Dört Mezheb Fýkhý
Pages: 1
Abdest Bahisleri By: ezelinur Date: 25 Ocak 2010, 11:42:36


Abdestin Tanýmý

Abdest kelimesinin arapçadaki karþýlýðý “vudû” masdarýyla ifade olunur. Ki bu masdar lügat açýsýndan güzellik ve temizlik anla­mýna gelir. Istýlâhî anlamýna gelince vudû´, yani abdest, özel bir temizlik olup suyun husûsî organlar üzerinde özel bir þekilde kullanýlmasýdýr. Ki bu organlar da yüz, baþ, eller ve ayaklardýr.[50]


Abdestin Hükmü

Hüküm kelimesinin ne anlama geldiði geçen bölümlerde anlatýldýðý­na göre þu kalýba dökülebilir: Hüküm: Yapýlan bir fiile terettüp eden ve sâri´ tarafýndan konulan bir eserdir. Buradaki maksat da zaten budur. Þâri´, abdest alma fiilini iþleyenin, hades halinin ortadan kalkacaðýný beyan bu­yurmuþtur. Ki abdest almakla farz ve nafile namazlar, tilâvet secdesi, þü­kür secdesi, farz olsun nafile olsun “beyt-i muazzama”nin tavafý gibi dinî görevler eda edilebilir.


Hanefiler dediler ki: Abdestsiz olarak Kabe´yi tavaf edenin tavafý sahîh olur. Ama bununla birlikte bir haram iþlemiþ olur. Zîrâ tavaf için hadesten temizlik vâcibtir. Vacibi terkeden ise günahkâr olur. Ama abdest, ta­vafýn sýhhat þartý deðildir.

Zîrâ Peygamber (s.a.s.) Efendimiz buyurmuþ­lardýr ki:

“Beytin etrafýnda tavaf yapmak, namaz gibidir. Ancak þu farkla ki: Tavafta sizler konuþuyorsunuz. Tavaf esnasýnda kim konuþacak olursa hayýrdan baþka bir þey söylemesin.” [51]

Bu gibi amelleri edâ edecek birisinin abdestli olmasý farzdýr. Abdest-siz birinin bu iþleri yapmasý helâl olmaz. Mushaf´a dokunmak da böyle­dir. Ýster bir kýsmýna dokunulsun ister tamamýna dokunulsun abdest alýn­masý vâcibtir. Bir âyet okuyacak olsa bile yine böyledir. Mezheblerin bu husustaki detaylý görüþleri aþaðýda anlatýlmýþtýr.



Malikiler dediler ki: Abdestsiz olarak bir kýsmýna da olsa Mushaf´a dokunabilmenin bazý þartlarý vardýr:

a. Mushaf, arapçadan baþka bir dille yazýlmýþ olmalýdýr. Arapça ya­zýlmýþ olana abdestsiz olarak dokunmak hiçbir surette mümkün deðildir. Yazý stili kûfî de olsa maðribî de olsa veya baþka bir tarzda da olsa hüküm ayný­dýr.

b. Mushaf´ýn bazý âyetleri para üzerinde yazýlý ise bu paralar, insan­larýn muamele araçlarý olduðundan buna mecburen dokunulacaðýndan, zor­luklar gözönünde tutularak buna ruhsat verilmiþtir:

c. Mushaf´ýn tümünü veya bir kýsmýný korumak amacýyla ele almak. Bu durumdaki bir kiþi abdestsiz de olsa Mushaf´ý eline alabilir. Bazýlarý da derler ki: Korumak gayesiyle de olsa abdestsiz biri, Mushaf´ýn ancak bir kýsmýný tutabilir. Abdestsiz olarak tümünü eline almasý caiz deðildir. Ayrýca abdestsizin, korumak amacýyla Mushaf´ý eline alabilmesinin iki þartý vardýr:

1. Mushaf´ý eline alacak kimse müslüman olmalýdýr.

2. Mushaf, pisliklerin kendisine ulaþmasýna engel olacak bir örtü ile örtülü bulunmalýdýr.

d. Mushaf´ý abdestsiz olarak eline alan kimsenin, Kur´an´ý öðrenen veya öðreten biri olmasý gerekir. Bunlarýn abdestsiz olarak Mushaf´ý ellerine almalarý caizdir. Bunlarýn mükellef veya gayr-ý mükellef olmalarý hüküm bakýmýndan bir farklýlýk getirmez. Kur´an-ý Kerîm´i öðrenen veya öðreten kiþi­nin, aybaþý halini geçirmekte olan hayýzh bir kadýn olmasý mümkündür. Bun­larýn dýþýndaki kimselerin abdestsiz olduklarýnda Mushaf´a dokunmalarý hiçbir surette caiz olmaz. Abdestsiz bir kimsenin çanta içinde veya askýda da olsa Mushaf´ý taþýmasý, üzerinde Mushaf bulunan sandýk, kürsü ve yastýðý taþý­masý da caiz olmaz. Ama Mushaf, bir þeyin içine konulmuþsa abdestsiz biri o þeyi taþýyabilir. Çünkü bu durumda Mushaf, o eþyaya tabi olmuþ oluyor. Eðer maksadý Mushaf´ýn içinde bulunduðu þeyi deðil de sadece Mushaf´ý taþýmaksa bu caiz olmaz. Abdestsiz birinin Mushaf´sýz olarak ezberden Kur´an okumasý câÝz ise de en faziletlisi, abdestli olarak okunmasýdýr.

