Hz. Muhammed a.sa Peygamberlik Vahyinin Gelmesi By: sumeyye Date: 24 Ocak 2010, 23:02:20
Hz. Muhammed (a.s.)a Peygamberlik Vahyinin Ne Zaman ve Nasýl Gelmeye Baþladýðý
Hz. Muhammed (a.s), kýrk yaþýnda bulunduðu[22] ve Yüce Allah onun kerametini açýkla mayý ve kullarýna onunla rahmet etmeyi dilediði zaman,[23] kendisine ilk vahiy ve peygamberlik baþlangýcý, uykuda sadýk rüyalar görmekle olmuþtur.
Hz. Muhammed (a.s.) hiçbir rüya görmezdi ki, sabahýn aydýnlýðý gibi açýkça çýkmasýn![24] Peygamberimiz (a.s.), Yüce Allah´ýn dilediði kadar müddet,[25] altý ay, bu hal üzere kaldý.[26]
Yüce Allah, bu altý ay içinde, peygamberine önce uykuda, sonra da uyanýk iken vahyetti.[27]
Sonra, kendisine halvet, yalnýzlýk sevdirildi.[28]
Yüce Allah, böylece ona yalnýzlýða çekilmeyi sevdirdi de,[29] kendisine halvetten, yalnýz baþýna kalmaktan daha sevgili birþey olmadý .[30]
Peygamberimiz (a.s.) bazý iþleri için evlerden uzaklaþýr, Mekke´nin dað aralarýndaki ýssýz yerlerine, vadilerin içlerine doðru dalar giderdi.[31] Onun bu haline bakan Kureyþliler:
"Muhammed, Rabbine âþýk olmuþ!" derlerdi.[32]
Peygamberimiz (a.s.); her yýl Ramazan ayýnda, Hira (Nur) daðýnda* bir ay iti kafa girer, Kureyþlilerin yapageldikleri gibi, yanýna gelen yoksullara yemek de yedirirdi.[33]
Kendisinin; itikattan çýktýðý zaman, evine gelmeden önce ilk iþi Kabe´yi yedi kere veya Allah´ýn dilediði kadar tavaf etmek olur, sonra evine dönerdi.[34]
Peygamberimiz (a.s.)ýn Hira´ya Hz. Hatice ile gittiði de olurdu.[35]
Peygamberimiz (a.s.); kavminin sürü sürü putlara tapýp durduklarýný gördükçe, onlardan uzaklaþmayý, halvet ve uzlete çekilmeyi özler,[36] Hira daðýna gider,[37] halvet ederdi.[38]
Peygamberimiz (a.s.), daha oniki yaþlarýnda iken bile; Rahip Bahîra´nýn kendisine Lât ve Uzzâ putlan adýna yemin vermek istemesi üzerine, ona:
"Lat ve Uzzâ adýna yemin vererek bana birþey sorma! Vallahi, ben onlardan nefret ettiðim kadar, hiçbir þeyden nefret etmem!" demiþtir.[39]
Peygamberimiz (a.s.), Hira daðýnda kaldýðý müteaddit günlerin gecelerinde tehannüsle meþgul olurdu.[40]
Sahih-i Buharî þârihi Bedrüddin Aynî, "´Peygamber (a.s.)ýn tehannüsü, taabbüdü ne þekilde idi?1 diye sorulacak olursa, ´Bu, düþünmek ve ibret almaktan ibaretti. Ulu atasý Ýbrahim (a.s.)ýn ibret almasý gibi´ diye cevap veririm" der.[41]
Hira daðýnda itikâfa giren kimsede üç ibadet toplanýrdý:
Halvet,
Taabbüd,
Beytullah´a bakýþ.[42]
Peygamberimiz (a.s.)ýn taabbüdü, peygamber olma arzusundan ileri gelmiyordu.
Zaten peygamberlik istemekle veya çalýþmakla elde edilecek birþey olmayýp,[43] Yüce Allah onu kullarýndan seçip dilediðine veregelmiþtir.[44]
Kendisine vahiy ve peygamberlik gelmeden önce, Peygamberimiz (a.s.) "Kitab nedir? Ýman nedir?" bilmezdi ki, bu hususta herhangi bir emeli, bir arzusu bulunsun.[45]
Peygamberimiz (a.s.), Hira daðýna giderken, azýðýný da yanýnda götürürdü.
