Delilli Þafi Ýlmihali
Pages: 1
Zekat ve Fitrenin Yerleri By: rabia Date: 09 Mart 2010, 17:10:20
Zekat ve Fitrenin Verileceði ve Verilmeyeceði Yerler

Zekat Ve Sadaka-ý Fýtrin Verilmesi Gereken Yerler


Kur´an-ý Kerim´in beyanýna göre zekatýn verileceði yerler Ayet-i keri­me´de belirtilen þu sekiz sýnýftýr:

"Sadakalar (zekat) Allah tarafýndan bir fariza olarak ancak þunlar içindir: Fakirler, miskinler, zekat toplayýcýlar, kalpleri Ýslama ýsýndýrýl­mak istenenler, köleler, borçlular, Allah yolundaki gaziler ve yolda kal­mýþlar. Allah alimdir, hakimdir. " (Tevbe: 9/60)

Zekat ve fitrelerde dikkat edilecek nokta; bulunan sýnýflardan en az üçer sýnýf arasýnda bölmektir. Yalnýz "Amiller"den (zekat memurlarýn­dan) sadece birine de verilse yine kifayet eder.

Þimdi bu sekiz sýnýfý tek tek açýklayalým:

1- Fakir:

Hiç bir malý veya kazancý olmayýp, yiyecek, giyecek ve mesken gibi zaruri ihtiyacýný karþýlayacak miktarýn yansýndan daha az bir mala sahip bulunan kimsedir. Mesela yüz bin lira ihtiyacýna karþýlýk otuz bin lira parasý olan kimse fakir sayýlýr.

2- Miskin:

Malý ve kazancý zaruri ihtiyacýný karþýlayacak miktarda olmayýp, yarý­sýný aþan kimsedir. Mesela yüz bin lira ihtiyacýna karþýlýk yetmiþ bin lira parasý olan kiþi miskin sayýlýr.

3- Zekat toplayýcýlarý:

Zekatý toplayan, daðýtan, yazan ve bekçiliðini yapan kimselerdir.

4- Kalpleri Ýslam´a ýsýndýrýlmak istenen kimseler:

Yeni müslüman olmuþ, imaný zayýf olan kimse veya yeni müslüman ol­muþ kimsedir. Onun dengi olan kâfirlerin Ýslam´a girmeleri umulacaðý için bu durumda olan birine zekat verilebilir.

Ayrýca kuvvetli bir miTmin: Bunlara zekat verilince maddi güç sahibi olup, düþmaný yenebilir. Ya da fazla kuvvete sahip olmasý için toplama imkâný bulunmayan zekatý kolay toplayabilenlere de verilir.

5- Köleler:

"Zekat alýp onunla azat olunabilme ihtimali olan kölelerdir. Yani müka-tep (azatlýðý þarta baðlý olan) kölelere zekat verilir.

6- Borçlular:

Mubah bir þekilde borç altýna girenlere zekat verilir. Mesken alýmý, ço­cuðun evlendirilmesi veya temel ihtiyaçlarýnýn temininde borç altýnda olanlardýr.

7- Allah yolunda savaþanlar:

Bunlar zengin de olsa savaþtan dönene kadar kendilerinin ve aile fert­lerinin nafaka, elbise vb. gibi zaruri ihtiyaçlarýný temin edebilmek için kendilerine zekat verilir. (Fi sebilillah hükmünde olanlar bunlardýr.)

8- Yolda kalmýþlar:

Bunlar, hacc veya herhangi bir mubah seferde iken parasý kaybolan ve­ya tükenen kimselerdir. Bunlara da zekat verilebilir.

Bazý fýkýh kitaplarý zekatýn bir sýnýfta bulunan müstehaklara veya gere­kirse birine de verilebileceðini beyan ederler.

Ýbnül Münzir, Rüyaný ve Ebu Ýshak ve Eþ-Þirazi gibi alimler, fitrenin ancak 3 fakire verilmesini uygun görmüþler ise de, Ýmam-ý Rafii ve El Ezrai, bir fakire verilmesinin de caiz olduðunu söylemektedir. Ancak sada-ka-i fýtralarý bölüp, 3 kiþiye verilmesi daha da iyidir.

Sadaka-i Fýtýr para olarak veya un olarak verilemez.

Buðday, arpa, mýsýr, pirinç, nohut, mercimek, bakla, hurma, üzüm, süt, yaðlý peynir gibi memleketin ekser yiyeceðinden çýkarýlýr.

Sadaka-i Fýtýr bir sa´dýr. Bu sa´ Ýmam Nevevi´ye göre 685 dirhem olup dirhemi þer´iye göre hesaplandýðýnda takriben bir sa´ 2.200 gram (iki ki­lo ikiyüz gram) eder.

Zekat Verilmeyen Yerler

Þu beþ sýnýfa zekat verilmez:

1- Mal ve servet varlýðý ile zengin olanlara.

2- Kölelere.

3- Beni Haþimi ve Beni Muttalibilere,

4- Fakir ve miskin ismi allýnda nafakasý kendisine ail olanlara.

5- Fakir bile olsa kâfir bir kimseye zekat verilmez.

