Nikah By: ecenur Date: 01 Haziran 2010, 21:57:26
Fetavay-i Hindiyye Nikah
(Kitâbü´n Nikâh)
1- NÝKÂHIN ÞER´Ý TARÝFÝ, SIFATI, RÜKNÜ, ÞART VE HÜKMÜ..
Nikâhýn Tarifi:
Nikâhýn Sýfatý:
Nikâhýn Rüknü :
Nikâhýn Þartlarý:
Nikâhýn Hükümleri
2- NÝKÂH HANGÝ SÖZLE SAHÝH OLUR. HANGÝSÝ ÝLE SAHÝH OLMAZ?.
Sarih Lafýz, Kinaye Lafýz :
3- NÝKÂHLANMASI HARAM OLAN KADINLAR..
1- Nesep Sebebi Ýle Nikâhlarý Haram Olan Kadýnlar
2- Sýhriyet Sebeb Ýle Nikâhlarý Haram Olan Kadýnlar
Bu Konu Ýle Ýlgili Diðer Bazý Mes´eleler
3- Ridâ (- Emiþmek) Sebebi Ýle Nikâhlarý Haram Olan Kadýnlar
4- Dörtten Fazla Kadýný Ve Birbirinin Mahremi Olan Ýki Kadýný Bir Kimsenin Nikâhý Altýnda Cem Etmesi Sebebi Ýle Nikâhlarý Haram Olanlar
Dörtten Fazla Yabancý Kadýný, Bir Kiþinin Nikâhý Altýnda Toplamasý
Bir Kimsenin Birbirinin Mahremi Bulunan Ýki Kadýný Nikâha Altýnda Cem Etmesi
5- Hür Bir Kadin Üzerine Bir Gâhiyeyi Nikahlamanýn Veya Bunlar! Beraber Nikahlamanýn Hahamlýðý
6- Baþkalarýnýn Hakki Sebebi Ýle Nikâha Haram Olan Kadýnlar
7- Þirk Sebebi Ýle Nikâhlarý Haram Olan Kadýnlar
8- Mülk Sebebi Ýle Nikâhý Haram Olanlar
9- Talâk Sebebi Ýle Nikalarý Haram Olanlar
Bu Hususlarla Ýlgili Diðer Bazý Mes´eleler
4- NÝKÂHTA VELAYET.
Akrabalýk:
Efendilik:
Ýmamet :
Bu Konu Ýle Ýlgili Diðer Bazý Mes´eleler
5- NÝKÂHDA KEFÂET (= DENK OLMA)
Kefâet (= Denklik) Esasen Þu Altý Yerde Aranýr
1- Nesebte Denklik :
2- Ýslâmiyet´te Denklik :
3- Hürriyette Denklik :
4- Malda Denklik :
5- Diyette Denklik :
6- Hýrfette (= San´at, Ticâret, Ziraat Gibi Geçim Vâsýtalarýnda) Denklik :
Nikâhta Denk Olma Ýle Ýlgili Diðer Bazý Meseleler
6- NÝKÂH VE DÝÐER HUSUSLARDA VEKÂLET.
Fesih Mes´eleleri
7- MEHÝR..
1- Mehrin En Az Haddi Ýle Mehir Olmaya Elveriþli Olan Ve Olmayan Þeyler
2- Mehrin Teekküdü Ve Kat´iyyet Kesbetmesi
Bize Göre, Üç Çeþit Müt´a Vardýr :
3- Mal Olan Mehre, Mal Olmayan Bir Þey Eklemek.
4- Mehirde Koþulan Þartlar
5- Mehirdeki Cehalet
Cinsi De, Vasfý Da Bilinmeyen Mehir :
Cinsi Bilinen Fakat Mehri Bilinmeyen Mehir:
Cinsi De, Vasfý Da Bilinen Mehir :
6- Müsemmâda Ýhtilâf Bulunan Mehir
7- Mehrin Fazlalaþtýrýlmasý Veya Noksanlaþt1rýlmasý
8- Mehrin Duyurulmasý
9- Mehrin Helak Olmasi
10- Mehrin Hibe Edilmesi
11- Mehirden Dolayý, Kadýnýn Nefsini Kocasýna Yasaklamasý Ve Mehrin Geriye Býrakýlmasý
12- Karý -Kocanýn Mehir Hususundaki Ýhtilaflarý
13- Mehrin Tekrarlanmasý
14- Mehrin Ödenmesi
15- Zýmmi Ve Harbînin Mehri
16- Kýzýn Çehizi
17- Ev Eþyasý Hakkýnda Karý - Kocanýn Ýhtilâflarý
8- FÂSÝD NÝKÂHLARLA ÝLGÝLÝ HÜKÜMLER..
