Fetret Devri By: sumeyye Date: 22 Ocak 2010, 12:42:55
Fetret Devri
Fetret devri, Fetret çaðý; Yüce ALLAH´ýn gönderdiði Peygamberlerden iki Pey gamber arasýndaki -Ýsâ Aleyhisselâmla Muhammed Aleyhisselâm arasýnda oldu ðu gibi- Peygamberliðin, kesintiye uðradýðý, Peygambersiz zaman, durgunluk za maný demektir.[1]
Rivayete göre: Ýsâ Aleyhisselâmla Muhammed Aleyhisselâm arasýndaki Fet ret müddeti, altý yüz yýldýr.[2]
Kur´ân-ý kerim´de, Fetret devri ile ilgili âyette þöyle buyrulur:
"Ey Ehl-i kitap! Peygamberlerin arasý kesildiði bir zamanda, gerçekleri apaçýk söyleyip duran Resulümüz (Muhammed) gelmiþtir, ki, bize, ne (Cennetle) bir Müj-deleyici, ne de, (Cehennemle) bir Uyarýcý gelmedi! demeyesiniz diye, Ýþte, size, hem bir Müjdeci, hem bir Uyarýcý gelmiþtir.
ALLAH, her þeye hakkýyle kadirdir."[3]
Eshâb-ý kiramdan Ebû Hüreyre´nin rivayet ettiði bir Hadîs-i þerife göre: Mu hammed Aleyhisselâm:
"Ben, dünyada da, Âhirette de, Meryem oðlu Ýsa´nýn en yakýnýyým!" buyurunca,[4] Eshab:
"Nasýl yâ resûlallâh?" diye sordular.[5] Muhammed Aleyhisselâm da: "Peygamberler, Baba bir kardeþtirler.
Anneleri, muhteliftir.[6] Fakat, dinleri birdir.
Benim aramla, O´nun arasýnda[7], yâni[8], benimle Ýsâ Aleyhiselâm arasýnda[9] Peygamber yoktur!" buyurmuþlardýr.[10]
Fetret devri halkýndan olup ta, Peygamberimizi, çocukluðunda görüp kendisi nin Peygamber olacaðýna inanan Hristiyan Rahiplerinden Bahîra gibi[11] veya gel mesi beklenen Peygamberimize kavuþmak ve baðlanmak arzusu ile Þamdan Me dine´ye gelip yerleþen Yahudi Bilginlerinden Ýbn Heyyiban gibi[12], ya da, putlar dan ayrýlmakla kalmayýp Yahudilerin, Hýristiyanlarýn ve bütün milletlerin dinleri ne girmekten de, kaçýnarak Ýbrahim Aleyhisselâmýn Hanîf ve Tevhid dini olan di nini aramaktan geri durmayan[13] ve "Ben, Ýbrahim´in Rabbýna ibadet ederim."[14] "Ey ALLAH! Ben, Sana, nasýl ibadet edilmesini istediðini bilseydim, Sana, öyle ibadet ederdim!" diyen[15] Zeyd b.Amr, b.Nüfeyl gibi, Peygamberimizin Peygamberlik devrine eriþmeden ölenler, Yüce ALLAH tarafýndan yarlýganýr ve Cennet´e girerlerdir.
Nitekim, Zeyd b.Amr´ýn oðlu Eshab-ý kiramdan Saîd b.Zeyd: "Yâ Resûlallâh! Babam, gördüðün, iþittiðin gibi idi.[16] Senin Peygamberlik devrine eriþemedi. Eðer, eriþmiþ olsayldý, Sana iman eder, baðlanýrdý.[17]
Onun yarlýganmasýný, Allâh´dan dile!" demiþ, Peygamberimiz Aleyhisselâm da "Olur! Onun için Allâh´dan maðfiret dileyeyim![18]
Çünkü, o, Kýyamet gününde, tek baþýna bir ümmet olarak ba´s olunacaktýr.[19] Al lah, onu, yarlýgasýn, ona, rahmet etsin!
