Ýhya-u Ulumiddin 1-2
Pages: 1
Abdest By: derya Date: 24 Ocak 2010, 00:14:19
ABDESTÝN KEYFÝYETÝ

Kiþi istincadan kurtulduðu zaman abdestle meþgul olur. Rasûlullah´ýn taharetten sonra abdest almamasý vâki deðildi. Abdest almak isteyen önce misvak kullanmalýdýr. Çünkü Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

Aðýzlarýnýz Kuran´ýn yollarýdýr. Bu bakýmdan onlarý misvak kullanmak suretiyle temizleyiniz.18

Misvak kullanýrken Kur´ân okunmalý ve Allah´ýn adý namazda zikredileceði için aðzýn temizliðine niyet etmelidir. Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

Misvak kullanýlarak kýlýnan bir namaz, misvaksýz kýlýnan yetmiþ namazdan daha üstündür.19

Eðer zor geleceðinden korkmasaydým, her namazda misvak kullanmayý ümmetime emrederdim.20

Misvakla diþlerinizi temizlemeden, sarý diþli olarak huzuruma neden geliyorsunuz? Misvak kullanýn.21

Hz. Peygamber her gece birkaç defa misvak kullanýrlardý.22

Ýbn Abbas ´Rasûlullah daima bize misvak kullanmayý emrederdi. Rasûlullah´ýn misvak kullanma hususundaki emri öyle bir raddeye geldi ki neredeyse misvak hakkýnda Allah tarafýndan bir hüküm geleceðini zannettik´23 buyurmuþtur.
Rasûlullah (s.a) þöyle buyurmuþtur:

Misvak kullanýnýz. Çünkü o,aðzý temizler ve Allah´ýn rýzâsýna vesile olur.24
Hz. Ali (r.a) ´Misvak kullanmak insanýn zekâsýný geliþtirir ve balgamýný söker´ buyurmuþtur.

Yine bir rivayete göre, Hz. Peygamberin ashabý sabahlarý evlerinden çýkarken misvaklarýný kulaklarýnýn arkasýna yerleþtirirlerdi.25

Misvak Kullanmanýn Keyfiyeti

Misvak, erak veya baþka aðaçlarýn sert ve kiri giderici dallarýndan yapýlýr. Diþlerin enine boyuna sürülür. Eðer sadece enine veya boyuna kullanmak istiyorsa o zaman enine kullanmak daha evlâdýr.

Namaz vakitlerinde abdest alýnýrken misvak kullanmak müstehabdýr. Abdest, namaz kýlmak için alýnmasa dahi...

Uyku, uzun zaman sükût etmek veya kötü kokulu birþeyi yemekten ötürü aðýzýn kokusu bozulduðu zamanda da misvak kullanmak müstehabdýr. Misvaðý kullandýktan sonra yüzünü kýbleye çevirerek abdest almaya baþlamalýdýr.´Bismillahirrahmanirrahim´ diyerek abdeste baþlanýr.

Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

Besmele çekmeyen bir kimsenin abdesti mükemmel ve tam sayýlmaz!
Besmele´den sonra þu duayý okuyup, üç defa elini su kabýna sokmadan önce üç defa yýkamalýdýr:

Ey Allahým! Þeytanlarýn vesveselerinden sana sýðýnýrým ve þeytanlarýn gelip burada hazýr bulunmalarýndan da yine sana sýðýnýrým!

Ellerini yýkarken de þu duayý okumalýdýr:

Allahým! Ben senden iyilik ve bereket istiyorum. Meymenetsizlik ve helâk olmaktan sana sýðýnýrým.26

Sonra abdestsizliðin giderilmesi ve namaz için niyet etmelidir. Yüzünü yýkayýncaya kadar kalbinde bu niyeti devam ettirmelidir.

Eðer yüzünü yýkarken niyeti unutmuþsa abdesti kâfi gelmez. (Bu hükümler Þafiî mezhebine göredir).

