Cenabet By: armi Date: 08 Þubat 2010, 16:12:31
CENÂBET
Boy abdesti (gusül) almayý gerektiren durum; büyük abdestsizlik hâli; bu durumda olup da henüz gusletmemiþ olan kimse.
Cenâbet olan, yani cinsî münasebette bulunmuþ yahut rüyada ihtilâm olmuþ veya birine bakmakla ya da dokunmakla kendisinden þehvetle inzal vaki olmuþ kimseye cünüp bu durumuna da cenâbet denir.
Cinsî münasebetle meni gelmese de kiþi cünüp sayýlýr. Bunun için sünnet mahallinin kadýnýn cinsel organýnda kaybolmasý gerekir. Übey b. Ka´b´tan rivayete göre, Rasûlullah (s.a.s.), Ýslâm´ýn ilk yýllarýnda elbisenin azlýðýndan dolayý, inzalsiz cima hâlinde yýkanmamayý bir ruhsat kýldý. Daha sonra ise guslü emretti: Ruhsatý kaldýrdý. Ebû Dâvud þöyle der: "Übey bununla sudan dolayý suyu kasdetmiþtir. Bu da meninin gelmesinden dolayý guslün gerektiðini ifade etmektedir." (Ebû Dâvud, Tahare, 381; Ýbn Mâce, Tahare, 111; Ahmed b. Hanbel, V, 115-116) Bu hadisten anladýðýmýza göre inzalsiz cima´ýn hükmü cünüplüktür ve guslü gerektirir.
Bu durumda olan kiþi için Hanefiler: "Meni gelse de gelmese de bu durumda kiþi cünüptür. Yani kadýn ve erkek her ikisi de cünüp olur" demiþlerdir.
Ölü veya diri bir hayvanýn dübürüne haþefenin (cinsel organýn ucu) girmesi ise, guslü icap ettirmez ve kiþi cünüp olmaz. Fakat bu durumda meni gelirse cünüplük vaki olur. Bu tür yöneliþler her devirde görülebildiði ve cinsel bir sapma olduðu için Ýslâm´ da yasaktýr ve cezasý vardýr.
Þâfiîler, inzalsiz cima´ýn hükmü konusunda Hanefilerle ayný görüþü paylaþýyorlar. Bu konuda Ýmam Þâfiî (rh.a.) þöyle demiþtir: "Arap dili, cenabet kelimesinin cinsî münasebet manasýna gelmesini gerektirir, isterse meni çýkmasýn. Çünkü birisine filanca falan kadýndan cünüp oldu deseler, meni inmese bile hemen o kadýnla cinsî münasebette bulunduðunu anlar. Böylece, sadece içeriye girmenin guslü icap ettirmesi konusunda kitap ile sünnet birbirini desteklemiþ oluyor." (Ýbn Hacer el-Askalanî, Buluðü´l Meram, Trc. ve Þerh A. Davudoðlu, I, 145-146).
Þâfiîler, Hanefîlerden farklý olarak
"Kiþi balið olmasa bile cünüp olur" demiþlerdir. (Dört Mezhebin Fýkýh Kitabý, I, 94-95).
Ýslâm alimlerinin çoðunluðunun bu konuda ittifak etmelerine sebep teþkil eden bir hadis-i þerifte de Allah Rasûlü (s.a.s.) þöyle buyurmuþtur: "Erkek, kadýnýn dört dalý (kollarý ve bacaklarý) arasýna oturur, (erkek) sünnet mahallini (kadýnýn) sünnet mahalline bitiþtirirse, (inzal vuku bulsun bulmasýn) guslü gerektirir." (Buharî, Gusl, 28; Müslim, Hayz 28; Ebû Dâvud, Terceme ve Þerhi, 1, 384).
Erkek veya kadýndan ihtilâm, oynaþma, bakma, düþünme veya benzeri sebeplerle meninin gelmesiyle kiþi cünüp olur.