Azýðý tükenince Hz. Hatice´nin yanýna döner, bir o kadar zaman için daha azýk alýr, giderdi.[46]
Peygamberimiz (a.s.)ýn azýðý süt ile et,[47] ya da zeytinyaðý ile çörek (kuru ekmek, peksimet) olup, orada gündüzleriyle birlikte üç gece, yedi gece ve hatta bazan bir ay kalýr, taabbüdle meþgul olurdu.[48]
Peygamberimiz (a.s.); halvette, yalnýz baþýna bulunduðu sýralarda ýþýklar görür, sesler iþi tir; bunlarýn, cinle, kehânetle ilgili olduklarýný sanarak korkar durur, Hz. Hatice´ye:
"Ey Hatice! Ben bir ýþýk görüyor, bir ses iþitiyorum.
Ben, bir kâhin olacaðým diye korkuyorum.
Vallahi, ben, þu putlardan* ve kâhinlerden nefret ettiðim kadar, hiçbir þeyden nefret etmem!" der, Hz. Hatice de:
"Ey amcamýn oðlu! Öyle söyleme!
Allah seni hiçbir zaman öyle yapmaz" diyerek teselli edendi.[49]
Ýbn Ýshak´ýn Ebu Meysene Amr b. Þurahbil´den rivayetine göre de:
Resûlullah (a.s.), zevcesi Hz. Hatice´ye:
"Ben halvette, yalnýz baþýma bulunduðum zaman, bir ses iþittim.
Bunun, benim için tehlikeli bir hadise olabileceðinden korktum" dedi.
Hz. Hatice:
"Allah korusun! Yüce Allah´ýn sana öyle kötü birþey yapmasý ihtimali yoktur. Vallahi, sen emaneti eda edersin. Akrabana iyilik yaparsýn. Sözü, doðru söylersin!" dedi.
Sonra, Hz. Ebu Bekir geldi.[50]
Hz. Ebu Bekir, çocukluk çaðýndan beri, Peygamberimiz (a.s.)ýn arkadaþý ve dostu idi.[51]
Hz. Ebu Bekir geldiði sýrada, Peygamberimiz (a.s.) evde deðildi.
Hz. Hatice; Peygamberimiz (a.s.)ýn söylediklerini ona anlatýp:
"Ey Atik! Muhammed´i yanýna alýp da Varakaya kadar gitsene?" dedi.
Peygamberimiz (a.s.) gelince, Hz. Ebu Bekir onun elinden tutup:
"Haydi, bizimle birlikte Varaka b. Nevfel´e gidiver!" dedi.
Peygamberimiz (a.s.):
"Baþýma geleni sana kim haber verdi?" diye sordu.
Hz. Ebu Bekir:
"Hatice!" dedi.
Bunun üzerine, gidip hadiseyi Varaka´ya anlattýlar.
Peygamberimiz (a.s.):
"Halvette, yalnýz baþýma bulunduðum sýrada, arkamdan:
´Ey Muhammed! Ey Muhammedi´ diye seslenildiðini iþittim.[52]
Sesi iþittim, fakat hiçbir þey göremedim" dedi.
Varaka b. Nevfel:
"Bunda, senin için bir sakýnca yoktur!" dedi.[53]
Peygamberimiz (a.s.):
"Sesi iþitince, korkarak oradan uzaklaþýyor, baþka yerlere doðru gidiyorum" dedi.
