Dört Mezheb Fýkhý
Pages: 1
Kefenleme By: ezelinur Date: 29 Ocak 2010, 21:56:24

Cenazeyi kefenlemek, müslümanlar üzerine farz-ý kifâyedir. Müs­lümanlardan bazýlarýnýn bu iþi yapmalarýyla, diðerleri de yükümlülükten kurtulurlar. Cenaze kadýn olsun, erkek olsun, kefenin en az miktarý bedeninin tamamýný kaplayacak kadar olanýdýr. Kefenin bundan az öl­çüde olmasý, müslümanlann farz-ý kifâyeyi yerine getirmiþ olmalarý için yeterli olmaz. Kefenin, rehine býrakýlmýþ eþya gibi, içinde baþkalarýnýn hakký bulunmayan, ölüye ait özel maldan saðlanmasý vâcibtir. Eðer kendisinin þahsýna ait malý yoksa saðlýðýndayken geçimini saðlamakla yükümlü olanlarýn malýndan saðlanýr. Ölen, bir kadýnsa, geriye mal bý­rakmýþ olsa bile, kefeni mâlî durumu müsait olan kocasý tarafýndan temin edilmelidir.

Mâliki ve Hanbeliler dediler ki: Koca hanýmýna, fakir olsa bile, kefen temin etmek mecburiyetinde deðildir.

Ölen kiþinin kendine ait malý olmaz, bunun ya­nýnda hayattayken geçimini saðlamakla yükümlü olanlarýn da kefeni alacak paralarý olmazsa, kefen beytü’l-mâlden karþýlanýr. Tabiî eðer müslümanlarýn beytü’l-mâlý varsa ve kefen için buradan para almak müm­künse... Aksi takdirde kefeni saðlamakla, durumu müsait olan Ýslâm cemaati yükümlü olur. Cenazeyi mezarlýða taþýma, defnetme ve ben­zeri teçhizat masrafý, kefenle ilgili olarak sunulan bu tafsilâtýn aynýsýna tâbidir.

Kefenin türü ve niteliði hususunda mezheblerin detaylý görüþleri aþaðýda sunulmuþtur.

Þafiiler dediler ki: Ölüyü, sadece saðlýðýndayken giymesinin caiz olduðu þeylerle kefenlemek caiz olur. Erkek ve erseliklerin ipek ve safranlý elbiselerle kefenlenmesi, baþka kumaþlarýn mevcûd olmasý hâlinde caiz olmaz. Aksi takdirde zaruret nedeniyle caiz olur. Yine erkek ve erselik ölülerin aspur boyasýyla boyanmýþ bezle kefenlenmeleri de caiz olmaz. Ama çocuk, deli ve kadýn ölülerin ipekli, aspurla boyanmýþ, altýn ve gü­müþle sýrmalanmýþ kumaþlarla kefenlenmeleri mekruh olmakla birlikte ca­izdir. Efdâl olan, kefenin beyaz renkli ve yýkanmýþ eski bezden hazýrlan­masýdýr. Bu bulunmazsa, helâl olan baþka bir kumaþla kefenlenmelidir. Böyle bir þey de bulunmayýp yalnýzca ipek, deri, ot, yoðrulmuþ kýna ve çamur bulunursa kefen olarak ipek deriye, deri ota, ot yoðurulmuþ kýna­ya, bu kýna da çamura tercih edilir. Kefenin temiz olmasý da vâcibtir. Temiz kefen bulmaya muktedir olunmasýna raðmen, ipek de olsa, necâsetli bir kumaþla kefenlemek caiz olmaz. Eðer necâsetli olandan baþka bir kefen bulunmazsa, üzerine çýplak olarak namaz kýlýnýr, sonra da necâsetli kefene konularak defnedilir.

