Dualar Zikirler - Nevevi
Pages: 1
Dua Etmenin Usul Ve Adabı By: kardelen_vuslat Date: 13 Aralýk 2009, 03:26:10
DUA ETMENÝN USUL VE ADABI

Duanýn Faydasý ve Önemi
Ýnsanýn Salih Amelleri Ýle Allah Tealâ´ya Tevessül Ederek Duâ Etmesi
Duada Elleri Kaldýrmak Sonra Onlarý Yüze Sürmek
Duayý Tekrarlamak Mustahabdýr.
Huzurlu Kalb Ýle Duâ Etmeye Teþvik Etmek
Müminlerin Arkasýndan Duâ Etmenin Fazileti
Kendine Ýyilik Edene Duâ Yapýlmasýnýn Müstahab Olduðu Ve Yapacaðý Duanýn Þekli
Duâ Ýsteyen Duâ Ýstenenden Daha Faziletli Olsa Bile Fazilet Ehlinden Duâ Ýstemek Ve Þerefli Yerlerde Duâ Etmek Müstahabdýr.
Mükellef Olan Bir Kimsenin, Kendine,Çocuðuna, Hizmetçisine, Malýna Ve Benzeri Þeylere Beddua Etmesi Yasaktýr.
Duâ Eden Müslümanýn Yahut Baþkasýnýn Dileði Kabul Edildiðine Dair Deliller.
Duanýn Kabulünü Ýstemede Acele Edilmemelidir.



1- DUA ETMENÝN USUL VE ÂDABI[1]

Fýkýh âlimlerinin, hadis âlimlerinin, önceki âlimlerle sonraki âlimlerin çoðunluðunun görüþüne göre duâ etmek müstâhabdýr. Allah Telalâ þöyle buyurmuþtur: (Rabbýnýz buyurdu ki, bana duâ edip isteyin, kabul edip size vereyim.)[2]

Yine Allah Tealâ

(Yalvararak ve gizlice Rabbinize duâ edin) buyurmuþtur.[3]

Bu konuda ayetler çoktur ve meþhurdur.

Sahih olan hadislere gelince bunlar ziyadesiyle bilinen þeylerdir, anla­týlmalarýna da ihtiyaç yoktur. Biz yetecek kadar dualarý ileride anlataca-. ðiz. Baþarý Allah´dandýr.

Ýmam Ebu´l-Kasim El-Kuþeyrî (Radýyallahu Anh) Risale´sinde þöyle de­miþtir:

Duâ mý, yoksa sükût ve rýzâ mý daha faziletlidir? konusu üzerinde in­sanlar farklý görüþler ileri sürmüþlerdir.


Bir kýsmý demiþtir: "Duâ ibâdettir." diye geçen hadise dayanarak duâ daha faziletlidir. Çünkü duâ, Allah´a ihtiyacý göstermektir.

Bir kýsmý da: Kaderin hükmü altýnda sükût etmek ve sönük olmak da­ha saðlamdýr ve kaderin geçmiþ hükmüne rýzâ göstermek daha iyidir, de­miþlerdir.

Bir kýsmý da þöyle demiþtir: Duâ ve rýzânýn her ikisini bir araya getir­mek için, dil ile duaya ve kalb ile rýzâya sahib bulunmalýdýr.

Kuþeyrî þöyle demiþtir: Vakýtlar deðiþiktir. Bazý hallerde duâ, sükûttan daha faziletlidir. Duâ etmek edeb olur. Bazý hallerde de sükut etmek, duâ etmekten daha faziletli olur. O zaman sükût etmek edebdir. Bu ancak içinde bulunan hal ile anlaþýlýr. Eðer kalbinde duaya bir iþaret buluyorsa onun duâ etmesi daha iyidir. Eðer sükût etmeye bir iþaret buluyorsa, o zaman sükût etmek daha iyidir. Þöyle demek de doðrudur: Bir iþ ki, müslüman-larýn onda payý olacaktýr yahut Allah Tealâ´nm onda bir hakký vardýr (müs-lümanlarýn selâmetini istemek yahut Allah´ýn dinini ikame etmek gibi) o zaman duâ etmek daha iyidir; çünkü duâ ibâdettir. Eðer iþde þahsi bir pay varsa, sükut etmek daha iyidir. Duanýn þartlarýndan biri de yemeðin helâl olmasýdýr. Yahya Ýbni Muaz EI-Razî þöyle derdi: ben günah iþler halde sana nasýl duâ ederim? Kerim olduðun halde de sana nasýl duâ et­mem?

