Dört Mezheb Fýkhý
Pages: 1
Nifas Bahsi By: ezelinur Date: 25 Ocak 2010, 19:14:28

Tanýmý: Nifas,


Malikiler dediler ki: Doðumla beraber veya doðumdan sonra akan kan nifas kanýdýr. Ýkiz doðuran kadýnýn birinci çocuðuyla birlikte veya daha sonra veya ikinci çocuðunun doðumundan önce akan kan nifas kanýdýr. Doðumdan önce akan kanlarsa bunlara göre nifas deðil hayýz kanýdýr.

Hanbeliler dediler ki: Doðumdan iki veya üç gün önce doðum sancýsýyla birlikte kadýndan akan kan nifas kanýdýr. Bunun yanýnda doðumla birlikte veya doðumdan sonra akan kanlar da nifas kanýdýr.

Þafiiler dediler ki: Kadýndan akan kanýn nifas kaný olduðunun ke­sinleþmesi için, rahmin tam olarak çocuktan boþalmasýndan sonra akmasý þarttýr. Ama çocuðun bir kýsmý veya vücudunun çoðu dýþarýya çýkmýþken akan kan nifas kaný deðildir. Doðumdan sonra sözünden maksat, doðumla bu kanýn arasýna onbeþ veya daha fazla günlük bir fasýlanýn girmemesi demektir. Þa­yet doðumdan onbeþ gün veya daha fazla bir süre sonra bir kanama görülürse bu, nifas kaný deðil de hayýz kaný olur. Çocukla beraber akan kanla doðum sancýlarýndan önce akan kanlar nifas kaný olmayýp baþka kanlardýr. Bu esnada kadýn eðer âdet döneminde ise akan kan hayýz kanýdýr. Çünkü Þâfîîlere göre gebe kadýn da hayýz görebilir. Ama akan kan, âdet dönemin­de deðilse bir hastalýktan ötürü akmakta olan kan sayýlýr.

Hanefiler dediler ki: Doðum esnasýnda çocuðun vücûdunun çoðu dýþarýya çýkmýþ iken akan kan, týpký çocuðun tümünün dýþarýya çýkmasýn­dan sonra akan kan gibi nifas kanýdýr. Ama çocuðun vücûdunun az bir kýs­mý dýþarýya çýkmýþ iken veya hiç çýkmamýþ iken akan kanlar, hastalýktan kay­naklanan kanlardýr. Bu durumda kadýn, nifaslý olmayýp temiz sayýlýr ve ibâ­detlerini de yapabilir.


Doðumu güçleþen kadýnýn karný yarýlarak çocuðu çýkarýlacak olursa bu durumda (þayet ortada bir iddet sorunu varsa) iddet tamamlansa bile kadýn nifaslý sayýlmaz.

Düþük çocuða gelince; eðer onun parmak, týrnak, saç veya benzeri vücûdu ile ilgili bazý kýsýmlar teþekkül etmiþse normal bir çocuk hükmündedir. Ki bu sebeble akan kan da nifas kaný olur. Ama düþük çocu­ðun týrnak, parmak ve benzeri vücûdunun parçalarý teþekkül etmeyip söz­gelimi et parçasý veya kan pýhtýsý hâlinde dýþarýya çýkacak olursa, bu olay, da kadýnýn âdet zamanýna rastlamýþ ise çýkan kan, hayýz kaný sayýlýr. Ama âdet zamanýna rastlamamýþ ise çýkan kan, bir hastalýk veya sakatlýktan kaynaklanan bir kan olur. Bir kadýn ikiz doðurursa bunun nifas müddeti birinci doðumdan îtibâren baþlar.


Þafiiler dediler ki: Çocuðun organlarýnýn bir kýsmýnýn teþekkül et­miþ olmasý nifas için þart deðildir. Kadýn bir et parçasý veya kan pýhtýsý dü­þürür de ebeler, bunun bir insan aslý olduðunu söylerlerse bu olaydan sonra akan kan, nifas kaný sayýlýr.

