Güncel Meseleler 2
Pages: 1
Namaz By: neslinur Date: 05 Temmuz 2010, 16:08:32
NAMAZ


1. Soru:

--Kur'an-ý Kerim'de:

(Ýnnes salâte tenhâ anil fahþâi vel münker) "Namaz insaný kötülüklerden alýkoyar." buyruluyor. Namazýn hikmetini izah eder misiniz?


--Namaz Allah tarafýndan emredilmiþ bir ibadettir. Her ibadetin sebebi, hikmeti, faydasý vardýr. Namaz insaný, günün beþ vaktinde çekip çekip Allah'ýn çizgisine getirme ibadetidir. Günün beþ vaktinde ayarlama ibadetidir. Dünyanýn yaþamýna, meþgalesine, hay huyuna dalan insanýn, günde beþ defa akordunu düzeltme ibadetidir.

Ýnsan bu ibadeti yaptýkça; abdest almasýyla stresi gider, sinirleri gevþer, vücudu rahatlar... Þöyle olur, böyle olur, bir rahatlýk olur. Yatýp kalkmasýyla, secdesiyle rükûsuyla, kýyamýyla kuuduyla, beyninin kanla yýkanýp, yeni kanýn gelip yorgunluk malzemelerinin gitmesiyle kafasý dinlenir. Kalbi de mânevî bakýmdan temizlenir, kötü duygular silinir. Bir önceki namazla bu namaz arasýndaki yaptýðý kusurlar baðýþlanýr ve temizlenir. Namazlarýn böyle günahlarý da affettirme faydasý vardýr.

Sýhhî faydasý vardýr. Eklemler hareket eder, adaleler çalýþýr, bir bakýma jimnastik olur, egsersiz olur. Vücudu faydasý vardýr, kafaya faydasý vardýr. Yorgunluðu izâle edicidir. Ruha faydasý vardýr, dünyaya faydasý vardýr, ahirete faydasý vardýr.

Ýnsan bir namaza gelince insafa da gelir. Bir kötülüðe niyet etmiþse bile, o kötülükten vaz geçer. Kötülüðü yapmayý býrakýr. Böylece namazýn, bir de kötülükten uzaklaþtýrma özelliði vardýr. Ayet-i kerime böyle...


2. Soru:

--Zihni devamlý olarak günlük iþlerle meþgul olmaktan kurtarmak için ne yapmalýdýr?


--Ýbadet etmeli, namaz kýlmalýdýr. Neden namaz günde beþ defa farz olmuþtur?.. Öðleyin namaza gitsin, abdest alsýn, huzurlu bir namaz kýlsýn; dünya iþlerinden sýyrýlsýn diye... Ýkindi vakti gitsin, abdest alsýn; usûlüne uygun, aceleye getirmeden namaz kýlýsýn, dünya iþlerinden kurtulsun diye...

Þimdi millet namazlarý öyle kýlýyor ki... Meselâ ticarethanede, kendisini yoran bir iþte çalýþýyor, çalýþýyor, çalýþýyor, çalýþýyor... Gidiyor seccadeye... Takýr tukur, takýr tukur namaz kýlýyor. Hop geliyor. Bunun bir faydasý olmaz. Öbür tarafýn harareti soðumuyor bile... Bir duraklýyor, ondan sonra tekrar iþine, gücüne...

Öyle olmayacak! Þöyle bir gidecek, namazý bir kýlacak... Suudlular çok hoþuma gidiyor, herkes tenkid eder ama... Namaza ezan okunmadan önce gidiyorlar. Güzel abdest alýyorlar. Kur'an-ý Kerim okuyorlar. Bekliyorlar. Namazý kýlýyorlar. Namazdan sonra dua etmeden kalkarlar diyorlardý, hiç de doðru deðil... Herkesten fazla dua ediyorlar. Duayý yapýyor ama, tek baþýna yapýyor; sen onun ne yaptýðýný görmüyorsun. Gayet güzel de dua yapýyorlar.

