Taharet By: ezelinur Date: 16 Þubat 2010, 18:52:31
Taharet
Taharet´in Hükümleri
Taharet Kelimesinin Mânâsý
Ýslâm´ýn Nezahet ve Taharete Verdiði Önem..
Kendileriyle Temizlik Yapýlan Sular
TAHARET
Taharet´in Hükümleri
Taharet Kelimesinin Mânâsý
Lugatta taharet, nezafet ve temizlik demektir. Istýlahta taharet, necaset denilen maddî pisliklerden ve hades denilen hükmî ve manevî pisliklerden temizlenmeyi ifade eder. Arapçada tatahhara bi´l-ma (=kirlerden suyla temizlendi) ve tatahhara. min´eî-hased (^kýskançlýktan kurtuldu) denir.
Taharet, þer´an namazýn kýlýnmasýný helâl kýlan veya onun hükmünde olan bir fiildir. Abdestsiz kimsenin abdest almasý, cünüp olan kimsenin yýkanmasý, bedeninde ve mekanýnda necis bulunan bir kimsenin o necaseti izale etmesi gibi fiillerdir.
Ýslâm´ýn Nezahet ve Taharete Verdiði Önem
Ýslâm, taharet ve nezafete çok önem vermiþtir. Bu durum aþaðýdaki örneklerden anlaþýlabilir.
a. Namaz için hergün birkaç defa abdest almayý emretmiþtir.
Ey inananlar, namaza kalktýðýnýz zaman yüzlerinizi, dirseklere kadar ellerinizi yýkayýn, baþlarýnýzý mesnedin ve ayaklarýnýzý da topuklara kadar (yýkayýn). (Mâide/6)
b. Cinsî münasebetten sonra yýkanmayý emretmiþtir. Eðer cünüp iseniz tam temizlenin. (Mâide/6)
Hz. Peygamber de þöyle demiþtir:
Her müslümanýn haftada bir kere yýkanmasý, o günde baþýný ve bedenini yýkamasý Allah´ýn onun üzerindeki hakkýdýr.[1]
c. Týrnaklarýn kesilmesini, diþlerin ve elbiselerin temizlenmesini emretmiþtir. Hz. Peygamber þöyle buyurur:
Beþ þey fýtrattandýr: Sünnet olmak, etek traþý olmak, koltuk altlarýndaki kýllarý temizlemek, týrnaklarý kesmek ve býyýðý kýsaltmak.[2]
Eðer ümmetime zor gelecek olmasaydý, her namazda misvak kullanmayý emrederdim.[3]
Ýbare bir diðer rivayette þöyle gelmiþtir:
Her abdest alýþta (misvak kullanmayý emrederdim.[4]
Allah Teâlâ ´Elbiseni temizle´ (Müddessir/4) buyurmuþ ve Hz. Peygamber de ashabýna þöyle demiþtir:
Siz kardeþlerinizin yanma gidiyorsunuz. Elbiselerinizi temizleyin, bineklerinizin eðerini düzeltin ki insanlar arasýnda örnek olasýnýz.
Allah çirkin sözü ve fiili sevmediði gibi mübalaðalý ve zoraki bir þekilde konuþmayý da sevmez.[5]
Allah tevbe edenleri sever, temizlenenleri sever. (Bakara/222) .
Ýslâm dini tahareti imanýn yansý saymýþtýr. Nitekim Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Temizlik imanýn yarýsýdýr.[6] Taharet´in Hikmetleri
Ýslâm dini, tahareti birçok sebepten ötürü emretmiþtir. Bunlardan bazýlarýný zikredelim.
1. Taharet fýtratýn gereðidir. Ýnsan fýtraten nezafete meyleder, tabii olarak kirden ve necasetten kaçar. Ýslâm´ýn fýtrat dîni olmasý hasebiyle tahareti ve nezafeti emretmesi çok tabiidir.
2. Müslümanýn kerametini ve izzetini korumak için emretmiþtir. Ýnsanlar tabiaten nezafete meyleder; temiz yerlerde oturmayý sever, pis yerlerden kaçarlar. Ýslâm da mü´minin izzetini korumakta hassas olduðu için, mü´minlere nezafeti emretmiþtir ki insanlarýn arasýnda temiz ve aziz olsunlar.
3- Sýhhati korumak için emretmiþtir. Çünkü nezafet, insaný hastalýklardan koruyan en önemli etkenlerden biridir. Hastalýklar çoðu zaman pislik nedeniyle yayýlýr. Ýslâm dini bedenin, yüzün, ellerin, burunun ve ayaklarýn daima temiz tutulmasýný ister, çünkü en fazla kirlenen azalar bunlardýr. Bu azalarý hergün birkaç kere yýkamak, insaný hastalýklardan korur.
4. Kiþinin Allah´ýn huzurunda temiz ve nezih bir þekilde durmasý için emretmiþtir. Çünkü müslüman namazda Allah´a hitap eder, O´nunla mü-nacaat eder. Bu nedenle hem zahirinin hem de bâtýnýnýn temiz olmasý gerekir. Çünkü Allah, çok tevbe edenleri ve çok temizlenenleri sever. (Bkz. Bakara/222)
radyobeyan