9- KÖLELERÝN NÝKÂHI
Hýyar-ý Itk.
10- KÂFÝRLERÝN NÝKÂHI
1- Þahitsiz Nikah :
2- Baþkanýn Ýddetlisini Nikahlamak:
3- Mahrem Olanlarýn Nikâhý :
11- KASM ÎLE ÝLGÝLÝ MES´ELELER..
Bu Konu Ýle Ýlgili Diðer Bazý Mes´eleler
NÝKÂH
(Kitâbü´n Nikâh)
1- NÝKÂHIN ÞER´Ý TARÝFÝ, SIFATI, RÜKNÜ, ÞART VE HÜKMÜ
Nikâhýn Tarifi:
Nikâh: Bir kadýnla bir erkek arasýnda, bunlarýn birbirlerinden — meþru´ olarak— istifâde etmek arzusu ile yapýlan bir akittir. Kenz´-de de böyledir. [1]
Nikâhýn Sýfatý:
Nikâh, itidal halinde (= normal durumlarda), müekked sünnettir. Ýhtiyaç halinde evlenmek ise, farzdýr Korku ve zulüm halinde -evlenmek de, mekruhtur. El Ýhtiyar Þerhü´l - Muhtâr´da da böyledir. [2]
Nikâhýn Rüknü :
Nikâhýn rüknü, îcap ve kabulden ibarettir. (Yani evlenecek
kimselerden birinin: «Seni, karý —veya koca— olarak aldým.» demesi, diðerinin ise : «kabul ettim.» demesidir. Kâfî´de de böyledir.
îcap, hangi taraftan olursa olsun, önce birinin : «aldým» veya : «vardým» diye bir söz söylemesidir.
Kabul ise, bu sözün müsbet £= olumlu) olan cevabýdýr. Inâye´de de böyledir. [3]
Nikâhýn Þartlarý:
1- Nikahlanan kimselerin; âkil, balið ve nikâh akdi hususunda -hür olmalarý þarttýr.
Akýl, nikâh akdi hususunda gerçekten þarttýr. Mecnunun ve aklý ermeyen çocuðun nikâh akdetmesi sahih olmaz. Diðer iki þart ise, nikâhýn infaz edümesinfn þartýdýr. Akýllý çocuðun nikâhý, velîsinin izni ile aktedilir. Bedii´de de böyledir.
2- Þeriatýn nikahlanmasýn! helâl kýldýðý bir kadýnýn bulunmasý da, nikâhýn þartlanndandýr. Nihâye´de de böyledir.
3- Nikâhý akdedenlerden her birinin sözünü, diðerinin Ýþitmesi þarttýr. Fetâvâyý Kâdîhân´da da böyledir.
Nikâh, her ikisinin de anlamadýðý bir sözle akdedilmiþ olsa, yinede kýyýlmýþ olur; muhtar olan kavil budur. Muhtârü´l - Fetâvâ´da da böyledir.
4- Nikâh akdedilirken, þahitlerin bulunmalarý da þarttýr. Âlimlerimizin tamamý, þehâdeti nikâhýn caiz olmasýnýn þartlarýndan saymýþlardýr. BedâÝ´de de böyledir.
Nikâhta þahit olan kimselerde, þahitliklerinin sahih ojmasý için, þu dört þartýn bulunmasý gerekir:
1- Hür oimak,
2- Akýllý olmak,
3- Bulûða ermiþ olmak,
4- Müslüman olmak.
Kölelerin þahitliði ile nikâh kýyýlmaz. Bunlarýn müdebber, mükâtep olmalarý erasmda da bir fark yoktur.