Ýbadetler insaný kurtarýr. Günde beþ vakit namaz insaný günlük meþgaleleirn sýkýntýsýndan çekip sýyýrmak içindir.


3. Soru:

--Namaz kýlan insan neyi düþünmeli?


--Namaz kýlarken insan Kâbe'yi düþünecek karþýsýnda... Evliyâullahtan bir zât diyor ki: "Namaza durduðum zaman abdesti güzel alýyorum bir kere... Kâbe'yi karþýmda düþünüyorum. Ayaðýmýn altýnda sýratý düþünüyorum, kayarsam cehenneme gideceðimi düþünüyorum. Arkamda Azrâil'in beklediðini düþünürüm. Kýldýðým namazýn son namaz olduðunu, bundan sonra bir daha namaz kýlamayacaðýmý düþünürüm. Korku ile, zârilik ile namaz kýlarým." diyor. Namazý böyle kýlmaða çalýþmak lâzým!..


4. Soru:

--Bir insan ibadetten feyz alamýyorsa, bunun sebebi nedir, ne yapmasý gerekir?


--Feyz alamamak, insanýn kazancýnda haram olmasýndan olabilir. Kazancýnda haramlýk varsa, ibadetten feyz almamaða baþlar, zikirden feyz almamaða baþlar. Soður, gittikçe yanlýþ yollara sapar. Onun için, lokmanýn helâl olmasýna çok dikkat etmek lâzým!..

Bunun dýþýnda, abdesti saðlam olmadýðý zaman feyz almaz. Abdesti eksik almýþsa veya yüznumaraya giriyorlar... Hani, Ýslâm'da ayýp yoktur, söylemek lâzým! Küçük abdest yapmanýn, büyük abdest yapmanýn Ýslâm'a göre ölçüsü vardýr. Müslüman deve gibi ayakta küçük abdest yapmaz!.. Salývermez, þaldýr þuldur etrafa sýçratmaz. Kabir azabýna uðrar sonra... Dikkat edecek, çömelecek, korunacak, sakýnacak... Ýstibrâ edecek, arkasý kalmayacak idrarýn... Güzelce temizlenecek. Bunlarý yapmadan, bakýyorsun adam yüznumaraya giriyor; þar þar ses duyuyorsun. Dýþarýya çýkýyor, þadýrvandan abdest alýyor, camiye geliyor. Donu ýslak... Her adým attýkça bir damla çýkýyor dýþarýya... O zaman, o namazdan feyz alamaz ki!.. Abdest yok ki, namazdan feyz alsýn.

Onun için bir camide gördüm, þadýrvana yazmýþlar: "Birçok kimseler namazýn burdan baþladýðýnýn farkýnda deðildir." diye... Aferin, çok güzel yazmýþlar. Namaz nerden baþlýyor?.. Güzel abdest almaktan... Þaldýr þuldur abdest alýyor; kollarýný tam yýkamýyor, yüzünü tam yýkamýyor, sakalýna tam gitmiyor, ayaklarýný tam yýkamýyor... Geliyor, "Feyz alamýyorum!" diyor. Bundan oluyor. Yâni, abdestteki kusurlarýndan oluyor.


Bazen de insanlarýn kötü alýþkanlýklarý oluyor; gýybet ediyor, dedi kodu ediyor, günahlar iþliyor... Bunlar da insanýn feyzini kaçýrýyor, aðzýnýn tadý kalmýyor. Allah'ýn rýzâsýna uygun, takvâya uygun bir iþ yaptý mý; Allah ibadetin tadýný verir gönlüne... Bir neþe gelir, bir zevk gelir, bir þevk gelir... Günahlý bir þey yaptýðý zaman da, ibadetten tad almamaða baþlar.

Demek ki, ibadetten tad almanýn þartý, günahlardan sakýnmaktýr. Haramdan dilini korumaktýr, gönlünü korumaktýr, elini korumaktýr. Midesini haram lokma yemekten korumaktýr... Güzelce abdest almaktýr. Takvâlý olmaktýr.