Kadýn ikiz doðuracak olursa nifas müddetinin baþlangýcý ikinci doðumdan îtibâren baþlar. Birinci doðumdan sonra görü­len kanlar nifas kaný sayýlmaz. Bu kanamalar, hayýz süresine rastlarsa hayýz sayýlýr. Hayýz süresine rastlamazsa hastalýk ve özür kaný sayýlýrlar.


Malikiler dediler ki: Kadýn ikiz doðurur da iki doðum arasýnda altmýþ günlük bir süre bulunursa -ki bu, nifas için azamî bir süredir- her çocuk için müstakil bir nifas müddeti kabul edilir. Ama altmýþ günden daha az bir süre olursa bu durumda nifas baþlangýcý, birinci doðumdan itibâren kabul edilir.


Ýki doðum arasýnda nifasýn azami süresi geçse bile yine birinci doðum nifas için baþlangýç olarak kabul edi­lir. Sözgelimi ikinci doðum, birincisinden, kýrk gün sonra gerçekleþirse ikinci doðumdan sonra akan kan, nifas kaný deðil de bir hastalýk veya özürden kaynaklanan kan olarak kabul edilir. Nifasýn en az müddeti için sýnýr yok­tur. Bir an kanama görmekle bile kadýn, nifas görmüþ sayýlýr. Doðumdan hemen sonra kaný kesilen veya kansýz olarak doðum yapan kadýnýn nifasý tamamlanmýþ olur. Temiz kadýnlarýn yapabilecekleri bütün iþleri yapabi­lirler.


Nifas kanlarý arasýnda bozulan temizliklere, (ki bir gün kanama gör­dükten sonra temiz olunur da, bir gün sonra yeniden kanama vuku bulursa buna “bozulan temizlik” adý verilir) gelince, mezheblerin buna iliþkin detaylý görüþleri aþaðýya alýnmýþtýr.



Hanefiler dediler ki: Nifas kanamalarý arasýna giren bozuk temiz­lik süreleri onbeþ günü bulsa bile yine nifas kaný sayýlýr.

Þafiiler dediler ki: Nifas kanlarý arasýna giren temizlik süreleri on­beþ günü aþarsa temizlik hükmünde olur. Onbeþ günden az olursa nifas hük­münde olur. Bundan sonra görülen kanlarsa hayýz kaný olurlar. Doðumdan sonra hiç kanama görülmez de onbeþ güne kadar temiz kalýnýrsa aradan ge­çen bütün zaman içinde kadýn temiz sayýlýr. Bundan sonra görülen kanlar, hayýz kanamalarý sayýlýr. Bu durumdaki kadýn, nifas geçirmemiþ olur.

Malikiler dediler ki: Nifas kanamalarý arasýnda görülen temizlikle­rin süresi onbeþ günü bulursa kadýn, bu süre içinde temiz sayýlýr. Bundan sonra görülen kanamalarsa hayýz sayýlýr. Ama nifas kanamalarý arasýndaki temizlik günleri yarým aydan az olursa nifas sayýlýr. Aradaki temizlik günle­ri hesaptan düþülerek kanama günleri birbirine eklenerek altmýþ günü bu­lursa bu durumda kadýnýn nifasý sona ermiþ olur. Bundan sonra temiz olup namazýný kýlabilir, orucunu tutabilir.

Hanbeliler dediler ki: Nifas kanamalarý arasýna giren temizlik sü­releri de temizlikten sayýlýr. Bu gibi günlerde kadýn temiz olup ibâdetlerini yapmalýdýr.

Malikiler dediler ki: Ýstihâze kanamalarý gören kadýnýn hayýz yaþýna ermiþ olmasý gerekir. Bu yaþa ermeyen küçüklerde görülen kanlar, ne ha­yýz ne de nifas sayýlmaz. Bunlar hastalýk veya sakatlýktan kaynaklanýrlar.[94]


radyobeyan