Delilerin ve çocuklarýn þahitlikleri ile de nikâh kýyýlmýþ olmaz.
Müslümanýn nikâhýna, kâfirin þahitliði de yeterli deðildir. Bah-rti´r - Râýk´ta da böyledir.
Koca müslüman, kadýn ise zîmmî olsa, bunlarýn nikâhý, iki zýmmînin þahitliði ile kýyýîabilir. Bunlarýn, dinlerinin birbirine uyup uymamasý da müsavidir. (Yani kadýn yahudî, þahitler ise hýristiyan veya kadýn hýristiyan, þahitler ise yahudî olabilir.) Sirâcü´I-Vehhâc´da da böyledir.
Birbirleri ile nikahlanan kâfirlerin nikâhýnda, þahitlerin müslüman olmalarý da þart deðildir. Kâfir olan erkek ve kadýnýn nikâhlarý, iki kâfir þahitle kýyýlýr. Bunlarýn da ayný milletten (= dinden) olmalarý þart deðildir. Bedâi´de de böyledir.
Ýki fasýk þahitle ve iki kör þahitle kýyýlmýþ olan nikâh sahih olur. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir.
Keza, —nikâh hususunda— kendilerine hadd-i kafz tatbik olan kimselerin þahitlikleri de sahih olur. Bahrü´r - Râik´ta da böyledir.
Keza, hadd-i zinaya çarptýrýlmýþ olanlarýn da, —bu husustaki — þahitlikleri sahih olur. Hulâsa´da da böyledir.
Nikâhý kýyýlan kimseler hakkýnda, þahitlikleri asla kabul edilmeyecek olan kimselerin þahitlikleri ile kýyýlan nikâh da sahih olur. Meselâ : Bir kadýnýn, kendi öz oðlunun þahitliði ile kýyýlan nikâhýnýn, sahih olmasý gibi...
Keza, bir kadýnýn, kendinden olmayan iki oðulluðunun þahitliði ile nikâhianmasi da sahihtir. Bir erkeðin de, kendinden olmayan iki oðulluðunun þahitliði ile nikâhlanmasý sahihtir. Bedâi´de de böyledir.
Bu hususta asýl olan þudur: Velîsi olarak nikâh kýydýrmasý sahih olan kimsenin, þahit olarak hazýr bulunmasý ile kýyýlan nikâh sahih olur. Aksi takdirde sahih olmaz. Hulâsa´da da böyledir.
Nikâh konusundaki þahitlikte de, nisap þarttýr. Tek bir kimsenin þahitliði ile nikâh kýyýlmaz. Bedâi´de de böyledir.
Þahitlerin tamamýnýn erkek olmasý þart deðildir. Bir erkek ile iki kadýnýn þahitlikleri ile kýyýlan nikâh sahih olur. Hidâye´de de böyledir.
Ancak, —erkek þahit olmadan— iki ´kadýnýn þahitliði ile kýyýlan nikâh sahih olmaz.
Keza, yanlarýnda bir erkek bulunmayan iki hünsânýn, þehâdetiyle de nikâh kýyýlmaz. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir.
5- Nikâhýn sshih olmasý için, þahitlerin, her iki tarafýn söylediklerini de duymalarý þarttýr. Fethü´l - Kadîr´de de böyledir.
Akit esnasýnda, iki tarafýn da sözlerini iþitmeyen kimselerin, meselâ: Bu esnada uyumakta olan iki kimsenin hazýr bulunmasý ile kýyýlan nikâh, mün´akýd olmaz. (= kýyýlmýþ sayýlmaz.) Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir.
Saðýr olduðu için duyamýyan kimselerin, þahitliði ile kýyýlan nikâh, sahih olmaz. Bu konudaki kavillerin en doðrusu ´budur. Kadî-hân´ýn Câmîu´s - Saðîri´nde de böyledir.
Dîiî tutulmuþ olan veya lahras bulunan kimseler, eðer iþitiyorlarsa; bunlarýn þahitlikleri ile, nikâh kýyýiabilir. Hulâsa´da da böyledir.
Þahitler, iki taraftan birinin sözünü iþitseler de, diðerinînki-ni iþitmeseler veya þahitlerden biri, taraflardan birini, diðeri de diðerini iþitmiþ olsalar, bu nikâh caiz olmaz. Bedâi´de de böyledir.
