Musannaf By: armi Date: 09 Mart 2010, 13:55:37
MUSANNAF
Sýnýflandýrýlmýþ; bölümlere ayrýlmýþ; tasnif edilmiþ anlamýna gelen ve hadisleri derleyen eserlerin bir türüne verilen isim.
Bilindiði gibi Rasulullah (s.a.s), döneminde, hadislerin Kur´ân´a karýþmasý endiþesiyle yazýlmalarý yine onun tarafýndan yasaklanmýþtý. Bu yasaktan belirli kimseler istisna edilmiþti. Kur´ân´la karýþmalarý endiþesi azaldýkça hadislerin yazýya geçirilme dairesinin geniþleyeceði tabiîdir. Bu nedenle Rasûlullah´ýn hayatýnýn sonlarýna doðru hadisleri yazýya geçirenlerin sayýsý, öncesine nazaran çoðalmýþtýr. Ne var ki, okuma-yazma bilenlerin sayýsýnýn azlýðý göz önünde bulundurulduðunda gerek Rasûlullah (s.a.s) döneminde, gerek Sahabe döneminde hadislerin rivayeti daha çok þifahî olmuþtur.
Bu devirde hadislerin yazýlmasý, belli bir tertibe göre deðil, konu farký gözetilmeksizin oluyordu. Bu dönemde yazýlan hadisler, küçük risalelerden ibaret olup bu risalelere "Sahife" ismi verilmiþtir.
Daha sonralarý Tabiûn döneminde hadis yazma iþi hýz kazanmýþ ve bu dönemde yazýlan eserler "Sahife"lere nazaran daha büyük hacimli olmuþtur. Ancak bu dönemde yazýlan eserler de konu ve bablara göre tasnif edilmiþ deðildir.
Hadislerin konularýna göre tertip edilerek yazýlmalarý ancak ikinci asrýn ortalarýna doðru gerçekleþmiþ ve konularýna göre derlenip yazýlan bu eserlere "Musannaf" ismi verilmiþtir.
Ýkinci asrýn ortalarýna doðru ilk defa meydana getirilen Musannaflardan zamanýmýza intikal edenler bir kaçý geçmez (Talat Koçyiðit, Hadis Istýlahlarý, Ankara 1980, s. 307).
Musannaf´lar, Câmi denilen eserler gibi her konudaki hadisleri ihtiva etmeseler bile; ahkâmla ilgili hadisleri içeren Sünen´lerden farklý olarak Câmi´lerde yer alan konulardan bazýlarýyla ilgili hadislere de yer vermiþlerdir. Bu bakýmdan Musannaflar, ihtiva ettikleri konular yönünden, Sünen´ler ile Câmi´ler arasýnda mutalaa edilirler (Talat Koçyiðit, Hadis Tarihi, Ankara 1977, s. 213).
radyobeyan