Ýslam Kavramlarý A-L
Pages: 1
Gavs By: armi Date: 16 Þubat 2010, 16:53:27
GAVS, GAVSU´L-ÂZAM




Tasavvufta kâinatýn yönetiminden sorumlu olduðuna inanýlan velîler örgütünün baþý. Kutub ve kutbu´l-aktâb (kutublar kutbu) da denir. Manevî makamý esas alýndýðýnda daha çok kutup ya da kutbu´l-aktâb denildiði halde, özellikle kendisinden yardým istenilmesi durumunda "yardým eden" anlamýnda gavs ya da gavsu´l-âzam (en büyük gavs) olarak anýlýr. Ancak gavs ve kutub kelimeleri mücerret olarak kullanýldýðýnda gavsu´l-âzam ve kutbu´l-aktâb anlaþýlýr. Gavslýk makamýna ibâdet ve riyâzetin çokluðu ile ulaþýlmaz; doðrudan doðruya Allah´ýn baðýþý neticesinde elde edilir.

Mutasavvýflara göre gavs ya da gavsu´l-âzam (eþanlamda kutub ve kutbu´l-aktâb) hakikat-i Muhammediye (Muhammedî hakikat)´ýn mazharýdýr. Bütün kâinatýn kalbi mesabesindedir. Deðirmen taþýnýn milin (kutb) çevresinde dönmesi gibi kâinat da gavsýn çevresinde döner. Kâinat içindeki bütün varlýklar hayat ruhlarýný gavstan alýrlar. Cebrâil onun nefs-i nâtýkasý (ruhu, konuþmasý); Mikâil kuvvei câzibesi (çekme gücü) ve Azrâil kuvve-i dâfiasý (itme gücü) hükmündedir. Kâinatta dilediði gibi tasarruf eder. Tasarrufu ilmine; ilmi, Allah´ýn ilmine tabidir. Zâhiriyle âlemin zâhirini, bâtýnýyla âlemin bâtýnýný idare eder.

Bazý mutasavvýflar gavslýk (gavsiyet, kutbiyet) makamýný ikiye ayýrýrlar. Birinci makam: Ýrþâd, ikinci makam: Vücud makamýný oluþturur. Ýrþâd makamý, nübüvvetin bâtýnýný; vücud makamý da son nebi Hz. Muhammed´in bâtýnýný temsil eder. Ýrþâd makamý birden çok gavs tarafýndan temsil edilebilir, dolayýsýyla ayný anda birçok gavs bulunabilir. Fakat vücud makamý ancak tek gavs tarafýndan iþgal edilebilir; bu nedenle her yüzyýlda ancak bir vücud gavsi vardýr. Bu tarifte vücud gavsý, gavsu´l-âzam demektir. Gavsu´l-âzam´a ayrýca Abdullah, Abdu´l-Câmi adlarý da verilir.

Gavs´ýn ya da gavsu´l-âzam´ýn baþkanlýk ettiði veliler örgütüne ricâlu´l-gayb (gayb adamlarý, gayb erenleri) denir. Bunlar, Kur´an´ýn, "Yeri döþedik ve oraya sabit daðlar (revâsi) yerleþtirdik" (Kaf, 50/7) ayetinde andýðý "daðlar" mesâbesindedir. Ricâlullah, merdân-ý huda, merdân-ý gayb, hükûmet-i sûfiye gibi adlarla da anýlan ricâlu´l-gayb örgütünde gavs´ýn altýnda Ýmaman (iki Ýmam) bulunur. Saðdaki imama, Ýmam-ý yemîn, soldaki imama; Ýmam-ý yesâr denir. Ýmam-ý yemîn, gavs´ýn hükümlerinin, imamý yesâr gavs´ýn hakîkatinin mazharýdýr. Gavs öldüðü zaman yerine Ýmam-ý yesâr geçer. Üçler de denilen gavs ile imaman´ýn altýnda yeryüzünün dört yönünü yöneten evtâd-ý erbaa (dört direk) bulunur. Daha aþaðýda ise nüceba (necibler, sekiz ya da kýrk veli) ve nükebâ (nakibler, denetçiler, on ya da üçyüz veli) yeralýr.

Baþka bir tasnife göre, ricâlu´l-gayb toplam dörtbin velîden oluþur. Bunlar halktan gizlidirler (mektûm). Bunlar içinde ahyâr (hayýrlýlar) adý verilen üçyüz velî, ilk üst grubu oluþturur. Ahyâr, iþlerin yapýlmasýna ya da yapýlmamasýna karar veren ehl-i hal ve´l-akd velîler, komutan velîlerdir. Bunlarýn üstünde kýrk velîden oluþan ve abdâl, büdelâ denilen velîler; bunlarýn üstünde de ebrâr (iyiler) denilen yedi velî yer alýr. Örgütün en üst mertebelerini de dört velîden oluþan evtâd (direkler); üç velîden oluþan nükebâ (denetçiler) ve gavs (ya da gavsu´l-âzam) iþgal ederler. Ricâlu´l-gayb, yardýmlaþarak kâinatý idare ederler.


radyobeyan