Nesai By: armi Date: 14 Mart 2010, 16:23:00
NESÂÎ
Kütüb-ü sitte adý verilen hadis mecmualarýnýn beþincisinin müellifi. Ahmed b. Þuayb b. Ali b. Bahr b.
Sinân b. Dinar (Ebu Abdi´r-Rahman) Horasan´da Nesâ denilen þehirde dünyaya gelmiþtir (el-Cezerî, el-Lübâb fi Tehzîbil-Ensâb, III, 306).
Doðum tarihinin 214 veya 215 Hicri yýlýnda olduðu konusunda ihtilâf vardýr. Ýmam Suyûtî, Hüsnül-Muhadara isimli eserinde (I,197) doðum tarihini Hicri 225 olarak gösterir.
Nesâî on beþ yaþýnda iken, küçük yaþýnda baþladýðý tahsilini, hadis öðrenmeye yöneltmiþtir. Ýlk hadis derslerini, muammerinden olan, Enes b. Malik (r.a) de dahil pek çok Hadis otoritesine talebelik yapmýþ olan büyük muhaddis Kuteybe b. Saîd´den aldý. Bu zatýn yanýnda kaldýðý bir yýl iki aylýk sürenin feyzini ömrü boyunca taþýdý.
Nesâi´nin asrý büyük muhaddislerin var olduðu ve Hadis öðrenmek için uzun seyahatlerin yapýldýðý bir dönemdir. Nesâî de bu seyahatlere katýldý. Büyük muhaddislerden ilim aldý, ilim verdi. Ýstiþarelerde bulundu. Ýlmi ve fazileti ile tanýndý. Hadisteki yetkisiyle þöhret buldu. Hadis öðrenme ve öðretme yolunda yaptýðý yolculuklar, ölümüne kadar kesintisiz devam etti. Parmakla gösterilir hale geldi. Yerine göre bir öðrenci, yerine göre Allah yolunda gazaya çýkmýþ bir mücahid, yerine göre mücahidlerin öðretmenliðini yaptý. Hadis alimlerinden Me´mûn el-Mýsrî þöyle anlatýr:
"Nesâî ile beraber Tarsus´a gittik. Ýmamlardan Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, Muhammed b. Ýbrahim, Ebül-Âzân ve Keylece gibi zevat toplandý. Kendileri adýna, hadis þeyhlerine karþý ilmî münazarada bulunacak birini seçme konusunda istiþarede bulundular ve bu iþ için Ebû Abdurrahman en-Nesâî´yi seçme konusunda ittifak ettiler" (ez-Zehebî, Tarihul-Ýslâm, II, 179).
Nesâî bir taraftan seyahat ederken, bir taraftan da bulduðu muhaddisden hadis alýyor. Ýsteklisine de bunlarý öðretiyordu.
Nesâî´nin kendilerinden hadis ve ilim aldýðý hocalarýndan bazýlarý þunlardýr: Kuteybe b. Saîd, Ýshak b. Râhûye, Yûnus b. Abdül-A´lâ, Muhammed b. Beþþâr, Mahmûd b. Gaylân, Hiþâm b. Ammâr, Ebû Davûd, Süleyman b. el-Eþ´as, Osman b. Ebî Þeybe, Ýsâ b. Hammad...
Nesâî, ehil ise kendi akranýndan ilim ve hadis almaktan çekinmezdi. Ebû, Davûd es-Sicistani, Abdullah b. Ahmed b. Hanbel, Süleyman b. Seyf el-Harrânî ve Süleyman Eyyüb el-Esedi, kendilerinden hadis alýp rivayet ettiði akranýdýr.
Nesâî ayrýca bir çok öðrenci yetiþtirmiþtir. Baþta Sünen isimli eserini rivayet edenler içerisinde bulunan oðlu Abdül-Kerim olmak üzere ileri gelen talebelerinden bazýlarý da þunlardýr: Ali b. Ebû Câfer et-Tahavî, Ebû Biþr ed-Dûlâbî, Ebû Avane, tbni Hibbân el-Büstî, Ebû Bekir b. el-Haddâd, Ebû Câfer el-Akilî, Ebû Ali en-Nisâburî, Ebül-Kasým et-Taberânî, Kasým b. Sâbit es-Serkastî.
