Peygamberimizin a.s Medineye Hicreti By: sumeyye Date: 01 Þubat 2010, 17:50:58
Peygamberimizin(a.s.) Medine´ye Hicreti
Peygamberimiz (a.s.)ýn Medine´ye Hicret Etmesine Allah Tarafýndan Ýzin Veriliþi
Suikastin kararlaþtýrýldýðý gün; Peygamberimiz (a.s.)ýn Mekke´den, kavminin arasýndan çýkýp Medine´ye hicret etmesine, Yüce Allah tarafýndan izin verildi.[1]
Cebrail (a.s.) gelip: "Sen, geceleri üzerinde yatageldiðin döþeðinde bu gece yatma!" denil di.[2]
Hz. Âiþe der ki:
"Resûlullah (a.s.)ýn Ebu Bekir´in evine-ya akþam, ya sabah-gelmediði gün olmazdý.
Mekke´den, kavminin arasýndan çýkýp hicret etmesine izin verildiði gün, öðle vaktinin sýcaðýnda, hiç gelmediði bir saatte,[3] zeval vaktinin ilk saatinde Ebu Bekir´in evinde, evimizde oturuyorduk.
Ev halkýndan biri* Ebu Bekir´e:
´Ýþte, Resûlullah (a.s.), bize, hiç gelmediði bir saatte,[4] baþýný bir örtü ile örtmüþ olarak geliy or!´ dedi.
Ebu Bekir
´Babam, anam ona feda olsun![5]
Vallahi,[6] o, yeni bir hadise olmadýkça, bu saatte gelmezdi!´ dedi.[7]
Resûlullah (a.s.), gelince, içeri girmek için izin istedi; izin verildi, içeri girdi.[8]
Resûlullah (a.s.) girince, Ebu Bekir sedirinden kalktý, Resûlullah (a.s.) oturdu.[9]
Ebu Bekir´in yanýnda, benimle Esma binti Ebi Bekir´den baþka kimse yoktu.[10]
Resûlullah (a.s.) Ebu Bekir´e:
´Yanýndaki kimseleri dýþarý çýkar!´ buyurdu.[11]
Ebu Bekir
´Yâ Rasûlallah! Babam, anam sana feda olsun![12] Onlar, iki kýzýmdýr![13] Senin ehlin ve mahremindir.[14] Bizi gözetleyen, yabancý bir kimse yoktur´ dedi.[15]
Bunun üzerine, Resûlullah (a.s.):
´Benim buradan çýkýp Medine´ye gitmeme Yüce Allah tarafýndan izin verildi!´ buyurdu.
Ebu Bekir
´Yâ Rasûlallah! Benim için, seninle yoldaþlýk, arkadaþlýk etmek de var mý?´ diye sordu.
Resûlullah (a.s.):
´Evet!´ buyurunca,[16] Ebu Bekir sevincinden aðladý!
Vallahi, ben, Ebu Bekir´in o gün aðladýðýný görünceye kadar, bir erkeðin sevincinden aðlayacaðýný bilmiyordum.[17]
Ebu Bekir
´Ey Allah´ýn Peygamberi! Ben þu iki deveyi bunun için hazýrlamýþtým.[18]
Babam, anam sana feda olsun yâ Rasûlallah! Þu iki deveden birisini al!´ dedi.
Resûlullah (a.s.):
´Onu ancak bedelini ödemek üzere alýrým´ buyurdu.
Resûlullah (a.s.)la Ebu Bekir´in sefer levazýmýný çarçabuk hazýrladýk:
Her ikisi için bir miktar azýk yapýp daðarcýk içine koyduk.
Ebu Bekir´in kýzý Esma, belinin kuþaðýndan bir parça yýrtýp, onunla daðarcýðýn aðzýný baðladý.
Bunun için, ona ´Zâtu´n-nýtakayn=Ýki kuþaklý´ denildi."[19]
Dil oðullarýndan, müþrik, fakat güvenilir bir adam olan Abdullah b. Uraykýt´ý da yol kýlavuzu olarak ücretle tuttular.
Ýki deveyi, yanýnda bulundurmak ve belirlenen güne ve saate kadar yaymak,[20] üç gün sonra sabahleyin Sevr daðýnda buluþmak[21] üzere kendisine teslim ettiler.[22]
[1] Zührî, Megâzî, s. 99, Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 128-129, Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 227, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 198, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 470, Ýbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 103, Zehebî, Târihu´l-islâm , s. 317, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 178, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 2, s. 195.
[2] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 1 26, Taberî, Târih, c. 2, s. 245, 470, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefa, c. 1, s. 230, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 178-179, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 176, Kastalânî, Mevâhibu´l-ledünniye, c. 1, s. 78, Diyarbekrî, Hamîs, c. 1, s. 322, Halebî, c. 2, s. 191, Zürkânî, Mevâhibu´l-ledünniye Þerhi, c. 1 , s. 322.
[3] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 128, Ýbn Sa´d, c. 1, s. 227, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 198, Taberî, c. 2, s. 245, Beyhakî, Delâil, c. 2, s. 470, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 178.
* Esma binti Ebi Bekir (Heysemî, Mecma, c. 6, s. 53).
[4] Zührî, Megâzî, s. 98-99, Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 128-129, Abdurrezzak, M usannef, c. 5, s. 388, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 198, Taberî, Târih, c. 2, s. 245, Ebu Nuaym, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 326, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 473, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefa, c. 1, s. 235.
