Namaz By: ecenur Date: 10 Mayýs 2010, 16:13:31
Hidaye Tercümesi / Namaz
Namaz Vakitleri
Bir Fasýl
Namaz Kýlmanýn Mekruh Olduðu Vakitler
NAMAZ BAHSÝ
Namaz Vakitleri
(Sabah namazýnýn vakti, Tan yerinin aðarmasý demek olan ikinci fecrin doðmasýndan baþlayarak güneþin doðmasýna kadar devam eder.) Zira Cibril (Aleyhisselâm) ´in Peygamber Efendimiz (Sallallahü Aleyhi ve Sellem)´e imamlýk ettiðine iliþkin hadise göre Cibril (Aleyhisselâm) sabah namazým birinci günde tan yerinin aðarmasýyla, ikinci günde de ortalýk tamamen aðarýp güneþ doðmak üzereyken kýldýrmýþ ve sonra : -Bu iki vaktin arasý, senin ve senin ümmetin için sabah namazýnýn vaktidir.- ([1]) demiþtir.
Yalancý fecir denilen ve uzunlamasýna yükseldikten sonra tekrar kayýp olup yerine zifiri bir karanlýk basan beyazlýða itibar olunmaz. Zira Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-safâtü ve´s-selâm) ; -Ne Bilâl´ýn ezaný ve ne de uzunlamasýna yükselen beyazlýk sizi aldatmasýn. Fecir ancak, ufuk üzerinde geniþliyen beyazlýktýr.-([2]) buyurmuþtur. (öðle namazýnýn vakti de, güneþin tepeden saða doðru kayma-sýyla baþlar.) Zira yukarýda geçen Cibril (Aleyhisselâm)´ýn imamlýðýna iliþkin hadise göre Cibril (Aleyhisselâm) öðle namazýný birinci günde güneþin saða doðru kaymasýyla birlikte kýl-dýrmýþtir. (Öðle namazý vaktinin sonu da -Ýmam Ebû Hanife´ye göre- herhangi bir þeyin gölgesi, güneþ tepede iken olan gölgesi dýþýnda iki katý kadar olduðu zamandýr. Diðer iki Ýmam ise : «Bir katý kadar olunca öðle namazýnýn vakti bitmiþ olur demiþlerdir.) Ýmam Ebû Hanife´ den de bu yolda bir rivayet vardýr. Ýki Ýmamýn dayanaðý, Cibril (Aleyhisselâm)´in ikindi namazýný birinci günde kendilerinin dediði vakitte kýldýrmýþ olmasýdýr.Ýmam Ebû Hanife de; «öðle namazýný hava serinleþtiði vakte býrakýn. Zira sýcaðýn þiddeti. Cehennemin savurduðu yakýcý nefesindendir( [3]) hadisidir. Çünkü Arabistan´da sýcaðýn þiddeti, her þeyin gölgesi bir katý kadar oluncaya dek sürer. Bundan ise öðle namazý vaktinin, her þeyin gölgesi bir katý kadar olduðu zaman bitmediði anlaþýlýr. (Ýkindi namazýnýn vakti de, öðle namazý vaktinin -iki kavle göre- bitmesiyle baþlar ve güneþ batmcaya dek devam eder.) Zira Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-salâtü ve´s-selâm) ; «Kim ki ikindi namazýndan bir rekâta güneþ batmadan yetiþirse ikindi namazýna yetiþmiþ olur» ([4]) buyurmuþtur. (Akþam namazýnýn vakti de güneþ batýnca baþlayýp güneþin batýþýndan sonra ufukta kalan aydýnlýk gidinceye kadar sürer.) Ýmam-ýÞafii:«Akþam namazýnýn vakti, kiþinin üç rekât kadar namaz kýlabileceði kadardýr. Zira Cibril (Aleyhisselâm) akþam namazýný hem birinci hem ikinci günde ayný vakitte küdýrmýstýr» demiþtir. ([5]) Biz ise:«Akþam namazý vaktinin baþlangýcý güneþin batýþý, sonu da ufuktaki aydýnlýðýn kayboluþudur- ([6]) hadisine dayanýyoruz. Çünkü biz diyoruz ki: Akþam namazýnýn vakti darolduðu için namaz kerahet vaktine girmesin diye Cibril (Aleyhisselâm) her iki günde de akþam namazýný ayný vakitte kildýrmýþtýr.
