Her an Bir Tecelli By: armi Date: 21 Aralýk 2009, 18:35:36
Her an Bir Tecelli
Kul dua eder; duasý kabul olunur. Bu hal, ilahi tecelli üzerinde bir etki yapmaz. Sonra yapýlan dua geçmiþte kader sayfalarýna yazýlanlara da zarar vermez. Bir anda dua edilir; edildiði zaman kader ve irade-i ilahiye de o yoldadýr; hemen kabul olunur. Yoksa kader dua ile deðiþir; ilahi arzu bir tesir alýr.
Birçok ilim sahipleri:
- O her an yeni bir tecelli alýr.
Ayetinin manasýný þöyle açýklýyorlar: Dua yapýlýr, kader de ayný yöndedir. Dua da bir sebep olur. Ýlahî tecellinin nuru hemen olacak iþi bitirir. Yoksa bazý kimselerin anladýðý gibi dua edildi diye hiçbir oluþ olmaz. Yek baþýna dua ile ne bir bela def olur ne de bir yarar iþ.Bazý Hadis-i Þeriflerde þöyle bir açýklama vardýr:-
Bela, ancak dua ile gider.
Ama bunu biraz açýklamak lazým gelir. Tefsirsiz bunu yanlýþ anlayanlar olur.
Bu Hadis-i Þeriften murad, belanýn giderilmesi bazen duaya baðlýdýr demektir. Yani: Dua yapýlýr, bela gider. Çünkü kader o yoldadýr; dua edilmedikçe bela def olmaz.
Yukarýda belirtilen Hadis-i Þerifin manasýna gelen bir diðeri vardýr:
-
Kul, ameliyle cennete giremez.
- Amelsiz cennete girer.
Manasýna gelmez. Cenneti Allah (CC) verir; kulun ameline göre orada makam. Bunu daha çok tefsir eden bir Hadis-i Þerif vardýr; Hz. Aiþe (RA) rivayet eder. Diyor ki:
- Peygambere (SAV) sordum: Ameliyle cennete giren olur mu?
Cevaben:
- Hayýr, yalnýz Allahýn (CC) rahmetiyle girilir.
- Sende mi ya Resulallah (SAV)
- Evet ben de Yalnýz Allah (CC), beni rahmetine daldýrmýþtýr.
Son cümleyi söylediði zaman elini baþýnýn üstüne kaldýrmýþtý.Bunlardan çýkan mana þudur:
Allah (CC) hiçbir iþi yapmak mecburiyetinde deðildir. Ne bir dua ile kimseye bir þey vermek için ne de kimseye karþý bir taahhüt altýndadýr. Allah (CC) istediðini yapar. Þu ayetler anlatmak istediðimizi daha iyi anlatýr:
- Allah (CC) dilediðini baðýþlar, dilediðine azap eder, dilediðini affeder. Ýstediðini yapar.O (CC) yaptýðýndan sorumlu deðildir; onlar hep hesap vereceklerdir.Allah (CC), dilediðine sayýsýz rýzýk verir.
Yapýlan iþlerin hepsi bir hikmete mebnidir. Hikmeti olmayan hiçbir iþ yoktur.
Her þey ilahi adalet içinde devam etmektedir.
Ýlahî adalet, iþleri böylece yürütmektedir. Bunlarýn böyle olmamasýna bir sebep yoktur. Çünkü semalarýn bitiminden yerlerin zeminine kadar bütün varlýk Onun (CC) elindedir ve Onun (CC) tasarrufundadýr. O (CC), bunlarda istediðini yapar. Zaten baþka bir þey akla gelmez. Yeri ve göðü Allahtan (CC) baþka yaratan olmadýðý gibi onlarý elinde bulundurup yönetecek kimse de yoktur. Bu manalara iþaret eden þu Ayet-i Kerimeler vardýr:
- Allahtan (CC) baþka yaratýcý var mýdýr? Allahla (CC) beraber bir ilah var mýdýr? O?nun (CC) ismine bir eþ biliyor musun?
Sûre-i Ali Ýmranýn þu ayeti anlatmak istediðimizi size daha iyi açýklar:
- Ey Allahým (CC); varlýk sahibisin, istediðine mülk verirsin, istediðinden de alýrsýn. Ýstediðini refaha kavuþturur, istediðini süründürürsün. Ýyilik elindedir. Her þeye gücün yeter. Geceyi gündüze katar, gündüzü de geceye çevirirsin. Ölüden diri, diriden ölü yaratýrsýn; arzu ettiðine sayýsýz rýzýk verirsin.