Abdest By: ezelinur Date: 16 Þubat 2010, 20:10:53
Abdest anlamýna gelen vudû kelimesi vedaet kökünden gelir. Lügat mânâsý güzellik, parlaklýk demektir. Þer´î mânâsý ise ´niyetle beraber abdest azalarýnda su kullanmak´ demektir. Vedû þeklinde okunursa abdestte kullanýlan su anlamýna gelir. Bu suya, azalarýn bu suyla temizlenmesinden ötürü böyle bir isim verilmiþtir.
Abdestin Farzlarý
Abdestin farzlarý altýdýr: .
1. Niyet
2. Yüzü yýkamak
3. Ellerle beraber kollarý yýkamak
4. Baþýn bir kýsmýný meshetmek
5. Topuklara kadar ayaklarý yýkamak
6. Tertib
Abdestin meþruiyeti ve farzlarý hakkýndaki asýl, þu ayettir:
Ey inananlar, namaza dur(mak iste)diðiniz zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yýkayýn, baþlarýnýzý mesnedin ve ayaklarýnýzý da topuklara kadar (yýkayýn). (Mâide/6)
Niyet
Ýbadetler, ancak niyet ile âdetlerden ayrýlýr. Abdest de bir ibadettir. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Ameller niyetlere göredir. Kiþi için ancak niyet ettiði vardýr.[1]
Yani ibadetler ancak niyetle sahih olur, niyetle ibadet sayýlýr. Ancak ihlas ile yapýlan amelden ecir elde edilir.
Niyetin Tarifi
Niyet´in lügat mânâsý, kasdetmektir. Þer´î mânâsý ise, bir iþin yapýlmasýyle beraber olan kast demektir. Niyetin yeri kalptir, dil ile söylemek de sünnet´tir. Niyetin kalpteki keyfiyeti ´Abdestin farzýna niyet ediyorum´ veya ´Abdestsizliði kaldýrmaya niyet ediyorum´ veya ´Namaz kýlmayý kendime helâl kýlmak için niyet ediyorum´ demektir. Niyetin baþlama vakti yüzü yýkarkendir. Çünkü yüz, abdestin en zor yýkanan âzasýdýr.
Yüzü Yýkamak
Allah Teâlâ ´Yüzlerinizi yýkayýn´ (Mâide/6) buyuruyor. Yüzün yýkanma hududu, saç kýllarýnýn bittiði yerden çenenin altýna kadardýr. Geniþlik bakýmýndan da kulaktan kulaða kadardýr. Yüzdeki kaþlarý, kiprikleri ve sakal gibi kýllarýn hem yüzeyini, hem de diplerini yýkamak farzdýr. Çünkü bol ve sýk sakal hariç, diðerleri yüzün parçasý sayýlýr. Bol ve sýk sakaldan maksat, dipleri görünmeyen sakaldýr. Böyle sakalýn sadece yüzeyini yýkamak yeterlidir.
Ellerle Beraber Kollan Yýkamak
Allah Teâlâ ´Dirseklere kadar ellerinizi yýkayýn´ (Mâide/6) buyuruyor. Bu ayetteki iîa.edaü mea anlamýndadýr. Þu rivayet buna delâlet eder:
Ebu Hüreyre abdest alýrken önce yüzünü yýkadý, sonra pazusuna kadar sað kolunu, sonra ayný þekilde sol kolunu yýkadý. Sonra basma mesnetti, sonra topuklarý dahil sað ayaðýný, sonra ayný þekilde sol ayaðýný yýkadý ve ´Ben, Hz. Peygamber´in, böyle abdest aldýðýný gördüm´ dedi.[2]
Yýkanan âzalardaki kýllarýn da yýkanmasý vacibdir. Eðer týrnaklarýn altýnda, suyun deriye ulaþmasýna mâni olacak kadar kir varsa veya armaðýnda suyun deriye deðmesine mâni olan bir yüzük varsa abdest sahih olmaz.