Varaka:
"Öyle yapma! Seslenen geldiði zaman, sana söyleyeceði þeyi dinleyinceye kadar, orada sebat edip dur! Sonra da, dinlediðin þeyleri gel bana haber ver" dedi .[54]
Yine, yalnýz baþýna bulunduðu sýrada, Peygamberimiz (a.s.)a "Yâ Muhammed!" diye sesle nilmiþ ve:
"Bismillâhirrahmânirrahîm. Elhamdülillahi Rabbil´âlemîn. Errahmanirrahîm. Mâliki yevmiddîn. Ýyyâke na´büdü ve iyyâke nestaîn. Ýhdinassýratalmüstakîm. Sýratallezîne en´amte aleyhim. Gayril-maðdûbi aleyhim veleddallîn´ de; ´Lâ ilahe illallah´ de!" buyurulmuþtur. [55]
Alkame b. Kays´tan rivayet olunduðuna göre, peygamberlere verilen þeyler kalpleri yatýþýncaya kadar önce kendilerine uyku halinde verilir, sonra da uyanýk iken, vahiy olarak indirilirdi.[56]
Hz. Âiþe´nin bildirdiði gibi, Peygamberimiz (a.s.)a da ilk vahiy ve peygamberlik baþlangýcý, uykuda sadýk, görüldüðü gibi apaçýk çýkan rüyalar görmekle olmuþtur.[57]
Peygamberlik; çok büyük ve aðýr bir vazife olduðundan, Peygamberimiz (a.s.)ýn da bu aðýr vazifeye alýþtýrýlmasý, hazýrlanmasý ve bunun kendisine kolaylaþtýrýlmasý için, vahiy [58] meleði Cebrail (a.s.), Peygamberimiz (a.s.)a uyanýk iken gelmeye baþlamadan önce, rüyada gelmeye baþlamýþtýr.[59]
Zaten, vahiy, peygamberlere uyanýk iken geldiði gibi, Sâffât sûresinin 102. âyetine göre, rüyada da gelirdi.[60]
Peygamberlerin rüyasý vahiydir.[61]
Peygamberlerin gözleri uyur, kalpleri uyumaz.[62]
Peygamberimiz (a.s.), Hz. Âiþe´ye:
"Ey Âiþe! Benim gözlerim uyur, kalbim uyumaz" buyurmuþtur.[63]
[22] Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 194, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 591, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 104, Ýbn Kuteytoe, Kitâbu´l-maarif, s. 66, Taberî, Târih, c. 2, s. 202, Mes´ûdf, Murûcu´z-zeheb, c. 2, s. 282, Ýbn Abdilbeýr, Ýstiâb, c. 1, s. 35, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 135, Ýbn Hazm, Cevâmiu´s-Sîre, s. 5, Begavi, Mesâbîhu´s-sünne, c. 2, s. 174, Ýbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 46, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1 , s. 82, Ýbn Kayyým, Zâdu´l-mead, c. 1 , s. 33, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 4, Heysemî, Mecmau´z-zeyâid, c. 8, s. 257.
[23] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sine, c. 1, s. 246, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 596, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 82, Halebî, Ýnsânu´l- uyûn, c. 1, s. 377.
[24] ÝÝbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 249, 250, Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 232- 233, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 194, Buhârî, Sahih, c. 1, s. 3, Müslim , Sahîh, c. 1, s. 139-140, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 596, Belâzurî, Ensâbu´l-eþraf, c. 1, s. 105, Taberî, Târîh, c. 2, s. 205, E bu Nuaym, Delâilü´n-nübüwe, c. 1, s. 213, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 9, s. 6, Vâhidî, Esbâbu´n-nüzûl, s. 5, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 392, Begavi, M esâbýhu´s-sünne, c. 2, s. 174, Ebu´l-FerecÝbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1 , s. 162, Ýbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 48, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 82, Ýbn Kayy,m, Zâdu´l-mead, c. 1 , s. 33, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 2, Ýbn Haldun, Târîh, c. 2, ks. 2, s. 6.
[25] Ýbn Ýshak, Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-meb´as, c. 2, s. 100, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 1 94, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 596.
[26] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 433, Ýbn Kayyým, Zâdu´l-mead, c. 1, s. 33, Bedrüddin Aynî, Umdetu´l-Kârî, c. 24, s. 131, Ýbn Hacer, Fethu´l-Bârî, c. 12, s. 313, 321, Diyarbekrî, Hamis, c. 1, s. 280, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 1, s. 278, Zürkânî, Mevâhibu´l-ledün- niye Þerhi, c. 1, s. 207.
[27] Ýbn Hacer, Fethu´l-Bârî, c. 1 2, s. 321.
