Hayat bir ibadettir By: sumeyye Date: 13 Haziran 2010, 14:32:16
HAYAT BÝR ÝBADETTÝR
Ýnsanlýk bütünüyle Allah'ýn kullarý, Cenab-ý Hak onlarýn yegâne yaratýcýsý ve kulluða layýk tek mabududur Sonunda dönüþ yalnýzca O'nadýr
Ýþte huzur-u ilâhi'de toplanacak olan insanlarýn, dünyadayken teslimiyet içinde Allah'a yönelmelerine, O'na tazimde bulunmalarýna ibadet adý verilmiþtir Ýnsanýn vazifesi budur Rabbimiz Kur'an-ý Kerim'de þöyle ferman buyurmaktadýr: 'Cinleri ve insanlarý ancak bana ibadet etsinler diye yarattým' (Zariyat, 56)
Ýbadet, Mevlâ'nýn emirlerini yerine getirip yasakladýklarýndan kaçýnarak kulluk sorumluluðuyla hareket etmektir Samimi niyetle karþýlýðýný Alemlerin Rabbi'nden beklemek üzere, O'na yakýn olmayý dileyerek itaat etmektir
Ýbadet deyince genellikle anlaþýlan namaz, oruç, hac, zekât gibi zamaný ve þekli belli ibadetlerdir Þüphesiz bunlar en temel ibadetlerdir, ancak ibadeti yalnýzca bunlardan ibaret görmek, ibadetin anlamýný daraltýp eksiltmektir Ýslâm'ýn þartlarýndan olan bu ibadetler, genel ibadeti, yani hayatýn her anýný kapsayan kulluðu ayakta tutan temeldir Ýþte bu temelle birlikte bütün hayatý kuþatan ibadet halini de dikkate aldýðýmýzda, mücella dinimizin bütün ihtiþamýyla belirginleþtiðini görürüz
Tarih boyunca pek çok din görülmüþtür Bunlarýn hepsinin müþterek özellikleri, iman, cemiyet ve ibadet olmuþtur Nerede insan var olmuþsa orada bir din ve bu dinin ibadetleri olmuþtur Çünkü ibadet insanoðlunda fýtrîdir, yaratýlýþýnda vardýr Mevlâmýz insaný yaratýrken kulluk edecek, kul olduðunu bilecek þekilde yaratmýþtýr Ancak insanoðlu çoðu zaman fýtratýný yanlýþ ve kötü yere kullanmýþ, pek çok sahte ilâh edinip, onlara taparak yoldan sapmýþtýr
Halbuki insanýn hayatý ancak doðru inanca sahip olup, hakiki yaratýcýya karþý kulluk vazifelerini yerine getirmekle mana kazanýr, insanýn yaratýlýþýndaki güzellikler ortaya çýkar Çünkü ibadet, nefs ve amellerin temizlenmesi, insanî yönlerin ýþýldayýp açýða çýkmasý için güzel bir vasýta ve ilâhi bir vesiledir
Mevlâ'nýn emirlerinde birçok hikmet, maddi ve manevi pek çok menfaat olduðunda asla þüphe yoktur Bedenin belli gýdalara ihtiyacý olduðu gibi ruhun da ibadet etmeye, manevi gýdaya ihtiyacý vardýr Beden ve ruhtan ibaret olan insanoðlu, yaratýlýþýnýn bu iki cephesine ayný ölçüde özen göstermesi gerekir Ruhun en önemli gýdasý, saðlam bir iman ve huþu ile yapýlan ibadettir
Ýbadetler imanýn güçlenmesini ve ahlâken olgunlaþmayý saðlar Ýbadetle beslenen iman aðacýnýn meyvesi güzel ahlâktýr Ýbadete devam eden kimsenin kalbinde iman nuru parlar, Allah korkusu ve sorumluluk duygusu yerleþir Ýbadet sayesinde kötü düþüncelerden, günah kirlerinden arýnýr Ahlâk ve fazilet sahibi olgun bir mümin haline gelir Dünyanýn maddi baðlarýndan kurtularak ruhen yükselir ve önündeki engelleri ortadan kaldýrarak ebedi saadet yurduna ulaþýr
Rabbimizin yarattýðý her þey O'na ibadet etmektedir Kur'an-ý Kerim'de þöyle buyruluyor: 'Hiçbir þey yoktur ki Allah'ý tesbih etmesin' (Ýsra, 44) Mukaddes kitabýmýz bilinen ve bilinmeyen bütün varlýklarýn kendilerine has bir þekilde ibadet yaptýklarýný bizlere haber verir Hatta gök gürültüsü bile Allah'ý hamd ve tesbihtir
Bütün yaratýlmýþlar içinde ayrý, seçkin bir yeri olan, üstün yeteneklerle donatýlmýþ olan insanoðlu ise elbette yüce bir gaye için yaratýlmýþtýr Bu gaye de Allah'ý bilmek ve O'na layýkýyla ibadet etmektir Bu ibadet de sadece Mevlâ'nýn emrini yerine getirmek ve O'nun rýzasýný kazanmak maksadýyla yapýlýr Allah indinde makbul olan, böyle halisane olarak yapýlan ibadettir