Abdullah b Amr þöyle rivayet ediyor: Hz. Peygamber ile beraber Mekke´den Medine´ye giderken yolda bir su gördük. Bazýlarý aceleyle koþup abdest aldýlar. Hz. Peygamber onlarýn topuklarýna su deðmedýðým görünce þöyle buyurdu:
Ateþten ötürü vay topuklara, abdestinizi tam alýnýz.[3]
Bir kiþi abdest aldý, ayaðýnda týrnak kadar su deðmeyen bir yerbýraktý. Bunu gören Hz. Peygamber ´Dön ve yeniden abdest al dedi.
Adam yeniden abdest alýp namazýný kýldý.[4]
Ýþte bu iki hadîs, yýkanmasý gereken azalardan birinde yýkanmayan . küçük bir parça kaldýðýnda, abdestin sahih olmadýðýna delâlet eder.
Baþý Meshetmek
Bir kýl dahi olsa baþýn bir kýsmýný meshetmek gerekir. Çünkü Allah Teâlâ ´Baþlarýnýzý mesnedin´ (Mâide/6) buyurmuþtur. Muðire b. Þube, Hz. Peygamber´in abdest aldýðýný, sadece nasiyesini ve sarýðýný meshettiðini rivayet etmiþtir.[5]
Eðer abdest alýrken mesh yerine, baþýn tümü veya bir kýsmý yýkanýrsa olur. JYasiye´den maksat, baþýn ön tarafýdýr ve baþtan bir parçadýr. Hz. Peygamber´in nasiye üzerine meshetmekle yetinmesi, farz olan mesh´in, baþýn hududundaki parçalardan birine meshetmek olduðuna delâlet eder. Baþýn hangi parçasýna meshedilirse edilsin, farz olan mesh yerine getirilmiþ olur.
Topuklara Kadar Ayaklarý Yýkamak
Allah Teâlâ ´Ayaklarýnýzý da topuklara kadar (yýkayýn)´ (Mâide/6) buyurmuþtur. Topuklar bilindiði gibi, bacak kemikleriyle, ayak kemiklerinin birleþtiði yerdeki çýkýklardýr. Burada da ila. edatý mea anlamýndadýr. Bunun böyle olduðuna yukarýda geçen Ebu Hüreyre hadîsi delâlet eder. Çünkü Ebu Hüreyre ayaklarýný, topuklarýn yukarýlarýna kadar yýkamýþ ve Hz. Peygamberin de böyle abdest aldýðýný söylemiþtir. Ýki ayaðý da týrnak kadar bile kuru kalmamak üzere iyice yýkamalý ve suyu, ayaklarda bulunan kýllarýn altýna kadar ulaþtýrmahdýr.
Tertibe Riayet Etmek
Tertibin farz olduðu, Mâide sûresinin 6. ayetinden anlaþýlmaktadýr. Bu ayette abdestin farzlarý tertipli olarak zikredilmiþtir. Tertibe riayet etmenin farz olduðu Hz. Peygamber´in fiilinden de anlaþýlmaktadýr. Çünkü Hz. Peygamber daima ayetteki tertibe riayet ederek abdest alýrdý. Nitekim bu husus, sahih hadîslerle sabit olmuþtur. Bu sahih hadîslerden biri de sözü geçen Ebu Hüreyre hadîsidir. O hadîste sümme edatýyla atýf yapýlmýþtýr ve bu da âlimlerin ittifakýyle tertib içindir.
Ýmam Nevevî þöyle diyor: ´Þafii ulemasý Hz. Peygamber´in abdestinin keyfiyeti hakkýnda Sünnet´ten ve sahabeden bol miktarda sahih hadîslerle delil getirmiþlerdir´.[6]
Bütün bu hadîsler ve bunlarý rivayet eden sahabîler, Hz. Peygamber´in abdestini tertipli olarak vasýflandýrmýslardýr. Sahabîler, Hz. Peygamber´in abdest aldýðýný birçok defa gördükleri halde, Hz. Peygamber´in tertibe riayet etmeden abdest aldýðýný hiç kimse rivayet etmemiþ ve fakat Hz. Peygamber´in azalarýný birer, ikiþer ve üçer defa yýkadýðýný rivayet etmiþlerdir. Hz. Peygamber´in bu þekilde abdest almasý, Kur´an´da emredilen abdestin açýklamasýdýr. Eðer tertibin terkedilmesi caiz olsaydý, caiz olduðunun bilinmesi için Hz. Peygamber bazý durumlarda tertibe riayet etmeyi terkederdi. Týpký abdest azalarýný bazý vakitlerde bir, bazý vakitlerde iki, bazý vakitlerde de üç defa yýkadýðý gibi.