[28] Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 184, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c.3, s. 377, c. 6, s. 232, Buhârî, Sahih, c. 1, s. 3, Müslim, Sahih, c. 1, s. 140, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 596, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 105, Taberî, Târih, c. 2, s. 205, Ebu Nuaym, Delâil, c. 1, s. 213, Beyhakî, Delâil, c. 2, s. 135, Vâhidî, Esbâbu´n-nüzûl, s. 5, Begavi, Mesâbýhu´s-sünne, c,2,s.174,Ebu´l-FerecÝbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 162, Ýbn Esîr, Kâmil, c. 2, s. 63, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c.3, s. 2, Ýbn Haldun, c. 2, ks. 2, s. 6.
[29] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 250, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 9, s. 6, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 82.
[30] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam , Sîre, c. 1, s. 250, Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 194, Tirmizî, Sünen, c. 5, s. 596, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 82, Halebî, Ý nsânu´l-uyûn, c. 1, s. 381.
[31] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 250, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1 , s. 104, Taberî, Târîh, c. 2, s. 204, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefâ, c.1, s. 161.
[32] Gazalf, el-M unkizu mine´d-dalâl, s. 33.
* Hira: Mekke´nin yukarý ta rafýn dan, Mekke´ye 3 mil uzaklýkta (Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 2, s. 233, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 5), otsuz ve susuz bir daðdýr (Yakut, Mu´cemu´l-büldân, c. 2, s. 233).
[33] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam , Sîre, c. 1, s. 252, Taberî, Târîh, c. 2, s. 206, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 147, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 165, Ýbn Hacer, Fethu´l-bân, c. 12, s. 31 2.
[34] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 252, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 147, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 165.
[35] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 252, Taberî, Târîh, c. 2, s. 206, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el-Vefâ, c. 1, s. 166, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 86.
[36] Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 5.
[37] Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321, Ebu Nuaym, Delâilü´n-nübüvve, c. 1, s. 213,Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 135, Zehebî, Tânhu´l-Ýslâm, s. 117, Kastalani, Mevâhibu´l-ledünniye, c. 1, s. 51 , Diyarbekrî, Hamis, c. 1, s. 281.
[38] Ýbn Sa´d, Tabakât, c.1, s. 196, Buhârî, Sahih, c. 1, s. 3, Müslim, Sahih, c.1, s. 140, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 105, Beyhakî, Sünen, c. 9, s. 6, Begavi, Mesâbýhu´s-sünne, c. 2, s. 174, Ýbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 84, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 2.
[39] Ýbn Ýshak, Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-meb´as, c. 2, s. 54, Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1, s. 153, Taberî, Târih, c. 2, s. 195, Ebu Nuaym, Delâilü´n-nübüvve, c. 1, s. 169, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 28, Ýbn Asâkir, Târih, c. 1, s. 271, Ebu´l-Ferec Ýbn Cevzî, el -Vefa, c. 1 , s. 133, Ý bn Se yyid, U yû nu´l-eser, c. 1, s. 42, Zeheb f, T ârýhu´l -Ý slâ m, s. 59, E b u´l-F idâ, el -B idâye ve´n -ni hâye, c. 2, s. 284, Suyûtî, Hasâisü´l-kübrâ, c. 1, s. 2209, Diyarbekrî, Hamis, c. 1 , s. 258, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 1, s. 194.
[40] Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321 -322, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 194, Ahm ed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 233, Buhârî, Sahih, c. 1, s. 3, Müslim, Sahih, c. 1, s. 140, Belâzurî, E nsâbu´l-esrâf, c. 1, s. 105, Ebu Nuaym, Delâil, c. 1, s. 213, Beyhakî, Sünenü´l- kübrâ, c. 9, s. 6, Vâhidî, Esbâbu´n-nüzûl, s. 5, Begavi, Mesâbîhu´s-sünne, c. 2, s. 174, Ýbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 84,Zehebî, Târîhu´l- Ýslâm, s. 117, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 2, Kastalani, c. 1, s. 51, Diyarbekrî, Hamis, c. 1, s. 281, Halebî, Ýnsânu´l- uyûn, c. 1, s. 381.