(Güneþin batýsýndan sonra ufuktaki aydýnlýk Ýmam Ebû Hanife´ye göre kýrmýzýlýktan sonraki beyazlýktýr. Diðer iki Ýmam ise -kýrmýzýlýktýr, demiþlerdir.) îmam Ebû Hanife1 den de bu yolda bir rivayet vardýr ve ayný zamanda Ýmam-ý Þafii de buna kaildir. Zira Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-salâtü ve´s-selâm)-«Aydýnlýk larmýzüýktar. O kaybolunca namaz vacip olur- ([7]) buyurmuþtur. îmam Ebû Ha-n i f e;«Akþam namazý vaktinin sonu ufukun karardýðý vakittir» C[8]) hadisine dayanmýþtýr. Çünkü Ýmam Þ a f i i´ nin dayandýðý hadis, Ýmam Malik´in Muvatta´da anlattýðýna göre hadis olmayýp Abdullah îbn-i ö m e r´ in sözüdür. Kaldý ki bu konuda Ashab da ihtilaf etmiþlerdir.(Yatsý namazýnýn vakti de aydýnlýðýn batmasýndan baþlayarak tan yeri aðarmasýna kadar devam eder.) Zira Peygamber Efendimiz (Sallallahü Aleyhi ve Sellem); «Yatsý namazýnýn vakti tan yerinin aðarmasýyla sona erer» ([9]) buyurmuþ-tur. Bu hadis «Yatsý namazýnýn vakti geceden üçtebir" gidinceye kadardýr- diyen Ý m a m-ý Safi i´nin görüþüne karþý bir delildir. ([10])
(Vitir namazýnýn vakti de, yatsý namazý kýlýndýktan sonra baþlayarak tan yeri aðarýncaya kadar sürer.) Zira Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-salâtü veVselâm)-Vitir namazýný yatsý namazý ile tan yerinin aðarmasý arasýnda kýlýn- ([11]) buyurmuþtur. Ben diyorum ki: Bu, iki Ýmama göredir Ýmam Ebü Hanife ise: -Yatsý ile vitir namazlarýnýn vakitleri aynýdýr. Ancak þu var ki; Vitir namazý yatsý namazýndan önce kýlýnamaz» demiþtir.[12]
Bir Fasýl
(Sabah namazýnda ortalýðýn aydýnlanmasýný beklemek müstahap-týr.) Çünkü Peygamber Efendimiz(Aleyhi´s-salâtü ve´s-selâm) :-Sabah namazýný gün aydmlanmcakýlýn.- ([13]) buyurmuþtur, t m a m-ý Þafiî (Allah rahmet eylesin) : «Bütün namazlarý erken kýlmak daha sevaplýdýr» demiþ ise de gerek bu ve gerek daha sonra getireceðimiz hadisler onun bu görüþüne karþý bizim için birer delildir.(Öðle namazýný da yazýn sýcaðýnda serinliðe býrakmak keza müstahaptýr.) Zira Enes b. Malik (Radýyallâhü anhl´dan gelen rivayete göre Peygamber Efendimiz (Sallallahü Aleyhi ve Sel-lem) öðle namazýný kýþ aylarýnda erken kýlar, yaz aylarýnda ise serinliðe býrakýrdý. ([14])
(Ýkindi namazýnda da bekleyip güneþin rengi sararmak üzere iken kýlmak müstahaptýr. Zira ikindi namazý kýlýndýktan sonra namaz kýlmak mekruh olduðu için ikindi namazý ne kadar geç kýlýnsa o kadar nafile namazlarý kýlmaya imkân verilmiþ olur. Güneþin sararmasý -sahih olan kavle göre- ona bakan kimsenin gözlerinin kamaþmayacaðý bir duruma gelmesi demektir, ki ikindi namazým bu vakte býrakmak mekruhtur. Akþam namazýný geç kýlmada Yahudilere benzeyiþ bulunduðu için (akþam namazým erken kýlmak müstahaptýr.) Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-salâtü ve´s-selâm) :-Benim ümmetim akþam namazýný erken, yatsý namazýný da geç kýldýklarý sürece iyilik içindedirler» ([15]) buyurmuþtur. (Yatsý namazýný da geceden üçtebir geçinceye dek geç kýlmak müstehabtýr.) Çünkü hem Peygamber Efendimiz (Aleyhi´s-selâtü ve´s-selâm) : -Eðer ümmetime zorluk yaratmaktan korkmasaydým, yatsý namazýný geceden üçte bir geçinceye dek geciktirecektim.» ([16]) buyurmuþ ve hem de yatsý namazýnýn geç kýlýnmasý halinde, namazdan sonra oturup konuþmak önlenmiþ olur. Bu da iyi bir þeydir. Zira yatsý namazýndan sonra oturup konuþmaktan nehyedilmiþtir. ([17]) Kimisi : -Yazýn yatsý namazý -cemaatýn azalmamasý için- erken kýlýnmalýdýr.» demiþtir. Yatsý namazým gecenin yansýna kadar tehir etmek mubahtýr. Çünkü tehir etmenin her ne kadar cemaatý azaltmak gibi bir zararý varsa da, namazdan sonra oturup konuþmayý büsbütün önlediði için kâr ile zaran birbirini karþýlar. Bunun için mubah olmuþtur. Fakat gecenin yansýndan sonraya býrakmak mekruhtur. Çünkü bunda kâr yoktur, sadece zarar vardýr. Zira vakit çok ilerlediði için kimsenin namazdan sonra artýk oturup konuþmasý söz konusu deðildir. Üstelik cemaatýn azalmasýna da yüzdeyüz sebep olur. (Gece namazýný kýlmaya alýþkýn kimseler için vitir namazýný gecenin sonuna býrakmak müstahaptýr. Uyanacaðýndan emin olmayan kimse ise, yatmadan kýlmalýdýr.) Zira Peygamber Efendimiz (Aley´s-selâtü ve´s-selâm) :-Gecenin sonunda kalkamayacaðýndan korkan kimse vitir namazým gecenin baþýnda kýlsýn. Gecenin sonunda kalkacaðýný uman kimse ise, vitirini gecenin sonuna býraksýn,- ([18]) buyurmuþtur.
(Havanýn kapalý olduðu günlerde sabah, öðle ve akþam namazlarýný tehir etmek, ikindi ile yatsý namazlarýný ise erken kýlmak müstahaptýr.) Çünkü hava yaðýþlý olduðu için, -atsý namazýnýn geç kýlýnmasý halinde cemaat azalabilir. Ýkindi namazýnýn geç kýlýnmasýnda da namazýn mekruh olan vakitte kýlýnma þüphesi vardýr. Sabah namazýnýn ise, vakti uzun olduðu için onu geç kýlmada bu þüphe yoktur. Hasan Ýbn-i Ziyad´ýn rivayetine göre Ýmam EbûHanife:«Kapalý havalarda bütün namazlar ihtiyaten geç kýlýnmalýdýr. Çünkü vakit çýktýktan sonra kýlman namaz, her ne kadar kaza ise de sahihtir. Fakat vakit girmeden kýlýnan namaz fasittir.[19]
Namaz Kýlmanýn Mekruh Olduðu Vakitler
(Güneþ doðarken, tam tepede iken ve batarken namaz kýlmak caiz deðildir.) Zira Ukbe b.Âmir (Radýyallâhü anhümâ) :Peygamber Efendimiz {Sallallahü Aleyhi ve SellerrO -güneþ doðarken yükselinceye kadar, tepede iken saða doðru kayýncaya kadar ve batarken de tam batuýcaya kadar olmak üzere- üç vakitte bizi namaz kýlmaktan ve ölülerimizi kaldýrmaktan nehyederdi» diye söylemiþtir. «Ölülerimizi kaldýrmaktan bizi nehyederdi» ([20]) sözünden maksat -Cenaze namazým kýlmaktan nehyederdi» demektir. Çünkü hiç bir vakit ölüleri gömmek mekruh deðildir. Bu hadisteki itlak, geçen namazlarý kaza etmenin ve M e k k e´ de nafile namazlarý dahi kýlmanýn bu vakitlerde mekruh olmadýðýný diyen î m a m -1 Þafii ile, cuma günleri güneþ tepede iken nafile namazý kýlmanýn mubah olduðunu söyleyen Ýmam Ebû Yûsuf´un görüþlerine karþý bir delildir.
