Kumar By: armi Date: 01 Mart 2010, 16:48:56
KUMAR
Nasýl sonuçlanacaðý önceden belli olmayan ihtimalli bir þeye baðlý kalarak mal vermek veya almak. Adý ne olursa olsun bu özelliði taþýyan para veya mal karþýlýðý oynanan her oyun ve ortak bahis kumardýr. Kolaylýkla mal çarpmak veya çarptýrmak olduðu için Kur´an´da "meysir" denilen kumar, kolaylýk anlamýndaki "yûsr" kökünden gelmektedir.
Kumar, insana yaratýcýsýný unutturan, namaz kýlmaktan alýkoyan, tembelliðe sürükleyen, çalýþma gücünü yokedip insanlar arasýna kin ve düþmanlýk saçan haksýz bir kazanç yoludur. Fert ve toplum hayatýnda unutulmaz yaralar açan kumarýn her türlüsü islâm dininde haram kýlýnmýþtýr.
Bu konuda Kur´an-ý Kerimde þöyle buyurulur.
"Aranýzda mallarýnýzý haksýz sebeplerle ve batýl yollarla yemeyin" (el-Bakara, 2/188; en-Nisâ, 4/29).
"Ey inananlar, içki, kumar, putlar ve fal oklarý þüphesiz þeytan iþi pisliklerdir. Bunlardan kaçýnýn ki kurtuluþa eresiniz. Þüphesiz þeytan içki ve kumar yüzünden aranýza düþmanlýk ve kin sokmak ve sizi Allah´ý anmaktan, namazdan alýkoymak ister (el-Mâide, 5/90, 91; Ýbn Abidin Reddû´l Muhtar, Ýstanbul 1307, V, s. 355; Hamdi Yazýr, Hak Dini Kur´an Dini, Ýstanbul 1960, II, s. 766).
Kumar ve zararlarý:
Yasak ve günâh olmasý bakýmýndan içki ile kumar arasýnda hiç bir fark yoktur. Allah Teâlâ her ikisini de, ayný âyet-i kerime ile harâm kýlmýþtýr:
"Ey iman edenler, içki, kumar, putlar ve fal oklarý ancak þeytanýn iþlerinden birer pisliktir. Onun için siz bunlardan kaçýnýn ki muradýnýza eresiniz." (el-Maide, 5/90).
Oynayana kazanç veya zarar getiren her türlü þans oyunu kumardýr. Kumar, haksýz yere baþkasýnýn malýný almak, bile bile ortaklaþa hýrsýzlýk yapmaktýr. Kumar, toplumsal bir felâkettir. Dinin þiddetle yasakladýðý bu yýkýcý kötülüðün pekçok âileyi sefil ve periþan ettiði her zaman görülmektedir. Hýrsýn verdiði heyecan ile sabahlara kadar kumar masalarýndan ayrýlmayanlar, orada, saðlýklarýný, servetlerini, ahlâklarýný ve vakitlerini býrakarak insanlýktan uzaklaþýr; bir gün kazananlar baþka bir gün kaybederler.
Kumarda kaybedilen parada çoluk-çocuðun, fakirlerin hakký vardýr. Kazanýlan para da meþrû deðildir.
Kumar yaygýnlaþtýkça toplumsal zararlar artar. Çalýþmanýn yerini tembellik alýr. Ýþ hayatýnda verim düþer. Kumar beraberinde içki, yalancýlýk, hýrs, kin, intikam, cinayet gibi kötülükleri de getirir.
Kumar âile hayatýnda düzensizliklere, anlaþmazlýklara, ihmallere sebep olur. Kumar yüzünden, dinini, namusunu, vatanýný satan, her türlü kutsal deðeri ayaklar altýna alan pekçok kiþi vardýr.
Kumar, içki gibi çok kýsa bir zamanda alýþkanlýk hâline gelir. Bir daha ondan kurtulmak çok zor olur. Bunun için içki ve kumar alýþkanlýðý çok tehlikeli alýþkanlýklardandýr.
Sonunda para kazanýlan veya kaybedilen, zar, oyun kâðýtlarý, piyango, spor-toto, loto, müþterek bahis gibi her türlü þans oyunu kumardýr.
Bütün þans oyunlarý baþlangýçta eðlenmek ve vakit geçirmek için oynanýr. Ýnsan, kazandýkça kazanma zevki ve hýrsý için oynar. Kaybettikçe, kayýplarýný çýkarmak için yine oynar. Sonunda kumarbaz oluverir. Her þeyini kumarda kaybeden, nesi varsa satan ve kumara yatýran, bütün ömrü sefalet içinde geçen, karýsýný ve çocuklarýný mahveden kumarbazlarýn, baþlangýçta kumara bir eðlence gözü ile baktýklarý unutulmamalýdýr.