[41] Bedrüddin Aynî, Umdetu´l-Kârî, c. 1, s. 61.
[42] Bedrüdd in Aynî, Umdetu´l -Kâri, c. 24, s. 128, Ýbn Hacer, Fethu´ l-Bârî, c. 12, s. 312.
[43] Kastalani, Mevâhibu´l-ledünniye, c. 1, s. 53, Zürkânî, Mevâhib Þerhi, c. 1 , s. 220.
[44] Þûra: 52, Cum´a: 4, En´âm: 124.
[45] Þûra: 52..
[46] Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321 -322, Ýbn Sa´d, Tabakât, c. 1, s. 194, Ahm ed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 233, Buhârî, Sahih, c. 1 , s. 3, Müslim, Sahih, c. 1, s. 140, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 105, Ebu Nuaym, Delâil, c. 1, s. 213, Beyhakî, Sünen, c. 9, s. 6, Vâhidî, Esbâbu´n-nüzûl, s. 5, Begavi, Mesâbih, c. 2, s. 174, Ýbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 84, Zehebî, Târihu´l-Ýslâm, s. 117, Ebu´l-Fidâ, c. 3, s. 2, Kastalani, M evâhibu´l-ledünniye, c. 1, s. 51, Diyarbekrî, Hamis, c. 1, s. 281, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c . 1, s. 381 .
[47] Bedrüddin Aynî, Umdetu´l-Kârî, c. 24, s. 128, Ýbn Hacer, Fethu´l-Bârî, c. 12, s. 12, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 1, s. 381 , Zürkânî, Mevâhibu´l-ledünniye Þerhi, c. 1, s. 211.
[48] Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 1, s. 381.
* Hz. Ali´den rivayet olunduðuna göre, Peygamber (a.s.)a: "Senin hiç puta taptýðýn oldu mu?" diye sorulunca;
"Hayýr!" buyurmuþtur.
"Senin hiç içki içtiðin oldu mu?" diye sorduklarýnda da, Peygamber (a.s.):
"Hayýr! Ben, daha ´Kitap nedir? Ýman nedir?´ bilmezken bile, puta tapan, içki içenlerin küfür üzerinde olduklarýný bilir dururdum!" buyurmuþtur. (Ebu Nuaym´ý n Delâil´inden ve Ýbn Asâkir´den naklen Suyûtî, Dürru´l-mensûr, c. 6, s. 13).
[49] Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1 , s. 195.
[50] Ýbn Ý shak, Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-m eb´as, c. 3, s. 112, Belâzurî, E nsâbu´l-eþrâf, c.1 , s. 105-106, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 158, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 407-408, Muhibbü´t-Taberî, Rýyâdu´n-nadrâ, c. 1, s. 78, Kurtubf, Tefsîr, c. 1, s. 115, Ýbn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 83.
[51] Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c. 2, s. 165, Zehebî, T ârýhu´l-Ýsla m, s. 137.
[52] Ýbn Ýshak, Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-meb´as, c. 3, s. 112, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 106, Beyhakî, Delâilü´n-nübüvve, c, 2, s. 158, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 408, Muhibbü´t-Taberî, Rýyâdu´n-nadrâ, c. 1, s. 78-79, Kurtubf, Tefsîr, c. 1, s. 11 5, Ý bn Seyyid, Uyûnu´l-eser, c. 1, s. 83-84, Bedrüddin Aynî, Umdetu´l-Kârî, c. 1, s. 64.
[53] Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 106.
[54] Ýbn Ýshak,Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-meb´as, c. 3, s. 112, Beyhakî, Delâil, c. 2, s. 165, Süheyli,Ravd, c. 2, s. 408, Kurtubf,Tefsîr, c. 1, s. 115, Ýbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 84, Bedrüddin Aynî, Umdetu´l-Kârî, c. 1, s. 64, Kastalani, Mevâhib, c. 1, s. s. 53-54, Zürkânî, Mevâhib Þerhi, c. 1, s. 221.
[55] Ýbn Ýshak, Kitâbu´l-mübtedâ ve´l-meb´as, c. 3, s. 112-113, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 106, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 408, Kurtubf, Tefsîr, c.1, s. 115-116, Bedrüddi n Aynî, Um detu´l -k ârf, c. 1, s. 6 4, Ka stal ânf, M e vahi bu´l -I edünni ye, c. 1, s. 54.