Niyetten sonra sað eliyle aðzýna vermek üzere suyu avuçlar, üç defa aðzýný gargara yapmak suretiyle çalkalar ve döker. Ancak oruçlu olan bir kimse suyu midesine kaçýrmamak için gargara yapmaktan sakýnmalýdýr.

Aðzýna su verirken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Seni çokça anmak ve Kur´an´ýný okumak üzere bana yardým et!
Aðzýndan sonra burnuna vermek üzere bir avuç su alýr. Üç defa burnunu çalkalar. Nefes almak suretiyle suyu genzine kadar çekmeli ve sümkürmek suretiyle dýþarý atmalýdýr.

Burna su çekerken þu dua okunmalýdýr:

Ey Allahým! Benden râzý olduðun halde cennet kokusunu bana nasib eyle!

Sümkürürken de þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Âhirette sýðýnaðýn kötüsünden ve ateþin pis kokularýndan sana sýðýnýrým!
Sümkürükten sonra suyu avuçlar, yüzünü, alnýndan baþlayarak çene altýna kadar uzunluðuna, kulak memesinden öbür kulak memesine kadar derinliðine yýkar. Alnýn iki tarafýnda birleþen beyaz hatlar yüzün deðil, baþýn hududuna dahildir.

Su, kadýnlarýn âdet edinerek cýmbýz ve saire ile tüylerini aldýklarý þakak kýsýmlarýna kadar yetiþtirilmelidir.

Bu, ipin iki ucundan biri kulak kepçesinin üst kýsmýna, öbür ucu da alýn zaviyesine konduðu takdirde yüzün hududunda kalan yerler yüzden sayýldýklarý için yýkanmalýdýr.
Yüz yýkanýrken kaþlarýn, býyýklarýn, zülüflerin ve kirpiklerin kökleri de yýkanmalýdýr. Çünkü bu kýllar,´ insanlarýn çoðunda hafiftir.Bu bakýmdan bunlarýn köklerinin yýkanmasý icab eder. Zülüfler sakalýn üst baþlangýcýndan yukarý ve kulaklara kadar gelen kýllardýr.

Hafif sakalýn köklerini yýkamak vâcibdir. Gür sakala gelince, onun altýný yýkamak vâcib deðildir.

Çene çukurunun hükmü ise, gür ve seyrek olmasýyla sakalýn hükmüne tâbidir. Sonra bütün bu fiilleri üçlemelidir veya sakalýn sarkýtýlmýþ kýsmýnýn üzerine su dökülmelidir.
Parmak uçlarýný göz pýnarlarýna ve çapak yerlerine ve sürmenin toplandýðý yerlere usulca koyup oralarý temizlemelidir.

Rivayet ediliyor ki Efendimiz (s.a) bunlarý yapmýþtýr.27

Bunlarý yaparken maddi kirlerle beraber mânevî kirlerin de gözlerinden çýkmasýný ümit ederek yapmak gerekir. Böylece her azayý yýkarken mânevî kirlerin temizlenmesine niyet etmelidir.

Yüzünü yýkarken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Dostlarýnýn yüzü aðardýðý günde nurunla benim yüzümü aðart. Düþmanlarýnýn yüzü simsiyah kesildiði günde yüzümü karartma!

Gür sakalýný, yüzünü yýkarken hilâllamak (parmakla karýþtýrmak) müstehabdýr. Sonra ellerini dirseklerle beraber üç defa yýkamalý ve parmaðýndaki yüzüðü oynatmalýdýr.
Ellerini ve yüzünü hududundan fazla yýkamalý, suyu, bâzusunun en yukarýsýna kadar götürmelidir. Çünkü Hz. Peygamber (s.a), müslümanlarýn abdest mahalleri pýrýl pýrýl parladýðý halde kýyamet gününde haþrolunacaðýný müjdeleyerek bir hadîs-i þeriflerinde þöyle buyurmuþlardýr:

Abdest azalarýný imkân nisbetinde fazla yýkamaya gücü yeten bir kimse gayret göstersin.28

Kýyamet gününde Allah´ýn mü´min kullarýna giydirdiði hilye, abdest suyunun yetiþtiði yere kadar ulaþýr.29

Sað elinden baþlamalý ve sað elini yýkarken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Kitabýmý saðýma ver ve hesabýmý kolaylaþtýr!

