Taziye By: ezelinur Date: 30 Ocak 2010, 14:52:24
Musîbetzedelere tâziyette bulunmak mendubtur. Taziyenin zamaný, vefatýn vukuundan üç gün sonraya kadardýr. Bundan sonra tâziyette bulunmak mekruh olur. Meðer ki tâziyette bulunan veya bulunulandan biri bu zaman zarfýnda hazýr bulunmasýn. Bu takdirde taziyenin üç günden sonra yapýlmasý mekruh olmaz. Taziye için kalýplaþmýþ belli bir söz veya cümle yoktur. Herkes hâline münâsib bir þeyler söyler. Hanefîler dýþýndaki diðer mezhebler bu hususta görüþ birliði etmiþlerdir.
Hanefîler: ta’ziyette bulunurken musîbetzedeye þöyle demenin müstehab olduðunu söylemiþlerdir:
“Allah ölünüze maðfiret buyursun. Onun günahlarýndan vazgeçip rahmetiyle üzerini örtsün. Onun musibetinden ötürü sana sabýr nasîb etsin ve onun ölümü nedeniyle sana mükâfat ihsan etsin.”
Bu babta söylenecek en güzel söz, Peygamber Efendimizin þu mübarek sözüdür:
“Alýnan da, verilen de Allah’ýndýr. Onun yanýnda her varlýðýn belli bir eceli vardýr.”
Bunu, yukarýdaki duaya eklemek daha faziletli olur.
Taziyenin definden sonra yapýlmasý daha uygun olur. Ama eðer keder ve üzüntüleri þiddetli ise, definden önce yapýlmasý daha evlâdýr. Bu hususta da mezhebler arasýnda ittifak vardýr. Mâlikîlerin buna iliþkin tafsilâtý aþaðýda verilmiþtir).
Malikiler dediler ki: Ölü sâhiblerinin keder ve üzüntüsü ne kadar çok olsa da taziyenin mutlak surette definden sonra yapýlmasý gerekir.
Taziyenin, ölünün kadýn, erkek, genç, ihtiyar bütün akrabalarýna yapýlmasý müstehabtýr. Yalnýz genç kadýnlar bundan istisna edilmiþtir. Fitneye yol açmamak için genç kadýnlara tâziyette bulunulmaz. Sadece mahremleri kendisine tâziyette bulunurlar. Mümeyyiz olmayan küçük çocuða da tâziyette bulunulmaz. Ölü sahihlerinin taziyeyi kabul için ev veya ev dýþýnda oturmalarý mekruhtur. Þâfiîlerle Hanbelîler bu görüþtedirler. Hanefîler, bunun evlâ olan davranýþa ters düþtüðünü söylemiþlerdir. Mâlikîlerse bunun mubah olduðunu söylemiþlerdir. Taziye kabulü için yol ortasýna sergi sererek oturmak ve buna benzer âdetler, yasaklanmýþ bid’atlerdendir. Ölü sâhiblerine bir kere tâziyette bulunduktan sonra tekrar tâziyette bulunmak, üç mezhebin ittifakýyla mekruhtur. Mâlikîlerse bunun mekruh olmadýðýný söylemiþlerdir.[161]
radyobeyan