Nikâh akdi esnasýnda ´hazýr bulunan iki þahitten biri saðýr olmuþ olsa; kulaðý duyan þahit, akidle ilgili sözleri saðýra duyurmak için baðirsa veya bir baþka þahýs, o saðýrýn kulaðýna söylemiþ olsa, — akid sözlerini, her iki þah-it birlikte iþitmiþ olmadýklarýndan— bu nikâh caiz olmaz. Fetâvâyî Kâdîhân´da da böyledir.
Nszm-ý Zendûyestî´de : «Ýki þahitten birisi kadýnýn, diðeri de erkeðin sözünü iþitmiþ olsa; sonrada bu akid yenilense ve bu ye-nileniþ esnasýnda, önceki akid sýrasýnda kadýnýn sözünü iþitmiþ olan þahit, erkeðin; erkeðin sözünü iþitmiþ olan þahit de, kadýnýn sözünü iþitmiþ olsa; eðer bu akidler, ayrý ayrý iki mecliste yapýlmýþsa, bil -ittifak bu nikâh caiz olmaz. Eðer, bu Ýki akid, bir meclisde yapýlmýþsa, âlimlerin bir kýsmýna göre, bu nikâh yine caiz olmaz.» denilmiþtir. Ebü Sehi gibi bazý âlimler de : «Bu nikâh caiz olur. demiþlerse de Zendû-yestî: «Biz, Ebû Sehl´in bu kavlini, alýp kabul etmeyiz.» demiþtir. 2e-hýyre´de de böyledir.
Þahitler, akit yapanlardan Ýkisinin de sözünü îþitseîer ve fakat manâsýný anlamasalar; «bu nikâh sahih olur.» denilmiþse de; zahir olan kavii, bunun hiiâfýnadýr ve bu nikâh sahih olmaz.
Ýmâm Muhammed (R.Â.): «Akdedilen nikâha iki Türk ve iki Hindii þahit olsalar: eðer bunlarýn her ikisi de duyduklarý sözleri anlama imkânýna sahip olurlarsa akdedilen bu nikâh sahih olur; aksi tak-. dirde sahih olmaz.» demiþtir. Fetâvâyî Kâdîhân´da da böyledir.
Þahitlerin, yapýlan sözleþmeyi anlamalarý þart mýdýr? Bu hususta fetvalarda: «Ýtibar, iþitmeyedir; anlamaya deðildir. Hatta, dil bilmeyen iki kiþinin þahitlikleri ile evlenmek de caizdir.» denilmiþse
de; en açýk olan kavil —önce de söylendiði gibi— þahitlerin, akidde-ki sözleri, anlamalarý da þarttýr. Sirâcü´l - Vehhâc´da da böyledir.
Sahih olan budur. Cevheretü´n - NeyyÝre´de de böyledir.
Nikâh-kýyýldýðýný bilen, sarhoþ kimselerin þahitliði ile nikâh akdedilse de, bu sarhoþlar ayýlýnca, kýyýlan nikâhý hatýrlamasalar; bu durumda bile, kýyýlan nikâh, caiz oiur. Hizânetü´l • Müftîn´de de böyledir.
Ebû´I - Leys´in Fetâvâsý´nda : «Bir kimse, hazýr bulunan cemâate hitaben : «Þahit olun! Ben þu evdeki kadýný aldým.» dese; evdeki kadýn da : «Kabul ettim.» dese ve bu sözü duyan cemâat kadýný görmese; eðer evde bsþka bir kadýn yoksa, bu, nikâh olarak caiz olur; fakat, o kadýnla birlikte evde baþka bir kadýn daha varsa, bu nikâh caiz olmaz.» denilmiþtir.
Kýzýný bir adama nikâh edecek olan þahýs bir evde, þahitler de baþka bir evde bulunsa; kýzýn babasý, onlarý görmediði halde þahitler, onun ne söylediðini duysalar; bu evden þahitlerin bulunduðu eve açýlmýþ bir pencere bulunur ve þahitlerden birisi, kýzýn babasýný görürse, bu nikâh caiz ve o þahýslarýn þahitlikleri makbul olur. Ancak, hiç biri kýzýn babasýný görmüyorsa, þahitlikleri makbul olmaz ve bu nikâh da caiz olmaz. Zehiyre´de de böyledir.