Sol kolunu yýkarken de þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Kitabýmý sol elime veya arkama vermenden sana sýðýnýrým!
Kollarýný yýkadýktan sonra iki elini ýslatarak, sað elin parmak uçlarýný sol elin parmak uçlarýna bitiþtirmeli, baþýnýn ön kýsmýna koyarak ensesine doðru çekmelidir. Oradan da tekrar alnýna doðru çekmek suretiyle bütün baþýný meshetmelidir. Bunu üç defa30 yapmalýdýr.
Baþýný mesh ederken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Beni rahmetinle ört. Bereketlerinden bana indir. Arþýnýn gölgesinden baþka gölge bulunmadýðý bir günde arþýnýn gölgesinde gölgelendir.

Baþýný meshettikten sonra yeni bir su ile þehadet parmaðýný kulaðýnýn kepçesine, baþ parmaðýný kulaklarýnýn arkasýna koymak suretiyle kulaklarýnýn içini ve dýþýný mesheder. Meshten sonra ellerini, silinmemiþ yer kalmasýn diye, kulaklarýnýn üzerine koyarak bu þekilde meshi üç kere tekrar etmelidir. (Hanefî mezhebinde mesh bir defadýr).
Kulaklarýný meshederken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Beni, sözü dinleyip en güzeline tâbi olanlardan eyle. Allahým! Ebrâr kullarýnla beraber bana cennet münâdisinin sesini duyar.
Kulaklarýný meshettikten sonra yeni bir su ile boynunu meshetmelidir. Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur:

Boynu meshetmek, kýyâmet gününde bukaðýlarýn boyuna geçirilmesinden insaný emin kýlar.31

Boynunu meshederken de þu duayý okumalýdýr:

Ey yüce Allahým! Benim boynumu ateþten âzâd eyle. Kýyamette âsîlerin boynuna geçirilen bukaðýlar ve ellerine takýlan zincirlerden sana sýðýnýrým!

Boynunu meshettikten sonra sað ayaðýný üç defa yýkar ve sol elin parmaklarýyla sað ayaðýn parmaklarýný alttan hilâller. Sað ayaðýn serçe parmaðýndan baþlayarak, sol ayaðýn serçe parmaðýnda bu vazifeyi bitirmelidir. Sað ayaðýný yýkarken þu duayý okumalýdýr:
Ey Allahým! Ayaklarýn ateþe kaydýðý günde benim ayaðýmý dosdoðru köprü üzerinde sâbit kýl!

Sol ayaðýný yýkarken þu duayý okumalýdýr:

Ey Allahým! Münafýklarýn ayaðýnýn kaydýðý bir. günde ayaðýmýn köprüden kaymasýndan sana sýðýnýrým!

Ayaklarý yýkarken bacaklarýnýn yarýsýna kadar yýkamak müstehabdýr. Abdesti bitirdikten sonra baþýný kaldýrýp göklere bakarak þöyle demelidir:

Allah´tan baþka ilah olmadýðýna, Allah´ýn tek ve bir olduðuna, onun ortaðý ve þeriki olmadýðýna þâhidlik ederim. Muhammed´in de Allah´ýn kulu ve rasûlü olduðuna þâhidlik ederim.

Ey Allahým! Sen ortaktan münezzehsin. Senin ortaðýn olamaz. Senin hamdinie senden baþka ilâh olmadýðýný bilir ve ikrar ederim.

Rabbim! Ben kötülük yaptým, nefsime zulmettim. Senin affýný diler ve senin kapýna dönerim. Beni affet ve tevbemi kabul eyle. Zira düþkün kullarýna rahmet eden ve tevbe edenlerin tevbesini kabul eden ancak sensin.