Binâen aleyh, dönüp dolaþýp her þey takvâya baðlanýyor. Takvâlý olursa bir insan, feyiz de alýr.


5. Soru:

--"Namaz kýlmayan müslüman deðildir." denilebilir mi?


--Namaz kýlmayan ihmalkârdýr, günahkârdýr. "Lâ ilâhe illallah, Muhammeder rasûlüllah" diyorsa, müslüman deðildir denemez. Ýmaný da var, kusuru da var...


6. Soru:

--Bir muhasebecide çalýþýyorum, odalarýn birisinde namazýmý kýlýyorum. Patronum, namaz kýlarsam iþlerin aksayacaðýný söylüyor. Þayet böyle namaz kýlmaya devam edersem, benimle çalýþmayacaðýný ve iþten atacaðýný söylüyor. Ben de tuvalete diye gidiyorum, vakit kaybolmasýn diye sadece farzlarýný kýlýyorum. Ýþimden de atýlmak istemiyorum. Ne yapmamý tavsiye edersiniz?


--O iþyerinde çalýþmak farz mý, ilmihal kitabýnda mý yazýyor?.. Baþka iþyerine gidersin! Öyle bir herif-i nâþerifle iþ yapacaðýna, güzel bir iþ ararsýn.

Ama o adam râzý olmasa bile, "Sen namaz kýlamazsýn!" dese bile, namazýný kýlar. Çünkü, namaz Allah'ýn emridir, ötekisinin bunu yasaklamaða hakký yoktur.

Gücü yeterse, baþka yerde bir iþ bulsun! Gücü yetmezse, þu anda baþka yerde iþ bulamýyorsa, orda çalýþsýn, namaz kýlmaða devam etsin!.. Sünnetleri de kýlmaða çalýþsýn!..

Öðle tatilinde kimse bir þey diyemez. Kalýyor bir ikindi... Ýkindinin sadece farzýný kýlabilir; çünkü, sünneti gayr-i müekked sünnettir. Sabah namazýný camide kýlacak. Akþamla yatsýyý da evde kýlacak. Bu kadar basit!.. Çok büyük bir dert deðil yâni...


7. Soru:

--Çalýþtýðýmýz yerde namaz kýlmaya müsaade etmiyorlar. Bu durumda kýlamadýðýmýz namazlarý eve gittikten sonra kaza etsek olur mu?..


--Olmaz!.. Namazýn farzlarýndan birisi de vakittir. Vaktinde edâ edilmesi farzdýr. Bir farz yerine gelmemiþ oluyor. Dünya üzerinde sadece o iþyeri olmadýðýna göre, daha binlerce, milyonlarca iþyeri olduðuna göre, ya o iþyerinde namaz kýlmayý saðlayacak, rica ederek, anlatarak; ya da kendisine daha iyi bir iþ arayacak!..

Bir kere öðle tatilinde öðle namazýný kýlabilir. Sabah namazýný da evde kýlar. Geriye bir ikindi namazý kalýyor. Yâni, dediði kadar deðil bu iþ, iþin doðrusuna bakýlýrsa... Ýkindi namazýnda da; ötekiler süt molasý, çay molasý, sigara molasý yaparken, o da abdestini hazýr tutar. O hazýr tuttuðu abdestiyle kýsa tarafýndan namazý kýlýverir. Yanýnda seccâde bulundurur.


Biz askere gittiðimiz zaman bir arkadaþýmýz, bir muþambayý katlamýþ katlamýþ, sokmuþtu beline... Çamurda, toprakta, tarlada, bayýrda, nerde olursa; namaz vakti geldi mi çýkarýrdý onu, sererdi, namazýný kýlardý.