Kalbin huzur içinde olmasý da duanýn edeblerindendir. Ýnþaallah delili gelecektir. Bazýlarý da demiþlerdir ki, duadan maksad ihtiyacý göstermektir. Yoksa Allah Tealâ dilediðini yapar.

Ýmam Ebu Hamid El-Gaza!î Ýhya´sýnda þöyle demiþtir: Duanýn edeble-ri ondur. Birincisi: Arefe gününü, ramazan ayýný ve cuma gününü, gece­nin son üçte birini ve seher vakitlerini, þerefli zamanlar olduklarý için göz­etleyip seçmektir.


Ýkincisi:Bazý halleri fýrsat bilip o hallerde duâ etmektir. Secde halinde, ordularýn karþýlaþmasý zamanýnda, yaðmur yaðarken, namaz ikametinde ve ondan sonra duâ etmek gibi... Ben derim ki, kalbin yumuþaklýðý halinde.


Üçüncüsü:Kýbleye yönelmek, iki eli kaldýrmak ve duâ sonunda elleri yüze sürmek.

Dördüncüsü:Gizli ve aþikâr arasýnda sesi alçak tutmak.

Beþincisi:Taþkýnlýk haline dönüþen zorlama davranýþlar yapmamaktýr. En iyisi, Peygamber ve ashabýndan nakledilen dualarý yapmaktýr. Her­kes güzel duâ yapamayacaðý için, taþkýnlýða düþmesinden korkulur.

Âlimlerden biri þöyle demiþtir: Zillet ve ihtiyaç dili ile duâ et, fesahat ve gösteriþ dili ile deðil. Denilir ki: Âlimler ve zâhidler yedi kelimeden fazla duâ yapmazlar. Bakara sûresinin sonunda Allah Tealânm buyurduðu þu âyet buna þahidlik etmektedir:

"Rabbimiz, bizi muahaze etme..." Allah Tealâ hiç bir yerde bundan daha fazla kullarýnýn duasýndan haber vermemiþtir.

Ben derim ki, bunun benzeri, Ýbrahim Sûresinde olan Allah Tealâ´nýn þu sözüdür:

"Hani Ýbrahim demiþti: Rabbim! Bu beldeyi emniyet ve güven yeri yap.." Derim ki, âlimlerin çoðunluðunun görüþü, duâ konusunda kýsýt­lama yapmamaktýr. Yedi kelimeden ziyade duâ etmek de mekruh deðil­dir. Doðrusu kayýdsýz olarak duayý uzatmak müstahabdýr.


Altýncýsý:Yalvarmak, iç huzuru duymak ve korkmaktýr. Allah Tealâ þöyle buyurmuþtur:

"Bütün peygamberler hayýrlara koþarlar, umarak ve korkarak bize duâ ederlerdi. Bize karþý da teslimiyet içinde itaatkârdýrlar."[4]

Yine Allah Tealâ þöyle buyurmuþtur: "Yalvararak ve gizlice Rabbinize duâ edin".[5]


Yedincisi:Kesinlikle istemek ve duanýn kabul edildiðine inanmak, iste­ðinin kabulünü doðrulamak. Bunun delilleri çoktur ve meþhurdur. Süf-yan Ýbni Uyeyne (Allah ona rahmet etsin) þöyle demiþtir: Sizden hiç biri­nizi, kendi için bildiði günahý, duâ etmekten asla alýkonýasýn; çünkü Al­lah Tealâ mahlûkatýn en kötüsü olan Ýblis´in:

"Rabbim, insanlar dirilecekleri güne (kýyamete) kadar bana mühlet ver. Allah buyurdu: Sen mühlet verilenlerdensin." duasýný kabul etmiþtir.