Ey Allahým! Beni tevbe eden kullarýndan eyle. Beni maddeten ve mânen temizlenen kullarýndan kýl. Beni sâlih kullarýnýn zümresine ilhak eyle. Çok sabreden ve çok þükreden bir kul eyle. Seni çokça zikreden, sabah akþam seni tesbih eden bir kul eyle beni...

Denilir ki; abdestten sonra bu duayý okuyan bir kimsenin abdestine mânevî mühür vurulur ve o abdest arþýn altýna gider, orada kýyamete kadar Allah´ý tesbih ve takdis eder ve abdest sahibine de o kadar sevap yazýlýr.

Abdestin Mekruhlarý

1.Üç defadan fazla yýkamak veya meshetmek mekruhtur ve
bunu yapan zulmetmiþ olur.

2.Suyu israf etmek mekruhtur. Rasûlullah´ýn (s.a) abdest aza
larýný üç defa yýkayýp meshettiðini ve bunu yaptýktan sonra þöyle dediðini rivayet ederler:
Daha fazlasýný yapan hem zulüm, hem de kötülük eder!32

Bu ümmetten bir kavim olacaktýr. Dualarýnda ve abdestlerinde ifrata kaçacaklardýr,33
Deniliyor ki: ´Abdestte fazla su sarfetmek kiþinin bilgisinin zayýflýðýna delâlet eder´.34

Ýbrahim b. Edhem Ýnsanoðluna vesvesenin ilki abdestten gelir´ buyurmuþtur.
Hasan Basrî de ´Abdest hususunda insanlarýn üzerine gülen
Velhan adlý bir þeytan vardýr´ demiþtir.

3.Abdestten sonra elini silkip abdest suyunu saða sola
sýçratmak,
4.Abdest esnasýnda konuþmak,
5.Abdest alýrken yüzüne su çarpmak mekruhtur.
6.Bir grup kurutmayý mekruh görerek þöyle demiþlerdir:

´Abdest suyu hasenat kefesinde tartýlýr. Bu bakýmdan silinmeme
lidir' (Þafiî mezhebine göre hüküm böyledir)

Said b. Müseyyeb ile Zührî de bu görüþtedirler. Fakat Muaz b. Cebel´den, Rasûlullah´m abdest aldýktan sonra yüzünü, elbisesinin kenarýyla sildiði rivayet edilmektedir.35

Âiþe validemiz de (r.a) ´Rasûlullah´ýn bir mendili vardý, onunla silinirdi´ buyurmuþtur.36 Fakat Hz. Aiþe´den gelen bu rivayet tenkid konusu yapýlarak; ´Bu hususta Rasûlullah´tan þâyân-ý îtimâd bir rivayet gelmemiþtir´ denilmektedir.

7.Bakýr kaplardan abdest almak mekruhtur.
8.Güneþin hararetiyle ýsýnmýþ su ile abdest almak mekruhtur.

Bu kerâhet, týbbi bakýmdandýr.
Þu´be´ye bakýr kaptan abdest almasý için su getirildiðinde, bu sudan abdest almamýþ ve bu su ile abdest almanýn mekruh olduðuna dair Ýbn Ömer ve Ebû Hüreyre´den bir hadîs rivayet etmiþtir.

Kalbin temizlenmesinin tevbe, çirkin huylardan uzaklaþma ve güzel ahlâkla ahlâklanmaya baðlý olduðu kesinlikle bilinmelidir.

Çünkü zahirî temizlikle iktifa eden kimse, âdeta padiþahî pisliklerle dolu olan eve dâvet eden kimseye benzer. Evinin dýþ kýsmýný badana etmiþ, iç kýsmýný süpürmeden, silmeden býrakmýþ bir kimse gibi olur! Padiþaha karþý bu küstahlýðý yapan kiþi, Allah´ul-Alem büyük bir cezaya çarptýrýlmayý hak etmiþ demektir.