Hanbeliler dediler ki: Abdestsiz olarak Mushaf´a dokunmak veya ele alýp taþýmak bazý þartlara baðlýdýr:

Mushaf, kendisinden tamamen ayrý bir kýlýfta bulunmalýdýr. Eðer tor­ba gibi kendisine bitiþik bir kýlýfta bulunursa mendile veya kâðýda sanlý olursa, bir sandýkta olursa veya taþýnmasý istenen bir ev eþyasý içinde -Mushaf´a dokunmak gayesi güdülsün güdülmesin- bulunursa bu durumda abdestsiz ola­rak Mushaf´a dokunmak veya onu ele alýp taþýmak caiz olur. Yine ayný þe­kilde temiz bir bez içinde bulunmasý þartýyla Mushaf´ý korumak gayesiyle ele almak da caizdir. Ayrýca taþýyacak olan þahýs mükellef olsun olmasýn Mus­haf´ý elde taþýmanýn caiz olmasý için abdestli olmak þarttýr. Ancak bu du­rumdaki gayr-i mükellef çocuðun abdest almasý vâcib deðilse de velîsinin ken­disine abdest almayý emretmesi vâcibtir.

Hanefîler: Mushaf´ýn tümüne veya bir kýsmýna dokunmanýn veya elde taþýmanýn veyahut da Mushaf´taki âyetleri yazmanýn caiz olmasýnýn ba­zý þartlara tâbi olduðunu söylemiþlerdir.

1. Zaruret hâli. Meselâ bir þahýs Mushaf´ýn suya batýp gideceðini ve­ya yanmak üzere olduðunu görse abdestsiz de olsa, kurtarmak amacýyla Mus­haf´a elini vurabilir.

2. Mushaf, kendisinden ayrý olmalýdýr. Meselâ bir kese içinde veya çanta içinde veya kâðýda veyahut mendile sanlý olursa abdestsiz olarak do­kunabilir ve taþýyabilir. Ama kendisine bitiþik cildi içinde veyahutta satýmý esnasýnda ayrýca bir pazarlýða tabi olmadan kendisiyle birlikte satýlan bir kabýn içinde bulunursa abdestsiz olarak dokunulamaz ve taþýnamaz. Ayrý bir pa­zarlýða tâbi olmadan kendisiyle birlikte satýlan bu kap ayrý da olsa “Müftâbih” görüþe göre hüküm deðiþmez.

3. Buluð çaðma gelmemiþ çocuk, öðrenmek amacýyla abdestsiz ola­rak Mushaf´a dokunabilir. Bunda, zorluklarýn giderilmesi prensibi gözönünde tutulmuþtur. Ama buluða ermiþ bir insan veya hayýz hâlini geçirmekte olan bir kadýn, öðretici de olsa öðrenci de olsa Mushaf´a dokunamaz.

4. Mushaf´a dokunacak þahsýn müslüman olmasý gerekir. Müslüman birinin gücü yettiði takdirde “gayr-i müslim” bir þahsýn Mushaf´a dokun­masýna fýrsat ve imkân vermesi helâl olmaz. Ýmam Muhammed, gusül yaptýktan sonra “gayr-i müslim”in Mushaf´a dokunmasýnýn caiz olduðunu söy­lemiþtir. Gayr-i müslim´e Kur´aný muhafaza ettirmek, yukarýdaki þartlara uygun olduðu takdirde caiz olur. Zira abdest alýp da temizlenmeyen birinin, vücudundaki organlardan herhangi biriyle Mushaf´a dokunmasý helâl deðil­dir.

Kur´an-ý Kerîm´i ezberden okumak, abdestsiz olarak da caizdir. Cünüp kimselerin ve hayýzlý kadýnlarýn ezber de olsa okumalarý haramdýr. Kur´an-ý Kerim´i ezberden okuyacak birinin, abdestsiz ise abdest almasý müstehabtýr. Þunu da hatýrlatmakta yarar vardýr kanýsýndayým: Kur´an-ý Kerîm tefsirleri­ne abdestsiz olarak dokunmak mekruhtur. Fakat hadîs ve fýkýhla alâkalý di­ðer kitaplara abdestsiz olarak dokunmak, ruhsat kabilinden´caizdir.