Bir þahýs, bir kadýnýn nikâhý için, bir cemâati o kadýnýn babasýna gönderse; kadýnýn babasý da : «Verdim.» dese, bunun üzerine, o cemâatten birisi : «Ben de, o þahss adýna kabul ettim.» dese; bu nikâh sahih olmaz, denilmiþtir. «Sahih olur.» diyenler de vardýr ve bu görüþ sahihtir. Fetvâ´da bunun üzerinedir. Serahsî´nin Muhýyt´Ýnde ve .Tecnîs´de de böyledir.
Bir kimse, «Allah ve O´nun Resulünün þehâdetiyle» bir kadýný nikahlamýþ olsa, bu nikâh sahih olmaz. Tecnîs´de ve Mezîd´-de de böyledir.
Bir kadýn, nikâhlanmasý için birine vekâletini, verse; bu vekil de þahitlerin huzurunda : «Ben filân kadýný nikahladým.» dese ve þahitler bu kadýný tanýmasalar; vekil, o kadýnýn ve babasýnýn adýný söylemedikçe, bu nikâh caiz olmaz. Çün^O ~ !´~:i n, — ak´.â yapýlýrken— hazýr deðildir. Hazýrda olmayan ise, ismi Ne tanýnýr. Serahsî´-nîn Muhýyt´inde de böyledir.
E! - Kâdî´l - Ýmâm Rüknü´I - Ýslâm AH es-Saðdý, Ýbtîdâ´ýnda :
«Kadýnýn dedesinin isminin söylenmesi þart deðildir.» demiþtir. Ancak, bu zat da, ömrünün sonuna doðru, bu kavlinden dönmüþ ve dedesinin isminin söylenmesini de þart koþmuþtur: Sahih olan da budur. Fetva da bunun üzeredir. Muzmarât´ta da böyledir.
Nikâhý kýyýlacak icadýn, yüzü örtülü olarak, nikâhýn kýyýlacaðý meclisde hazýr bulunsa da, þahitler onu tanýmasalar, bu þekilde kýyýlan nikâh caiz olur ve bu görüþ sahihtir. Fakat, Ýhtiyat istenirse, kadýn yüzünü açar ve þahitler onu görürler veya kadýn kendi adý ile babasýnýn ve dedesinin adýn! söyler.
Þayet, kadýn nikâhýn akdedileceði meclisde hazýr bulunmaz ve fakat þahitler onu tanýmakta olurlarsa, kocasý olacak þahýs —sadece— kadýnýn adýný söyler: onun söylediði kadýn, eðer þahitlerin tanýdýðý kadýn ise: bu nikâh caiz olur. Serahsî´nin Muhýyt´inde de böyledir.
Bîr kimse, bir baþka kimseye, küçük bir kýzý, kendisine nikahlamasýný emretse, o þahýs da, bir baþka þahýsla gidip kýzýn babasýnýn nezdinde, kýzý o adama nikâhlasa; bu nikâh sahih olur. Aksi takdirde sahih olmaz. Kenz´de de böyledir.
Âlimler: «Bir kimse, bulûða ermiþ, bakire kýzýný, ´kýzýnýn isteði i!e bir þahidin huzurunda evlendirirse; bu nikâh sahih olur. Eðer kýz, orada hazýr bulunmazsa, nikâh sahih olmaz.» demiþlerdir. Serahsî´nin Muhýyt´inde de böyledir.
Bir kimse, baþka ´bir kimseye, kölesini evlendirmek üzere, vekil etse, ´bu vekil de, o kölenin ihazýr ´bulunduðu bir mecliste, bir erkek þahit veya iki kadýn huzurunda, o köle ile, ´bir kadýný evlendirse; bu nikâh caiz olmaz. Tebyîn´d-e de böyledir.