[5] Abdurrezzak, M usannef, c.5, s. 387, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 198, Buhârî, Sahih, c. 4, s. 255, Ebu Nuaym, c. 2, s. 326, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ebu´l-F ere c, c. 1, s. 235, Ýbn Esîr, Kâm i I, c. 2, s. 103, Muhibbüt-Taberî, Rýyâdu´n-nadrâ, c. 1, s. 82, Ý b n Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 183-184, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 320, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 184.
[6] Buhârî, Sahih, c. 4, s. 255, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ýbn Seyyid, c.1, s. 184, Zehebî, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184.
[7] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Abdurrezzak, c. 5, s. 388, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 198, Buhârî, c. 4, s. 255, Ebu Nuaym , c. 2, s. 326, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 235, Ýbn Esîr, c. 2, s. 1 03-104, Muhibbüt-Taberî, c. 1, s. 83, Ýbn Seyyid, c. 1 , s. 184, Zehebî s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184.
[8] Abdurrezzak, c. 5, s. 388, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 1 98, Buhârî, c. 4, s. 255, Ebu Nuaym, c. 2, s. 326, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 235, Muhibbü´t-Taberî, c. 1 ,s. 83, Ýbn Seyyid, c. 1, s. 184, Zehebî, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 1 84.
[9] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Diyarbekrî, Hamîs, c. 1, s. 323.
[10] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Taberî, Târih, c. 2, s. 245, Diyarbekrî, c. 1 , s. 323.
[11] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 1 98, Buhârî, c. 4, s. 255, Taberî, c. 2 , s. 245, Ebu Nuaym, c. 2, s. 326, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ebu´l-Ferec, c. 1 ,s.235, Ýbn Esîr, c. 2, s. 104, Muhibbü´t-Taberî, c. 1, s. 83, Ýbn Seyyid, c.1 ,s.184, Zehebî, s. 320, E bu´l-F idâ, c. 3, s. 18 4.
[12] Ýbn Ýshak,ÝbnHiþam ,c. 2,s. 129, Abdurrezzak,c. 5, s. 388, Ahmedb.Hanbel, c. 6, s.198,Buhârî, c. 4,s.255,Ebu Nuaym , c.2, s. 326, Beyhakî, c. 2, s. 473, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 235, Ýbn Esîr, c. 2, s. 104, M uhibbüt-Taberî, c. 1,s. 83, Ýbn Seyyid, c.1, s. 184, Zehebî, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184.
[13] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Taberî, c. 2, s. 245, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184, Diyarbekrî, c. 1, s. 323.
[14] Abdurrezzak, c. 5, s. 388, Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 198, Buhârî, c. 4, s. 255, Ebu Nuaym, c.2, s. 326, Beyhakî, c.2, s. 473, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 235, Ýbn Esîr, c. 2, s. 104, M uhibbüt-Taberî, c. 1, s. 83, Ýbn Seyyid, c. 1, s. 184, Zehebî, s. 320, E bu´l-Fidâ, c.3,s.184.
[15] Taberî, Târîh, c. 2, s. 245.
[16] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 129, Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 388, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 198, Buhârî, Sahih, c. 4, s. 255, Taberî, Târih, c. 2, s. 245, Ebu Nuaym, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 326, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 474, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 235, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c 3, s. 1 84.
[17] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, M uhib büt-Taberî, Rý yâdu´n-nadrâ, c.1 , s. 86, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 1 78, Diyarbekrî, Hamîs, c. 1, s. 323.
[18] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Taberî, c. 2, s. 245, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 178, Diyarbekrî, c. 1, s. 323.
[19] Zührî, Megâzî, s. 99, Abdurrezzak, c. 5, s. 391 , Ýbn Sa´d, Tabak âtü´l-kübrâ, c. 1, s. 228, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 198, Buhârî, c. 4, s. 255-256, Taberî, c. 2, s. 245, Ebu Nuaym, c. 2, s. 326-327, Beyhakî, c. 2, s. 474, Ebu´l-Ferec, c.1, s. 235, Ýbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 1 04, M uhibbüt-Taberî, c. 1, s. 83, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 184, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184.
[20] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 129, Abdurrezzak, c. 5, s. 391, Buhârî, c. 4, s. 256, Beyhakî, c. 2, s. 474, Ebu´l-Ferec, c. 1 , s. 236, M uhibbüt-Taberî, c. 1,s.84, Ýbn Seyyid, c. 1, s. 184, Zehebî, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 178.
[21] Abdurrezzak, c. 5, s. 391, Buhârî, c. 4, s. 256, Ebu Nuaym, c. 2,s. 327, Beyhakî, c. 2, s. 474, Ebu´l-Ferec, c. 1, s. 236, Muhibbüt-Taberî, c.1, s. 84, Ýbn Seyyid, c.1, s. 1 84, Zehebî, s. 320, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 184, Diyarbekrî, c. 1,s.323.
[22] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c.2, s. 129, Abdurrezzak, c. 5, s. 391 , Ebu Nuaym, c.2, s. 327, Ýbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, s. 90-91, Beyhakî, c. 2, s. 474, E bu´l-Ferec, c. 1, s. 236, Muhibbü´t-Taberî, c. 1, s. 84, Ýbn Seyyid, c. 1, s. 184, Zehebî, s. 320, E bu´l-Fidâ, c. 3, s. 184, Diyarbekrî, c. 1, s. 323.
M. Asým Köksal, Ýslam Tarihi, Köksal Yayýncýlýk: 2/329-332