Bir kimse uykuda iken rüya görme yoluyla boþalýrsa cünüp sayýlýr. Böyle bir durumla karþý karþýya kalan kiþi uyandýðýnda, elbiselerinde veya yataðýnda herhangi bir ýslaklýk ile karsýlaþmazsa, Hz. Peygamber (s.as.)´in þu emirlerine göre hareket eder: "Rasulullah (s.a.s.)´a ihtilâm olduðunu hatýrlamadýðý halde (çamaþýrýnda) ýslaklýk bulan adam(ýn) durumu soruldu. Efendimiz, Gusletsin buyurdular. Ýhtilâm olduðunu gören, fakat ýslaklýk görmeyen kiþinin durumu sorulduðunda, Gusûl gerekmez buyurdular. Ümmü Süleym, (ihtilâm olan kadýn için; Bunu gören kadýna da gusül icap eder mi? diye sordu. Rasûlullah Evet, çünkü kadýnlar erkeklerin benzeridirler þeklinde cevap verdi." (Ebû Davud Terceme ve Þerhi, Tahare, I, 423; Tirmizî, Tahâre 82). Sarhoþ ve baygýn kimseler de ayný durumdadýr.
Cünüp olan kimse idrarýný yapmadan veya çokça yürümeden yýkanýp da bilâhare kendisinden nutfenin geri kalaný çýkacak olsa tekrar yýkanmasý gerekir.
Kadýnlarda meninin dýþarýya çýkmasý çok az vaki olduðu için, rüyada ihtilam olan bir kadýn ihtiyaten yýkanmalýdýr. Kiþi karýsý ile oynaþýr veya bakar yahut da cinsî tahrike sürükleyen þey hakkýnda düþünür de bu yünden cinsel organýndan lezzet duymak þartýyla meni gelirse cünüp olur.
Oynaþma veya öpüþme anýnda erkekten de kadýndan da mezi gelebilir. Mezi, beyaza çalan yapýþkan bir sývýdýr. Mezinin gelmesi cünüplüðü gerektirmez, fakat meni ile meziyi iyi ayýrdetmek lâzýmdýr. Bu konuda Ali (r.a.)
"Ben, mezisi çok gelen biriydim. (Meniye kýyas ederek) yýkanmaya baþladým. Öyle ki, sýrtým çatladý. Bunun üzerine durumu Rasûlullah (s.a.s.)´a anlattým -veya anlatýldý- Rasûlullah: Böyle yapma. Meziyi gördüðünde tenasül organýný yýka ve namaz için abdest aldýðýn gibi abdest al. Meni çýktýðýnda ise guslet buyurdu." (Ebû Dâvud Terceme ve Þerhi, I, 371; Nesâî, Tehare, 179)
Hanefî ve Mâlikîlere göre meni pistir. Þâfiî ve Hanbelilere göre ise temizdir.
Elle tatmin yolu (mastürbasyon) da cünüplüðü gerektiren fiillerdendir. Mastürbasyon için açýk bir nâs, emir veya yasak yoktur, fakat zina tehlikesini önlemek için bu yola baþvurulabilir.
Yüksek bir yerden atlamak veya idrardan sonra yahut kiþinin beline vurulmasý sonucu meninin gelmesi kiþiyi cünüp etmez. Abdest almak yeterlidir. (Dört Mezhebin Fýkýh Kitabý, I, 94).
Cenâb-ý Allah, cünüp olan kiþinin cünüplükten kurtulmasý için "...eðer cünüp olursanýz, yýkanýp temizlenin... Yahut da kadýnlara dokunmuþsanýz, su bulamazsanýz o vakit tertemiz toprakla teyemmüm edin. " (el-Maide, 5/6) buyurarak yol göstermiþtir. Yüce Allah, cünüp olan kiþinin suyla gusletmesi gerektiðini, eðer su bulamazsa, yahut yýkanmasý hâlinde hastalýktan korkarsa, teyemmüm ederek bu durumdan kurtulmasý gerektiðini bildiriyor. (Geniþ bilgi için bk. Gusl ve Teyemmüm.)