Bir kimse, kölesine nikâhianmast hususunda izin verse o köle de, efendisinin ve bir baþka þahidin ´huzurunda evlense, bizim âlimlerimize göre, bu nikâh caizdir. Sahih olan da ibudur. Tecnîs´-de de böyledir,
Bir efendi, büîûga ermiþ olan bir kölesini, o kölenin de hazýr bulunduðu bir meclisde ve bir þahidin huzurunda evlendirse, bu ni-kgh sahih olur. Fakat, bu ko!e, o meclisde hazýr bulunmazsa, bu nikâh caiz olmaz. Cariyede, bu minval üzeredir. Mürðînânî de : «Caiz olmaz.» demiþtir. Tebyîn´de de böyledir.
Bu cinsten olan mes´eleler, Mecmû´u´n - Nevâziî´de zikredilmiþtir.
Bir kadýn, kendisini bir baþka erkekle evlendirmek üzere bir þahsý vekil etse, o þahýs da, kendisini vekil etmiþ olan bu kadýnýn hazýr bulunduðu bir meclisde, iki kadýnýn da þehadetiyle, bu kadýný evlendirse, Ýmâm N&cmü´d-din´ «Bu nikâh caiz olur.» demiþtir. Ze-hýyre´de de böyledir.
Nikâh kýyýlýrken, þahitlerin hazýr bulunma vakti, îcap ve kabul vaktidir. Þahitlerin hazýr ´bulunma vakti evlenmeye izin verilen vakit deðildir. Dolayýsý ile, icazete baðlý olarak, þahitsiz olarak ak-tedilen nikâh caiz olmaz. Bedâî´de de böyledir.
6- Ýcâp ve kabulün bir meclisde olmasý da nikâhýn þartlarýndarýdýr.
Þayet, meclis deðiþirse, nikâh akdedilmiþ olmaz. Þöyle ki: Bir meclisde, iki taraf da hazýr bulunur; bunlardan biri îcap (= evlenmeyi talep) eyler, diðeri ise, kabul etmeden o meclisten kalkar veya meclisin deðiþmesini gerektiren bir iþle meþgul´olursa, bu durumda nikâh aktedilmiþ olmaz.
Keza, meclisde, taraflardan biri hazýr bulunmazsa, yapýlan bu akîd (yani kýyýlan bu nikâh) sahih olmaz. Þöyleki: Bir kadýn, iki þehid huzurunda : «Ben kendimi filan adama nikâh eyledim.» dese; eðer o adam orada hazýr deðilse, bu haber kendisine ulaþýnca : «Ýþte ben de kabul ettim.» dese bile, bu nikâh caiz olmaz.
Veya, bir þahýs, iki þahit huzurunda : «Ben filân kadýnla evlendim.» demiþ olsa ve fakat «evlendim» dediði kadýn, o mecliste hazýr olmasa ve bu haber o kadýna ulaþýnca : «Ben de, kendimi o þahsa tezvîc ettim.» demiþ olsa, yine bu nikâh caiz olmaz. Bu kabul, yine, ayný iki, þahidin huzurunda olsa bile durum böyledir. Bu, Ýmâm Ebû Hanîfe (R-A.)´in ve imâm Muhammed (R.A.)´în kavlidir.
Bir þahýs, bir kadýna bir elçi veya —evlenme talebi ile— bir mektup gönderse; o kadýn da, iki þahit huzurunda kabul eylese, bu durum da mânâ bakýmýndan meclis bir olduðu için, nikâh caiz oiur.
Eðer þahitler gelen elçinin sözünü veya mektubu iþitmezlerse, Ýmâm Ebû Hanîfe (R.A.) ile Ýmâm Muhammed (R.A.)´e göre, bu nikâh caiz olmaz; Ýmâm Ebû Vûsuf (R.A.)´a göre ise, caiz olur. Bedâi´de de böyledir.
Mektup gelip okunduðu zaman, kadýn o mecliste nefsinî o adama nikâh -eylemese de, baþka bir mecliste, þahitler huzurunda, nefsini o adama tecviz eylese; þahitler de, kadýnýn sözünü ve mektubun mahiyetini iþitseler, yine bu nikâh caiz olur. Hulâsa´do da böyledir.