Kefende pahalýya gitmek, yani pahalý olan kefeni almak mekruhtur. Hayattaki kimselerin saðken kendileri için kefen hazýrlayýp saklamalarý da mekruhtur. Yalnýz; bu kefen, sâlih kimselerin eserinden ise caiz olur. Kefen üzerine Kur’an-ý Kerîm’den bir þeyler yazmak, kefende aspur ve benzeri, beyaz renk dýþýnda boyalar bulundurmak mekruhtur. Erkek ve kadýnlar için kefen, üç elbiseden ibarettir. Bu elbiselerden herbiri, Ölünün vücûdunun her tarafýný kaplamalýdýr. Yalnýz ihram içinde vefat eden kiþi­nin baþý ve yüzü örtülmez. Bu sayýdaki kefenlemenin, ölünün kendi tere­kesinden kefenlenmesi ve bütün terekesi gidecek kadar borçlu olmamasý, tek elbiseyle kefenlenmeyi vasiyet etmemesi hâlinde yapýlýr. Aksi takdirde bedeninin tümünü -ihrâmlýlar müstesna- kaplayacak þekilde tek parçayla kefenlenir. Baþkasýnýn Veberrûda bulunmasý hâlinde daha fazlasýyla ke­fenlemek câiz olur. Beyt’ül-mâlin veya ölüleri kefenlemek için kurulan vakfýn kefeni ile kefenleme durumunda, tek parçadan fazla kefen kullan­mak haram olur. Meðerki vakýf kurucusu, tek parçadan fazlasýyla kefen­lemeyi þart koþmuþ olsun. Bu takdirde onun þartýna uyularak iki veya üç elbiseyle kefenlenir. Kefenlemede yukarýda belirtilen üç elbiseye, altta giydirmek üzere gömlek, baþa sarýlmak üzere de sarýk ilâve etmek caizdir. Ama en faziletlisi ve en mükemmeli, anýlan üç elbiseyle yetinmektir. Ke­fen sayýsýna gömlek ve sarýðý ilâve etmek, vârisler arasýnda hakkýný nok­san alan veya kýsýtlý biri bulunmadýðý takdirde caiz olmaz. Aksi halde haram olur. Kadýnlara gelince, bunlarýn kefenlerinin en mükemmeli beþ parça olmasýdýr:

1. Ýzâr (etek),

2. Kamîs (gömlek),

3. Himar (ba­þörtüsü),

4. 5. Ýki adet lifâfe (bütün vücûdu örten örtü).

Kefenlemenin þekline gelince bu þöyle olur:

Lifâfenin en güzeli ve en geniþi yere serilir. Üzerine hanut (bir çeþit koku) ve benzeri kâfur gibi nesneler konur. Bunun üzerine ikinci lifâfe serilir. Ayný þekilde hanut konur. Varsa üçüncü lifâfe de bunun üzerine serilir. Sonra ölü yavaþça ve sýrtüstü bunun üzerine yatýrýlýr. Elleri göðsü­nün üzerine getirilerek, sað eli sol elinin üzerine konur veyahut da yan taraflarýna salýnýr. Bunun ardýndan, atýlmýþ ve hanut kokusu sürülmüþ bir pamuðu araya koyduktan sonra, kaba etleri bir bez parçasýyla baðla­nýr. Öyle ki bez parçasý, içine girdirmeksizin mak’ad deliðine ulaþtýrýlma­lýdýr. Bu bez parçasý da, çocuklarýn altýný baðlarken kullanýlan biçimde, iki taraftan yarýlmahdýr.

Bundan sonra lifâfeler birer birer, ölünün sol tarafýndaki ucu, sað tarafýndaki ucun üzerine gelecek þekilde veya bunun tersi þeklinde sarýlýr­lar. Boydan artan kýsýmlar ölünün baþ ve ayaklan ucunda baðlanýr. Me­zarlýða götürürken yolda açýlmamasý için ihramlýyken ölenler dýþýndaki diðer ölülerin lifâfeleri baðlanýr. Sýkýntý ve musîbetleri geniþliðe çevirmesi umudu ve uðuru ile defnederken bu baðlar çözülür. Ýhramdayken ölen kiþinin kefenine, vücûduna ve yýkama suyuna koku katýlmaz. Meselâ di­kiþli elbiseler gibi, ihramdayken giyilmesi haram olan eþya ile kefenlenmesi de caiz deðildir.

Hanefiler dediler ki: Kefenlerin en beðenileni, yeni olsun, eski olsun, beyaz renkli giysilerden yapýlanýdýr. Erkeklerin hayattayken giyme­leri mubah olan giysilerin, ölümlerinden sonra kefenlenmelerinde kulla­nýlmalarý da mubah olur. Hayattayken giymeleri mubah olmayan giysile­ri, ölümlerinden sonra kefenlenmelerinde kullanýlmalarý mubah olmaz. Ýpek, aspur ve safran boyasýyla boyalý ve benzeri kefenleri erkekler için kullan­mak mekruhtur. Ancak baþka kefenin bulunmamasý hâlinde bunlarý kul­lanmak mekruh olmaz. Kadýnlarýn bu gibi þeylerle kefenlenmeleri ise ca­izdir. Erkek kefenlenirken, bayramda, bayram yerine giderken, üzerine giydiði elbiseler nazar-ý itibâra alýnýr. Kadýn kefenlenirken de, anne-babasýni ziyarete giderken giydiði elbiseler nazar-ý itibâra alýnýr.

Kefen; “sünnet”, “kifâye” ve “zaruret” kefeni olmak üzere üç kýs­ma ayrýlýr. Bunlardan herbiri ya kadýnlar için, ya da erkekler için sözkonusu olur.