Ýlk gün bir bocalýyor insan... Eðitim alanýnda abdest alacak yer yok, abdest bozacak yer yok, su yok... Ne yapalým?.. Haa, abdestli gezmem lâzým demek ki... Öðleyin yemek yedikten sonra alel acele abdest alýyor, abdestli oluyor insan ikindiye kadar... Ýkindide zâten on dakika bir mola oluyor. Mola düdüðü çaldýðý zaman kimisi sigara içiyor, kimisi yatýyor, kimisi kitap okuyor... Kimisi güreþiyor birbiriyle... Bizimkiler de namaz kýlýyor.


8. Soru:

--Haram para ile inþa edilen bir camide namaz kýlýnabilir mi?


--Kýlarsýn. Onsuz cami zor bulursun. Vebali yapanlarýndýr. Hepsini kurcalayacak, karýþtýracak olursan, adýmýný basacak yer bulamazsýn, halin harab olur. O kadarýný karýþtýrmadan namazýný kýlarsýn, vebal onlarýn boynuna...


9. Soru:

--Seferilik mesafesi 90 km midir yoksa 18 saatlik yol mudur?


--Seferilik mesafesi üç günlük yoldur. Bu da, "Günde altý saat yaya yolculuk yapacak, ondan sonra dinlenecek. Ýnsanýn bir tâkati var, normal þekilde böyle seyahat ediliyor." diye hesaplanýr. Ýnsan ortalama olarak saatte 5-6 km yürür. Günde ortalama 30-35 km'dir. Bu da üç günde 90 km civarýnda bir mesafe eder.

Mesafe önemlidir, saat önemli deðildir. Meselâ uçaða biniyor, Ýstanbul'dan Ankara'ya 45 dakikada gidiyor ama, 450 km'lik mesafeye gittiði için Ankara'da seferidir.

Seferilik saat hesabý deðildir. Yaya bir yolcunun üç günde gittiði mesafe kadar gittiði zaman seferi olur.


10. Soru:

--Seferi halde iken dört rekâtlý bir namazýn son rekâtýna yetiþen kiþi namazýný nasýl tamamlar.


--Seferî haldeki bir insan mukim bir imama uydu mu, seferîlik bahis konusu deðildir. Normal insanýn yetiþemediði rekâtlarý nasýl tamamlamasý gerekiyorsa, öyle tamamlar.


11. Soru:

--Cuma namazýnýn esasen 10 rekât olduðunu, 16 rekât olmadýðýný, þek þüpheye düþmemek için 6 rekâtýn kýlýndýðýný, halbuki namazda þek þüphe olamayacaðýný söylüyorlar; ne dersiniz?


--Ezan okunduktan sonra, dört rekât cumanýn ilk sünnetini kýlýyoruz. Ondan sonra imam minbere çýkýyor, hutbesini irad ediyor. Ýniyor, mihrabda farzý iki rekât kýldýrýyor. Ondan sonra dört rekât cumanýn son sünnetini kýlýyoruz. Cuma tamam oluyor.

Onun arkasýndan, eðer cumanýn þartlarý yerine gelmemiþ ise, zuhr-u ahîr'i kýlmýþ olalým diye, en sonuncu öðle namazýnýn farzýný kýlýyoruz. Ýki rekât de vaktin sünnetini kýlýyoruz.

Bunu fukahâmýz asýrlardýr, seneler senesi böyle yapmýþlar, tavsiye etmiþler; ben bunu deðiþtirmeðe, bunun üzerinde konuþmaða lüzum görmüyorum. Öyle büyük meselelerimiz var ki, konuþulmuþ bir meseleyi tekrar münakaþa etmeðe lüzum görmüyorum. Bunun münakaþasý fýkýh mesleðine ait bir münakaþadýr. Ulemâmýz münakaþa etmiþ.