Bir kadýn : «Gerçekten filan þahýs bana mektup yazmýþ; beni nikahlamak istiyor. Þahit olunuz; muhakkak ki ben, nefsimi Ona tezvic eyledim.- demiþ olsa; bu nikâh caiz olur. Çünkü þahitler, bu akdin icabýný kadýndan duydular; nikâhý talep eden þahsýn sözünü de kadýn, þahitlere, böylece duyurmuþ oldu. Zehýyre´de de böyledir.
îcâb ve kabû! —sadece— yazýlmýþ olursa, bu yazýlarla, nikâh akdedilmiþ olmaz. Fethü´l - Kadîr´de de böyledir.
Elçi olmak hususunda; hür, köle, küçük, büyük, âdil ve fasýk müsavidir. Çünkü elçilik, sadece gönderen kimsenin sözünü teblið etmekten ibarettir. Hulâsa´da da böyledir.
Yürürken veya hayvan üzerinde giderken yapýlan nikâh akdi caiz olmaz. Ancak, gemide gidilirken yapýlan nikâh akdi câîz olur, Bahrü´r - Râýk´ta da böyledir.
Kabul için acele etmek, bize göre þart deðildir. El-Aynî Þer-hü´I - Hidâye´de de böyledir.
7- Kabulün, Ýcaba muhalif olmamasý da nikâhýn þartlarýndandir. Þöyfeki :
Bir kimse, diðer bir kimseye : «Bin dirhem üzerine kýzýmý sana tezvîc ettim.» dediði zaman, ikinci þahýs : «Nikâhý kabul ettim; fakat mehri kabul etmiyorum.» dese, bu nikâh batýl olur, (= geçerli olmaz.) Fakat, ikinci þahýs, nikâhý kabul etse ve mehir hususunda ise sussa; nikâh, aralarýnda geçmiþ bulunan konuþma üzere kýyýlmýþ olur. Fetâvâyi Ebi´I - Leys´de de böyledir.
Mecmûu´n - Nevâzil´de : «Bir kn!e, bir kadýný, efendisinin izni olmadan, kendisinin kýymeti karþýlýðýnda nikâhlasa; efendisi de: «Nikahlatmasýna izin verdim, rakabesî (= hürriyeti) karþýlýðý ücret yoktur.- dese; bu nikâh caiz oiur. Kadýna mihir olarak, mislinin et azmýnvdeðeri veya köle satýlmýþ olursa, satýþtan elde edilen miktar mehir olarak verilir. Zehýyre´de de böyledir.
Bir kadýn, kendisini, bin dirhem mehirle, bîr þahsa tezvic etse; o þahýs da bu kadýný, iki bin veya beþ bin dirhem mehirle kabul etse, !bu nikâh sahih olur. Ve mehir olarak, edamýn kabul ettiði en yüksek miktar ödenir. Fetva da bunun üzerinedir. Nehru´I -Fâýk´ta da böyledir.
8- Nikâhý, kadýnýn vücûdunun tamamýna veya tamamý .aniams-na gelecek bir þeye izafe etmek de þarttýr. Baþ ve boyun gibi... El ve ayak bunun hilâfýnadýr.
Nikâh sýrta veya karna izafe edilmiþ olursa, Halvanî: «Bizim âlimlerimiz, bu nikâh sahih olur demiþlerdir.» demiþtir. Bahrü´r - Râýk´ta da böyledir,
Nikâh, kadýnýn yansýna Izâfe edilmiþ olursa, bu durumda iki rivayet vardýr. Sahih olan rivayet ise, o nikâhýn sahih olmadýðýdýr. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir,
Tefârýyk´ta «Bir kimse, bir kadýnýn yarýsýný tezvîc etsa âlimlerin bazýlarý bu nikâh caiz olur demiþlerdir.» þeklinde bir kavil vardýr, Muhtâru´l Fetâvâ´da da böyledir.
9- Kocanýn ve kadýnýn beüi olmalarý ve bilinmeleri de nikâhsn þartlarýndandýr.
Bir kimse, bîr adamýn, iki kýzýndan —her hangi —birini tezvic eylemiþ olsa, bu nikâh sahih olmaz. Ancak, bu kýzlardan birisi evli ise, bu durumda evli olmayan kýza yönelinir, Nehru´I - Fâýk´ta da böyledir.
