Ýslam Kavramlarý A-L
Pages: 1
At eti By: armi Date: 03 Þubat 2010, 12:26:22
AT ETÝ




Kur´an-ý Kerîm´de atlardan savaþ aracý olarak söz edilir. Allah, binmeniz ve süs hayvaný edinmeniz için atlarý, katýrlarý ve merkepleri yarattý" (en-Nahl, 16/8). Hz. Peygamber, Kur´an´da haram olduðu bildirilen hayvanlarýn dýþýnda, bazý hayvan isimleri vererek veya vasýflarýný belirterek bu konuda yasaklar koymuþtur.

Câbir (r.a.)´den rivayete göre, þöyle demiþtir: "Nebî (s.a.s.), Hayber gününde bizi katýr ve merkep (eti yemek)´ten menetti. Bize atý yasaklamadý" (Buhârî, Cihad, 130; Meðâzî, 35, 62; Zebâih, 27, 28; Ebû Dâvûd, Cihâd, 45, 63, 98; At´ime, 33; Nesâî, Hayl,1; Ýbn Hanbel, VI, 346).

Diðer yandan Hz. Peygamber´in at etini yasakladýðýna dair de birtakým rivayetler gelmiþtir. (Ebû Dâvûd, At´ime, 25; Nesâî, Sayd, 30; Ýbn Mâce, Zebâih, 14)

Yukarýdaki delillere göre, Ýmam Ebû Yusuf, Ýmam Muhammed, Ýmam Þâfiî ve Ýmam Ahmed b. Hanbel, prensip olarak at eti yemenin caiz olduðuna hükmetmiþlerdir. Ebû Hanîfe ise bu konuda, yasak bildiren hadisleri de dikkate alarak at etinin tenzihen mekruh olduðunu söylemiþtir. Mâlikîlerin meþhur görüþüne göre ise, at eti yemek haramdýr (Zeylaî, Nasbu´r-Râye, IV, 196, 198; Ýbn Rüþd, Bidâyetü´l-Müctehid, I, 455).

Hadiste at etinin yasaklanmasý necis (pis) oluþundan dolayý deðil, zamanýnda cihat aracý olduðu için hürmetendir. Bu yüzden onun artýðý da necis sayýlmamýþtýr (Ýbn Âbidin, Reddü´l-Muhtâr, Terc. A. Davudoðlu, Ýstanbul 1987, XV, 234; Seyyid Sabýk, Fýkhu´s-Sünne, Kahire, (t.y),III, 254, 255; ez-Zühaylî, el-Fýkhu´l-Ýslâmî ve Edilletühû, Dimeþk, 1405/1985, III, 508, 509).


radyobeyan