Ýmam Nesâî, Þafiî mezhebine baðlý olmasýna raðmen mutlak müctehid mertebesinde idi. Hadisçiler arasýnda üçüncü yüz yýlýn müceddidi sayýlmýþtýr. Ýbni Kesir bu konuda þöyle der: "Yazmýþ olduðu eserlerden anlaþýlýyor ki hýfzý saðlam, doðruluðu kesin, imaný güçlü, ilim ve irfaný geniþ birisi idi" (Ýbni Kesir, el-Bidâ ye ve´n-Nihâye, XI, 123).
Hadis rivayetinde çok titizdi. Hattâ bu konuda Müslim´den daha saðlam olduðunu söyleyenler vardýr. Nakd-i Ricâl ilminde aþýrý titiz olan Zehebi bile onu Müslim, Ebû Davûd, Tirmizi gibi Hadis otoritelerinden önde sayar ve þöyle derdi:
"Nesâî, Buhârî ve Ebû Zür´a ayarýndadýr."
Tâcüd-Din es-Sübkide þu nakilde bulunur.
"Üstadýmýz Zehebîye, Ýmam Müslim´in mi, yoksa Neseâî´nin mi, daha titiz olduðunu sordum. "Nesâî´dir" dedi" (es-Sübki, Tabakâtüþ-Þafýiyye, II, 83).
Sa´d b. Ali ez-Zencânî, Ýmam Nesâî´nin hadis kabul ve rivayetindeki þartlarýnýn Buhari ve Müslim´den daha da aðýr olduðunu söyler.
Nesâî´nin eserlerinden bazýlarý þunlardýr:
1- es-Sünen: Meþhur hadis kitabýdýr. Buna "el-Mücteba" da denir.
2- el-Künâ: Ravileri künyelerine göre ve harf sýrasýyla yazan bir eserdir.
3- ed-Duafâ vel-Metrûkîn: Zayýf ve terkedilmesi gereken ravileri yazan bir eserdir.
4- et-Temyiz: Suyûtî´nin ifadesine göre ravîleri birbirinden ayýran özellikleri zikreder.
5- el-Mu´cem: Nesâî´nin hocalarýný yazar.
6-Kitabü´t-Tabakât: Nesâî´nin zamanýna kadar geçen ravileri, rivayetlerini, hallerini, tabaka tabaka anlatan bir eserdir.
7- el-Cerh ve´t-Ta´dil: Hadis tenkidinin esaslarýný yazar.
8- Tefsirul-Kur´an´il- Kerim
9- el-Cum´a
10- Müsned-i Ali b. Ebi Talib
11- Amelül-Yevm vel-Leyle
Ýmam Nesâî heybetli yapýlý, güzel ve nurlu yüzlü, sýhhatli bir þahýstý. Cihada iþtiraki severdi. Savm-ý Davûd´a devam ederdi. Gece ibadetinden, teheccüdden hiç geri kalmazdý. Humus´ta yaptýðý kadýlýktan herkes hoþnut kalmýþtý.
Ömrünün son zamanlarýný Mýsýr´da, Hadis ve ilim öðreterek geçirmiþti. Hacc için oradan çýktý. Þam´a uðradý. Þam Ümeyye Camünde münazaralara katýldý. Kendisine Ümeyye hanedaný ile ilgili sorular soruldu. Ýmam Dârakutni´nin ifadesine göre, orada rahatsýzlandý. Kendisini deve sýrtýnda Hicâz topraðýna yetiþtirmelerini istedi. Ýsteðini yerine getirdiler. 303 (915-916) yýlýnýn Þa´ban ayýnda Mekke´de vefat etti ve Safa ile Merve arasýna gömüldü (ez-Zehebi, Tezkiratül-Huffâz, II, 698).
Bazý müellifler Filistin´deki Remle´de vefat edip Beytü´l-Makdis´e gömüldüðünü yazarlar (Ýbni Kesir, el-Bidâye ve´n-Nihâye, XI, 124). Ancak onun Mekke´de medfun olduðu görüþü daha kuvvetlidir.
Nesâî´nin "es-Sünen"i ellibir kitab´a ayrýlmýþ olup her kitap çeþitli bablardan meydana gelmiþtir. Diðer hadis mecmualarýnda bulunmayan Kitabul-Ýhbâs, Kitabu´n-Nuhl, Kitabu´r-Rukba ve Kitabu´l-Umra gibi konularý içeren bölümler Nesâî´nin süneninde mevcuttur. Ayrýca diðer hadis mecmualarýnda bulunan Kitabul-Fiten, Kitabul-Kýyame, Kitabul-Merakib ve Kitabü´ t-Tefsîr de Nesâî´de mevcut deðildir.
radyobeyan