Erkek ve kadýnlar için sünnet kefeni, izâr, kamîs ve lifâfeden ibaret­tir. Kamîs, boyun kökünden ayaklara kadar olan gömlektir. Ýzâr’sa tepe­den ayaklara kadar olan giysidir. Lifâfe de ayný þekildeki örtüdür. Ka­dýnlarda, bu sayýlan parçalara “hýmar” denilen baþörtüsü eklenir ki, bu­nunla ölünün yüzü örtülür. Göðüslerini baðlayan bir bez parçasý da buna eklenir. Gömleðe ne yan, ne de alt taraflarýnda yýrtmaçlar yapýlýr. Lifâfe alt ve üstü baðlanabilmesi ve ölünün hiçbir yerinin görünmemesi için boy­dan biraz fazla yapýlýr. Açýlmasýndan korkulduðu takdirde, kefenin ku­maþýndan bir parça ile bel kýsmý baðlanýr.

Kifayet miktarý olan kefene gelince, bu kefende izâr ve lifâfe ile yetinilir. Kadýnlardaysa buna hýmar ve göðüs baðlama bezi eklenir. Bu kada­rýyla yetinmekte kerahet yoktur.

Zaruret kefeni’ne gelince bu, avret yerini örtecek kadar dahi olsa, zaruret hâlinde bulunan kefendir. Þayet bu kadarý da bulunmazsa, varsa üzerine yýkanarak boya otu konur ve namazý da definden sonra kabri üzerine kýlýnýr. Kadýnýn saç örgüleri varsa, bunlar izârla kamîs arasýna ve göðüsleri üzerine konur. Daha önce de söylenildiði gibi kefeni buhurlamak mendubtur.

Þunu da kaydedelim ki, ölünün malý az, vârisleri de çok ise veya borçlu ise kifayet kefeni ile yetinmek gerekir. Kefenleme keyfiyetine ge­lince, önce lifâfe yere serilir. Üzerine izâr serilir. Bundan sonra cenaze, izârýn üstüne konularak gömleði giydirilir. Bunu müteakiben izâr, sol ta­rafýndan üstüne örtülür. Sonra da izâr sað tarafýndan üstüne örtülür. Kadýnýn kefenlenmesine gelince; önce lifâfe ve sonra da izâr serilir. Ýzârýn üstüne konulan cenazeye gömleði giydirilir. Saçlarý örülerek, bu örgüler gömlek üzerine ve göðüs kýsmýna konulur. Sonra da baþörtüsü buralarýn üstüne örtülür. Bunun ardýndan izâr ve lifâfe sarýlýr. Kefenlerin ve ayaklarýn üstü bezle baðlanýr.

Malikiler dediler ki: Kadýn ve erkekler için kefeni birden fazla sayýda düzenlemek mendubtur. En faziletlisi, erkeðin beþ parça Ýle kefen-lenmesidir. Bu parçalar þu sayacaðýmýz kýsýmlardan meydana gelir:

1. Yenli gömlek,

2. Ýzâr,

3. Sarýk. Bu sarýðýn bir zir’â uzunlu­ðunda bir ucu olmalý ve bu uç ölünün yüzü üzerine getirilmelidir.

4. 5. Ýki lifâfe.

Kadýnlar için en faziletlisi, onlarýn yedi parça ile kefenlenmeleridir. Bu parçalar þunlardýr:

1. Ýzâr,

2. Gömlek,

3. Baþörtüsü,

4. Dört adet lifâfe.

Erkek ve kadýn ölüler için bundan fazla sayýda kefen kullanmak caiz olmaz. Ancak koruma baðý müstesnadýr. Bu bað, ön ve arka pislik yerle­rinden herhangi bir þey çýkmamasý için, buralara yerleþtirilen pamuðun üzerine baðlanan bir bezdir. Kefenin beyaz renkli olmasý mendubtur. Saf­ran veya alaçehre (Yemen’de yetiþen sarý boya veren bir bitki) ile boyalý kefenleri kullanmak caizdir. Aspur veya yeþil boya ile boyanan safran ve alaçehre dýþýndaki boyalarla boyanan kefenleri kullanmak ise mekruh­tur. Yine ipekten ve ibriþimden yapýlan kefenleri kullanmak da mekruh­tur. Tabiî bütün bu saydýklarýmýz baþka kefenin bulunmasý hâlinde mek­ruh olurlar. Aksi takdirde hiçbir mekruhluk sözkonusu olmaz. Cenaze­nin, eskimiþ olsa bile saðlýðýnda Cuma namazý için giymiþ olduðu elbise ile kefenlenmesi vâcibtir. Cuma için giymiþ olduðu elbise üzerinde vâris­ler çekiþirler de bazýsý bu elbiseyle kefenlenmesini, bazýsý da baþka þeyle kefenlenmesini isterlerse, bu takdirde birinci grubun lehine karar verilir. Kefenin buhurlanmasý mendubtur. Her lifâfenin içine; aðýz, burun, göz, kulak ve pislik deliklerine konan pamuða koku sürmek mendubtur. Ko­kularýn en faziletlisi kâfurdur. Kadýnýn saçlarým örüp arka tarafýna sal­mak da faziletlidir.