Abdestin Sünnetleri
Abdestin birçok sünneti vardýr. En önemlileri þunlardýr:
1. Abdestin baþýnda besmele çekmek.
Enes b. Mâlik þöyle rivayet ediyor: "Ashabdan bazýlarý abdest için su aradýlar, fakat bulamadýlar. Hz. Peygamber ´Yanýnda su olan var mý?´ diye sordu. Hz. Peygamber´e biraz su getirildi. Hz. Peygamber elini su kabýna soktu ve ´Haydi, Allah´ýn ismiyle abdest alýn´ dedi. Hz. Peygamber´in parmaklarýnýn arasýndan su fýþkýrdýðýný gördüm. Bütün sahabîler abdest aldý. Sayýlarý yetmiþ kiþiye yakýndý".[7]
2. Elleri su kabýna sokmadan önce üç defa yýkamak.
Þöyle rivayet edilmiþtir: ´Abdullah b. Zeyd´e, Hz. Peygamber´in ab-desti soruldu. Abdullah, içinde su bulunan bir kap istedi. Onlarýn öðrenmeleri için Hz. Peygamber´in âbdesti gibi abdest almaya baþladý. Önce su kabýndan eline su dökerek üç defa ellerini yýkadý. Sonra avucuyla kaptan su alarak yüzünü yýkadý, sonra baþýný mesnetti, sonra ayaklarýný yýkayarak abdestini bitirdi´.[8]
3. Misvak kullanmak.
Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Eðer ümmetime zorluk verme korkusu olmasaydý, her abdestte misvak kullanmalarýný emrederdim.[9] Bu hadîs, misvak´ýn müstehab olduðuna delildir.
4-5. Mazmaza (aðýza su vermek) ve istinþak (buruna su vermek),
Aðýza ve buruna sað el ile su verilmeli, fakat burun sol el ile temizlenmelidir. Abdullah b. Zeyd´in yukarýda geçen hadîsinde Abdullah´ýn abdest alýrken üç kere mazmaza, üç kere istinþak yapýp aðzýný ve burnunu temizlediði belirtilmiþtir.
6. Gür sakalý hilallemek (parmaklarla karýþtýrmak).
Enes b. Mâlik þöyle rivayet ediyor: "Hz. Peygamber abdest aldýðý zaman bir avuç su alýr, çenesinin altýna serperek sakalýný parmaklarýyla karýþtýrýr ve ´Rabbim bana böyle yapmamý emretti´ derdi´.[10]
7. Baþýn tamamýný meshetmek.
Abdullah b. Zeyd hadîsinde Hz. Peygamber´in, ellerini baþýn ön tarafýndan baþlayarak ensesine kadar götürdüðü, ensesinden de tekrar baþýnýn ön tarafýna kadar getirdiði rivayet edilmiþtir:
8. El ve ayak parmaklarýnýn arasýný hilallemek; (karýþtýrmak suretiyle oradaki kirleri temizlemek).
Ellerin parmaklarýný hilallemek, elleri birbirine geçirerek yapýlýr. Ayak parmaklarýnýn arasýný ise sol elin küçük parmaðý ile, sað ayaðýn küçük parmaðýndan baþlayarak sol ayaðýn küçük parmaðýna kadar temizlemelidir.