[56] Ebu Nuaym´dan naklen E bu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c. 3, s. 4, Halebî, Ýnsânu´l-uyûn, c. 1, s. 377.
[57] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 1, s. 249-250, Abdurrezzak, Musannef, c. 5, s. 321, Ahmed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 232- 233, Ýbn Sa´d, Tabakât, c.1, s. 194, Buhârî, Sahih, c. 1 , s. 3, Müslim, Sahih, c. 1, s. 1 39-1 40, Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 105, Tirmizî, Sünen, c, 5, s. 596, Taberî, Târîh, c. 2, s. 205, Ebu Nuaym, Delâil, c. 1, s. 213, Beyhakî, Sünen, c. 9, s. 6, Vâhidî, Esbâbu´n- nüzûl , s. 5, S üheyl f, R avd, c. 2, s. 392, Begavi, M esâbýhu´s-sünne, c. 2, s. 174, E bu´l -F erec Ý bn C evzf, el -Vefa, c. 1, s. 162, Ý bn E sf r, Kâmil, c. 2, s. 48, Ýbn Kayyým, Zâdü´l-mead, c. 1, s. 33, Ýbn Seyyid, Uyun, c. 1, s. 82, Ebu´l-Fidâ, el-Bidâye ve´n-nihâye, c, 3. s. 2, 3, Ýbn Haldun, Târîh, c. 2, s. 2, s. 6, Kastalani, Mevâhib, c. 1, s. 52, Diyarbekrî Hamis, c. 1, s. 280.
[58] Vahiy; Yüce Allah´ýn, dilediðini, peygamberlerine, dilediði tarzlarda bildirmesi demektir. (Þûra: 42/51)
[59] Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 392-393.
[60] Ýbn Ýshak, Ýbn Hiþam, Sîre, c. 2, s. 41, Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. Süheyli, Ravdu´l-ünüf, c. 2, s. 393.
[61] Belâzurî, Ensâbu´l-eþrâf, c. 1, s. 256, Hâkim, Müstedrek, c. 2, s. 431.
[62] Ýbn Sa´d, Tabakâtü´l-kübrâ, c. 1 , s. 171, Buhârî, Sahih, c. 4, s. 168.
[63] Mâlik, Muvatta, c. 1, s. 120, Ahm ed b. Hanbel, Müsned, c. 6, s. 36, Buhârî, Sahih, c. 2, s. 48, Müslim, Sahih, c. 1, s. 509, Tirm izf, Sünen, c. 2, s. 303, Beyhakî, Sünenü´l-kübrâ, c. 7, s. 62.
M. Asým Köksal, Ýslam Tarihi, Köksal Yayýnlarý: 1/158-164.
Ynt: Hz. Muhammed a.sa Peygamberlik Vahyinin Gelmesi By: yunus emre 7/B Date: 19 Ocak 2015, 16:06:20
enes hocam sana sonsuz tesekkur ediyorum ki bana boyle
bir yol gosterdiniz allah sizden razi olsun.
Ynt: Hz. Muhammed a.sa Peygamberlik Vahyinin Gelmesi By: bahriþan 8/b Date: 20 Ocak 2015, 22:52:31
HZ MUHAMMED kirk yasinda bulundugu ve yuce allah onun kerametine aciklamayi ve kullarini onunla rahmet etmeyi diledigi zaman kendisine ilk vahiyve peygamberlik baslangici uykuda sadik ruyalar gormekle olusur
allah razi olsun paylasimdan
Ynt: Hz. Muhammed a.sa Peygamberlik Vahyinin Gelmesi By: RAMAZAN 7/D Date: 30 Ocak 2015, 22:32:22
Efendimiz kahinlerden putlardan nefret edermiþ. Kendi kavminin de putlara taptýðýný görünce iyice onlardan uzaklaþmak için Hira maðarasýnda yalnýz baþýna giderdi ve orada iken isminin söylendiðini duyar ve rafa bakar kimseyi göremezdi ve bu ilk vahyin baþlangýcý idi