Hanbelîler: Kefenin, vâcib ve sünnet olmak üzere iki çeþit oldu­ðunu söylemiþlerdir. Vâcib olan; erkek olsun, kadýn veya erselik olsun, ölünün tüm vücûdunu örtecek olan kefendir. Bu kefenin, ölünün saðh-ðýndayken Cuma ve bayramlarda giydiði elbise olmasý vâcibtir. Meðerki bu elbiseden daha azýyla kefenlenmeyi vasiyet etmiþ olsun. O zaman vasiyetine göre hareket edilir. Vasiyet etmiþ olsa bile, Cuma ve bayramlarda giydiði giysilerden daha üstün elbiselerle kefenlenmesi mekruh olur. Sünnet kefene gelince bu, ölüye göre deðiþir. Eðer erkek ise, pamuk­tan yapýlmýþ üç adet beyaz lifâfe ile kefenlenmelidir. Bundan fazlasýný yapmak ve sarýk takmak mekruhtur.

Kefenleme þekline gelince, bu þöyle yapýlýr: Lifâfeler, birbiri üstüne yere serilir. Sonra aðaç ve benzeri bir þeyle buhurlanarak cenaze üzerine konur. Dýþtaki lifâfenin, diðer iki lifâfeden daha güzel olmasý sünnettir. Aralarýna hanut (koku karýþýmý) konulmalý, sonra da hanutlanmýþ bir pa­muk parçasý kaba etleri arasýna yerleþtirilmelidir. Bu pamuðun üstü de, þalvar gibi iki tarafý yarýk bir bezle baðlanmalýdýr. Ölünün her tarafýna koku sürmek sünnettir. Bundan sonra üstteki lifâfenin sað üst tarafý, ölü­nün sol tarafý üzerine, sol ucu da ölünün sað tarafý üzerine getirilir. Ýkinci ve üçüncü lifâfeler de böyle yapýlýr. Lifâfelerin boyundan artan kýsmý ölünün baþý üzerinde baðlanýr. Defnederken de bu baðlar çözülür. Balið olan kadýn ve erseliklere gelince; bunlarýn, pamuktan yapýlmýþ beyaz renkli beþ parça kumaþla kefenlenmeleri sünnettir. Bu beþ parça da þunlardan ibarettir:

1. Ýzâr,

2. Gömlek,

3. Baþörtüsü,

4. 5. Ýki adet lifâfe.

Kefenleme keyfiyeti ise þöyledir: Lifâfeler erkeðin lifâfeleri gibi yere serilip buhurlanýr. Baþörtüsü baþa konur. îzâr, ortaya konur. Gömlek giydirilir. Erkek çocuðun tek giysiyle, kýz çocuðununsa bir gömlek ve iki lifâfeyle kefenlenmesi sünnettir. Kýldan ve yünden yapýlmýþ, aspur ve saf­ranla boyanmýþ olan veya vücûd hatlarýný belirtecek kadar ince olan ke­fenleri kullanmak mekruhtur. Alt tarafý gösterecek kadar þeffaf olan ke­fenleri kullanmak yeterli olmaz. Kadýn için olsa dahi deri ve ipekten ma­mul veya altýn-gümüþle sirmalanmiþ kefenleri kullanmak haramdýr. An­cak baþka kefen bulunmadýðý takdirde bunlarý kullanmak caiz olur.[134]

Ynt: Kefenleme By: Rüveyha Date: 01 Mayýs 2018, 19:07:34
Esselamu aleykümselam.. Mevlam bu bahside iyi bilmeyi nasip etsin.Mevlam hayýrlý ölümler nasip etsin inþallah
Ynt: Kefenleme By: Sevgi. Date: 02 Mayýs 2018, 00:05:47
Aleykümüsselam dinimizde kefenlenmek farzdýr bu kefen her tarafýmýzý kapatmalýdýr inþaAllah
Ynt: Kefenleme By: Bilal2009 Date: 02 Mayýs 2018, 00:44:11
Ve aleykümüsselam Rabbim bizleri her iþin doðrusunu yapanlardan eylesin Rabbim paylaþým için razý olsun
Ynt: Kefenleme By: ceren Date: 02 Mayýs 2018, 03:06:20
Aleykumselam.rabbim razý olsun bilgilerden kardeþim. ..

radyobeyan