Lekit b. Sebire þöyle diyor: ´Ey Allah´ýn Rasûlü! Bana abdesti anlat´ dedim. Hz. Peygamber ´Abdesti tam olarak al, parmaklarýnýn arasýný hilalle ve oruçlu deðilsen burnunu bol su ile temizle´ dedi.[11]
Mustavrid´den þöyle rivayet ediliyor: ´Hz. Peygamber´in, abdest alýrken ayak parmaklarýný serçe parmaðýyla karýþtýrdýðýný gördüm´.[12]
9. Kulaklarýn içini ve dýþýný -yeni bir su ile- temizlemek.
Ýbn Abbas´ýn Hz. Peygamber´den rivayet ettiðine göre Hz. Peygamber önce baþýný, sonra da kulaklarýnýn içini ve dýþýný meshetmiþtir.[13]
Baþka bir rivayette de Hz. Peygamber´in baþýný meshettikten sonra þehadet parmaðý ile kulaklarýnýn iç kýsýmlarýný, baþ parmaðý ile de dýþ kýsýmlarýný rneshetmiþ olduðu nakledilmiþtir.[14]
Abdullah b. Zeyd þöyle demektedir: ´Hz. Peygamber´in abdest alýrken kulaklarý için yeni bir su aldýðýný gördüm´.[15]
10. Abdestin farz ve sünnetlerini üçer defa yapmak.
Hz. Osman ´Size Hz. Peygamber´in nasýl abdest aldýðýný göstereyim mi?´ dedikten sonra, yýkanacak azalarýn tümünü üçer defa yýkadý ve meshedilecek azalan da üçer defa mesnetti.[16]
11. Sað eli sol elden, sað ayaðý sol ayaktan önce yýkamak. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Abdest aldýðýnýz zaman önce sað taraftan baþlayýnýz.[17] Ebu Hüreyre´nin abdestin farzlarý hususunda geçen hadîsi de buna delâlet eder.
12. Azalarý ovarak yýkamak.
Abdullah b. Zeyd, Hz. Peygamber´in nasýl abdest aldýðýný anlattýktan sonra kollarýný sývayarak Hz. Peygamber´in abdest alýþ þeklini yaparak gösterdi.[18]
13. Azalarý ara vermeksizin peþpeþe yýkamak.
Bu da Hz. Peygamber´e tâbi olmak demektir. Çünkü daha önce geçen hadîslerden, Hz. Peygamber´in ara vermeden abdest aldýðý anlaþýlmaktadýr.[19]
14. Gurretve tacil´i uzatmak.
Gurret, yüzü yýkarken baþýn önünden bir kýsmýný da yýkamaktýr. Tacil ise, kollarý yýkarken pazunun bir kýsmýný, ayaklarý yýkarken de topuklarýn üst kýsýmlarýndan birazýný yýkamaktýr. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Benim ümmetim kýyamet günü, abdestin eserinden ötürü ´gurren muhaccelin´ (yüzleri, elleri, ayaklan pýrýl pýrýl parlayan ümmet) diye çaðrýlýr. Bu nedenle abdest alýrken yüzle beraber baþýn ön tarafýndan birazýný, kollar ve ayaklar ile beraber de biraz yukarýlarým yýkamak güzel olur.
15. Su hususunda israf ve cimriliðe kaçmamak.
Enes b. Mâlik, Hz. Peygamber´in 1 müdd ile abdest aldýðýný rivayet etmiþtir.[20]
Müdd hacim itibariyle yaklaþýk 10 cm. uzunluðunda bir kap demektir.
16. Abdest alýrken kýbleye dönmek. Çünkü kýble, yönlerin en þerefi isidir.
17. Hz. Peygamber´e uyarak, abdest esnasýnda konuþmamak.
18. Âbdesti bitirirken aþaðýdaki gibi þehadet ve dua etmek.
Allah´tan baþka ilah olmadýðýna, Allah´ýn bir ve tek olduðuna, ortaðý bulunmadýðýna þahitlik, ediyorum. Yine þahitlik ediyorum ki Muhammed, Allah´ýn kulu ve rasûlü´dür.1
Allahým! Beni tevbe eden ve temiz olan kullarýndan eyle.[21]
Ey Allahým! Sana hamd ile seni her türlü ortaktan tenzih ederim! Senden baþka ilah olmadýðýna þehadet ediyor ve senden af dileyerek dergâhýna yöneliyorum.[22]