Sekizinci:Duada ýsrar etmek ve üç defa tekrarlamaktýr. Duanýn kabu­lünü acele istememektir.

Dokuzuncu:Allah Tealâ´mn ismini anarak duaya baþlamaktýr. Ben de­rim ki, Allah Tealâ´ya hamd ve senada bulunduktan sonra Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem´e salât getirmek ve yine böyle baþlangýçta ol­duðu gibi aynen duayý tamamlamak.

Onuncusu:Bu en önemlisidir ve duanýn kabul edilmesinde esas ve asýl olandýr. O da tevbe etmek, zulmü terk etmek ve Allah Tealâ´ya yönel­mektir.


Duanýn Faydasý ve Önemi:


Gazali þöyle demiþtir; eðer sorulursa; Allah´ýn takdir ettiði hüküm geri çevrilmeyeceðine göre, duanýn faydasý nedir? Bil ki, Belâyý duâ ile geri çevirmek de kader cümiesindendir. Duâ, belânýn geri çevrilmesi için ve rahmetin bulunmasý için bir sebebdir. Kalkanýn, silâhý geri çevirmeye, su­yun, yeryüzünde nebatîn çýkmasýna sebeb olmasý gibi. Duâ ile belâ da böy­ledir. Silâhý taþýmamak, kaza ve kaderi itiraf etmenin þartýndan deðildir. Allah Tealâ, þöyle buyurmuþtur:

"(Mü´minler) tedbirlerini alsýnlar, silahlarýný takýnsýnlar."[6] Böylece Allah Tealâ iþi takdir etti ve sebebini de takdir etmiþtir. Duada söylediði­miz faydalar vardýr. Anlattýðýmýz fayda da kalb huzuru ve ihtiyaçtýr. Bu iki haslet ibâdetin ve marifetin baþýdýr. Allah en iyisini bilendir.


Ýnsanýn Salih Amelleri Ýle Allah Tealâ´ya Tevessül Ederek Duâ Etmesi


îbni Ömer´den (Radýyallahu Anhüma) rivayet edilen "Maðara arkadaþlarý" hadisinde þöyle anlatmýþtýr:

"Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem´in þöyle buyurduðunu dinle­dim: "Sizden önceki ümmetlerden üç kiþi, yola çýkýp yürüdüler. Nihayet bir maðarada barýnýp gecelemek zorunda kaldýlar ve oraya girdiler. Son­ra daðdan bir kaya parçasý yuvarlanýp maðarayý üzerlerine kapadý. Ara­larýnda dediler ki, bu kayadan kurtulup çýkmanýz için tek çare, yaptýðýnýz amellerin en iyisi ile (tevessülde bulunarak) Allah Tealâ´ya duâ etmeniz-dir. Aralarýndan bir adam þöyle dedi: Allah´ým! Benim çok yaþlý ihtiyar ana-babam vardý. Onlardan önce ne aileme ve ne de mallarýma su ver­mezdim." Böylece Ýbni Ömer, onlar hakkýndaki uzunca hadisi anlattý. Onlardan her biri salih ameli hakkýnda: Ya Rabbi, eðer senin rýzam iste­yerek ben bu iþi yapmýþsam, içinde bulunduðumuz tehlikeden bizi kur­tar, diye duâ etmiþti. Onlardan her birinin duasý sonunda o maðaradan bir kýsým açýldý. Nihayet üçüncünün duasý sonunda maðaranýn tamamý açýldý ve çýkýp gittiler."[7]

Ýmamlarýmýzdan El-Kadi Hüseyin ve baþkasý yaðmur duasý konusunda bu manayý taþýyan þu sözü söylemiþlerdir: Darlýk içine düþen bir adamýn kendi salih ameli ile duâ etmesi müstahabdýr. Bu geçen hadisi de delil gös­termiþlerdir. Böyle amellere dayanarak duâ etmek üzerinde söz söyle­nebilir; çünkü bir nevi amele dayanarak istemek oluyor ki, bu da mutlak surette Allah Tealâ´ya ihtiyacý terk etmek demektir. Duadan asýl maksad ise ihtiyaçtýr. Peygamber bu hadisi þerifi, o maðara arkadaþlarýný övmek için buyurmuþtur. Ancak Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem´in bu­nu anlatýþý da, salih amele tevassül ile duanýn doðru olacaðýna bir delil­dir. Baþarý Allah´dandýr.

