Kaynaklar 1 By: rabia Date: 15 Mart 2010, 09:50:30
Kaynaklar 1
[1] Hadis nedir, ne deðildir, gibi "hadis"le ilgili teknik açýklamayý usul-i hadisle ilgili bölümde yapacaðýz. (Ýbrahim Canan)
[2] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/5.
[3] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/7.
[4] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/7-9.
[5] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/9.
[6] Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)´ýn zaman zaman misafirhane olarak kullandýðý hususi evler vs. hususlarda geniþ bilgiyi bu cildin "Ýlmin yaygýnlaþtýrýlmasýyla ilgili Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)´in aldýðý tedbirler" bölümünde bulabilirsiniz.
[7] 591. hadîse bak. (Ýbrahim Canan)
[8] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/9-11.
[9] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/11-12.
[10] Bu mevzu üzerine geniþ bilgi çok sayýda örnek görmek isteyenlere Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)´ýn Sünnetinde Terbiye adlý kitabýmýzý tavsiye ederiz (Sayfa 311-316). (Ýbrahim Canan)
[11] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/12-14
[12] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/14.
[13] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/14.
[14] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/15.
[15] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/15-17.
[16] Hadis Buharî ve Müslim´den rivayet edilmiþtir. (Ýbrahim Canan)
[17] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/17-19.
[18] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/19-20.
[19] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/20-21.
[20] Nesi: Câhiliye Araplarý, kameri takvimi kullanmakla beraber, güneþin hareketlerini de nazar-ý dikkate alýyorlardý. Yani, dini günlerin senenin ayný günlerine isâbet etmesi için her üç senede bir ve bazan da iki senelik bir aralýktan sonra takvime bir 13. ay daha ilâve ediyorlardý ki, buna nesî diyorlardý. Kur´ân-ý Kerim, günümüz dinsizlerince zaman zaman "ramazan ayý yýlýn kýsa günlerinde sâbit tutulsa" þeklinde gündeme getirilen- bu hâdiseyi "küfürde bir artýþ" ilan ederek yasaklamýþtýr:
"(Haram aylarý) geciktirmek (nesi), ancak küfürde bir artýþtýr. Onunla kafirler þaþýrtýlýr, onlar bunu bir yýl helâl, bir yýl haram sayarlar ki, Allah´ýn haram kýldýðýna sayýca uysunlar da (varsýn) Allah´ýn haram ettiðini helâl kýlmýþ olsunlar! Bu suretle de onlarýn amellerinin kötülüðü kendilerine süslenip güzel gösterildi. Allah, o kâfirler güruhunu hidâyete erdirmez" (Tevbe: 9/37) (Ýbrahim Canan)
[21] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/21.
[22] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/21-22.
[23] Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)´ýn bunlar gibi diðer bir kýsým elçileri hakkýnda daha fazla bilgi, ileride "Ýlmin yayýlmasý için Hz. Peygamber (aleyhisselâtu vesselâm)´ýn aldýðý tedbirler" bahsinde gelecek. Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/22.
[24] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/23.
[25] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/23-24.
[26] Peygamberimizin Ýlmi Yayma Tedbirleri kýsmýnda gelecek. (Ýbrahim Canan)
[27] Kâmil kiþi, günümüzdeki aydýn kiþi veya kültürlü kiþi tâbirlerini karþýlýyor gibi. (Ýbrahim Canan)
[28] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/24-26.
[29] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/26-27.
[30] Hadîslerin yazýlmasýyla ilgili hadîsler için bkz. 7734-7740 numaralý hadîsler. (Ýbrahim Canan)
[31] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/27-28.
[32] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/28-29.
[33] Bu sahife hakkýnda ve sahâbeler tarafýndan yazýlan diðer sahifeler hakkýnda daha fazla bilgi için Kemal Kuþçu tarafýndan dilimize tercüme edilen Hamidullah´ýn "Muhtasar Hadîs Tarihi" görülebilir. (Ýbrahim Canan)
[34] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/29-31.
[35] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/31-32.
[36] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/32.
[37] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/32-33.
[38] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/33.
[39] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/33-35.
[40] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/35.
[41] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/35-36.
[42] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/36-38.
[43] "(Habibim) de ki: Eðer Allah´ý seviyorsanýz bana uyun ki, Allah´da sizi sevsin ve suçlarýnýzý örtsün..." (Âl-i Ýmrân: 3/31).
