Ariyet 3 By: sumeyye Date: 23 Nisan 2010, 18:24:34
AÇIKLAMA:
Bu hadisle, Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm), ticari hayatta gerekli bazý müesseselerin kanununu vaz´etmektedir: Âriyet olarak alýnan mal sahibine (ziyaný halinde) ödenmelidir. Nasýl ödeneceði hususundaki ihtilaf daha önce açýklandý.
Keza kefil (zaîm), üzerine aldýðý, garanti verdiði borcu ödemelidir.
Keza borç kaza edilmeli, ödenmelidir.[10]
ـ4218 ـ5ـ وعن أبي هريرة رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: ]قال رسولُ اللّهِ #: نِعْمَ الْمَنِيحَةُ اللَّقْحَةُ، الصَّفِيُّ، وَالشَّاةُ الصَّفِيُّ مِنْحَةٌ تَغْدُو بِإنَاءٍ وَتَرُوحُ بِإنَاءِ[. أخرجه الشيخان.»المَنيحةُ« الناقة أو الشاةٌ يعطيها صاحبها غيره لينتفع بها ثُمَّ يعيدها.و»اللَّقْحَةُ« الناقة ذات اللبن.»وشاةٌ صَفيٌّ« إذا كانت غزيرة اللبن كريمة .
5. (4218)- Hz. Ebu Hüreyre (radýyallahu anh) anlatýyor: "Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Baþkasýna sütünden istifade etmesi için verilecek bir hayvan olarak, sütlü deve ve bol sütlü koyun ne muvafýktýr. Sabah bir kap, akþam bir kap süt verir." [Buhârî, Hibe 35, Eþribe 14; Müslim, Zekât 73, (1019).][11]
AÇIKLAMA:
Menîha, esas itibariyle atiyye ma´nâsýna gelir. Ancak Araplar deve, koyun gibi hayvaný bir kimseye sütünden ve yününden istifade etmesi için bir müddet için vermeye menîha demiþlerdir. Bir bakýma âriyetin bir çeþididir. Sadedinde olduðumuz hadiste sütlü hayvanlarýn âriyeti ma´nâsýna gelir. el-Kazzâz menîha diye öncelikle deve ve koyunun âriyetine dendiðini belirtilir.
Lakha, doðumu yakýn sütlü deve demektir.
Safiy, deðerli, sütü bol ma´nâsýna gelir, safiyye de denir. Müslim´in rivayetinde þöyle denir: "Haberiniz olsun! Bir aileye sabah bir kap, akþam bir kap süt veren bir deveyi menîha olarak veren kimse var ya, onun ecrî gerçekten büyüktür." [12]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/70.
[2] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/70.
[3] Bu söz aslýnda doðrudur. Hicrete teþvik için Resulullah bunu söylemiþtir. Ancak Mekke Fethi´nden sonra bu hüküm kaldýrýlmýþtýr. Geniþ açýklamayý hicretle ilgili bölümün sonunda kaydedeceðiz (5775-5777).
[4] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/70-73.
[5] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/73.
[6] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/73-74.
[7] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/74.
[8] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/74-75.
[9] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/75.
[10] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/76.
[11] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/76.
[12] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 12/76.
radyobeyan