Ýslam Kavramlarý A-L
Pages: 1
Ahsen By: armi Date: 03 Þubat 2010, 11:25:45
AHSEN


En güzel, en iyi, çok güzel manasýna gelen Kur´anî bir tabir. Kur´an-ý Kerim´de çok geçmektedir. Hadîslerde ise, ahlâk, huy, ses, amel, kaza ve hidayet terimleriyle kullanýlmýþtýr. Bu hadisler, daha çok ahlâkla ilgili hadislerdir. "Ýman yönünden inananlarýn en kâmili, ahlâk bakýmýndan en güzel olanýdýr." (Ebu Davud, Sünne, 14) gibi.

"Ahsenü´l-hadis" söz ve kelâmýn en güzeli demektir. Bu tabir de Kur´an-ý Kerim için kullanýlmaktadýr: "Allah kelâmýnýn en güzelini indirdi." (ez-Zümer, 39/23) Ahsen´ül halýkîn; yaratýcýlarýn en iyisi manasýndadýr. Çünkü, Cenab-ý Hak herþeyi en güzel bir þekilde yaratmýþtýr. Bu tabir, "halk" ve "yaratma" fiilinin Allah´dan baþkalarýna da nisbet edileceðini göstermektedir. "Ahsenü´l-Kassas", En güzel anlatýþ veya en güzel kýssa demektir. Bunun da Kur´an´da bir yerde geçtiði görülmektedir. "Bu Kur´an´ý vahyetmemizle biz sana kýssalarý en güzel þekilde anlatýyoruz. Oysa daha önce sen bunlardan habersizdin. " (Yusuf, 12/3) Bu ayete göre, Ahsenü´l-Kassas; kýssalarýn en güzeli manasýna gelmektedir. Bu arada "en güzel beyân" olarak da mana verilmiþtir "Ahsenü´t-takvîm", En güzel þekil, biçim, tarz manasýndadýr. "Gerçekten biz insaný en güzel bir biçimde yarattýk. " (et-Tin, 95/4) Takvîm, eðriyi düzeltmek, kývama ve düzene koymak, kýymetlendirmek manalarýna gelmektedir. Müfessirler, bu ayetteki güzellik ve kýymetliliðin hem maddî ve hem de manevî olduðunu söylemiþlerdir. Ýnsan maddî yönlerinden olduðu gibi; manevî bakýmlardan da diðer canlýlardan daha üstündür. Özellikle bu manevi yönler: Ýyiyi kötüden ayýrma, gönül zenginliði, ahlâk güzelliði gibi hususlarda kendisini daha belirgin bir þekilde göstermektedir.

Þamil ÝA



radyobeyan