(Sözü geçen vakitlerde -yukarýda geçen hadise binaen- cenaze namazýný da kýlmak caiz deðildir.) Tilâvet secdesi de namaz niteliðinde olduðu için (Tilâvet secdesini de yapmak caiz deðildir. Ancak ayný günün ikindi namaza güneþ batmakta iken kýhnabilir.l Çünkü namazýn vücubuna sebeb olan, vakiin halen elde kalan parçasýdýr. Zira eðer vaktin tamamý namazýn vücubuna sebeb olursa, vakit çýktýktan sonra kýlýnan namazýn eda olmasý ve eðer vakitten geçen parça sebeb olursa, vaktin sonunda kýlman namazýn kaza olmasý lâzým gelir, öyleyse namazýn vücubuna sebep olan, vaktin elde kalan parçasýdýr. Bu ise eksik ve kusurlu bir sebebtir. Kusurlu bir sebebten dolayý vacib olan namaz da kusurlu olarak eda olunabilir. Fakat diðer namazlar öyle deðildir. Çünkü diðer namazlar kusurlu sebebten dolayý vacib olmadýktan için kusurlu olarak eda olunamazlar.
Ben diyorum ki: Cenaze namazýyla tilâvet secdesinin caiz olmamalarý mekruh olmalarý demektir. Hattâ eðer kiþi bu vakitlerde cenaze namazýný kýlar veyahut bir secde âyetini okuyup tilâvet secdesini yaparsa, mekruh bir ibadet yapmýþ olmakla beraber, kýldýðý namaz veyahut ettiði secde fasit deðildir. Zira bu namaz veya secde her ne kadar kusurlu olarak eda edilmiþse de, onlarýn vücubuna sebeb olan cenazenin hazýr oluþu veyahut secde âyetinin okunuþu da -mekruh vakitte olduðu için- kusurlu birer sebebtir. (Sabah namazýndan sonra güneþ doðuncaya kadar ve ikindi namazýndan sonra da güneþ batuýcaya kadar nafile namazý kýlmak mekruhtur.) Çünkü Peygamber Efendimiz (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) bundan nehyetmiþtir. ([21]) IBu iki vakitte kaza veya cenaze namazýný kumada ve tilavet secdesini yapmada sakýnca yoktur.) Zira bu iki vakitte namaz kýlmanýn mekruh olmasý, bu vakitlerde herhangi bir özellik bulunduðu için deðil, bu vakitlerin farz namazýn vakitleri olduðu içindir. Bunun için bu vakitlerde farz namazýn -ister eda, ister kaza olsun- kýlýnmasý ve tilâvet secdesi gibi bizatihi vâcib olan bir dini ödevin yerine getirilmesi mekruh deðildir. Fakat -adanmýþ olan namaz, tavaf namazý ve baþlandýktan sonra bozulan namaz gibi- herhangi bir sebebten dolayý vacib olan namazlarý bu vakitlerde kýlmak mekruhtur. Çünkü hu namazlar lizatihi vacib olmayýp adanmýþ olan namaz, kiþinin onu boynuna borç kilma-sýyla, tavaf namazý onunla tavaf mühürlensin diye, baþlandýktan sonra bozulan namaz da, eda edilmekte olan ibâdet yanda býrakýlmasýn diye vacib olmuþtur. (Tan yeri aðardýktan sonra Ýki rekâttan fazla sünnet kýlmak mekruhtur.) Zira Peygamber Efendimiz (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) Sabah namazýnda iki rekâttan fazla sünnet kýlmamýþtýr. (Güneþ battýktan sonra farzdan önce herhangi bir sünnet kýlýnamaz.) Zira akþam namazýndan önce sünnet kýlýnýrsa vakti dar olan akþam namazýnýn farzý gecikmiþ olur. Namaz kýlmak hutbeyi dinlemeye mâni olduðu için (Cuma günü imam hutbe okurken hutbesini bitirinceye kadar namaz kýlýnamaz.)[22]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Nesal (Mevakit) 10 24, Muvatta´ (Vükut) 3. Ýmam Ahmed´in Müsned´i 3/113, 121
[2] Müslim (Oruç) 41, Nesal (Oruç) 30, Ýmam Ahmed´in Müsnedl 5, 7, 9, 13, 18, 43
[3] Buhsrt (Mevakit) 9, 10, (Bed"ÜIhalk> 10, Ebû Dâvud (Namaz) 4, Tiimisd (Namaz) 5, tbn-1 Mftce (Namaz) 4, Daiiml (Namaz) 14, Muvatta´ (Vükut) 27, 29, frn»m Abmed´Ýn Müsned´i 5/155, Ý62. 176
[4] Nesal (Mevakit) 11, imam Ahmed´Ýn Müsned´i 2/254
[5] Ýmam-ý Þafii´nin akþam namazýnýn vakti hakkýnda ÝM görüþü daha vardýr. Biline göre -Ki en kuvvetlisi budur ve Ýmam Ahmed Ýbn-Ý Haobel de bunakaildir- «Akþam namazýnýn vakti kýrmýzýlýk batýncaya kadardýr», birine göre de «Güneþ battýktan sonra herhangi bir kimsenin ezan okuyup ikamet getirmesi ve beþ rekât namaz kýlabilmesi kadardýr» demiþtir
[6] Bu hadis bu lafzý ile gariptir. Ancak ayný mânayý ifade eden hadisin Dýr baþka þekli Müslim sahife 223, Ýmam Ahmed´in Müsned´i cilt 2. sahife 213de kayýtlýdýr. Nasb-ürraye c. 1, 3. 232
[7] Darekutnl, sahife 100
[8] Bu hadis bu lafziyle gariptir. Ancak Ebü Mvud sahife 62 ve Darekut-ný sahife 93´te ayný mânada ve fakat baþka bir ifadeyle bir hadis kayýtlýdýr.