Sosyal bir âfet olan kumardan sakýnmak kadar çevremizdeki insanlarý özellikle aile fertlerimizi de bundan korumak önemli bir görevdir. Kur´an´ý Kerimde âile bireylerinin zararlý kötü iþlerden sakýndýrýlýp, Allah ve rasûlünün istediði bir yaþantý için eðitilmesi görevi aile reislerine verilmektedir:
"Ey iman edenler! Yakýtý insanlar ve taþlar olan cehennem ateþinden kendinizi ve ailenizi koruyun. Ateþin baþýnda sert ve þiddetli, Allah emrine karþý gelmeyen, verilen emirleri olduðu gibi yerine getiren melekler vardýr " (et-Tahrîm, 66/6).
Tavla, satranç, dama, iskambil, tenis ve bilârdo gibi oyunlarýn hepsi kumar amacýyla oynandýðý ve bunlarla kazanç elde etmek istendiði takdirde, kumar hükmünde olduklarýnda þüphe yoktur.
Hz. Peygamber´in tavlayý yasaklayan çeþitli hadisleri vardýr: "Tavla oynayan, Allah´a ve Rasûlüne âsî olmuþtur" (Ebû Dâvud, Edeb, 56; Ýbn Mâce, Edeb, 43; Mâlik, Muvatta´, 6; Ahmed b. Hanbel, Müsned, IV, 394, 397, 400). "Tavla oynayýp, sonra kalkarak namaz kýlanýn durumu, irin ve domuz kaný ile abdest alýp, kalkarak namaz kýlanýn durumuna benzer" (Ahmed b. Hanbel, V, 370).
Ýslâm hukukçularýnýn çoðunluðu bu hadislerdeki genel yasaklamaya bakarak, kumar amacý olsun veya olmasýn tavlanýn caiz olmadýðýný söylemiþlerdir. Ýbn el-Müseyyeb ve bazý bilginler ise, kumar amacý dýþýnda tavla oynamanýn haram olmadýðý kanaatindedir. Ýskambil ve domino oyunlarý da tavla ile ayný niteliktedir.
Arapça aslý "satranç" olan ve türkçeye "satranç" olarak geçen oyun ise sahâbe devrinde ortaya çýktýðýndan, bu konuda Hz. Peygamber´den saðlam bir hadis intikal etmemiþtir. Sahâbe ve tabiî bilginleri ile daha sonrakiler satrançla ilgili üç görüþ öne sürmüþlerdir:
Abdullah b. Abbas, Ebû Hüreyre, Ýbn Þirîn, Hiþam b. Urve, Saîd b. el-Müseyyeb, Saîd b. el-Cübeyr gibi sahâbe ve tabii bilginlerine göre satranç oynamak mübahtýr.
Ýmam Þâfiî´ye göre, satranç tenzihen mekruh, Ebû Hanîfe, Mâlik ve Ahmed b. Hanbel´e göre ise haramdýr.
Satrancýn bir þans oyunundan çok, bir zekâ oyunu ve beyin sporu özelliði dikkate alýnarak, bir de hakkýnda kesin bir yasaklama hükmünun bulunmadýðýna bakýlarak bu sonuca ulaþýlmýþtýr. Ancak sahabenin bunu tavla´ya kýyas ettiði anlaþýlmaktadýr. Nitekim, Abdullah b. Ömer´den þöyle dediði nakledilir: "Satranç tavladan daha kötüdür." Hz Ali´nin onu, kumar türünden saydýðý belirtilir (Ýbn Kesîr, Tefsiru´l-Kur´âni´l-Azým, Ýstanbul 1985, III, 170). Diðer yandan Yahyâ b. Saîd´in, Ýmam Mâlik´ten þu sözleri iþittiði nakledilir: "Satrançta hayýr yoktur, satranç ve onun dýþýndaki diðer bâtýl kumar oyunlarýný oynamak çirkindir (mekruh). Ýmam Mâlik bunlarý söylerken þu âyeti okuyordu: "Hakk´ýn dýþýnda sapýklýktan baþka ne vardýr"(Yûnus, 10/32; bk. Mâlik, Muvatta, Rü´yâ, 7).
Dama da satranç benzeri bir oyundur. Tenis ve bilârdo oyunlarýnda ise spor hâkimdir. Meþrû olmayan baþka unsurlar eklenmediði takdirde mübah olmalarý gerekir.
Sonuç olarak, kumar amacý olmaksýzýn sadece dinlenmek, eðlenmek ve zevk için oynanabilen oyunlarýn da mübah olabilmesi için dört þart öngörülmüþtür: Oyun;
a. Namazýn geçmesine veya gecikmesine yol açmamalý.
b. Hiçbir menfaat beklememeli.
c. Oyun sýrasýnda dilini kötü ve boþ sözlerden korumalý.
d. Normal dinlenme ve eðlenme ölçülerini aþarak vakit israfýna yol açmamalýdýr.
Þamil ÝA
Ynt: Kumar By: ceren Date: 26 Ekim 2015, 16:03:29
Esselamu aleyküm.Kumar her hangi bir mal karþýlýðýnda ,þans oyunu oynamaktýr.Kumar Ýslam dini tarafýndan günah kýlýnmýþtýr.Rabbim bizleri þans oyunun dan,kumar dan alý koysun inþallah...
radyobeyan