Ýslam Kavramlarý M-Z
Pages: 1
Sebilullah By: armi Date: 19 Mart 2010, 16:11:55

SEBÎLÛLLAH




Allah yolu. Fî edatý ile "Allah yolunda" anlamýnda, kendisine zekât verilmesi caiz olan bir sýnýfý ifade eder. Bununla Allah yolunda cihad edenler kastedilir. Kur´ân-ý Kerîm´de, zekât verilecek sekiz sýnýf bildirilirken; "Zekâtlar ancak fakirlerin, miskinlerin..., Allah yolunda cihad edenlerin ve yolcularýn hakkýdýr" (et-Tevbe, 9/60) buyurulur.

Allah için savaþa hazýrlanmak veya savaþta olanlara silâh temin etmek, bunlarý donatmak ve ihtiyaçlarýný karþýlamak için de zekât verilir.

Ebû Hanîfe ve Ebû Yusuf´a göre, zekât ancak mücahitlerin yoksul olanlarýna verilir. Ýmam Þâfiî ve Ýmam Mâlik´e göre ise bu konuda mücahitler arasýnda zengin-yoksul ayýrýmý yapýlmaz.

Hanbelîlere ve bazý Hanefîlere göre hac da "Allah yolunda" olmak demektir. Bu yüzden haccetmek isteyen kimselere zekât verilebilir. Çünkü, Ýbn Abbas (r.anhümâ)´dan rivayet edildiðine göre; "Bir kimse devesini Allah yoluna vakfetmiþ, karýsý ise haccetmek istemiþti. Hz. Peygamber, kadýna; "O deveye binerek haccet, çünkü hac da "fî sebîlillah (Allah yolunda)" sayýlýr" buyurmuþtur" (Ebû Dâvud, Menâsik, 79; ez-Zühaylî, el-Fýkhul-Ýslâmî ve Edilletüh, Dimaþk 1405/1985, II, 874). Ancak nafilelerde geniþlik bulunduðu için nâfile hac için zekât verilemez.

Diðer yandan büyük Hanefî hukukçusu el-Kâsânî (ö. 587/1191), el-Bedâyi´ adlý eserinde "fî Sebîlillah (Allah yolunda)" sýnýfýný "Allah´a yaklaþtýran bütün iþler" olarak tefsir etmiþtir. Bu yüzden Allah´a itaat ve hayýr yolunda bulunan kimseler, ihtiyaç sahibi ise bu sýnýfa girer (el-Kâsanî, el-Bedâyi´, Beyrut 1394/1974, II, 45).

Ýmam Mâlik þöyle demiþtir: Allah yollarý çoktur. Fakat burada "Allah yolu"ndan cihad anlamýnýn kastedilmiþ bulunduðunda ihtilaf edildiðini bilmiyorum (ez-Zühaylî, a.g.e., II, 876; Hamdi Döndüren, Delilleriyle Ýslâm Ýlmihali, Ýstanbul 1991, s. 544).

 


radyobeyan