Abdestin Mekruhlarý
1. Suyu israf etmek.
2. Suyu gereðinden az kullanmak. Çünkü ikisi de Sünnet´e aykýrýdýr. Ýsraf etmeyin; zira Allah israf edenleri sevmez(A´raf/31)
Ýsraftan maksat, mutedil sýnýrý aþmaktýr. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Bu ümmetten bir kavim gelecek abdest, gusül ve dua´da israfa kaçacaklardýr.[23]
2. Sol eli sað elden, sol ayaðý sað ayaktan önce yýkamak. Çünkü böyle yapmak Hz. Peygamber´in fiiline terstir.
3. Abdest âzalarýnýn -þiddetli soðuk veya sýcak olup da kurulanama^-yan âzalardaki suyun eziyet vermesi, kirlenmesi gibi mazeretler hariç-mendil veya havlu ile kurulanmasý. Abdest aldýðý zaman Hz. Peygamber´e mendil veya havlu getirildiði, Hz. Peygamber´in ise azalarýný kurulamadýðý rivayet edilmiþtir.[24]
4. Suyu yüze çarpmak. Suyu yüze çarpmak, yüzün þerefine uygun düþmez.
5. Üç kere yýkanan azayý, dördüncü defa yýkamak veya üç kere meshedilen azayý dördüncü defa meshetmek veya üçten az yapmak. Çünkü Hz. Peygamber azalarýný, üçer kere yýkayarak abdest aldýktan sonra þöyle buyurmuþtur:
Ýþte abdest böyledir. Bunu fazlalaþtýran veya eksilten münker bir iþ yapmýþ ve zulmetmiþ olur.[25]
Bu hadîsten murad, Sünnet´in üçten fazla veya eksik olduðunu söyleyen kimsenin kötü bir iþ yapmýþ ve zulmetmiþ olacaðýdýr.
6. Mazeret olmaksýzýn, abdest azalarýný baþkasýna yýkatmak. Çünkü böyle yapmakta bir tür gurur vardýr, bu da kulluða ters düþer.
7. Oruçlu iken mazmaza ve istinþak´ta aþýrýya kaçmak. Çünkü bu durumda suyun boðaza kaçýp orucu bozmasý sözkonusudur. Hz. Peygamber ´Eðer oruçlu deðilsen, istinþak´ta mübalaða yap´ buyurmuþtur.[26] Mazmaza da istinþak´a kýyas edilir.
Abdesti Bozan Þeyler Abdesti bozan þeyler beþtir:
1. Ön ve arkadan çýkan sidik, dýþký, kan ve yellenme ile abdest bozulur.
Allah Teâlâ ´Biriniz tuvaletten gelmiþse...´ (Nisa/43) buyurmuþtur. Ayetin metnindeki gâît kelimesi ´def-i hacet yapýlan yer´ anlamýna gelir. Ayný zamanda çukur ve kuytu yere de gâit denir. Zira insan def-i hacet yapmak için gözlerden uzak olan bu tür yerlere gider. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Abdesti bozulduðu zaman, abdest almadýkça Allah hiçbirinizin namazýný kabul etmez.[27]
Hadramutlu biri, Ebu Hüreyre´ye ´Küçük hades nedir?´ diye sorduðunda, Ebu Hüreyre ´Sesli veya sessiz yellenmektir´ diye cevap vermiþtir.
Ön ve arkadan çýkan þey temiz olsa bile buna kýyas edilir, [28] Mütemekkin olmadýðý halde uyumak.
Mütemekkin olarak oturmak, kiþinin makatýný saðlam bir yere tam olarak koyup oturmasýdýr. Gayr-ý mütemekkin ise, yerle kalça arasýnda bir mesafe olduðu halde oturmaktýr. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Kim uyursa abdest alsýn.2
Makatýný tam olarak yere koyup uyuyan kimsenin abdesti bozulmaz. Çünkü bu durumdayken kendisinden çýkan herhangibir þeyden haberdar olur. Bunun delili Enes´in naklettiði þu rivayettir:
Namaz için kamet edildi. Hz. Peygamber bir kiþiyle gizli birþeyler konuþuyordu. Hz. Peygamber´in konuþmasý o kadar uzun sürdü ki sahabîler uyudu. Sonra Hz. Peygamber geldi ve namazý kýldýrdý.[29]
Yine þöyle rivayet edilmiþtir: ´Hz. Peygamber´in ashabý uyuyor, sonra kalkýp abdest almadan namaz kýlýyorlardý´.[30]
Bu, insan mütemekkin bir þekilde uyursa abdesti bozulmaz demektir.