Küçükken kendisine bir isim verilen ve büyüyünce de bu ismi deðiþtirilen bir kýz, eðer ikinci ismi söylenerek tezvic edilir ve kýz, bu isimle tanýnýyorsa nikâh sahih olur. En doðrusu, kýzýn isimlerinin her ikisini de zikretmektir. Zahirlyye´de de böyledir.
Bir kimsenin Fatma isimli bir kýzý olsa da, babasý ´bir þahsa : «Ayþe isimli kýzýmý sana nikahladým;» dese de kýzýn þahsýný iþaret etmese; Fetâvâ el-Fadlî´de: «Bu nikâh kjyilmiþ sayýlmaz.» denilmistir, Ancajc, bu þahýs : «Kýzýmý sana nikahladým.» dese ve baþka bir þey söylemese, eðer bu adamýn bir kýzý varsa, bu nikâh caiz olur. Muhiyt´te de böyledir.
Bir kimsenin, büyüðünün adý Ayþe, küçüðünün adý Fatma olan iki kýzý bulunsa; bu adam büyük kýzýný nikâhlamayý isterken, küçük kýzýnýn adýný söylemiþ olsa, nikâh küçük kýzýn üzerine kýyýlmýþ olur. Þayet, bu adam «Büyük kýzým Fatma´yý nikahladým.» demiþ olsa, hiç biri nikahlanmýþ olmaz. Zrhîriyye´de de böyledir.
Küçük bir kýzýn babasý: «Ben filan kýzýmý, filanýn oðluna nî-kâhladim.» dese; o adam da: «Oðlum adýna kabul ettim.» dese, fakat oðlunun adýný söylemese; eðer bu adamýn iki oðlu varsa, bu nikâh caiz olmaz. Ancak, bu adamýn bir oðlu varsa, bu nikâh sahih olur.
Þayet kýzýn babasý, oðlanýn adýný söyleyerek: «Kýzýmý, filan oðluna verdim.» der ve oðlanýn babasý da : «Onun adýna kabul eyledim.* derse, nikâh sahih olur.
Ýki küçük hünsâ bulunsa; bunlardan birisinin babasý, diðerinin babasýna, þahitlerin huzurunda : «Þu kýzýmý, þu oðluna verdim.» dese, diðeri de :«KabuÝ ettim.» dese; sonra da, kýz zannedilenin oðlan, oðlan zannedilenin de kýz olduðu açýklýk kazansa, bu nikâh caiz olur. Fetâvâyi Kâdîhân´da da böyledir.
O Küçük çocuklarý olan iki babadan biri, diðerine : «Kýzýmý verdim.» dese ve baþka ´bir þey söylemese, oðlanýn babasý da : «Kabul ettim.» dese, bu nikâh babaya âit olur. Muhtar olan budur. Muh-târü´l - Fetâvâ´da da böyledir. Sahih olan budur. Zahîriyye´de de böyledir. [4]
Nikâhýn Hükümleri
Nikâhýn sahih bir þekilde akdedildiði andan itibaren :
1- Þer´an müsâade cihetiyle, iki tarafýn birbirlerinden faydalanmalarý helâl olur. Fethü´l - Kadîr´de de böyledir.
2- Erkek; kadýný, açýk-saçýk çýkmaktan men etme hakkýna sahip olur.
3- Mehir, nafaka ve giyim erkeðin üzerine farz oîur.
4- Sýhriyyet sebebi ile meydana gelen akrabalar (in bir kýsmý) ile nikahlanma haram olur
5- Ýki taraf, birbirlerine vâris olurlar,
6- Birden fazla evli olan erkeðin, kadýnlar arasýnda adaletle hareket etmesi gerekir.
7- Kadýn, yataðýna da´vet ettiði zaman kocasýna itaat etmelidir. Ýtaat etmediði zaman, kocasýnýn onu te´dip etmeye selâhiyeti olur. Ýyi geçinmeleri ise müstehaptýr. Bahrü´r - Râýk´ta da böyledir.
Ýki bacýnýn nikâhýný cem´ etmek ve bu mahiyetteki iþler haramdýr. Sirâcü´l - VehhâcTda da böyledir. [5]
radyobeyan