[9] Bu hadis de yine gariptir. Ancak Tahavl Þerh-ül Asar adlý kitabýnda Butun hadislerden yatsý namazý vaktinin sonu tan yerinin aSarmasýdýr diye anlaþýlmaktadýr» demiþtir.
[10] îmam-ý Þafii´nin böyle bir görüþte olduðuna rastlanamamýþtýr. Fýkhý Þafii kitaplarýnda açýk olarak yanlý bulunduðuna göre îmam-ý Þafii de yatsý namazý vaktinin tan yeri aðarmasýyla son bulduðu görüþündedir.
Ahmed Meylanî
[11] Tinnizl (Vitir) 1, tbn-i Mâce (Ýkame) 114
[12] Þeyhü´l-Îslâm Burhanüddîn Ebu´l-Hasan Ali b. Ebû Bekir Merginânî, Hidaye Tercümesi, Kahraman Yayýnlarý: 1/83-86.
[13] Tinnizl (Namaz) 3, Nesal (Mevakit) 27, DarÝnü (Namaz) 21
[14] Buharl (Mevakit) 12
[15] Bu lafýzla gariptir. Ancak Ebû Davud (Akþam Namazýnýn Vakti) bâtýnda kayýtlý bulunan bir hadis ayný mânayý vermekledir. Nasb-ürraye C. 1, S. 246
[16] Tilmizi (Taharet) 18, (Namaz) 10, Nesal (Taharet) 6, {Mevakit) 20
[17] Ebû D&vud (Edeb) C. 2, S. 318
[18] Müslim (Müsafirin) 162, 163, Tirmizl (Vitir) 3, îbn-i Mace (îkame) 121
[19] Þeyhü´l-Îslâm Burhanüddîn Ebu´l-Hasan Ali b. Ebû Bekir Merginânî, Hidaye Tercümesi, Kahraman Yayýnlarý: 1/86-88.
[20] Ebû Davud (Güneþ Doðarken ve Batarken ölülerin Defni) C. 2, S. 96
[21] Ýmam Ahmetfin MÜsned-i 1/19, 2/42, 3/95, Buhar! (Mevakit) 31, Nesat (Mevakit) 6, îbn-i Mace (Ýkame) 148
[22] Þeyhü´l-Îslâm Burhanüddîn Ebu´l-Hasan Ali b. Ebû Bekir Merginânî, Hidaye Tercümesi, Kahraman Yayýnlarý: 1/88-90.
Ynt: Namaz By: queen Date: 10 Mayýs 2010, 16:25:09
Allah razý olsun. Rabbim namazýný vaktinde ve huþu içinde kýlanlardan eylesin.
Ynt: Namaz By: aysegul999 Date: 14 Haziran 2015, 19:00:35
Esselamu aleykum ve rahmetullah , özellikle vakitlerde ilgili bilmemiz gereken önemli bilgiler verilmiþ. Allah c.c razý olsun
Ynt: Namaz By: ceren Date: 14 Haziran 2015, 19:03:37
Aleykümselam.Rabbim razý olsun paylaþýmdan kardeþim.Rabbim namazýný vaktinde ve huþu için de kýlan,Rabbimin rýzasýný kazanan kullarýndan eylesin bizleri inþallah...
radyobeyan