Ben þahsen Ömer Nasuhi Bilmen Hocamýz'a (Rh.A) çok itimad ediyorum. Ýlmi, fazlý, kemâli müsellem olan bir zât-ý muhterem... O bize ne demiþse öyle yaparým, geçer giderim. Büyük alim... Ben onun kadar fýkýhta alim olamayacaðýma göre, bu iþi ona býrakýrým. Filânca doktor kadar týpta ileri gidemeyeceðime göre, tedaviyi onda olurum. Filânca avukat kadar hukuku iyi bilemeyeceðime göre, iþimi o avukata havale ederim; biter.


Bu mübarek insanlarýn konuþup da kendi aralarýnda vardýklarý kararlarda, ihtilaflar olabilir. Ýmam Þâfiî baþka demiþ, Ýmam Ebû Hanife baþka demiþ, Ýmam Mâlik baþka demiþ, Ahmed ibn-i Hanbel baþka demiþ olabilir. Þimdi ben fakih deðilken, fýkýh mesleðini meslek edinmiþ bir insan deðilken, tekrar o iþlerin üzerine eðilip, bir beþinci mezheb de ben mi çýkartacaðým?.. Hayýr!..

Ýmam-ý Azam Hazretleri'nin yolunda gidiyoruz. Memnunuz. Allah razý olsun, þefaatine erdirsin. Gayet güzel bir mezhebdir. Yedi asýr Türkiye'de pâyidar olmuþ, koca bir imparatorluk bununla idare olunmuþtur. Asýrlar boyu Hint kýtasýnda milyonlarca insan ondan istifade etmiþtir. Çok geliþmiþ, olgun bir hukuk sistemi teþekkül etmiþtir. Çok teferruatlý bir hukuk külliyatýna sahip olmuþlardýr. Cümle alem istifade ediyor. Son derece ince fikirli insanlardýr, hassas insanlardýr. Ben onlara karýþmam. Bir tanesinin eteðinden tutarým, yapýþýr giderim.

Benim mesleðim baþka... Senin mesleðin de baþka, sen de karýþma!.. Kýl gitsin. Öyle uygun görmüþler, ona pek itiraz etme!..


12. Soru:

--Beþ vakit namaz üzerimize farz olduðuna göre Kuzey Kutbu'nda durum ne olacak?


--Namaz vakitleri teþekkül etmiþ olan en yakýn merkeze uygun olarak, takdir ederek orda namazlarý kýlmasý gerekiyor.

Ýsveç'e, Norveç'e gittiðiniz zaman bir noktadan sonra, altý ay gece altý ay gündüz olan yerler baþlýyor. Güneþ altý ay hiç batmýyor, þöyle bir çýkýyor, bir iniyor. Altý ay da hiç görünmüyor. Ne yapacak orda?.. Beþ vakit namaz vakitlerinin teþekkül ettiði en yakýn yerde vakitler nasýlsa, ona göre vakitleri takdir edecek, kýlacak. Baþka kaviller de var ama, ulemanýn genellikle görüþü budur.


13. Soru:

--Tahiyyat okurken þehadet parmaðýný kaldýrmak sünnet midir?


--Peygamber Efendimiz "Eþhedü en lâ ilâhe" derken þehâdet parmaðýný kaldýrýrdý, "illallah" derken indirirdi. Sünnettir.


14. Soru:

--Farz namazlarýndan sonraki istiðfar, sadece ikindi ve sabah namazlarýna ait bir þey mi; yoksa, diðer farzlardan sonra da istiðfar etmek gerekir mi?..


--Her namazýn farzýndan selâm verdikten sonra üç defa estaðfirullah denilmesini burda okuduk, Râmûzül Ehâdis'te geçti. Yâni her namazda, "Esselâmü aleyküm ve rahmetullah... Esselâmü aleyküm ve rahmetullah..." dedikten sonra istiðfar edilir.


15. Soru:

--Namazda abdesti bozulan bir kimse ne yapmalý? Sonra tekrar kýlmak niyetiyle namaza devam etse, olur mu?