[44] "Andolsun ki, Resûlullahda sizin için, Allah´ý ve âhiret gününü dileyenler ve Allah´ý çok zikredenler için güzel bir (imtisâl) nümunesi vardýr.” (Ahzab: 33/21)
[45] "O kendi hevâsýndan konuþmaz, O´nun konuþtuðu (Allah´ýn) kendisine yaptýðý vahiyden baþka bir þey deðildir. Bu vahyi ona öðreten de müthiþ bir güç sahibi (Cebrâil) dir." (Necm: 53/3-5). (Ýbrahim Canan)
[46] Akile: Baba tarafýndan olan akraba ki, hatâ ile maktulün diyetini ödemeye iþtirak eder. (Ýbrahim Canan)
[47] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/38-42.
[48] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/42-43.
[49] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/43.
[50] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/43-44.
[51] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/44.
[52] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/44-47.
[53] Nisa: 4/201
[54] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/47-49.
[55] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/49-50.
[56] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/50-54
[57] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/54.
[58] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/54-55
[59] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/55-56.
[60] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/56-58.
[61] Ýlimde kesinlik (yakin) derecelidir. Ýslâm âlimleri, bizzât âyet ve hadîslere dayanarak kesin ilmin üç mertebe üzere olduðunu belirtirler:
1 - Ýlme´l-yâkin: Uzakta bir duman görünce orada ateþin varlýðýna hükmederiz. Zira dumanýn ateþten çýktýðý hususunda þaþmaz ilmimiz (yakin) var.
2- Ayne´l-yakîn: Gözle görerek elde ettiðimiz ilim. Bu, ilmi yakin´den daha üstündür. Dumanýn çýktýðý yere varýp, ateþi bizzat görmemiz, burada ateþ var, görüyorum dememiz gibi.
3- Hakka´l-yakîn: Ýlmin en üstün derecesidir, O hakikati bizzat idraktýr. Dumanýn çýktýðý yerde ateþe elimizi vurarak, yakarak onun ateþ olduðunu idrakimiz gibi. (Ýbrahim Canan)
[62] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/58-60.
[63] Birku´l-Ðýmâd, Mekke´ye, deniz cihetinden, beþ gece mesâfede veya Yemen´de bir yer adý.
[64] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/60
[65] Hadisin Hatibu´l-Baðdadi tarafýndan er-Rýhle´de kaydedilen veçhinde Câbir´in seyahati Mýsýr´adýr. Hadisi sorduðu kimsenin adý belli deðildir. Rivâyetin muhtevasý da farklýdýr. Ýki ayrý seyâhat de olabilir. (Ýbrahim Canan)
[66] Yani hesaplaþma, kiþilerin sevaplarý ve günahlarýyla yapýlýr. Zâlimin sevabýndan alýnýp malý ona verilir. Zâlimin sevâbý yoksa öbürünün günâhýndan alýnýp berikine (zâlime) yüklenir. Böylece zâlimin cezasý artýrýlýr. (Ýbrahim Canan)
[67] Ýbnu Abbas (radýyallahu anhüma)´ýn hayatýný anlatýrken belirteceðimiz üzere, Hz. Peygamber (aleyhissaltu vesselam)´in yeðeni olmasý sebebiyle, büyük bir itibar ve saygýya mazhardý. Herkes ona gelmek isterdi. (Ýbrahim Canan)
[68] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/61-62.
[69] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/62-66.
[70] Tedlîs: Hadis rivayetinde, kusurluyu gizleyerek kusursuz göstermek üzere baþvurulan hileye denir. (Ýbrahim Canan)
[71] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/66-71.
[72] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/71-74.
[73] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/75-76.
[74] Serîd dilimize tirit olarak geçmiþtir. Ancak bizde tirit deyince, daha ziyade bayatlamýþ ekmekleri deðerlendirmek için yapýlan ekmek-yað karýþýmý bir yemek akla gelir. Araplar, bilhassa Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) zamanýnda etli yemeði kastederler. O devirde piþmiþ etten yapýlan yemek çok deðerlidir. Çünkü piþmiþ yemek nâdir bulunurdu. (Nihâye). (Ýbrahim Canan)
[75] Ýfk hâdisesini 720 numaralý hadîs anlatmaktadýr, ona bakýnýz. (Ýbrahim Canan)
[76] Meryem: 19/23.
[77] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/76-80.
