Kalp medeniyeti By: sumeyye Date: 25 Mayýs 2010, 11:18:17
Kalp Medeniyeti
Ancak Allaha kalb-i selîm (temiz bir kalp) ile gelenler
(o günde fayda bulur)” (Þuara89)
Kalbi sadece kan pompalayan bir uzuv olarak tanýmlamak ne büyük zulümdür Marifetullah makamý olan kalp özün özüdür Uzuvlarýn emiri makamýnda olan kalp, aklý selim onun veziri olmadýkça istikameti bulamaz kalp makamýna akli selim yerine nefis emir olursa iþte o zaman kalbi selim yerini hasta bir kalp alýr Âlemlerin rabbinden baþka hiç kimsenin nazargahý olmayan kalp, melekut âlemine açýlan bir nur penceresidir Ruhu besleyen mana pompasý, hakikat aynasýdýr Özdeki sadakatin makamý, hakkýn esrarýnýn mahallidir
Sadece kalýbýnýn hastalýðýný dikkate alýp kalbin hastalýðýný dikkate almamak ne büyük bir gaflettir Kalbin hastalýðýyla kiþi idrak kaybýna uðrar, þuur zafiyeti geçirir Cevher makamýnda olan kalp istikamet ayinesinden tecelli eder Kalp, iman makamý, irfan merkezi, aþk memba-ý ilahi nurlarýn menzili, sýrlarýn kabý, mevcudat âleminin dirilik mihengidir
Ýnsaný et, kemik oluþumuyla muhtelif karýþýmlarýn büyümesinden ibaret görmemek gerektiði kalbin içine yerleþtirilen ilahi programýn varlýðýyla ortaya çýkmýþtýr Kalbin ruh ve akýl ile olan sýký irtibatý kabul edilmekle birlikte hakikatini ve baðlantý sýnýrlarýný Allah(cc)´a havale etmek en doðru yoldurÞeytanýn, þehvetin ve nefislerin kalbe takmýþ olduklarý paslý asma kilitlerden kalbi kurtarmak, kalbi arýndýrmak büyük bir mücadele ister Kalbe asýlý bu asma kilitler imanýn kalbe yerleþmesine, yakin ve sadakat nurlarýnýn sirayet etmesine mani olur Her an deðiþken olan kalbin her an ve her mahalde yaratanýna arz halinde olmasý gerekir Kalp þehevat aleminin havasýyla ve gýdasýyla ince ayarýný yitirir ve huþusuzluk getirir Bütün kalpler alemlerin Rabbinin kudret parmaklarý arasýndadýr Bunun için “Ey kalpleri çeviren Allah´ým kalbimi dinin üzerine sabit kýl” duasýný Rasulallah Efendimiz çokça tekrar ederlermiþ O öyle sýra dýþý bir et parçasýdýr ki; O iyi olursa cesedin tamamý iyi olur, O bozuk olursa cesedin tamamý bozuk olur
Ýþte O kalptir Semanýn ve arzýn alamadýðý ilahi çaðrýnýn makamý olan kalp ancak onun zevkiyle mest olur Kalp hasenat ve seyyiatýn satýr satýr yazýldýðý amel kütüðüdür Kalp kötü sýfatlarýn makamý olmasýyla nefis, iyi sýfatlarýn mekaný olmasýyla da ruhtur Rabbimizden baþka kimsenin okuyamadýðý ilahi bir defter olmasý hasebiyle bir sýrdýr
Kalbin hýzlý deðiþimi süfliyattan ulviyyata doðru olursa terakkidir Ulviyattan sufliyyata doðru olursa bu bir zillettir Kalbin manevi çizgileri de kalp grafiðine benzer Devamlý bir kayýt ve hareketlilik esastýr Mansur bin Ammar kalpleri muhtelif kablar olarak tasnif ediyor þöyle ki; Ariflerin kalpleri zikir kabýdýr Zahitlerin kalpleri tevekkül kabýdýr Sabýrlý fakirlerin kalpleri kanaat kabýdýr Tevekkül ehlinin kalpleri rýza kabýdýr Dünya ehlinin kalpleri ise aç gözlülük kabýdýr” Þimdi acaba bizim kalplerimiz neyin kabýdýr? Bu soruyu herkes kendisine sorup bir nefis muhasebesi yapmalýdýr Kin,kibir, haset ve fesat yumaðý olan kalp acaba neyin kabý olabilir ki ! Olgun kalplerde iman köklü daðlar gibi dik durur, sarsýlmaz Nefis, þeytan ve þehavat tarafýndan estirilen helak edici rüzgarlarla fitne ve fesat yumaðý haline gelmiþ kalp; kuru ot gibidir Saðdan ve soldan esen yýkýcý rüzgârlar onu kökten koparýp söküverir
Kalp zikrullah ile yücelere çýkar, rýza makamýnda manevi hallere nail olur, Allah´tan baþka þeyleri anmakla sýradanlaþýr, adileþir ve gafletten kalp ölmeye baþlar Kalbin yücelere çýktýðýnýn alameti ilahi ve rahmani olan þeylere karþý zevk ve arzu içindedir Kalbin rýza makamýnda manevi hallere büründüðünün alameti kalbin geniþ bir rahatlýða ermesidir Kalbin Allah´tan baþkasýyla meþgul olmasýnýn alameti kalp harap olmuþ bir virane gibi ýssýz ve zevksizdir