Çünkü, o, Ýbrahimin dini üzerinde ölmüþtür.[20]
"Cennet´e girdiðimde, Zeyd b. Amr, b.Nüfeyl´e aid iki ulu aðaç görmüþümdür." [21]
"Onu, Cennet´te, eteklerini sürür bir halde gezer görmüþümdür!" buyurmuþtur.[22]
[1] Ýbn.Esîr-Vennihâye c.3,s.408
[2] Buharî-Sahih c.4,s.27O, Taberî-Tefsir c.6,s.167, Hâkim-Müstedrek c.2,s.598, Zemahþerî-Keþþaf c.1,s.6O2, Fahrurrazi-Tefsirc.11,s.194, Kurtubî-Tefsir c.6,s.122, Nesefi-Medarik c.1,s.277, Ebülfida-Tefsir c.2,s.35, Beyzavi-Tefsir c.1,s.269, Hazin-Tefsir c.1,s.449, Ebüssuud Tefsir c.3,s.22, Suyuti-Dürrülmensur c.2,s.269
[3] Maide: 19
[4] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.2,s.541, Buharî-Sahih c.4,s.142, Müslim-Sahih c.4,s,1837, Deylemi-Elfirdevs c.1,s.48, Süyuti-Camiussaagîr c.1,s.1O8
[5] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.2,s.541, Müslim-Sahih c.4,s.1837
[6] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.2,s.541, Buharî-Sahih c.4,s.142, Müslim-Sahih c.4,s.1837, Suyuti-Camiussagîr c.1,s.1O8
[7] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.2,s.437, Buharî-Sahih c.4,s.142, Müslim-Sahih c.4,s.1837, Ebu Davud-Sünen c.4,s.117-118, Suyuti-Camiussagîr c.1,s.1O8
[8] Ebu Davud-Sünen c.4,s.118
[9] Ahmed b Hanbel-Müsned c.2,s.463-464, Müslim-Sahih c.4,s.1837, Ebu Davud-Sün .1 c.4,s.118
[10] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.2,s.437, 463, Buhari-Sahih c.4,s.142, Müslim Sahih *..4,s.1837, Ebu Davud-Sünen c.4,s.117-118, Suyuti-Camiussagir c.1,s. 108
[11] Ýbn.ishak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.53-55, ibn.Sa´d-Tabakat c.1,s.153-155, Taberî-Tarih c.2,s.194-195 Beyhakî-Delâil c.1,s.309-312, Ýbn.Seyyid-Uyunüleser c.1,s.40-42, Zehebi-Tarihulislam c.2,s.28-29, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.283-284
[12] Ýbn.ishak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.64-65, Ýbn.Hiþam-Sîre c.3,s.227-228, ibn.Sa´d-Tabakat c.1 ,s.160-161, Beyhakî-Sünen c.9,s.114
[13] Ýbn Ýshak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.95-96, Zehebi-Tarihul´islam c.2,s.47, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.238.
[14] Ýbn.Ýshak, ibn.Hiþam-Sire c.1,s.239-240.
[15] Ýbn.ishak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.96, Ýbn.Hiþam-Sîre c.1 ,s.24O, ibn.Esîr-Üsüdülgabe c.2,s.296, Zehebî-Tarihulîslam c.2,s.48, Ýbn.Hacer-El´isabe c.1,s.569.
[16] Ýbn.ishak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.99, Ahmed b.Hanbel-Müsned c.1,s.189, Hâkim-Müstedrek C.3.S.439-440, Beyhakî-Delâil c.1,s.384, Muhýbüttaberî-Rýyadunnadra c.2,s.4O5, Zehebî-Tarihulislam c.2,s.45, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.241, Heysemî-Mecmauzzevaid c.9,s.417, Ýbn.Hacer-El´isabe c.1,s.570
[17] Ahmed b.Hanbel-Müsned c.1,s.190.
[18] Ýbn.ishak-Kitabülmübteda velmeb´as c.2,s.99-100, Ahmed b.Hanbel-Müsned c.1,s.189-190, Hâkim-Müstedrek c.3,s.439-440, Beyhakî-Delâil. c.1,s.384, ibn.Abdulberr-Ýstiab c.2,s.295, Muhýbbüttaberî-Rýyadunnadra c.2,s.4O5, Zehebî-Tarihulislam c.2,s.47, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.241, Heysemi-Mecmauzzevaid c.9,s.417, Ýbn.Hacer-El´isabe c.1,s.570.
[19] Ýbn.ishak-Kitabülmübtedavelmeb´asc.2,s.99-100, Ýbn.Sa´d-Tabakat. c.3,s.381, Mus´abuzzübeyri-Nesebü Ku-reyþ s.365, Ahmed b.Hanbel-Müsned c.1,s.189-190, Hakim-Müstedrek c.3,s.439-440, Beyhakî-Delâil. c.1,s.384, ibn.Abdulberr, istiab c.2,s.295, Muhýbbüttaberi-Rýyadunnadra c.2,s.4q5Zehebî-Tarihul´islamc.2,s.46, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.241, Heysemî-Mecmauzzevaid c.9,s.417, Ýbn.Hacer-El´ýsabe c.1,s.57O
[20] Ýbn.Sa´d-Tabakat c.4,s.381, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.241
[21] ibn.Asakîr-Tarih (Tehzib) c.6,s.35, Zehebi-Tarihulislam c.2,s.47-48, Ebülfida-Elbidaye vennihaye c.2,s.241, B.Ayni-Umdetülkari s.16,s.285, ibn.Hacer-Felhulbari c.7,s.1O8
[22] Ýbn.Sa´d-Tabakat c.3,s.379, B.Ayni-Umdetülkari c.16,s.285, ibn.Hacer-Fethulbari c.7,s.1O8
M. Asým Köksal, Peygamberler Tarihi, Türkiye Diyanet Vakfý Yayýnlarý: 2/352-354.