Kahhar By: armi Date: 26 Þubat 2010, 19:57:33
KAHHÂR
Allah´ýn isimlerinden biri. ´Kahr´ mastarýndan türetilmiþ bir isim. ´Kahr´ sözlükte galip gelmek, hükmetmek anlamýna gelir. Kahhâr, mübalaða sýgasý olup ayný anlamý þiddet ve tekerrür sûretiyle ifade eder. Buna göre Kahhâr, Allah´ýn her þeye, her istediðini yapacak surette gâlip ve hâkim olmasý, en zorlu zâlimlerin bile O´na boyun eðmek mecburiyetinde olduklarý, hükmünün dýþýna hiçbir þeyin çýkamayacaðý anlamýna gelir.
Kur´ân´da altý sûrede birer defa zikredilmiþtir. Geçtiði sûrelerin tamamý Mekkîdir ve hepsinde de "el- Vâhidu´l-Kahhâr" þeklinde zikredilmektedir. Vâhid ´bir, tek´ anlamýna gelir. Böylece Allah´ýn hâkimiyet ve gâlibiyetinin yanýnda birliði ve bu hâkimiyette ortaðýnýn bulunmadýðý vurgulanmaktadýr.
Mekke döneminde Ýslâm´ýn önünde durmaya çalýþan en büyük engel, putperestliktir. Müþrik Araplar, Allah katýnda putlarýn kendilerine aracý ve þefaatçi olacaklarýna inanýyorlardý. Allah´a ortak koþmalarý bu þekildeydi. Yüce Allah, kendisinin yegane hâkim ve gâlip olduðunu ifade ederek baþkasýnýn kendisine ortak koþulmasýnýn yanlýþ bir yol olduðunu ifade etmektedir. Nitekim Kahhâr isminin geçtiði bütün âyetlerde puta tapmanýn yanlýþlýðý ve mutlak hâkimiyetin Allah´a ait olduðu, mülkünde ortaðýnýn bulunmadýðý anlatýlmaktadýr:
"Ey benim zindan arkadaþlarým, (düþünün bir kere) çeþitli tanrýlar mý iyi, yoksa (her þeyi hükmü altýnda tutan) kahhâr tek Allah mý?" (Yusuf, 12/39).
"De ki: ´Göklerin ve yerin Rabbi kim?´ De ki: ´Allah!´ O halde, de, O´ndan baþka kendilerine dahi bir fayda ve zarar veremeyen velîler mi edindiniz? De ki:´Körle gören, yahut karanlýklarla nur bir olur mu?´ Yoksa Allah´a, O´nun yarattýðý gibi yaratan ortaklar mý buldular da (ikisinin) yaratma(sý) birbirine benzer mi göründü? De ki: Herþeyin yaratýcýsý Allah´týr, O tektir, Kahhârdýr" (er-Ra´d 13/16).
"O gün yer baþka yere, gökler de (baþka göklere) deðiþir. Hepsi, tek ve Kahhâr olan Allah´ýn huzurunda durur" (Ýbrâhim, 14/48).
"De ki: Ben ancak bir uyarýcýyým. Tek ve Kahhâr Allah´tan baþka ilâh yoktur" (Sâd, 38/65).
"Eðer Allah çocuk edinmek isteseydi, yarattýklarýndan dilediðini seçerdi. O (bundan münezzehtir) yücedir. O, tek ve Kahhâr olan Allah´týr" (ez-Zümera 39/4).
"O gün onlar, ortaya çakarlar. Onlardan hiçbir þey Allah´a gizli kalmaz. (Ve sorulur onlara): ´Bugün mülk kimindir? O tek ve Kahhâr olan Allah´ýndýr" (el-Mü´min, 40/16).
´Kahr´ mastarýndan türemiþ Kâhir sýfatý da Allah hakkýnda iki yerde zikredilmektedir: "Allah sana bir sýkýntý verirse, O´ndan baþkasý onu gideremez. Sana bir iyilik verirse, baþkasý onu engelleyemez. O her þeye kâdirdir. O, kullarýnýn üstünde tek Kâhir´dir" (el-En´am, 6/17). "Geceleyin sizi ölü gibi uyutan, gündüzün yaptýklarýnýzý bilen, ecelinize kadar gündüzleri sizi tekrar dirilten O´dur. Sonra dönüþünüz O´nadýr, iþlediklerinizi size bildirecektir. O, kullarýnýn üstünde tek Kâhir´dir." (el-En´âm, 6/61-62).
Bu iki âyet de Mekke´de inmiþtir.
Kul, Rabbinin herþeye gâlip ve hâkim olduðunu, âhirette sadece O´na hesap vereceðini, yaratýklardan hiçbirinin, O´nun hükmünün dýþýna çýkamayacaðýný bilmeli, O´na ortak koþmaktan sakýnmalýdýr.
radyobeyan