Duâ konusunda selefden nakledilen sözlerin en güzeli, Evza´i´den ri­vayet edilendir. Allah Tealâ ona rahmet etsin, o þöyle demiþtir:

Ýnsanlar yaðmur duasýna çýktýlar. Ýçlerinden Bilâl Ýbni Sa´d kalktý son­ra Allah´a hamd edip senada bulundu. Sonra þöyle dedi: Ey hazýr olan topluluk! Siz günahlarý ikrar etmiyormusunuz? Onlar evet ediyoruz, de­diler. Bunun üzerine Bilâl þu duayý yaptý: Allah´ým, senin þöyle buyurdu­ðunu dinledik:

"Ýyilik edenleri kýnamaya bir yol yoktur."[8] Biz günahlarý ikrar et­tik. Senin maðfiretin ancak bizim gibilere olur, (bizim gibilerden baþka­sýna olur mu?) Allah´ým bize maðfiret et, bize buyur ve bize yaðmur ver. Böylece ellerini kaldýrdý, insanlar da merhamet ellerini kaldýrdýlar. Sonra yaðmura kavuþtular. Þairler bu mana üzerinde þiir söylemiþlerdir:

Günahkârým, çok yanýlmýþým; fakat afv geniþtir. Eðer günah olmasaydý, afv vaki olmazdý...


Duada Elleri Kaldýrmak Sonra Onlarý Yüze Sürmek


Ömer Ýbnü´I-Hattab´dan (Radiyallahu Anh) yapýlan rivayetde demiþtir ki: "Resûlüliah Sallallahu Aleyhi ve Sellem duada ellerini kaldýrdýðý za­man, onlarý yüzüne sürmeden indirmezdi."[9]


Duayý Tekrarlamak Mustahabdýr


Ýbni Mes´ud´dan (Radýyallahu Anh) yapýlan rivayete göre: "Resûlül­iah Sallallahu Aleyhi ve Seîlem, üç defa duâ etmekten ve üç defa maðfi­ret dilemekten hoþlanýrdý. "[10]


Huzurlu Kalb Ýle Duâ Etmeye Teþvik Etmek



Açýklanmýþ olduðu üzere duadan maksad kalbin huzurudur. Bunun de­lilleri anlatýlamayacak kadar çoktur. Bunu bildirmeye de gerek yoktur. Ancak bereketlenmemiz için bir hadis anlatacaðým:

Ebû Hüreyre´den (Radýyallahu Anh) yapýlan rivayetde demiþtir ki, Resûlüliah Sellallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurdu:

"Kabul edileceðine inanarak Allah´a duâ edin. Biliniz ki Allah Tealâ gafil olan dalgýn bir kalbden duayý kabul etmez.[11]


Müminlerin Arkasýndan Duâ Etmenin Fazileti



Allah Tealâ þöyle buyurmuþtur:

"Onlardan (muhacir ve ensardan) sonra gelenler, derler ki: Ey Rabbi-miz! Bizi ve bizden önce iman etmiþ olan kardeþlerimizi baðýþla."[12]

Yine Allah Tealâ

"Hem kendi günahýn için, hem de mü´min erkek ve mü´min kadýnlar için (Allah´dan) maðfiret dile." buyurmuþlardýr.[13]

"Rabbimiz, beni ve ana-babamý ve mü´minleri hesaba durulacaðý gün­de (kýyamette) baðýþla)."[14]

Yine Allah Tealâ Nuh peygamberden haber vererek þöyle buyurmuþtur:

"Rabbim! Beni, ana-babamý, mü´min olarak evime gireni ve bütün mü´­min erkeklerle mü´min kadýnlarý baðýþla."[15]

Ebu´d-Derdâ´dan (Radýyallahu Anh) yapýlan rivayete göre, o Resû­lüliah Sallallahu Aleyhi ve Sellem´in þöyle dediðini dinledi: "Hangi bir müslüman kul, gýyabýnda kardeþine duâ ederse, muhakkak (görevli) me­lek: Ettiðin duâ kadar sana da var, der."