Abdestin Fazileti

Hz. Peygamber þöyle buyurmuþtur:
Kim güzelce abdest alýp iki rek´at namaz kýlarsa ve o iki rek´at namazda kalbinden dünyanýn herhangi birþeyini geçirmezse, annesinden doðduðu gün gibi günâhýndan olur.37

Ayný hadîsin baþka bir rivayetinde; ´O iki rek´atta unutkanlýða düþmezse geçmiþ günahlarý affolunur´ denilmektedir.
Yine Hz. Peygamber (s.a) þöyle buyurmuþtur;

Allah tarafýndan günahlara keffâret olarý ve derecelerin yükselmesine vesile bulunan þeyi size haber vereyim mi? Sýkýntýlý zamanlarda tam manâsýyla abdest alýr, camiye yürür ve kýldýðý namazdan sonra ikinci bir namazý bekler!
Hz. Peygamber bu sözün ardýndan üç defa Ýþte, ribat budur´ demiþtir.38

Hz. Peygamber (s.a) abdest azalarýný birer defa yýkayarak: ´Bu öyle bir abdesttir ki Allah, namazý ancak bu abdestte kabul eder´ buyurmuþtur. Abdest azalarýný ikiþer defa yýkayarak abdest alýp þöyle buyurmuþtur: ´Kim, ikiþer defa azalarýný yýkamak suretiyle abdest alýrsa, Allah ona iki defa ecir verir´.

Hz. Peygamber bir defasýnda da abdest azalarýný üçer defa yýkamak suretiyle abdest alarak þöyle buyurmuþtur: Benim abdestim ve benden önceki peygamberlerin abdesti ve Allah´ýn dostu Hz. Ýbrahim´in abdesti iþte böyledir.39

Abdest alýrken Allah´ý anan bir kimsenin bütün bedenini Allah Teâlâ temiz kýlar. Kim abdest alýrken Allah´ý zikretmezse, onun ancak suyun deðdiði azalan temizlenir. Gerisi ise mânevi kirle kalýr.40

Abdestli olduðu halde yeniden abdest alan bir kimse için Allah Teâlâ on sevap yazar.41
Abdest üzerine abdest, nur üzerine nurdur.42

Bütün bunlar abdestin yenilenmesine teþvik ve tergib sadedinde zikredilmiþtir.
Müslüman, abdest aldýðý zaman, aðzýna verdiði su ile aðzýndaki günahlar çýkar.
Burnuna aldýðý suyu dýþarýya atarken onunla beraber burnundaki günahlar atýlýr.
Yüzünü yýkarken günahlar yüzden, hattâ göz kirpiklerinin altýndan teker teker çýkýverirler.
Ellerini yýkarken týrnaklarýnýn altýndan çýkacak derecede ellerinden günahlarý çýkar.
Baþýný meshederken günahlar baþýndan çýkarlar, hatta kulaklarýnýn dibinden bile çýkar.
Ayaklarýný yýkarken günahlar ayak týrnaklarýnýn altýndan dökülür.

Sonra kiþinin bu abdestle mescide gitmesi ve namaz kýlmasý da kiþi için nafile sayýlýr.43
Rivayet edildiðine göre Hz. Peygamber ´Abdestli olan, oruç tutan gibidir´ buyurmuþtur.44

Abdestini güzel alýp, bitirdikten sonra, kiþi gözlerini semâya kaldýrýp Eþhedu enlâ ilâhe illâllahu vahdehu lâ þerike lehu ve eþhedu enne Muhammeden abduhu ve rasûlühu derse cennetin sekiz kapýsý birden kendisine açýlýr ve istediði kapýdan cennete girebilir.45
Hz. Ömer (r.a): ´Sahih ve kâmil bir abdest, þeytaný senden uzaklaþtýrýr´ demiþtir.
Ýmam Mücâhid de þöyle der: ´Kimin gücü, temiz olarak, Allah´ý anarak ve Allah´tan af dileyerek gecelemeye yetiyorsa mutlaka böyle yapsýn; zira ruhlar hangi durum üzere bedenlerden çýkarlarsa mahþere de ayný durumda girerler´.