Cünüp olan kiþi ikinci defa cinsi temasta bulunmak isterse, gusletmeden kadýna yaklaþabilir. Nitekim, Rasûlullah da böyle yapmýþtýr. Enes b. Malik (r.a:)´den rivayet edilmiþtir: "Rasûlullah bir gün (bütün) hanýmlarýyla (cinsî) temasta bulundu ve en sonunda bir kere gusül abdesti aldý" (Buhârî, Nikâh,102; Nesâî, Tahare 169; Ýbn Mâce, Tahare, 102). Ýki temas arasýnda gusletmek sadece müstehaptýr. Bir kimse cünüp olduðu halde uyumak istiyorsa, Rasûlullah´ýn Hz. Ömer´e "Abdest al, zekerini yýka, sonra uyu" (Buharî, Gusl, 3, 27) buyurduðu gibi, abdest alýp cinsel organýný da yýkayarak uyuyabilir.
Cünüp iken yemek yeme, su içmek, yatmak ve Allah´a zikretme gibi eylemlerde bulunmak caizdir. Hz. Âiþe (r.an), "Rasûlullah (s.a.s.) cünüp olarak yatmak istediði zaman namaz abdesti gibi bir abdest alýrdý." demektedir. (Ýbn Mâce, Tahare, 99).
Ebû Hüreyre´den rivayet olunduðuna göre, cünüp iken, Rasûlullah (s.a.s.) ona rastlamýþ. Ebu Hüreyre gizlice oradan sývýþýp gitmiþ. Bunun üzerine Peygamber (s.a.s.) onu araþtýrmýþ. Geldiði zaman ona neredeydin ey Ebu Hüreyre! diye sormuþ; kendisi de, " Ya Rasûlallah, ben cünüp iken bana rastladýnýz. Gusletmedikçe huzurunuzda oturmayý uygun görmedim diye cevap vermiþ. Hz. Peygamber (s.a.s.) "Mümin necis olmaz" buyurmuþtur." (Buharî, Gusl, 23; Ýbn Mâce, Tahare, 80).
Rasûlullah (s.a.s.), cünüplükten yýkanmak istediði zaman ilk önce namaz abdesti gibi bir abdest alýr, bilâhare yýkanýrmýþ. Nitekim Hz. Âiþe (r.a.), Peygamberimizin boy abdesti alýþýný þöyle anlatýyor:
"Peygamber (s.a.s.) cenabetten yýkanmak istediði zaman, ellerini yýkamayla baþlardý. Sonra namaz için abdest alýr gibi bir abdest alýrdý. Sonra ellerini suya sokup, saç diplerini oðuþtururdu, bilâhare avuçlarý ile üç defa baþýna su dökerdi. En sonunda suyu tüm vücuduna dökerdi." (Buharî, Gusül, 1)
Cünüplükte fazla beklememek ve ilk namaz vaktinden önce gusül abdesti almak gerekmektedir. Bir namaz vaktini hiçbir özür yokken cünüp geçiren kimse sorumlu duruma düþer.
Ali (r.a.), Rasûlullah´ýn þöyle buyurduðunu haber vermiþtir: "Ýçinde resim, köpek ve cünüp bulunan eve melekler girmez. " (Ebû Dâvud Libas,129; Nesâî, Tahare,167) Hadisten de anlaþýldýðýna göre guslü geciktirerek cünüp kalmaya devam etmek ve namaz vaktini geciktirmek tehlikelidir. Hadiste kastedilen cünüplük, namaz vaktini geçirmeye sebep olan cünüplüktür. Rasûlullah cünüp olarak bazen uyur ve sabah namazý vakti girmeden uyanýp gusledermiþ. Ramazan gecelerinde kiþi imsaka kadar cünüp olduðu halde uyuyabilir ve imsaktan önce gusledip oruca baþlayabilir.
