Yirmibirinci Mektup By: zehraveyn Date: 18 Aralýk 2009, 19:16:39
MEVZUU :
a) Velâyet-i Muhammediye baþta olmak üzere, velayet dereceleri. O velayet sahibine salât-ü selâm ve saygýlar.
b) Nakþibendî tarikatýnýn medhi, sair tarikatlara nazaran üstünlük nisbeti. Allah-ü Taâlâ, bu yol ehlinin sýrlarýnýn kudsiyetini artýrsýn.
ÝMAM-I RABBANÝ Hz.
bu mektubu Hacý Musa´1 - kari´nin oðlu Muhammed Mekkî´ye yazmýþtýr. Latif mektup, zaif nahif kula ulaþtý. Allah-ü Taâlâ, ecrinizi artýrsýn; iþlerinizi kolay kýlsýn, özrünüzü kabul buyursun. Zeyð-ý basardan mütahhar (gözün maddeye kaymasýndan) yana temiz olan Beþerin Efendisi hürmetine..
Ona ve onun âline salâtlarýn en faziletlisi, selâmlarýn en kemallisi olsun.
***
Ey kardeþlerim,
Bilmiþ olunuz; ehlüllah katýnda:
Fena.
Olarak anlatýlan, ölümden evvelki ölüm gerçekleþmedikçe, mukaddes zata ulaþmak kolay olmaz. Hattâ, havaî enfüsî ilâhlara, (görünmeyen putlara) afakî sayýlan batýl mabudlara ibadetten necat dahi mümkün olmaz. Keza, Ýslâm´ýn hakikatýna enlemeyeceði gibi; imanýn kemale ermesi dahi kolay olmaz. Nerede kaldý ki: Taný abid kullar zümresine girilsin; evtad zatlar derecesine erilsin.
Durum anlatýldýðý gibi olmasýna raðmen; bu fena hali, velayet mertebelerine atýlan ilk adýmdýr ve iþin baþýnda hâsýl olan bir kemal derecesidir.
Anlatýlan mana açýsýndan bakýlýp velayetin evveline göre âhiri; ilk derecesine göre de son derecesi kýyas edile..
Bu manada þu þiir ne kadar güzeldir:
Gör gül bahçemi, anla baharýmý.. Þu da bir baþka þiir:
Bolluðu senenin, bellidir baharýndan..
***
Velayet makamlarýnýn birbirinden üstün dereceleri vardýr. Þundan belli olmuþtur ki: Her peygamber basamaðýnda, kendisine has bir velayet makamý vardýr.
Velayet derecelerinin en yüksek basamaðýndaysa.. Resulüllah S.A. efendimizin kademi vardýr. Ona ve kardeþlerine salâvatýn en tamamý saygýlarýn en uðurlusu..
Bir tecelli-i zatî var ki orada: Ýsimler, sýfatlar, þüun ve itibarlar için; ne icab yönü ile ne de selb yönü ile itibar vardýr. Ýþte orasý: Resulüllah S.A. efendimizin velayetine mahsustur. Ýtibara ve vücuda baðlý itibar perdelerinin cümlesi, ilim ve ayn olarak açýlmasý ancak, bu makamda tahakkuk eder.
Ýþte, anlatýlan zamandadýr ki, vuslat açýktan hâsýl olur; gerçek olarak vecd hali tahakkuk eder; ama bir zan olarak deðil..
Resulüllah S.A. efendimize tabi olan kâmil zatlara; bu pek deðerli makamdan nasib vardýr. Ona salât ve selâm.
Üstte anlatýlan mana icabý olarak, Resulüllah S.A. efendimize tabi olmanýz gerekir; þayet: Bu büyük velayet makamýný elde etmek, bu yüksek dereceyi tekmil için yönelmiþ iseniz, size de oradan nasib gelir.
***
Pek çok mefayih katýnda, üstte anlatýlan zatî tecelli, BERKÝ sayýlýr; Allah onlara rahmeti ile muamele eylesin.
? BERKÝ.
Demenin manasý þudur: Þam büyük Yüce Hazret´e karsý perdeler, þimþek misali az bir zarnan içinde açýlýr.. Bundan sonra, isimlerin ve sýfatlarýn perdeleri gelir; Yüce Zat´ýn nurlarýný gizler.
Ýþbu mana icabýdýr ki: Zati olan huzur, þimþek gibi çakýp geçer; ama gaybet-i zatiye (zata baðlý gizlilik veya özde kaybolmak) cidden çok kalýr.
Nakþibendiye meþayihi katýnda bu zatî huzur, daima vardýr. Onlara göre: Geçip giden, gaybete tebdil olan huzura itibar yoktur. Allah-ü Taâlâ, onlarýn sýrlarýnýn kudsiyetini artýrsýn.
Anlatýlan büyük zatlarýn kemal derecesi; bütün kemal derecelerinin üstündedir; nisbetimiz dahi, bütün nisbetlerin üstündedir. Nitekim, onlarýn ibarelerinde þöyle gelmiþtir:
? Bizim nisbetimiz, bütün nisbetlerin üstündedir.
Bu cümlede gecen:
? Nisbet.
Tabirinden murad, daimî zatî huzurdur,
***
Yukarýda anlatýlandan daha hayret verici bir durum þudur: Bu büyük zatlarýn tarikatýnda; nihayet, bidayet içindedir. Bu manada, Resulüllâhýn ashab yolunu izlerler.. Allah-ü Taâlâ ona salât ve selâm eylesin. Þöyleki: Resulüllah´ýn S.A. ashabý, onunla yaptýklarý ilk sohbette, iþin sonunda erileceðe hemen ermiþlerdir. Ýþbu mana, sonun ilke aðdýrýlmýþ olmasýnýn manasýdýr.
Resulüllah S.A. efendimizin velayet makamý; cümle nebilerin ve resullerin makamlarýndan üstün olduðu gibi, anlatýlan büyüklerin velayet makamlarý, cümle velîlerin makamýndan üstündür. Allah-ü Taâlâ, onlarýn sýrlarýnýn kudsiyetini artýrsýn.
Nasýl anlatýldýðý gibi olmasýn ki; bunlarýn velayetleri: Sýddýk-ý Ekber´e r.a. dayanmaktadýr.
Evet., bu büyük meþayihin bazý fertlerine, bu baðlýlýktan bir nisbet ulaþýr; ne var ki o: Sýddýk-ý Ekber´den gelen bir nasibdir. Allah ondan razý olsun.
Nitekim, anlatýlan mananýn devamý olarak, þu haberi Ebu Said verdi:
? Hazret-i Sýddýk-ý Ekber´in r.a. cübbesi bana ulaþtý. Bu cübbenin, adý geçen Ebu Said´e ulaþma haberi, Nefehat sahibi tarafýndan nakledilmiþtir.
**
Bu Tarikat-ý Aliyye-i Nakþibendiye´ye has bazý kemalâtlarý açýklamaktan maksad: Talipleri bu yola teþviktir. Ne var ki, onun kemalâtýný tam manasý ile anlatmak bana göre deðil.. Mevlevi ?Mevlâna Celâleddin-i Rumî? Mesnevî´de þöyle dedi:
Boþa gider onun þerhi cahillere; Aþk gizlilik ister, düþmesin dillere..
Onlarý anlattým ki raðbet edile; Yitirilip, dalýnmaya hüzünlere..
Selâm size ve tüm hidayete tabi olanlara..
***
Mektubat-ý Rabbani
radyobeyan