17) Bezzar, (Ýbn Abbas´dan zayýf bir senedle); Ýbn Mâce ve Hâkim, (Ebû
Eyyûb, Câbir ve Enes´den)
18) Ebû Nuayýn, Hilye, (Hz. Ali´den); Ýbn Mâce, (Hz. Ali´den mefküf olarak)
19) Ebû Nuaym, (Ýbn Ömer´den zayýf bir senedle). Ebû Dâvûd ve Hakîm,
(Hâkim hadîsin sahih olduðunu söylemiþtir); Beyhakî, (Hz. Aiþe´den);
hadîsin zayýf olduðunu söylemiþtir.
20) Buhârî ve Müslim, (Ebû Hüreyre´den)
21) Bezzar ve Beyhaki, (Ýbn Abbas´tan)
22) Müslim, (Ýbn Abbas´tan)
23) Ýmam Ahmed
24) Buhârî» (Hz. Aiþe´den); Nesâî Ye Ýfan Huzeyme
25) Hatîb, (Mâlik´ten); Ebû Davud ve Tirmizî
26) Tirmizî, Ýbn Mâce
27) Ýmam Ahmed, (Ebû Umame´den); Dârekutnî, (Ebû Hüreyre´den zayýf bir
senedle) .
28) Buhârî ve Müslim, (Ebû Hüreyre´den)
29) Buhari ve Müslim, (Ebû Hüreyre´den)
30) Meshin üç defa yapýlmasý Þafiî mezhebine göredir.
31) Deylemî, Müs?ýed´ul~Pirdeus, (Hz. Ömer´den). Irâkî zayýf olduðunu söylemiþtir.
32)Ebû Dâvûd ve Nesâî, Ýbn Mâce, (Amr b. Þuayb´dan)
33)Ebû Dâvûd, Ýbn Mâce, Ýbn Hibban ve Hâkim, (Abdullah b. Mugaffel´den)
34) Bu söz, selef-i sâlihîne ait bir sözdür, hadîs deðildir. Bu bakýmdan
Irâkî´nin ´asýlsýz bir hadîstir´ þeklindeki hükmü yanlýþtýr. (Zebîdî)
35) Tirmîzî, (hadisin garib olduðunu ve isnadýnda zaaf bulunduðunu
söylemiþtir).
36) Tirmizî
37) Ýbn Mübârek, Zühd vc Rekaik; Buhârî V2 Müslim, (Hz. Osman´dan)
38) Buhârî ve Müslim
39) Ýbn Mâce, (Ýbn Ömer´den zayýf bir senedle)
40) Dârekutnî, (Ebû Hüreyre´den zayýf bir senedle)
41) Ebû Davud, Tirmizî ve Ýbn Mâcc, (Ýbn Ömer´den zayýf bir senedle)
42) Rezin, Müsned; (Ýbn Hacer, bu hadîsin zayýf olduðunu söylemiþtir)
43) Ebû Dâvûd, Ýbn Hâce, (Senabici´den sahih olarak)
44) Deylemî, (Ebû Hüreyre´den)
45) Nesâî, (Ukbo b. Amir´den.)

Ynt: Abdest By: zahdem Date: 26 Ocak 2010, 02:34:32
abdestin bir anlamýda yýkanan organlarý manevi kirlerden temizlemektir
Ynt: Abdest By: derya Date: 26 Ocak 2010, 10:34:15
Peygamber Efendimiz (asm ) þöyle buyurmuþtur: “Abdest alan bir Müslüman, aðzýna ve burnuna su verdiðinde aðzý ve burnu ile iþlemiþ olduðu günahlarý dökülür gider. Yüzünü yýkadýðýnda yüzünden, hatta iki göz kapaklarý arasýndan günahlarý dökülür gider. Baþýný meshettiðinde hatalarý baþýndan, hatta kulaklarýndan dökülür , gider. Ayaklarýný yýkadýðý zaman ayaklarý ile iþlediði hatalarý ayaklarýndan, hatta týrnaklarýnýn arasýndan çýkar gider. Böylece o kul, günah ve hatalarýndan temizlenmiþ olur.” (Ýbn -i Mâce , Tahâret , 6; Müslim, Tahâret , 32; Nesâî , Tahâret , 108)

radyobeyan