[78] Mürsel bahsinde açýklama yapýlacak. (Ýbrahim Canan)
[79] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/81-85.
[80] Nahl: 16/103; Þuara: 26/195; Fussilet: 41/3, 44; Yusuf: 12/2; Ra’d: 13/37; Taha: 20/113; Zümer; 39/28; Þura: 42/7; Zuhruf: 43/3; Ahkâf: 46/12.
[81] Zehebi, Mizanu’l-Ý’tidal’de Necdet Ýbnu Amir olarak tesbit eder. (Ýbrahim Canan)
[82] Burada üç beyitlik bir þiir söylenmiþtir. (Ýbrahim Canan)
[83] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/85-88.
[84] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/88-89.
[85] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/89-90.
[86] Bu konuya giren Abdullah (radýyallahu anh)´la ilgili teferruatý, daha önce, yazdýðý sahifeyi (Sahife-i Sâdýka) tanýtýrken kaydettik. (Ýbrahim Canan)
[87] Hilye´nin bu rivâyetinde pazarlýk Abdullah´ýn Hz. Peygamber (aleyhissalâtu vesselâm)´ýn "Ben Kur´ân´ý cemettim ve bir gecede okudum" sözüyle baþlar. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm): "Ben zamanýn sana uzamýþ olmasýndan ve senin de kýraâtten usanmandan korkarým, iyisi mi bir ayda oku" der... (Ýbrahim Canan)
[88] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/90-93.
[89] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/93.
[90] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/93-96.
[91] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/96-97.
[92] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/97-99.
[93] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/99-100.
[94] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/100-101.
[95] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/101.
[96] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/101.
[97] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/101-102.
[98] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/102-103.
[99] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/103.
[100] Bu gibi inceliklerin belirtilmesi, o rivâyetle amel sýrasýnda, baþta tariklerden de gelen vecihleriyle karþýlaþtýrmalarda râcih veya mercûhun tesbitinde iþe yarar. Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/103.
[101] Cevâmi´u´l-kelim: Özlü sözler demektir. Yani kelime adedi itibariyle az olmakla birlikte pek çok ve derin mânalar ifade eden sözler, ibâreler. (Ýbrahim Canan)
[102] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/103-108.
[103] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/108-109.
[104] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/109.
[105] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/109-110.
[106] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/110-111.
[107] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/111.
[108] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/111-112.
[109] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/112.
[110] Ýbn Mâce, Mukaddime: 17.
[111] 541-569/1146-1174.
[112] Taþköprüzâde, Þekaikûn-Nu´maniyye, 381.
[113] a.g.e. 425.
[114] A. Rýza Temel, Þamil Ýslam Ansiklopedisi: 1/360-361.
[115] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/113.
[116] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/113.
[117] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/113-115.
[118] Abdullah Ýbnu Ömer´in 83 yýlýnda vefatý da Haccâc´ýn zehirlemesiyle olmuþtur. (Ýbrahim Canan)
[119] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/115.
[120] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/116-117.
[121] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/117.
[122] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/117-118.
[123] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/118.
[124] Ýbrahim Canan,Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/119-124.
[125] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/124-127.
[126] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/128.
[127] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/128-130.
[128] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/130-131.
[129] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/131-132.
[130] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/133.
[131] Dinimiz ticari ve turistlik seyahatlere de ehemmiyet vermiþ ve teþviklerde bulunmuþtur, ancak onlar bahsimizin dýþýnda kalýr. (Ýbrahim Canan)
[132] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/134-135.
[133] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/135.
[134] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/135-138.
[135] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/138-139.
[136] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/139-140.
[137] Zeyd Ýbnu´l-Hubâb Ebu´l-Hüseyn el-Uklî (vefatý 203); Kufeli zâhidlerdendir, muhaddistir. Seyahatleriyle tanýnmýþtýr. Ali Ýbnul-Medinî ve baþka bâzýlarý sika olduðunu kabul etmiþtir. Ahmed Ýbnu Hanbel: "Hadîs rivayet eder, zekî, ilim için seyahat eden bir zattýr" der. (Ýbrahim Canan)
[138] Kellâ: Basra´da bir çarþýnýn ismi. (Ýbrahim Canan)
[139] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/140-143.
[140] Ýbrahim Canan, Kutub-i Sitte Tercüme ve Þerhi, Akçað Yayýnlarý: 1/143-144.
radyobeyan