Esbabu Vurudil Hadis
Pages: 1
Cenazeler By: rabia Date: 11 Mart 2010, 17:58:43
Cenazeler

53- Hadis[1]: Hakim Müstedrek´inde, Mehamilî Ýsbehanî´den yazdýðý Emali´sinde, Deylemî de ayný tarikle Enes´in þöyle dediðini rivayet etmiþlerdir: "Rasulullah (s.a.v.) þöyle buyurdu:

"Yer yüzünde Allah Teala´nýn Öyle melekleri vardýr ki, kiþinin hayýrdan ve serden içinde bulunduðu durumu insanoðlunun diliyle konuþurlar."

54-Sebep: Hakim, (Saðlam olduðunu söyleyerek) ve Beyhakî, Enes´in þöyle dediðini rivayet ederler: "Hz, Peygamber ve ehl-i beytiyle oturuyorduk. Bir cenaze geçti. Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Bu cenaze kimdir?" Dediler ki: "Allah ve Rasulü´nü seven, Allah´a itaatla amel eden ve taat yolunda koþan falan adamýn cenazesidir. Rasulullah buyurdu ki: " vacib oldu, vacib oldu, vacib oldu."

Biraz sonra baþka bir cenaze daha geçti. Dediler ki: "Bu da Allah ve Rasulü´ne buðz eden, Allah´a isyanla amel eden ve o isyan yolunda koþan falan adamýn cenazesidir." Bunun üzerine Hz. peygamber (yine üç kere), "vacib oldu, vacib oldu, vacib oldu" diye buyurdu.

Dediler ki: "Ey Allah´ýn Rasulü! Hayýrla yad edilen ilk cenaze hakkýnda da vacib oldu diye üç defa söyledin; kötülüðü yad edilen ikinci cenaze hakkýnda da aynen üç defa vacib oldu dedin. Bu nasýh olur?"

Buyurdu ki: "Evet ey Ebubekr, Allah´ýn yer yüzünde öyle melekleri vardýr ki, kiþinin hayýrdan ve serden, içinde bulunduðu durumu, insanoðlunun lisanýyla söylerler." (Cennet ve cehennemlik olduðunu haber verirler.)"

55- Hadis[2]: Ebu Davud, Hz. Aiþe´nin þöyle dediðini rivayet eder: "Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Ölünün kemiðini kýrmak, diri iken kemiðinin kýrýlmasý gibidir."

56- Sebep: Bu hadis Ýbn Müni1 hadisinin bir kýsmýdýr. O, Mihriz b. Avf tan, o da Kasým b. Muhammed´den, o da Abdullah b. Ukayl´dan, Cabir´in þöyle dediðini rivayet eder: "Rasululah´la birlikte bir cenazeye gittik. Kabir henüz açýlmamýþtý. Rasulullah (s.a.v.), kabrin kenarýna oturdu. Biz de O´nunla beraber oturduk. Kabir kazan, (kabiden) baldýr veya pazu kemiði(ne benzer bir kemik) çýkardý ve onu kýrmaya baþladý. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Onu kýrma! Senin, onun ölüsünü kýrman, dirisin kýrman gibidir. Lakin sen onu kabrin bir köþesine saklayarak yerleþtir."

57- Hadis[3]: Tirmizî ve Ýbn Mace, Ebu Katade´den, RasululÝah(s.a.v.)´ýn þöyle buyurduðunu rivayet etmiþlerdir: "Sizden biriniz, kardeþinin tekfin ve teçhiz iþini üzerine alýrsa, onun tekfin (kefenleme) ve teçhiz iþini güzel yapsýn."

58-Sebep: Ahmed ve Müslim, Cabir´in Rasulullah´tan þöyle haber verdiðini rivayet ederler: "Rasulullah (s.a.v.) bir gün hutbe´ okudu ve bu hutbesinde Ashab´ýndan bir adamýn vefat ederek yetersiz bir kefene sarýldýðýný, geceleyin kabre konulduðunu anlatmýþ ve bir kimsenin namazý kýlýnmadan geceleyin kabre konulmasýný yasaklamýþ, ancak insanýn buna mecbur kalmasýný müstesna kýlmýþ ve "Biriniz, din kardeþini kefenlediði zaman kefenini güzel yapsýn" diye buyurmuþtur.

59- Hadis[4]: Ebu Davud, Tirmizî, Nesâî ve Ýbn Mace, fbn Abbas´tan rivayet ederek, Rasulullah (s.a.v.)´ýn þöyle buyurduðunu bildirmiþlerdir: "Lahd (usulü) bizedir. Þakk (usulü) baþakâlannadýr.

