getiren âyet bu mevzuda bir baþka delîl olmaktadýr:
"Ey iman edenler, ellerinizin altýnda olan köle ve cariyeler ve sizden henüz bulûða ermemiþ olanlar, sabah namazýndan önce, öðle sýcaðýnda ve yatsý namazýndan sonra yanýnýza gireceklerinde üç defa izin istesinler. Bunlar sizin açýk bulunabileceðiniz üç vakittir. Bu vakitlerin dýþýnda birbirinizin yanýna girip çýkmakta size de, onlara da bir sorumluluk yoktur. Allah size âyetlerini böylece açýklar. Allah bilendir, hakimdir."[239]
Burada Kur'ân-ý Kerim, doðrudan doðruya çocuklara hitab etmeksizin, çocuklarla ilgili bir emir vermektedir. Doðrudan çocuklara hitab edilmeyiþi, onlarýn henüz mükellef, teklife mahal olmayý þiarýndan dýr. Her çeþit âdabý ve hattâ farzlarý onlara büyükleri öðretecektir. Dinî terbiyeleri ile alâkalý olarak daha önce kaydettiðimiz âyetlerde de çocuklar doðrudan muhatab deðillerdir. Meselâ namaz vs. bir kýsým umur Hz. Lokman'm çocuðuna yaptýðý nasihatler meyânýnda kaydedilmiþ veya, ehline namaz emreden bâzý peygamberlerden bahislerde bulunulmuþtur.
Âyette dikkat çeken diðer bir husus þudur: Oradaki hitap anneye veya babaya deðil "büyüklere"dir. Binâenaleyh çocuk sâdece ebeveynin deðil, diðer büyüklerin de, bu üç vakitte, huzurlarýna girerken izin isteyecektir. Müfessirler burada, "ey iman edenler" tabiriyle erkek ve kadýn her iki cinsin de kastedildiðini belirtirler. Keza, çocuklar için de, kýz ve erkek her ikisi maksûddur.
Âyetten anlaþýlan sarih mânâlardan bir diðeri, Müslüman bir ailenin yaþayacaðý meskenin plân ve tanzîmiyle ilgilidir. Müslüman "aile" tek odalý bir meskende yaþayamayacaðý gibi, oda sayýsý, evde yaþayanlarýn sayýsýna uygun olarak farklý olacaktýr. Bulûða ermeyenler için, bulûða ermiþ olanlar için, ebeveyn için ve hattâ ayrý cinsten büyükler için -en azýndan yukarýda beyân edilen üç vakitte- kalacaklarý üç ve hattâ dört ayrý odaya ihtiyaç vardýr. Aksi takdirde âyette emredilen "birbirlerine izinle girme" emri yerine gelmez.
Bu âyeti tamamlamak üzere, Hz. Peygamber'in (a.s.m.), on yaþma basan çocuklarýn yataklarýnýn ayrýlmasýna dâir emride[240] göz önüne alýnacak olursa, gerek mesken plân ve tanzimi nokta-i nazarýndan ve gerekse çocuklarýn cinsî terbiyeleri nokta-i nazarýndan "ayýrým" mes'elesinin ehemmiyeti daha da ciddiyet kazanýr.
Ama ne var ki, Müslümanlar, bu âyeti, tâ bidayetten beri tam olarak tatbik sahasýna koymuþ deðillerdir. Rivayetler, Ashâb'ýn büyüklerinden olan Ýbnu Abbâs'm bu âyeti, insanlarýn tatbik dýþý býraktýðý üç âyetten biri olarak görerek yakýndýðýný kaydeder.[241]
Bu âyetten þu mânâ da çýkmaktadýr: Çocuklar, bu üç vakit dýþýnda, evin odalarýný normal þartlarda dolaþmak hususunda serbest olmalýdýr, bu hususta onlar kayýtlanmamalýdýr. Bu üç vakitte izin þartý, "açýk bulunabilme ve binâenaleyh avretlere ýttýla" sebebine baðlandýðýna göre, bu vakitler dýþýnda da avretlere ýttýla ihtimali izni gerektireceði gibi, "bu vakitlerin dýþýnda birbirinizin yanma girip çýkmakta size de, onlara da bir sorumluluk yoktur" ifâdesine göre, bu vakitler dýþýnda, normalde, küçüklerin girip çýkmasýna imkân verecek örtülü kýyafette bulunmak gerekmektedir.