Þâfiîler: Mushaf´ýn tümüne veya bir kýsmýna abdestsiz olarak do­kunmak veya taþýmak bazý þartlara baðlý olarak caiz olur demiþlerdir. Þöyle ki:

1. Mushaf´ý korumak amacýyla dokunacak veya taþýyabilecektir.

2. Mushaf´taki âyetler dirhem, cüneyh veya diðer paralar üzerinde yazýlý ise abdestsiz olarak bunlara dokunulabilecektir.

3. Mushaf´taki âyetlerin bazýsý delil olarak ilim kitaplarýnda yazýlý olur­sa abdestsiz olarak bu kitaplara dokunabilir. Bu kitaplardaki âyetler az da olsa çok da olsa ayný hükme tâbidir.

Tefsir kitaplarýna gelince bunlara abdestsiz olarak dokunmak, tefsirin Kur´andan fazla olmasý hâlinde caizdir. Eðer Kur´an, tefsirden fazla ise ab­destsiz olarak dokunulamaz.

4. Kur´an âyetleri bir elbise üzerinde yazýlý olursa, abdestsiz olarak bu elbiseye dokunulabilir. Ve bu elbise taþýnabilir. Kabe örtüsü de bunun gibidir.

5. Öðrenmek amacýyla çocuðun Mushaf´a abdestsiz olarak dokunmasý veya Mushaf´ý taþýmasý caizdir. Velisi dokunma veya taþýma iþinde bu du­rumdaki çocuða destek de olabilir. Ardý sýra çocuðu korumakta olsa bile yi­ne bu durumdaki çocuðun Mushaf´a dokunup onu taþýmasý caizdir.

Bu beþ þarttan biri ihlâl edilecek olursa Mushaf´a dokunmak caiz ol­maz. Bu durumda Mushaf´tan bir tek âyet de olsa yine caiz deðildir. Mus­haf, cüzlerin muhafaza sandýðý gibi küçük bir sandýða konulursa veya küçük bir rahlenin üzerine konulmuþ olursa abdestsiz birinin bu sandýða veya rahleye dokunmasý da caiz olmaz. Ama eðer büyük bir sandýðýn içine veya büyük bir kesenin içine konulursa, Mushaf´ýn hizasýndaki kýsým dýþýnda bu sandýða veya keseye dokunmak caiz olur. Mushaf´ýn cildi kopar da içinde Mushaf´tan bir parça kalmazsa, bu cild baþka bir kitaba takýlmadýkça ab­destsiz olarak dokunulamaz. Fakat koptuðu Mushaf´a ait olduðu sürece abdestsiz olarak dokunulmasý haramdýr. Bu durumlarda Mushaf´a dokunmak haram olduðu gibi, üzerinde Kur´an âyeti yazýlý levhalara dokunmak da ha­ramdýr. Abdestsiz birinin bir parçasýna da olsa, üzerindeki Kur´an âyeti si­linmiþ de olsa dokunmasý haramdýr. Þunu da bilmek gerekir ki: Mükellef birisi, abdestsiz de olsa elini üzerine dokundurmamasý þartýyla Ievhâ ve ben­zeri þeylere Kur´an âyetlerini yazabilir.

Þu hususu hatýrlatmakta da fayda vardýr ki: Mushaf´ý Þerif sandýk, el­bise ve benzeri ev eþyalarýnýn içine konulmuþsa bunlarý da abdestsiz olarak taþýmak haramdýr. Ancak maksat, sadece bu eþyalarý taþýmaksa bu helâldir. Yok, ama bunlarla beraber Mushaf´ý da taþýmak kastedilmiþse veya maksat, sadece Mushaf´ý taþýmaksa bu helâl olmaz.[52]

Ynt: Abdest Bahisleri By: ceren Date: 04 Mayýs 2018, 02:28:20
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla farzlarina uygun olarak abdest alan ve abdestini feyzine rahmetine eriþen kullardan eylesin inþallah. ..
Ynt: Abdest Bahisleri By: Sevgi. Date: 04 Mayýs 2018, 02:33:19
Aleyküm Selam. Abdest çok önemli eðer adaba uygun olarak abdest alýrsak Namazýmýzý daha güzel huþu içinde kýlmaya vesile olur.  Rabbim bizlere bu güzelliði yaþýyabilmeyi nasip etsin inþaAllah
Ynt: Abdest Bahisleri By: Bilal2009 Date: 04 Mayýs 2018, 14:46:56
Ve aleykümüsselam Rabbim paylaþým için razý olsun Rabbim bizleri abdest konusunda hassas olanlardan eylesin

radyobeyan