60- Sebep: Ahmed b. Hanbel, Cerir b. Abdullah´ýn þöyle dediðini rivayet eder: "Rasuhýllah´lâ birlikte yola koyulduk. Medine dýþýna çýkýnca binek üzerindeki bir adamýn bize doðru geldiðini gördük. Bunun üzerine Rasulullah, "sanki bu adam size doðru geliyor" diye buyurdu. Adam bize ulaþýnca selam verdi. Biz de selamýný aldýk. Sonra Rasulullah ona, "nereden geliyorsun?" diye sordu. O da "ailemin, çocuklarýmýn ve kabilemin yanýndan geliyorum" dedi.

Hz. Peygamber buyurdu ki: "Ne istiyorsun?" O da "Allah Rasulü´nü" diye cevap verdi. Rasulullah (s.a.v.), "iyi isabet ettin" buyurdu.

Adam (Rasulullah´a rastladýðýný anlayýnca), "Ey Allah´ýn Rasulü, imanýn ne olduðunu bana öðret" dedi. Peygamber (s.a.v.) buyurdu ki:

"îman, Allah´tan baþka ilah olmadýðýna ve Muhammed´in Allah´ýn Rasulü olduðuna þehadet etmekle beraber, namaz kýlman, zekat vermen, Ramazan orucunu tutman ve Beyt´i haccetmendir."

Adam, "(tamam), bunlarý kabul ettim" dedi. Sonra adamýn devesinin ayaðý fare aðýna takýldý ve düþtü. Deve düþünce adam da düþtü ve vefat etti. Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki:

"Adamý bana getirin." Bunun üzerine Ammar b. Yasir ve Huzeyfe, adama doðru atýldýlar ve onu oturttular. Dediler ki: "Ey Allah´ýn Rasulü! Adam vefat etmiþ."

RasuluUah (s.a.v.) o ikisinden yüzünü çevirdi. Sonra onlara buyurdu ki: "Sizden yüz çevirmemin sebebini söyler misiniz? Ben, (ölen adamýn) aðzýna cennet meyvelerini koyan iki melek gördüm ve anladým ki, adam aç olarak vefat etmiþtir.

Bu adamýn durumu, Allah Teala´nýn þu ayetine muhatap olan kimselerin durumu gibidir: "Ýnananlar ve imanlarým bir haksýzlýkla bulaþtýrmayanlar... Ýþte güven onlarýndýr ve hidayeti bulan da onlardýr." (Enam-82) Sonra buyurdu ki: "Kardeþinize sahip çýkýn." Biz de onu suyun yanýna kadar taþýdýk, yýkadýk, kefenledik ve kabre kadar taþýdýk. Sonra Rasulullah geldi, kabrin kenarýna oturdu ve buyurdu ki: "Lahd yapýnýz, þakk yapmayýnýz. Lahd bizim, þakk baþkalarýmndýr."

61-Hadis:[5] Ahmed b. Hanbel, Ömer b. Hazm´ýn, Rasulullah (s.a.v.)´tan þunu iþittiðini rivayet eder: "Kabirler üzerine oturmayýnýz."

62- Sebep[6]: Ahmed b. Hanbel, Ömer b. Hazm´dan, Rasulullah (s.a.v.)´ýn þöyle buyurduðunu rivayet eder: Dedi ki: "Rasulullah benîm bir kabir üzerinde oturduðumu gördü ve buyurdu ki: "Kabir sahibine eziyet etme."

63- Hadis[7]: Müslim, Enes´ten þöyle rivayet etmiþtir: ´Rasulullah (s.a.v.) buyurdu ki: "Eðer defnetmemeniz endiþesi (olmasaydý, size kabir azabýndan bir þeyler iþittirmesi için Allah´a dua ederdim."

64-Sebep[8]: Ahrried b. Hanbel, Enes´ten þöyle rivayet eder: )edi ki: "Rasulullah (s.a.v.), Medine´de Neccar Oðullarý´na ait duvarla -evrili bahçelerden bir bahçeye girdi. O sýrada kabirden gelen bir ses Ýþitti ve buyurdu ki:

"Bu adam ne zaman defnedildi?" Onlar da cahiliyye devrinde lefnedildiðini söylediler. Rasulullah buna taaccub etti ve buyurdu ki: |´Eðer defnetmemeniz endiþesi olmasaydý Allah´a size kabir azabýný Ýþittirmesi için dua ederdim."