Riya ve gösteriþ galebe çalmýþtýr Gaflete dalan kalpte ibadetlerin tadý ve huzuru kalmaz Helal ve haram mefhumu ortadan kalkar Ýþte bu sebeple insaný en þerefli ve en adi yapan kalptir Çünkü Allah´ý bilecek olan merkez ve diðer azalarýnýn amellerinin mihengi kalptir Ýnsanlarýn çoðu bundan habersiz sadece zahirde amelleri yerine getirmekle yetinir ve kalbin amellerini devre dýþý býrakýr Kiþi kalbini tanýmadýkça, kalbiyle tanýþmadýkça Rabbine kullukla tanýþamaz
Ebu Turab En-Nahþebi buyuruyor ki; En üstün kalp sevdiði (Allah ve Rasulü) ile rahata kavuþan diri kalptir Bazý irfan ehli kimseler de “En þerefli kalp muhabbeti ilahiye nuruyla parlayan kalbi selimdir” buyurmuþlardýr Kalbin arýnýp selamet bulmasý için nefsin terbiye ve tezkiyesi þarttýr Bu mahiyette nazargahi ilahi olan kalp asla ihmal edilmeyecek kýymete haiz bir meþguliyet olmalýdýr ve büyük bir mesuliyet kabul edilmelidir Ýman nuruyla hakikat güneþiyle aydýnlanmamýþ karanlýk kalpler; kafirlerin ve münafýklarýn kalpleridir Sadece þehevat semasýna uçan, gayya kuyusuna kaçan ve süfli gayeleri seçen kalp zalim ve kafir kalbidir
Necmüddin-i Kübra (ks) kalbi, inanç kriterlerine göre dörde ayýrýyor Ümitsiz kalp, kafirin kalbidir Kilitli kalp, münafýðýn kalbidir Mutmain kalp, müminin kalbidir Kalbi selim, hakikat eri müminlerin kalbidir
Kalbi mümbit bir arazi gibi düþünürsek ilahi fuyuzat yaðmurlarýyla beslenen ve sulanan bir arazi olarak düþünürsek rengârenk ahlaki hamide gülleri açar, iman meyveleri veren hakikat aðaçlarý büyür Bu, Allah´a huzur ve huþu ile ibadet eden mümin kiþinin kalbidir Yoksa çorak bir araziye yaðan yaðmurlar kendisinde güller açtýrmaz, aðaçlar büyütmez iþte bu kalp sahibi münafýk ve kâfirin kalp arazisidir
Dinin makamlarýnýn tamamý kalp ile elde edilir Sýddýklar derecesine nail olmak isteyen bir kimse özündeki ve sözündeki sadakatine müracaat etsin Bu kalbin muamelatýdýr Allah´a yakýnlýk elde etmiþ evliya derecesine ulaþmak isteyen kimseler Allah(cc)´ýn çizdiði sýnýrlara dikkat etsin Bu kalbin muamelatýdýr Ýhlâs sahibi olmak isteyen kul halis muhlis bir iman sahibi olsun Bu kalbin muamelatýdýr Abidler, zahitler, müçtehitler her biri kalbin muamelatýyla iyilerden oldular
Kalbin kalbi selim olabilmesi için þirkten, nifaktan, heva ve hevesten arýnmasý gerekir Çünkü bunlar kalbi hastalandýran zehirlerdir Takva ile mamur olmuþ, zikrullah cilasýyla boyanmýþ, ihlâs ile tecrit olunmuþ ve iman boyasýyla boyanmýþ kalp; kalbi selimdir Ýmanýn yazýldýðý kalp, haþyeti ilahiye memba-ý olmuþ kalp, iman sevdirilip, imanla zinetlenmiþ kalp, bedir mücahitlerinin ölümsüz kalpleriydi
Kalbin diri kalmasý ölmeyen diriye kullukla mümkündür Kulluk yolundaki ayýplarý görüp rabbine karþý haya duygusuna bürünmektir Zikrullahla meþgul olup evliyanýn sohbetinde bulunmaktýr Ebul Hüseyin En Nuri kalpteki imanýn altý sur ile çevrilip korunduðunu þu þekilde ifade ediyor; Muhakkak ki kalp altý surla korunmuþ kale gibidir Müminin kalbi ve imaný en içte þeytan ise en dýþta kalpteki iman cevherini çalmak istiyor
Birinci kalenin suru altýndandýr O marifetullahtýr Ýkinci kalenin suru gümüþtendir O Allah´a imandýr Üçüncü kalenin suru demirdendir O ÝhlastýrDördüncü kalenin suru bakýrdandýr O Allah´ýn kaza ve kaderine razýdýr Beþinci kalenin suru tahtadandýr O Allah´ýn farz kýldýklarýný yapmaktýrAltýncý kalnine suru kerpiçtendir O amelleri edep ölçüsünde yapmaktýr
Ýbrahim Havvas buyuruyor ki; Hastalýklý kalplerin þifasý þu beþ þeydir: Tefekkür ederek Kuran okumak, Az yemek, Geceyi ihya etmek, Seher vakitlerinde yalvarýp yakarmak, Salihlerle oturmak Hasan Basri (ks) buyuruyor ki; kalpler altý þeyden dolayý bozulmaktadýr Birincisi; Günah iþleyip tövbeye yönelmemek Ýkincisi; Öðrenip öðrendiðiyle amel etmemek Üçüncüsü; Amel etseler bile ihlâsla amel etmemek Dördüncüsü; Nimetleri görüp þükretmemek Beþincisi; Allah´ýn taksimatýna razý olmamak Altýncýsý; Ölüleri defnedip ibret almamak Kalbin Islahý ve istikameti ancak þu dört þeyle mümkündür: 1-Niyetin Tashihi 2-Ýhlâslý Olmak 3-Takvaya Ermek 4-Allah ve Rasûlullah sevgisi Neticeyi kelam; Senin için hakkýnda bir bilgi hasýl olmayan þeyin ardýna düþme Çünkü kulak, göz, kalp; Bunlarýn her biri bundan mesuldür (Ýsra,36)Ömer Arif