Ahrufi seb'a By: armi Date: 02 Þubat 2010, 16:50:10
AHRÛF-Ý SEB´A
Yedi harf. Terim olarak Ahruf-i Seb´a, Tefsir tarihinde birçok ihtilâfa sebep olmuþ bir konudur: Kur´an-ý Kerim´in yedi harf üzerine nazil olduðu hususunda rivayet edilen bir hadîs-i þerifte Hz. Peygamber (s.a.s.) þöyle buyurur: "Bu Kur´an yedi harf üzere nazil olmuþtur. Öyleyse size kolay gelenini okuyun. " Bu konuda ufak tefek farklýlýklarla pek çok hadis, hadis mecmualarýnda yer alýr (Buhârî, Fadâilü´l-Kur´an, 27, Tevhid, 53, Bed´ül-Halk, 6, Mürteddin, 9, Husumat, 4; Müslim, Misâfirîn, 270; Ebu Davud, Vitr, 22; Tirmîzî, Kur´an, 9; Nesâi, Ýftitah, 37; Ahmed ibn Hanbel, Müsned, V, 16,41, 114, 124, 127, 128, 132)
Hz. Peygamber (s.a.s.)´in hadisinde geçen yedi harften ne kastedildiði tam olarak bilinemediði için bu yedi rakamýnýn deðiþik yedi þeye delâlet ettiði ifade edilmiþ ve bunun tabiî sonucu olarak bilginler arasýnda görüþ ayrýlýklarý meydana gelmiþtir. Bazý âlimlere göre yedi harften kastedilen yedi þey þunlardýr: Emir, Nehiy (yasak), Helâl, Haram, Muhkem, Müteþabih, Emsâl. Diðer bazýlarýna göre ise, yedi harften maksat, yedi kýraattir. Ýslâm bilginleri arasýnda yaygýn olan görüþlerden biri olarak, Kur´an-ý Kerim´in yedi harf üzere nazil oluþundan maksat, onun yedi lehçe ve yedi lûgat üzere iniþidir. Süfyan b. Uyeyne (v. 198/812), Abdullah Ýbn Vehb, (v. 197/812), Taberî (v. 310/922), Tahâvî (v. 321/933) ve diðer birçok ilim erbabýna göre yedi harften maksat, yakýn manada olan deðiþik lâfýzlardýr. Ebû Ubeyd el-Kâsým b. Sellâm (ö. 223/837)´a göre yedi harften maksat, yedi Arap lûgatýdýr. el-Kâdi Ýbnu´t Teymiyye ise, yedi harfin yedi kýraat olduðunu ifade eder.
Kur´an-ý Kerîm´in yedi harf üzere nazil olduðunu gösteren ve ufak tefek rivayet deðiþiklikleriyle bize ulaþan hadisi þeriflerin hepsi sahihtir. Hattâ Ebû Ubeyd el-Kasým b. Sellâm, bunlarýn mütevatir olduklarýna hükmeder. Prof. Dr. Muhammed Abdü´l-Azîm ez-Zerkânî, Menâhilu´l-Ýrfân fi Ulumi´lKur´an, Kahire 1362/1943, I, 139)
Ancak, bu yedi harfin neyi ifade ettiði hususunda âlimler arasýnda bir türlü ittifak hasýl olmamýþtýr. Merhum þehid, Prof. Dr. Subhi es-Salih bu konuda þunlarý kaydeder: "Bu yedi harften maksat -Allahu ´alem- bu ümmet için kolaylýk gösterilen yedi vecihtir. Okuyucu bu yedi vecihten hangisiyle Kur´an´ý okursa, isabet eder. Hz. Peygamber (s.a.s.)´ýn "Cebrâil bir harf üzere bana okuttu. Ona müracaat ettim ve tekrar tekrar mürâcaatýmý yeniledim, nihayet yedi harfe ulaþtý." (Buhârî, Fedâilu´l Kur´an, V; Müslim, Müsafrin, 272; Ahmed b. Hanbel, Müsned, I, 264, 299, 313) tarzýndaki Hadis-i Þerifi bu hususu açýkça ifade eder gibidir. " (Dr. Subhi es-Salih, Mebâhis fi Ulûmi´l-Kur´an, Beyrut 1969, s. 108)
Ynt: Ahrufi seb'a By: neslinur Date: 04 Þubat 2010, 22:01:02
Yedi harf mevzusu tefsir tarihinde tartýþýlan bir konudur doðrusunu Allah bilir
Genelde alimler yedi harfin yedi vecih okuyuþ tarzýnda olduðu görüþündedirler
Paylaþým için teþekkürler
radyobeyan