65- Ahmed, ,Cabir b. Abdullah´tan þöyle rivayet eder:

Rasulullah bir gün Benî Neccar´a ait bir hurma bahçesine girdi ve cahiîiyye devrinde ölmüþ Neccar Oðullan´ndan bir takým kimselerin seslerini iþitti. Bunlar kabirlerinde azab görüyorlardý. Rasulullah (s.a.v.) korkarak çýktý ve Ashabý´na kabir azabýndan korunmalarýný emir buyurdu." [9]

[1] Hakim, Müstedrek, 1/377. Sebeb-21: Hakim, Müstedrek, 1/377. Beyhakî, es-Siinenü´1-Kübra, 4/75. Ayrýca þu kaynaklara bakýlabilir:

Buharî, Kitabu´I-Cenaiz, Bab-u Senai´n-Nasi ale´î-Meyyiti kýsmýnda rivayet etmiþtir. Diðer kaynaklar ise, Müslim, Kitabu´I-Cenaiz, 2/641, îbn Mace, Kitabu´I-Cenaiz, 1/478, Tirmizî, Ebvabu´l-Cenaiz, 2/261, Nesâî, Kitabu´I-Cenaiz, 4/42 (yakýn lafýzlarla).

[2] Ebu Davud, Kitabu´l-Cenaiz,Ahmed Müsned, 5/58,îbn Mace, Kitabu´l-Cenaiz, 1/516.

[3] Tirmizî, Ebvabu´t-Cenaiz, 2/232,ibn Mace Kitabu´l-Cenaiz, 1/473,Ahmed b. Hanbel, Müsned, 3/372.Ahmed, Müsned, 3/295,Müslim, Kitabu´l-Cenaiz, 2/607,Ebu Davud, Kitabu´l-Cenaiz, 2/176,Nesâî, Kitabu´l-Cenaiz, 4/28,Hafeim, Müstedrek, 1/369.

[4] Hadisin kaynaklan:Ebu Davud, Kitabu´l-Cenaiz, 2/190,Tirmizî, Kitabu´l-Cenaiz, 2/254,Nesâî, Kitabu´l-Cenaiz, 4/66,Ýbn Mace, Cenaiz, 1/496,Ahmed, Müsned, 4/463.

1 Þakk, kahirin kýble ve arka tarafýnda 30-40 cm. duvar yaparak, ölüyü onun arasýna koyup üstünü örtmek þeklindedir. Geniþ malumat için, bkz. Ýbn Mace tere. c. 4 s. 257 (Müt. Haydar HATÝBOGLU)

[5] HadiS´25; gu hadisi Suyutî, Ahmed b. Hanbel´den alarak buraya kaydettiðini söylemiþse de hadis, Ahmed b. Hanbel´den bu tarikle gelmemiþtir Bu rivayet Nesâî´nin, Kitabu´l-Cenaiz bölümündedir, (4/78). Ayrýca baþka tariklerle Ahmed b. Hanbeî de rivayet etmiþtir. Bakýnýz, Müsned, 2/311, 389, 444, 528,

Müslim, Kitabu´l-Cenaiz, 2/632, Ebu Davud, Kitabu´l-Cenaiz, 2/194, îbn Mace, Kitabu´l-Cenaiz,, 1/499.

[6] Ebu Hureyre´den gelen bir hadis-i þerifte Peygamberimiz þöyle buyurmuþtur: "Kim bir kabir üzerine oturur,büyük ve küçük abdestini yaparsa, sanki ateþ parçasý üzerine oturmuþ gibi olur. Ibn Hacer, Fethuî-Barî´de bu hadisin sahih olduðunu söylemiþtir, 3/177.

Normal olarak kabir üzerine oturmak ise mekruhtur.

Bu konu ile ilgili geniþ malumat için bakýnýz:

Malik, Muvatta, Kitabu´l-Cenaiz,

Ýbn Mace, Kitabu´l-Cenaiz, 1/499

Tahavî, Meani´I-Asar, 1/515,

Ýbn Teymiye, el-Münteka, 2/104, Buharý, Sahih, 3/126, Kitabu´l-Cenaiz, 3/178

[7] Müslim, Kitabu´l-Cennet, 5/721,

Ahmed, Müsned, 3/176, 273.

[8] tek hadisin kaynaklan:Ahmed, 3/103,Müslim, yakýn lafýzlarla bu hadisi rivayet eder.

Ahmed, Müsned, 3/111, 114, 153, 175, 201, 284,Nesâî, Kitabu´l-Cenaiz, 4/83, Ýkinci hadis, lafýz Ahmed b. Hanbel´e aittir, 3/295.

[9] Celalü´d-Din Es-Suyûtî, Esbâbu Vurudi?l-Hadis Hadisler ve Sebepleri, Ýhtar Yayýncýlý:: 109-113.


radyobeyan