--Olmaz! Abdest bozuldu mu, namaz bozulur. Namaza abdestsizken devam edilmez! O zaman bozacak namazý... Çýkabiliyorsa, çýkar; çýkamýyorsa, oturduðu yerde oturur.


16. Soru:

--Seccade örtüsünde Kâbe resmi var... Bunun üzerinde namaz kýlýnýr mý?..


--Kýlýnýr. Kâbe resmi mahzurlu bir resim deðildir. Ýnsan resmi olsa olmaz, hayvan resmi olsa olmaz! Tabii, sade olsa daha iyi olur; çünkü, insanýn zihni her hangi bir þeye takýlmaz. Düz olsa, dümdüz olsa daha güzel... Ama hiç olmazsa, Kâbe'yi hatýrlatýyor.


17. Soru:

--Teheccüd namazlarýna gece kalkamýyorum. Yatmadan önce 12 ile 12.30 civarýnda kýlsam olur mu?..


--Olur. Kalmayacaðýný anlayan bir insan böyle yatmadan önce kýlsa, olur. Ama teheccüd namazýna kalkmak için kolaylýklar vardýr. Akþam yemeðini erken yersiniz, biraz da az yersiniz. Kalkarsýnýz o zaman... Çünkü çok yemek insaný uyutuyor.

Erken yatarsýnýz, kalkarsýnýz teheccüd namazýna... Çünkü, geç yatmak insaný teheccüde kaldýrtmýyor. Basit tedbirlerle çözümleyebilirsiniz. Duasý vardýr, duasýný edersiniz, Allah'a sýðýnýrsýnýz; Allah kaldýrýr.


18. Soru:

--Daha önceleri gece namazýna kalkabildiðim halde, son iki aydýr kalkamýyorum. Halbuki, kýþ geldi, kalkmak daha kolay... Gece yatarken tok karnýna yatmamaða çalýþýyorum. Abdesstsiz de yatmýyorum. Baþka ne yapmamý tavsiye edersiniz?


--Abdestsiz yatmamasý güzel... Çok tok bir halde yatmamasý, o da güzel... Buna raðmen kalkamamak; belki yediði lokmalara haram karýþýyordur da ondan Allah nasib etmiyor. Öyle bir durum olmasýn diye lokmanýn helâl olmasýna dikkat etsin!..

Bir de, her zaman söylüyorum, þöyle küçük bir saat aldým ben... Tek bir kalem pille çalýþýyor. Kuruyorsun, "Dýt dýt... Dýt dýt..." diye uyandýrýncaya kadar çalýyor, sinirini bozuyor insanýn... Çok güzel... Biraz da yataktan uzaða koyarsanýz, "Dýt dýt... Dýt dýt..." ille kaldýrýyor.

Herkes rüya anlatýyor burda, kâðýt gönderiyor; bir rüyamý da ben anlatayým: Yaz tatilinde çoluk çocuk burda Hocamýz'ýn yanýnda... Ben Ankara'ya gittim. Yoruldum, yattým öðleyin... Ama, yine fakülteye gitmem lâzým... Bu marifetli saati kurdum, yattým. Çok yorgunum, çok uykusuzum, yolculuk da yaptým; derin bir uykuya dalmýþým. Rüya görüyorum:

Rüyamda þöyle 25 cm kadar küb þeklinde bir kutu... "Dýt dýt... Dýt dýt..." diye sinyal veriyor. Saðýna bakýyorum, soluna bakýyorum, altýna bakýyorum, üstüne bakýyorum, eviriyorum, çeviriyorum... Baþka arkadaþlar geliyor, inceliyoruz... "Yâhu bunun düðmesi yok, iðnesi yok!.. Nereden ses geliyor?" diyoruz. Sonra, rüyanýn içinde: "Yâhu, bu benim uyanmak için kurduðum saat olmasýn?" diyorum. Uyanýyorum, hakîkaten o saatmiþ. Çeþitli senaryolar, rüyalar göstertiyor ama, sonunda böyle uyandýrtýyor bizi...



radyobeyan