Medine ye Hicret By: sumeyye Date: 01 Þubat 2010, 12:45:59
Medine´ye Hicret
Mekkeli Müslümanlarýn Medine´ye Hicretleri
Ýkinci Akabe Bey´atýnda, Ensandan yetmiþüç erkek ile iki kadýn bey´at ederek[1] Peygamberimiz (a.s.)ýn yanýndan ayrýldýklarý ve Yüce Allah yiðit, savaþçý, hazýrlýklý ve koruyucu bir kavim ile Resûlünün gönlünü huzur ve sükûna kavuþturduðu zaman,[2] Resûlullah (a.s.)a böylece koruyu cu bir kavim ve bir hicret yurdu hazýrlandýðýný gören[3] ve Mekke´deki Müslümanlarýn da bir gün Medine´ye çýkýp gideceklerini anlayan müþrikler,[4] birbirlerini kýþkýrttýlar, kýzýþtýrdýlar.[5] Müslümanlarý dinlerinden döndürmek için,[6] onlara[7] ve Peygamberimiz (a.s.)a[8] yapageldikleri iþkenceleri büsbütün þid detlendirdiler, yapmadýk iþkence býrakmadýlar.[9]
Müslümanlar, bu dayanýlmaz iþkencelerden dolayý Mekke´de oturamayacak hale geldikleri zaman,[10] durumlarýný Peygamberimiz (a.s.)a arzettiler ve hicret için Peygamberimiz (a.s.)dan izin istediler.[11]
Peygamberimiz (a.s.):
"Sizin hicret edeceðiniz yurt bana gösterildi.
Orasýnýn, iki kara taþlýk arasýnda, hurmalýk, çorak bir yer olduðunu gördüm.[12]
Orasý, Yesrib (Medine)´dir.
Gitmek isteyen, oraya gitsin! [13]
Orasý yakýn bir beldedir. Siz orayý biliyorsunuz.
Orasý, Þam´a giderken, ticaret kervanýnýzýn yoludur!" buyurdu.[14]
Peygamberimiz (a.s.), böylece, Habeþ ülkesinden Mekke´ye dönmüþ bulunan Mekkeli Muhacirler ile [15] Mekke´de yanýnda bulunan Müslümanlara, Medine´ye hicret edip gitmelerini[16] ve Ensar kardeþleriyle birleþmelerini emretti ve:
"Yüce Allah, onlarý sizin için kardeþler; ve Medine´yi de, emniyet ve huzur bulacaðýnýz bir yurt kýldý!" buyurdu.[17]
Bunun üzerine, Müslümanlar, hiç sezdirmeden,[18] acele, yardýmlaþtýlar, birbirlerini hazýrladýlar. [19]
Birbiri ardýnca, Medine´ye hicret etmeye baþladýlar.[20]
Hayvanlarý olanlar hayvanlarýna binerek, hayvan bulamayanlar da yaya olarak çýkýp gittiler.[21]
[1] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 81-91, Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1 , s. 226, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 257.
[2] Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1 , s. 226.
[3] Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 257.
[4] Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1 , s.226.
[5] Taberî, Târîh, c. 2, s. 240.
[6] Taberî, c. 2, s. 240, Ýbn Esir, Kâmil, c. 2, s. 101, Ýbn Haldun, Târih, c. 2, ks. 2, s. 14.
[7] Ýbn Sa´d, c. 1, s. 226, Belâzurî, c. 1, s. 257, Taben, c. 2, s. 240, Ýbn Esîr, c. 2, s. 101, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 313, Ýbn Haldun, c. 2, s. 14, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 2, s. 1 80.
[8] Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 459, Zehebî, s. 31 3.
[9] Ýbn Sa´d, c. 1, s. 226, Belâzurî, c. 1, s. 257, Taberî, c. 2, s. 240, Ýbn Esîr, c. 2, s. 101, Zehebî, s. 313, Ýbn Haldun, c. 2, ks. 2, s. 14, Halebî, c. 2, s. 180.
[10] Diyarbekrî, Hamîs, c. 1, s. 320.
[11] Ýbn Sa´d.c. 1, s. 226, Belâzurî, c. 1, s. 257, Halebî, c. 2, s. 180.
[12] Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 387, Ýbn Sa´d, c. 1, s. 226, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 198, Buhârî, Sahîh, c. 3, s. 59, Hâkim, Müstedrek, c. 3, s. 34, Beyhakî, c. 2, s. 459, Zehebî, s. 311 , Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 168, Diyarbekrî, Hamîs, c. 1, s. 320, Halebî, c. 2, s. 180.
[13] Abdurrezzak,c.5, s. 387, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 226, Belâzurî, c. 1, s. 257, Halebî, c. 2, s. 180.
[14] Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 257.
[15] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 111, Taberî, Târîh, c. 2, s. 242, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 1 69.
[16] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 111, Taberî, c. 2, s. 242, Ýbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, s. 85 Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 459, Zehebî, Târîhu´l-islâm, s. 311, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 169.
[17] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 111, Taberî, c. 2, s. 242, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 169.
[18] Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c.1 , s. 226, Belâzurî, E nsâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 257.
[19] Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1,s.226.
[20] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, c. 2, s. 111, Ýbn Sa´d, c. 1 , s. 226, Taberî, c. 2, s. 242, Ýbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, c. 85-86, Zehebî, s. 313.
[21] Ýbn Sa´d. Tabakât. c. 3. s. 271.
M. Asým Köksal, Ýslam Tarihi, Köksal Yayýncýlýk: 2/289-291.