Yine Ebu´d-Derda´dan diðer bir rivayet þöyledir. Peygamber Sallalla­hu Aleyhi ve Sellem þöyle söylerdi: "Müslüman kiþinin gýyabýnda karde­þine duasý makbuldür. Baþucunda görevli bir melek bulunur. Kardeþine her ne zaman bir hayýrla duâ ederse ona görevli melek : Âmin (Allah´ým kabul etsin), sana da o kadar olsun, der."[16]

Ýbni-Ömer´den (Radýyallahu Anhüma) yapýlan rivayetde Resûlüllah Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþtur: "En çabuk kabul edilen duâ, gaibin gaibe duâsýdýr."[17]


Kendine Ýyilik Edene Duâ Yapýlmasýnýn Müstahab Olduðu Ve Yapacaðý Duanýn Þekli


Bu bölümle ilgili çok þeyler vardýr ki, bunlar daha sonra kendilerine mahsus yerlerde gösterilmiþlerdir. Bunlarýn en güzeli Tirmizî´den yaptý­ðýmýz rivayettir:

Üsame Ýbni Zeyd´den (Radýyallahu Anhüma) rivayet edildiðine göre demiþtir ki, Resûlüliah Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþtur:

"Kime bir iyilik yapýlýr da, o iyiliði yapana: Allah sana mükâfat olarak hayýr versin, derse teþekkürü tam yapmýþ olur."[18]

Dili koruma bölümünde sahih olan Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sel-lem´in hadisinde þöyle buyurduðunu sonra anlatacaðýz.

"Size kim bir iyilik ederse ona karþýlýkta bulunun. Ona karþýlýk olacak bir þey bulamazsanýz, ona karþýlýkta bulunduðunuza inanmcaya kadar ken­disine duâ edin."



Duâ Ýsteyen Duâ Ýstenenden Daha Faziletli Olsa Bile Fazilet Ehlinden Duâ Ýstemek Ve Þerefli Yerlerde Duâ Etmek Müstahabdýr



Bil ki, bu bölümle ilgili hadisler bir araya getirilemeyecek kadar çok­tur. Bunda ittifak vardýr. Buna en kuvvetli bir delil olarak da Ebû Dâvud ve Tirmizî´nin kitablarmda rivayet ettiðimiz hadisdir:

Ömer Ýbnü´I-Hattab´dan (Radýyallahu Tealâ Anh) rivayet edildiðine göre þöyle demiþtir: "Ömre (haccý yapmak) için Peygamber Sallallahu Aley­hi ve Sellem´den izin istedim. Ýzin verip þöyle dedi: Ey kardeþciðim, du­andan bizi unutma. Peygamber (bana) bir söz söyledi ki, onun karþýlýðýn­da dünya bana verilse, beni bu kadar sevindirmezdi." Bir rivayette de þöyle demiþtir:

"Ey kardeþciðim, bizi duana ortak yap.?[19]


Mükellef Olan Bir Kimsenin, Kendine,Çocuðuna, Hizmetçisine, Malýna Ve Benzeri Þeylere Beddua Etmesi Yasaktýr


Sahih bir isnadla Câbir´den (Radýyallahu Tealâ Anh) yapýlan riva-yetde demiþtir ki, Peygamber Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþ­tur: "Nefisleriniz aleyhine duâ etmeyin. Çocuklarýnýz aleyhine duâ etme­yin. Hizmetçilerinizin aleyhine duâ etmeyin. Mallarýnýzýn aleyhine duâ et­meyin. Yoksa Allah tarafýndan duanýn kabul edilip ihsanda bulunulan bir vakte düþürmüþ olursunuz da, sizden (o beddua) kabul edilir."[20]

Bu hadisi Müslim, Sahih´inin sonunda rivayet etmiþ ve orada þöyle demiþtir: "Nefislerinizin aleyhine duâ etmeyin, çocuklarýnýzýn aleyhine duâ etmeyin, mallarýnýzýn aleyhine duâ etmeyin, yoksa Allah tarafýndan dua­nýn kabul edildiði bir vakte uygun düþürmüþ olursunuz ve (o bedduayý Allah) sizden kabul eder."


