Doksanbirinci Mektup By: derya Date: 16 Ocak 2010, 14:31:42
DOKSANBÝRÝNCÝ MEKTUP
Tabilerin bazýlarýna, karýsýna, talaký niyet etmeden, maldan bahs etmeyip ondan bir cevab beklemeden üç def’a sen benden mahlusun diyen kimsenin, söylediði bu sözü, Hul’ olduðu ve Hul talakýn kinayesi olduðundan, talaký düþmediði hakkýndadýr.
ALLAH’IN ADIYLA BAÞLARIM
Kâinatta hiç bir þey yok ki, onu hamd ile tesbih etmesin. Salat ü selâm, Allah’ ýn yaratýklarýnýn hayýrlýsý olan efendimiz Muhammed’ in, (Sallâllahü aleyhi ve sellem) al ve ashâbýnýn üzerine olsun!
Bundan sonra bu belgedeki yazýlarý gören kimselerin ma’lumu ola ki, Derezorlu Muhammed Said, karýsýna üç def’a sen mahlu’sun demiþtir.
Halbuki söylediði bu sözünden, ne talâk kasdetmiþ ne de mal alacaðýndan bahsedip aklýnda zevcesinin kendisine verecek cevabý da arzu etmemiþtir. Binaenaleyh þer’an zevcesi kendisinden boþanmamýþtýr. Çünkü Hul’ kelimesi, talakm kinâyesidir. Gerçi Minhac kitabý, açýkça talakýn sarihi olduðuna delalet eder. Zira Þihab Ahmed bin Hacer (El-Heytemi) Minhac kitabýnýn üzerinde yazdýðý Tuhfe adlý eserinde, «maldan bahs edilmeden, Hul’un salih talak olabilmesi için, zevce Hul’ teklifini kabul etmesi, kocasý da Hul’ teklifi hakkýnda zevceden gelecek cevabý beklemesi lazým olduðu anlaþýldý» demiþtir.
Muhammed Said’in mes’elesinde ise, bu her iki þey de yoktur. Bu husus kendisine yemin ettirdiðimize göre, ne maldan bahs etmiþ ne de zevcesinin vereceði cevabý düþünmüþtür.
Cemal El-Ramli de, Nihayet adlý kitabýnda demiþ ki, «zevc Hul’ suretiyle kadýnýna söylediði sözleri anýnda, kadýnýn vereceði cevabý düþünmeden talaký kastederse, talaký rici olarak vâki olur. Kastetmezse, hiç bir talaký vâki olmaz.» Mezkur kitabýn haþiyesi olan Ýbni Kasým ile Ali El-Þebramellisi de onun verdiði bu hükme itiraz etmeden kabul etmiþlerdir. (Ravdet) kitabýnda ise, Hul’da maldan bahs edilmezse, talakýn kinayesidir, demiþtir.
Allah, efendimiz Muhammed’in (Sallalahü aleyhi ve sellem) al ve ashabýnýn üzerine salat ü selam eylesin!
radyobeyan