Ýslam Kavramlarý M-Z
Pages: 1
Naziat By: armi Date: 12 Mart 2010, 16:22:31

NAZÝAT




Arapça "bir þeyi olduðu yerden kuvvetle çekmek" anlamýnda "neze´e" fiilinden türetilmiþ ism-i failin çoðulu. "Yayý çekti, elini çekti" þeklinde bilinen anlamýnda kullanýldýðý gibi, "bir þey üzerinde çekiþtiðiniz zaman onu Allah´a ve Resulüne götürün? (en-Nisa, 4/59) ayetinde olduðu üzere manevi bir kullanýma da sahiptir.

Allah Tealâ, Kur´an-ý Kerim´de bir çok þey üzerine kasem ettiði gibi, Naziat süresinde de "naziât" üzerine kasem etmektedir.

Müfessirler naziâtýn ne anlama geldiði üzerinde deðiþik görüþler ileri sürmüþlerdir.

Ýbn Mesud, Ýbn Abbas, Mesruk, Saîd Ýbn Cubeyr vb. âlimler naziâttan insanlarýn ruhlarýný çekip alan meleklerin kastedildiðini söylemiþlerdir. Onlar, bu meleklerin kâfirlerin ruhlarýný zorlukla alan ve sadece kâfirlere tahsis edilmiþ melekler olduðunu kabul etmektedirler. Ýbn Kuteybe ve Ýbn Kayyým el-Cevziyye de ayný görüþtedir (Ýbn Kuteybe, Tefsiru Garibul-Kur´an, Beyrut 1978, 512; el-Cevzî, et-Týbyan fî Aksâmi´l Kur´an, Beyrut 1988, 180).

Diðer bazýlarýna göre "naziât" kafirlerin ruhlarýdýr. Onlarýn ruhlarý çekilip alýnýr, sonra o ruhlar azap içerisinde boðulur daha sonra da ateþe atýlýrlar (Ýbn Cerir et-î, Tefsir, Mýsýr 1968, XXX, 277). Mücahid´e göre ise o, ölümdür. Hasan ve Katade ise, "yýldýzlar"dýr demiþlerdir. Diðer bazýlarýna göre ise "nâziât"ýn anlamý, savaþta ok atmak için yaylarýn son haddine kadar çekilmesidir (a.g.e, XXX, 28).

Kur´an-ý Kerim´in diðer ayetleriyle ve suredeki ayetlerin akýþý çerçevesinde deðerlendirildiði zaman, müfessirlerin çoðunlukla tercih ettikleri görüþ olan "kâfirlerin ruhlarýný çekip alan meleklerin" kastedildiðinin, muteber görüþ olduðu anlaþýlýr. Ýbn Kesir´in tercihi de bu yöndedir (Ýbn Kesîr Tefsîrul-Kur´anil-Azim, Ýstanbul 1985, VIII, 325).

Allah Teâlâ, "nezeâte"den sonra "naþitat" (kolaylýkla çekip çýkaranlara) þeklinde ikinci bir kasemde bulunmaktadýr. Bu "þiddetle çekip alanlar" ve "kolaylýkla çekip çýkaranlar" karþýlýklý iki vasýf olup, birincisi kâfirlerin ruhlarýný zorlukla ve þiddetle çekip alan melekleri, ikincisi ise mü´minlerin ruhlarýný kolaylýkla çekip alan melekleri bildirmektedir (bk. Nâþitât mad.).

Kâfirlerin ruhlarýnýn ne þekilde alýnacaðýný bildiren þu ayet-i kerime bu ayetlerin tefsiri mahiyetindedir. "O zalimlerin halini ölüm þiddeti içindeyken bir görsen. Melekler onlara ellerini uzatýrlar ve: "Ruhunuzu teslim edin. Bugün, Allah´a karþý haksýz þeyler söylediðinizden ve O´nun ayetlerine karþý böbürlenmenizden dolayý alçaltýcý bir azapla cezalandýrýlacaksýnýz" derler" (el-En´am, 6/83).

Allah Teâlâ, ölüm melekleri üzerine kasem ettiði gibi, yine diðer bir takým mahluklar üzerine de kasemler etmektedir. Allah Teâlâ´nýn bazý varlýklar üzerine kasem etmesi, onlarýn, Allah Teâlâ´nýn varlýðýný ve azametini ispatlayan en açýk ayetlerden bazýlarý olmalarýndan dolayýdýr.

Ancak bundan, kullarýn da bir takým mahluklar üzerine kasem etmelerinin caiz olduðu sonucu çýkarýlamaz. Resulullah (s.a.s) bir hadis-i þeriflerinde; "Her kim, Allah´dan baþkasýna yemin ederse kâfir veya müþrik olur" (Ahmed b. Hanbel, 1, 47; Tirmizi, Nuzûr, 9).

Bir þey üzerine yemin etmek o þeyi ulu görmek anlamýný taþýr. Allah Teâlâ´dan baþkalarýna ilahlýk vasýflarýyla tazim göstermek, O´na þirk koþmaktýr. Zira üzerine yemin edilen þeyin bundan haberdar olduðu ve eðer yemin tutulmazsa onun cezalandýrmasýna uðranýlacaðý kabul edilir. Bu, Allah Teâlâ´dan baþkasý hakkýnda geçerli olmadýðý için, O´na ortak koþulmuþ olur.

Allah Teâlâ, her þeyin yaratýcýsý ve sahibi olduðu halde, yarattýklarýndan bazýlarýna kasem ederek onlarý dilediði gibi büyüklükle vasýflandýrmaktadýr. "O, yüce Arþ´ýn Rabbidir" (et-Tevbe, 9/ 129).

(Allah Teâla hâlýk ve iþlediði her þey bizzat hikmet olduðundan) iþlediklerinden mes´ul olmaz. Halbuki (Ondan baþkalarý mahluk ve O´nun mülkü olduklarýndan) onlar, (yaptýklarýndan dolayý) sorgulanýrlar" (el-Enbiya, 21 /23).

 


radyobeyan