Duâ Eden Müslümanýn Yahut Baþkasýnýn Dileði Kabul Edildiðine Dair Deliller


Allah Tealâ þöyle buyurmuþtur:

"Kullarým sana benden sorunca, ben rahmetimle yakýným duâ edenin duasýný bana duâ yapýnca kabul ederim."[21]

Yine Allah Tealâ

"Bana duâ edin; duanýzý kabul edeyim." buyurmuþtur.[22]


Duanýn Kabulünü Ýstemede Acele Edilmemelidir


Ubâde Ýbni´s-Sâmit´den (Radýyallahu Tealâ Anh) yapýlan rivayetde Resûlüllah Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþtur: Allah Tealâ´-ya yeryüzünde duâ eden hiç bir müslüman yoktur ki, onun istediðini Al­lah ona vermesin. Yahut ondan istediðinin karþýlýðý kadar kötülüðü kal-

- dýrýr; günah þey istemedikçe yahut silâ-i rahmi kesmeyi dilemedikçe, Ce­maat içinden bir adam þöyle dedi: O zaman biz çok duâ ederiz. Peygam­ber (s.a.v): Allah´ýn ihsaný çok daha fazladýr.[23]

El-Hâkim Ebu Abdullah bu hadisi Sahihayne dayanarak Müstedrek´-inde Ebu Said El-Hudri´den rivayet etmiþ ve ona þunu ilâve etmiþtir: "Ya­hut ona istediðinin karþýlýðýný ahirette verir."

Ebû Hüreyre´den (Radýyallahu Tealâ Anh) yapýlan rivayetde peygam­ber Sallallahu Aleyhi ve Sellem þöyle buyurmuþtur: "Sizden biriniz acele edip: Duâ ettim de, duam kabul edilmedi, demedikçe, onun duasý kabul edilir."[24]




--------------------------------------------------------------------------------

[1] NOT: Bu bölüm el-Ezkâr´ýn Arabçasmda en sonda olduðu halde, yayýncý olarak kitabýn ilk bölümüne nakledilmesini faydalý gördük.

[2] Kur´aný Kerim, mü´min sûresi: 60.

[3] Kur´aný Kerim, A´raf: 55

[4] Kuraný Kerim, Enbiyâ Sürcsi:90.

[5] Kur´aný Kerim, A´raf Süresi:55.

[6] Kur´aný Kerim, Nisa Süresi:102.

[7] Buharý, Müslim, Ebû Dâvud.

[8] Kur´aný Kerim, Tevbe Süresi: 91.

[9] TÝrmizi. Ebû Dâvud. jbn Mâce. Ebû Davud´un Sünen´inde Ýbni Abbas´dan (Radýyallahu Anhiima) bunun benzerini hadis olarak rivayet enik. Bunlarsn hepsinin isnadýndan za´t´vardýr. Hafi7 Abdülhak, önceki ha­dis için demiþtir ki, Tirmizî´ye göre sahih hadistir. Halbuki güvenilir kaynaklarda bu hadis için Tirmizî´nin sahih hadistir sözüne raslanmamakladýr. Ancak bu garib bir hadistir ifadesi vardýr.

[10] Ebû Dâvud. Nesâi, El-Yevmü velleyletü. Ýbni Sünni.

[11] Tirmizî. Hâkim. TirmizÝ´deki isnadý zayýftýr.

[12] Kur´aný Kerim, Haþir Siiresi:10.

[13] Kur´aný Kerim, Muhammed Süresi:I9.

[14] Kur´ani Kerim, Ýbrahim Süresi:41.

[15] Kur´aný Kerim, Nuh Sürcsi:28

[16] Müslim, Ebû Dâvud.

[17] TirmÝzî Ebû Dâvud. Buhârî, el-Edebül-Müfred. (Tirmizi bu hadisi zayýf kabut etmiþtir.)