Cünüplük insaný yaþanan faal hayatýn dýþýnda tutar. Cünüp dolaþmak bir mümini rahatsýz eder. Çünkü nafile namaz bile kýlmak istese bunu yapamaz. Oruç tutamaz.
Cünüp olana haram olan þeyler:
1. Namaz kýlamaz. Allah (c.c.), cünüp olan kiþinin temizleninceye kadar namaza yaklaþmasýný, yasaklamýþtýr:
"Ey iman edenler... Cünüp iken de gusledinceye kadar namaza durmayýn. " (en-Nisa, 4/43).
2. Oruç tutamaz. Eðer uykuda ihtilâm olunup da sabahleyin bunun farkýna varýlýrsa hemen gusledilip oruca devam edilmelidir. Fakat cünüp olarak oruç tutulamaz.
3. Cünüp olan kiþi Kur´an okuyamaz. Cumhûr´a göre cünüp olan kiþinin Kur´an okumasý haramdýr. Hz. Ali, "Cünüplükten baþka hiçbir þey O´nu (Rasülullah´ý) Kur´an okumaktan alýkoyamazdý." (Ebu Dâvud Terceme Þerhi, I, 405; Nesâî, Tahare, 170) demiþtir.
4. Kur´an´a el süremez, kendisine Kur´an okunmaz. "Þüphesiz bu, korunmuþ bir kitapta bulunan deðerli bir Kur´an´dýr. Ona ancak temizlenenler dokunabilir. " (el- Vâkýa, 56/77-79).
5. Kâbe´yi tavaf edemez.
6. Mescide giremez. Camide iken ihtilâm olan kiþi, hemen mescidi terketmelidir. Kapýlarýn kapalý olmasý halinde zarurete binaen caizdir. Rasûlullah, "Þu evlerin (kapýlarýný) çeviriniz. Çünkü ben mescidi hayýz ve cünüplere helâl görmüyorum" buyurdular. (Ýbn Mâce Tahare, 126).
7. Namaz kýldýramaz. Cünüp olduðu halde unutarak cemaate namaz kýldýran kiþi, hatýrlar hatýrlamaz namazý terk etmeli ve guslederek namazýna devam etmelidir.
Ynt: Cenabet By: halim Date: 21 Eylül 2015, 02:13:46
Ben, mezisi çok gelen biriydim. (Meniye kýyas ederek) yýkanmaya baþladým. Öyle ki, sýrtým çatladý. Bunun üzerine durumu Rasûlullah (s.a.s.)´a anlattým -veya anlatýldý- Rasûlullah: Böyle yapma. Meziyi gördüðünde tenasül organýný yýka ve namaz için abdest aldýðýn gibi abdest al. Meni çýktýðýnda ise guslet buyurdu." (Ebû Dâvud Terceme ve Þerhi, I, 371; Nesâî, Tehare, 179)
Hanefî ve Mâlikîlere göre meni pistir. Þâfiî ve Hanbelilere göre ise temizdir.
Elle tatmin yolu (mastürbasyon) da cünüplüðü gerektiren fiillerdendir. Mastürbasyon için açýk bir nâs, emir veya yasak yoktur, fakat zina tehlikesini önlemek için bu yola baþvurulabilir.
Yüksek bir yerden atlamak veya idrardan sonra yahut kiþinin beline vurulmasý sonucu meninin gelmesi kiþiyi cünüp etmez. Abdest almak yeterlidir.
Paylaþýmýn en önemli noktalarýný burda görmekteyiz .Ýnþaallah amel edip ihlasa erenlerden oluruz .
Allah razý olsun
Ynt: Cenabet By: sultan aktay Date: 02 Ekim 2015, 21:03:38
allah razý olsun paylaþým için
Ynt: Cenabet By: ceren Date: 02 Ekim 2015, 21:42:52
Esselamu aleykum.Rabbim razý olsun bilgilerden dolayý Halim abi.Hangi durumda cenabet olunacaðý,hangi durumda husul gerektiðini öðrenmiþ oldum...
radyobeyan