Ýslam Kavramlarý A-L
Pages: 1
Adem By: armi Date: 02 Þubat 2010, 03:15:15
ADEM


Yokluk, hiçlik, fena, bulunmama. Ýki çeþit adem bulunduðu belirtilmiþtir. Bunlardan biri mutlak, diðeri ise mukayyed yokluktur. Meselâ "Evde ekmek yoktur" cümlesinde ekmek; eve nisbetle yoktur. Yani bu durum, ekmeðin mutlak olarak deðil, belirli bir anda bulunmamasýný gösterir. Bu þekilde, "var fakat mevcut deðil" manasýndadýr. Mutlak yoklukta, böyle bir þartlý yokluk söz konusu deðildir. Kesin bir yokluk durumu vardýr.

Tasavvufta mutlak ve gerçek vücud Allah´ýn varlýðýdýr. Bu yüzden tasavvufta eþya ve madde bir "yokluk" olarak kabul edilmiþtir. Çünkü madde ve eþya yokluktan hâsýl olmuþtur. Aynada görülen þeylerin gerçek varlýðý bulunmadýðý gibi, madde aynasýnda görünen ve akseden þeylerin de kendi baþlarýna bir varlýklarý bulunmamaktadýr.

Ýbnü´l-Arabî´ye göre: "Kâinattaki her þey bir vehim ve hayalden ibarettir. " Bunlarýn gerçek ve belli baþlý bir varlýklarý yoktur. Bu konuda da Ýbnü´l-Arabî´nin özellikle Eflatun´da görülen "gerçek ve onun yansýmasý olan ideler âlemi" görüþüne bir yaklaþma vardýr. Dolayýsýyla eski Yunan´dan bir etkilenme söz konusudur. Bu konudaki tartýþmalar, nasslarýn çizdiði hudutlarýn dýþýna bile çýkacak noktaya maalesef gelebilmiþtir. Batý´da olduðu gibi akýl, bu hususlarý tahlil etmek için bayaðý zorlanmýþtýr.


radyobeyan