Kur'ân-ý Kerîm bu isti'zân âyetiyle, dolaylý olarak, hâne halkýnýn, mesken dâhilinde taþýmalarý gereken kýyafet ve dahilî hayatýn tanzimiyle ilgili esaslarý da latîf bir üslûbla vermiþ olmaktadýr.
3. Büyüklerin isti'zâni: Kur'ân-ý Kerîm, yukarýda kaydettiðimiz, çocuklarla ilgili âyetin hemen ardýndan, büyüklerle alâkalý kaideyi kaydeder:
"Çocuklarýnýz bulûða erdiklerinde, büyüklerinin izin istediði gibi, onlar da her defasýnda izin istesinler. Allah size âyetlerini böylece açýklar. Allah alîmdir, hakimdir."[242]
Bu âyet doðrudan çocuklarla alâkadar görünmese de, mevzûmuzu tamamlayýcýdýr. Zira, görüldüðü üzere, burada, büyük çocuklarýn ebeveyn veya diðer büyüklerinin yanlarýna girmede izin isteme gereði, küçüklerde olduðu gibi, üç vakitle kayýtlanmýyor, "her defasýnda" olmak üzere þümullendiriliyor. Yine Nür Sûresinde, daha önce mutlak bir þekilde beyân edildiði üzere, "büyük, küçük, mahrem, yabancý kim olursa olsun, hangi vakitte bulunursa bulunsun[243], bir baþkasýnýn evine girerken" izin istemek gerekmektedir:
"Ey iman edenler! Evlerinizden baþka evlere, izin almadan seslenip sahiplerine selâm vermeden girmeyiniz. Eðer düþünürseniz bu, sizin için daha iyidir."[244]
Râzî, isti'zân emrinin sebebi, avrete ýttýla deðil de içeridekinin baþkasýnýn ýttýlaýný istemediði bir iþle
meþguliyeti ise, kiþinin zevce ve cariyesinin bile izinsiz giremiyeceðini beyân eder.[245]
Ynt: Cinslerin Terbiyesi By: ceren Date: 11 Mayýs 2018, 13:51:18
Esselamu aleykum. Cocuklarimizi ýslam uygun olarak yetiþtiren islama uygun olarak terbiye verip hayirli evlat yapan anne babalardan olalim inþallah. Rabbim razý olsun paylasimdan kardeþim. ..
Ynt: Cinslerin Terbiyesi By: Sevgi. Date: 19 Ekim 2018, 01:50:09
Aleyküm Selâm. Çocuklarýmýzý hak yolunda güzel yetiþtirmeye gayret etmeliyiz. Çünki güzel yetiþen çocuk vatanýna milletine hayýrlý güzel insan olur. Rabbim bizlere çocuklarýna karþý hayýrlý ebeveynler olanlardan eylesin inþaAllah. Amin Ecmăin
Bilgiler için Allah Razý olsun.
Ynt: Cinslerin Terbiyesi By: Yehma Date: 19 Ekim 2018, 09:41:11
Çocuklarýmýzý yetiþtirirken bazý kavramlar önceliðimiz olmalý mahremiyet kavramýný anlamasýný ona örnek olarak göstermeliyiz
Ynt: Cinslerin Terbiyesi By: Bilal2009 Date: 02 Aralýk 2018, 02:33:35
Ve aleykümüsselam Rabbim neslimizi hayýrlý eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Cinslerin Terbiyesi By: ceren Date: 02 Aralýk 2018, 15:39:42
Esselamu aleyküm.Rabbim bizleri kendini terbiye eden çocuklarýný da hakkýyla yetiþtiren ve hayýrlý müslüman olacak kullardan olalým inþallah.Rabbim razý olsun paylaþýmdan kardeþim....
radyobeyan