Tabii ki sahabîler bizim bildiðimiz gibi yatar þekilde uyumuyorlardý. Çünkü onlar mescidde, Hz. Peygamber´in konuþmasýný bitirmesini ve gelip namazý kýldýrmasýný bekliyorlardý.
3. Sarhoþluk, baygýnlýk, hastalýk veya delilikten ötürü aklýn gitmesi de abdesti bozar. Çünkü bu gibi durumlarda insanýn kendisinden ne çýktýðým bilmesi mümkün deðildir. Ayrýca bu durumu uykuya kýyas ediyoruz. Madem ki abdest, uyku ile bozuluyor, öyleyse bu gibi þeylerle haydi haydi bozulur.
4. Erkeðin, karýsýnýn veya yabancý bir kadýnýn bedeninin herhangibir yerine örtü olmaksýzýn dokunmasý abdesti bozar. Bu durumda hem erkeðin, hem de kadýnýn abdesti bozulur. Yabancý kadýndan maksat, o kiþiye evlenmesi helâl olan kadýn demektir. Allah Teâlâ abdesti bozan þeyleri zikrederken þöyle buyurmuþtur:
Veya kadýnlara dokunmuþ iseniz. (Nisa/43)
5. Ýster ön, ister arka olsun kiþinin kendisinin veya baþkasýnýn tenasül uzvuna dokunmasý da abdesti bozar. Dokunma, el ve parmaklarýn iç kýsmý ile ve örtü olmaksýzýn olursa abdesti bozar.
Yapýlabilmesi Ýçin Abdestin Þart Olduðu Þeyler
1. Namaz kýlmak için. Çünkü Allah Teâlâ þöyle buyurmuþtur:
Ey iman edenler! Namaza durmak (istediðiniz) zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yýkayýn. Baþlarýnýzý mesnedin. Ayaklarýnýzý topuklara kadar yýkayýn. ) (Mâide/6)
Hz. Peygamber de þöyle buyurmuþtur:
Birinizin abdesti bozulduðu zaman, abdest almadýkça Allah onun namazýný kabul etmez.[31]
2. Kabe´yi tavaf etmek için. Çünkü tavaf da namaz gibidir, tavaf yaparken de abdestli olmak vacibdir. Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Beyt´i tavaf etmek de namaz gibidir. Ancak tavaf yaparken konuþulabilir. Kim tavaf esnasýnda konuþursa, sakýn hayýrdan baþka birþey söylemesin.[32]
3. Mushafa dokunmak ve mushaPý taþýmak için de abdestli olmak þarttýr.
Ona temizlenmiþ olanlardan baþkasý el süremez.(Vakýa/79)
Hz. Peygamber de þöyle buyurmuþtur:
Kur´an´a ancak temiz; abdestli olan el sürebilir.[33]
Hz. Peygamber´in Farzlarýný ve Müekked Sünnetlerini Gözeterek Aldýðý Abdestin Þekli, Fazileti ve Bu Þekilde Kýlýnan Namazýn Fazileti
Hz. Osman su istedi. Su gelince kap´tan eline su dökerek iki elini de üçer kere yýkadý. Sonra mazmaza yaptý (aðzýna su verdi), sonra burnuna su verdi ve sümkürdü. Sonra yüzünü, sonra kollarýný dirseklerle beraber üçer defa yýkadý. (Diðer bir rivayette ´Sonra sað elini, sonra sol elini üç defa yýkadý Sonra baþýný meshetti. Sonra ayaklarýný topuklanyla beraber üçer kere yýkadý´. Baþka bir rivayette ´Sonra sað ayaðýný, sonra sol ayaðýný´
Sonra da (Hz. Peygamber´benim þu anda aldýðým gördüm´ dedi. Hz. Peygamber abdestýný bitince de þöyle buyurdu:
Kim benim bu abdestim gibi abdest ahr, sonra iki rekat namaz kýlarsa ve namaz içinde kalbine dünya ile ilgih b.rþey geürmezse, Allah onun geçmiþ günahlarýný affeder.[34]
[1] Buharî/l; Müslim/1907
[2] Müslim/246
[3] Buharî/i6l; Müslim/24l
[4] Müslim/243
[5] Müslim/274
[6] Nevevî, el-Mecmu, 1/484
[7] Neseî, I/6l
[8] Buharî/2183; Müslim/235
[9] Buharî/847; Müslim/252, (Ebu Hüreyre´den)
[10] Ebu Dâvud/145
[11] Ebu Dâvud/142; Tirmizî/788 ve baþka muhaddisler
[12] Ýbn Mâce/446
[13] Tirmizî/36, (Hadîs´in sahih olduðunu söylemiþtir).