Ýhlâs, yapýlan ibadetin ruhu hükmündedir Ýhlâssýz ibadet ruhsuzdur, kýymeti yoktur Sadece Mevlâ'nýn emri olduðu için, Rýza-yý Ýlâhi'yi kazanmak için ibadet yapýlýr, ihlâs budur Dünyevî bir menfaat için ibadet yapýlsa, ihlâs olmadýðý için Allah indinde makbul olmaz
Diðer dinlerde de ibadet vardýr Kimine göre ibadet, dünya lezzetlerini tamamen terk ederek insanlardan ayrý yaþamaktan ibarettir Bir diðerinde, sadece özel mabetlerde yapýlabilen bir iþtir Bir baþkasýnda sadece din adamlarýnýn gözetiminde yapýlabilecek bir törendir
Mücella dinimiz Ýslâm ise ibadeti Allah ile kullarý arasýnda herhangi bir aracýya baðlý kýlmamýþ, herkesin Yüce Mevlâ ile doðrudan kurabileceði bir bað, bir irtibat olarak teblið etmiþtir Allah indinde alim ve din hizmeti görenler ile, avam ve sýradan kiþi kulluk bakýmýndan eþittir Üstünlük ancak takva iledir
Dinimiz dünya lezzetlerini tamamen terk edip halktan ayrý yaþamayý da emretmez Ýslâmiyet'te ibadetin mana ve kapsamý çok geniþtir Sadece namazlardan, duadan ve zikirlerden ibaret deðildir Belki bir insanýn Rabbinin emrine tutunarak, O'nun rýzasýný kazanmak için yaptýðý her güzel iþ (salih amel) bir nevi ibadettir O iþ, mesela rýzýk temini veya evlilik gibi kiþinin dünyevî arzusu kabilinden olsa bile
Mümin kul, insan tabiatýnýn gerektirdiði, zevk ve lezzet aldýðý yemek, içmek, uyumak, gezmek, çalýþmak gibi iþleri de Allah'ýn emrine uygun ve O'nun rýzasýný talep ederek yapar Helal olanla yetinir, haramdan korunur Allah'ýn emirlerini yerine getirebilmek gayesiyle yer, içer, uyurBöylece nefsine zevk ve lezzet veren bütün cismani fiiller bu halisane niyet sebebiyle bir nevi ibadet olur, sevap alýr
Hatta kiþi, maddi hayatýn meþru zevk ve lezzetleri içinde yaþarken de halisane bir niyetle Allah'a teveccüh ederse, bu fiilleri vasýtasýyla da Allah'a yaklaþýr Bu gibi lezzet ve nimetlerde de taat ve Allah'a teveccüh vardýr Ýbadette aranan mana da zaten budur
Tekrar belirtelim, dinimizde ibadetin manasýnýn böylesine geniþletilmiþ olmasý, insanýn namaz, oruç, hac, zekât gibi farz ibadetleri yapmaktan kesinlikle muaf kýlmaz Çünkü bu farizalar doðrudan Cenab-ý Hak tarafýndan emredilmiþtir Çünkü bunlar kulun Allah'a baðlýlýðýný ve yakýnlýðýný temin eden esas merkezlerdir Diðer hiçbir iþ bu farzlarýn yerine konulamaz
Durum böyleyken, bazý tembel ve umursamaz kimselerin üzerlerine farz kýlýnan ibadetler hakkýnda 'Aslolan kalp temizliðidir, iyi niyet ve güzel iþlerdir, namaz ve oruçla din olmaz!' gibi sözleri, cehalet, acizlik ve büyük bir aldanýþtýr Ýhmal ve tembelliklerinden dolayý korkunç bir yanlýþ anlama ve anlatmadýr
Her münkir kendisinin herkesten daha abid olduðunu iddia eder Fakat Fahr-i Alem sav: 'Namaz dinin direðidir Onu terkeden dinini yýkmýþ olur' buyurarak ölçüyü bildirmiþ, yalan söyleyenlerin yolunu kapamýþtýr
Gerçek þudur: Dinimiz ibadetin manasýný geniþletmekle, beþer hayatýný ýslah etmeyi, hayatýn güçlüklerine sabýrla göðüs germeyi, müþterek hayrý elde etmek için çalýþmayý ve kötülükle mücalede etmeyi hedef edinmiþtir Nezih ve kaliteli bir hayat için beþeri ve sosyal kuvvetleri toplumun hayrýna kullanmak gerekir Ýslâm'ýn getirdiði ilâhi esaslar ve ibadetteki geniþ anlayýþ bu hayýrlý neticeleri temin etmeye kâfidir
Rivayete göre Hz Aiþe ra Validemiz, zayýflýktan yüzü sararmýþ, beli bükülmüþ bir þahsý görünce, bunun kim olduðunu sormuþ Bu zat zahit bir kimsedir, cevabýný alýnca zühdün bu þeklini reddederek þöyle demiþtir:
'Ömer b Hattap insanlarýn en zahidi idi Fakat bir þey söyleyince sözünü dinletir, yürüyünce hýzlý yürür, vurunca da çok acýtýrdý'
Rabbimiz bizleri her iþini rýzasý için niyet ederek yapan ve ibadet sevabý alan kullarýndan eylesin
Rabbimizin tevfik ve inayeti ileSMübarek Erol