Peygamberimiz (s.a.v) þöyle buyurmuþtur: "Zenginlere ve uzuvlarý saðîam´oîan kuvvetlilere zekat helal olmaz."[1]

Hadisi þerifte geçen "Mirret" kelimesi kazanabilen ve güçlü kiþi de­mektir. Þu halde iþ sahasý bulunduðu halde çalýþmayan kiþiye ve zengine zekat verilmez.

Kölelere zekat verilmeyiþinin nedeni, kölelerin bakýmý, masrafý ve na­fakasý onun sahibine aittir. Daha evvel söylediðimiz gibi kölenin azad edi­lebilme durumu varsa ve verilebilecek zekat onun azat olmasý için bir ve­sile teþkil ediyorsa, o durumdaki köle veya kölelere de zekat verilebilir.

Beni Haþimiler´e ve Beni Muttalibiler:

Haþimoðullanndan maksat Resulullah (s.a.v.) efendimizin amcalarý ta­rafýndan olan neslinden ibarettir ki Hz. Ali, kardeþleri Âkil ve Cafer bu soydandýr.

Muttalip sülalesi ise Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.v.)´in dede­si Abdulmuttalib´in amcasý yani Haþim´in kardeþi olan Muttalib´in neslin­den selen kimselerdir.

Nafakalarý baþkasýna ait olan fakir ve miskin kimselere bu isim altýnda zekat verilmez. Ancak bunlarýn savaþla bulunmalarý veya mubah bir þekil­de borçlanmýþ olmalarý ile kendilerine zekat verilebilir.

Borçlanmanýn mubah olmasý gerekir. Yani bir mesken yapma, çocuk­larýnýn normal rýzkýný tayin etme, çocuðu evlendirme... vs.

Zekatý hak etmeyen kimsenin zekatý almasý veya böyle bir durumda olan kimseye bilerek zekat vermek haramdýr.

Zekat, muhtaç veya ihtiyacý olanýn hakký olduðu için zengine veya ze­kata ihtiyacý olmayan kimseye verilmez. Çalýþmaya gücü yetip de iþ bul­ma imkâný olan kimseye de zekat verilmez.

Mal bir yerde olur, mal sahibi baþka yerde olursa zekatý, malýn bulun­duðu yerin müstehaklarina vermek zorunludur. Þayet orda fakir bulun­mazsa en yakýn yerin fakirlerine verilecektir.

Bir yerde müstehaklar bulunduðu halde zekatý vacip olduðu o yerden baþka bir yere nakletmek haramdýr.

Kâfire, mükatep olmayan köleye (azat olma durumu olmayan) zekat verilemiyeceði gibi çocuk ve deliye de zekat verilmez, ancak bunlarýn ve­lilerine verilir. Çünkü bunlarýn nafakasý velilerine aittir.

Haram yolda harcayacaðý bilinen kimseye zekatý vermek caiz olmayýp haramdýr.

Peygamberimiz (s.a.v) þöyle buyurmuþtur:

"Þüphesiz ki sadakalar (zekat) insanlarýn kirlerinden baþka bir þey deðildir. Sadakalar ne Muhammed´ e ne de Muhammed´in ehline helal ol­maz." [2]

Ebu Hureyre (r.a) þöyle rivayet eder:

´Bir defasýnda Hz. Ali´nin oðlu Hasan sadaka hurmalarýndan bir hur­mayý alýp aðzýna koydu. Hz. Peygamber: "Hayýr, hayýr onu aðzýndan çý­kar. Bizim sadaka yemediðimizi bilmiyor musun?" [3] diye buyurdu.

Bjr kimse nafaka ve ihtiyacý kendisine ait olan bir kimseye zekat vere­mez çünkü burda vereceði zekat yine kendi menfaatine dönecektir. Bu­nun için bir kimsenin kendi ana-babasýna, dede veya nenesine zekat ver­mesi caiz olmaz. Çünkü onlara bakmakla mükelleftir. Keza bir kimse, kü­çük çocuklarýna veya bakmakla yükümlüðü olduðu torunlarýna zekat ve­remez. Ancak çocuðu büyümüþ ve ondan ayrý ise o zaman ona zekat ve­rebilir. Çünkü o durumda çocuðuna bakmakla mükellef deðildir.

Peygamberimiz (s.a.v) Muaz bin Cebel´i Yemen´e vali olarak gönde­rirken O´na þöyle buyurmuþtur:

"Onlarý önce Allah´tan baþka ilah olmadýðýna ve benim de Allah´ýn resulü olduðumu bilmeye davet et... Eðer bunu kabul ederlerse, bu defa onlara bildir ki Allah kendilerine mallarýnda zekat farz kýlmýþtýr. Bu ze­katý zenginlerden alýnýr onlarýn fakirlerine verilir." [4]

Onlarýn fakirlerinden kasýt, onlarýn müslümanlarýdýr. Yani herhangi bir fakire verilir diye bir þey söz konusu deðildir. Zekat ancak fakir müslümanlara verilir. Hadisin metninde, ´onlarýn fakirlerine verilir´ ibaresi buna delil gösterilebilir.

[1] Davud, 1634 Tirmizi,652.

[2] Muslim, 1072

[3] Buhari, 1420, Muslim. 1069

[4] Buhari


radyobeyan