[14] Neseî, 1/74
[15] Hâkim, 1/151. (Zehebî sahih olduðunu söylemiþtir).
[16] Müslim/230
[17] Ýbn Mâce/402
[18] ima Ahmed, Müsncd, IV/39
[19] Buharî/136; Müslim/246
[20] Buharî/198
[21] TÝrmizî/55
[22] Neseî, A´mal´ul-Yevm ve´1-Leyte; Nevevî, Ezkâr
[23] Ebu Dâvud/96
[24] Buharî/256; Müslim/317
[25] Ebu Dâvud/135. (Ýmam Nevevî el-Mecmu adlý eserinde bu hadîsin sahih olduðunu söyler).
[26] Ebu Dâvud/142
[27] Buharî/135; Müslim/225, (Ebu Hüreyre´den)
[28] Ebu Dâvud203
[29] Müslim/376
[30] Buharî/541, 544-545
[31] Buharî/135; Müslim/225. ´Hiçbir namaz abdestsiz kabul edilmez". (Müsüm/224)
[32] Tirmizî/960; Hâkim, 1/459. (Hâkim sahih olduðunu söylemiþtir)
[33] Dârekutnî, 1/459
[34] Buharî/162
Ynt: Abdest By: ceren Date: 21 Mayýs 2016, 18:32:58
Esselamu aleykum.Abdestin farzlarini yerine getirmek namazinin bir bolumunu tamamlamak demektir.Abdestini hakkiyla alan ve faziletine ulasan kullardan olalim inþallah...
Ynt: Abdest By: Hande 8 /D Date: 21 Mayýs 2016, 18:37:32
selamün aleyküm ...
namazýn en büyük bölümlerinden biri abdesttir.
paylaþým için allah razý olsun.
Ynt: Abdest By: Bilal2009 Date: 21 Mayýs 2016, 18:57:01
Ve alrykümüsselam ve rahmetüllah. Þafii fýkhý ile Hanefi fýkhý arasýnda fazla bir fark yok aslýnda . Rabbim paylaþým için razý olsun.
Ynt: Abdest By: Kevser D Date: 17 Temmuz 2016, 12:46:29
Ve aleykumus selam ve rahmetullah
Abdest alýrken bunlara dikkat etmeliyiz ve abdest alirken neden bunu yapýyoruz hükmü nedir bilmezsek hoþ bi durum olmaz çünkü birþeyi yapýyorsak neden yaptýðýmýzý bilmeliyiz.
Ynt: Abdest By: yagmur_7-c Date: 17 Temmuz 2016, 14:54:41
Esselamu aleykum
Abdest önemli bir ibadettir....Abdesti farzlarini yapmak demek abdestin gecerliligi demektir...Ama abdestin sunnetlerini yaparsak ancak yarým kalmaz.. Rabbim ruhumuzu da arindirsin inþallah bu güzel abdest ile.....
Ynt: Abdest By: ceren Date: 17 Temmuz 2016, 19:50:47
Aleykumselam.Abdestin farzlarina uyan ve hakkiyla alip allahin rahmetine ulasan kullardan olalim inþallah...
radyobeyan