[18] Tirmizî. (Tirmizi, bu hasen olan sahih bir hadisdir, demiþtir.)

[19] Tirmizî, Ebû Dâvud. (TÝrmizi demiþtir ki, bu hasen olan sÝhih hadisdir.)

[20] Ebû Dâvud, Müslim.

[21] Kur´ani Kerim, BaUra Süresi:186.

[22] Kur´aný Kerim, Mü´min Süresi:6O

[23] Tirmizî. (Tirmizi demiþtir: Bu hasen olan sahih bir hadisdir.)

[24] Buharî-Müslim



Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: zerdale Date: 13 Haziran 2013, 10:55:46
ettiðimiz tevbelerin tevbesi,dualarýnda kabul olmasý için dua gerkiyor,rabbimizle en güzel konuþma aný,yalvarma halini arz etme hali dua..duasý kabul olunun kullarýndan razý olduðu kullarýndan olma duasýyla amin amin..
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: Hadice Date: 27 Eylül 2013, 19:02:45
Rabbim okuyup anlamayý anlayýp uygulayabilmeyi, duasý kabul olanlardan olmayý nasip etsin...
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: cerendemir Date: 28 Eylül 2013, 00:29:20
Rabbim duasý kabul olanlardan eylesin bizleri.Ve içinde iyilik,iman olan dualarý etmeyi bizlere nasip etsin inþallah.
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: gözdenur:) Date: 21 Mayýs 2014, 18:54:21
rabbim bizim tüm ettiðimiz dualarý kabul etsin.inþALLAH.(AMÝN)

Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: Bilal2009 Date: 08 Mart 2016, 21:29:26
  Allah (Celle Celalühu ) bu adaba hakkýyla uyanlardan etsin bizleri inþaAllah.
 Paylaþým için Allah ( c.c ) Razý olsun.
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: ikranur 7d Date: 08 Mart 2016, 21:34:59
selamun aleyküm.
Allah c.c. inþ bu adaba uyanlardan eylesin.
Allah c.c. razý olsun.
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: Kevšer Date: 08 Mart 2016, 21:39:39
  Aleyna Ve Aleykümüsselăm ecmain. Mevlam bizleri duasý kabul olunan kullarýndan eylesin inþaAllah. Amin
 Paylaþým için Rabbim Razý olsun kardeþim.
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: Mustafa/Samed Date: 08 Mart 2016, 21:45:37
Ve Aleykümüsselam. Rabbim dualarýmýzý kabul eylesin.
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: HALACAHAN Date: 12 Aðustos 2016, 02:16:10
Dua ..Dua..Her daim Rabbimize iletiþim halindenoldugumuz en huzurlu diyalogtur..Duasizliktan bizleri koru ..Biz her hepimizi yalnýzca sana arzediyiruz Mevlam..Sen yar ve yardimcimiz ol
Что такое одн By: AnutaBib Date: 14 Kasým 2016, 22:31:07
Бурбон появился в конце XVIII — начале XIX века в городе Парис (округ Бурбон, штат Кентукки, США)[1]. Точнее, 1821 годом датируется первая сохранившаяся реклама нового напитка с таким названием. Сам рецепт был известен и ранее: как минимум с 1789 года преподобный Элайджа Крейг дистиллировал похожий напиток для нужд своих прихожан. Основное отличие бурбона от европейского виски заключается в том, что бурбон производится из кукурузы, а не из ячменя, и выдерживается в специальных бочках, изготовленных из дуба и обожжённых изнутри по специальной технологии. Именно это новшество и принёс Элайджа Крейг, случайно заметив, что выдержанный в обожжённой изнутри дубовой бочке виски приобретает неповторимый аромат и вкус.
 
 
 

 
 
 
 Также по теме:  магарыч виски, виско плюс купить в аптеках москвы, ашан виски цена, виски чивас купить москве, продажа виски в москве, предприятие на котором осуществляется производство виски, легкий виски.
 
 
 Взято с сайта:  http://msk-alko.ru/viski/jameson-caskmates-stout-edition-750ml/

Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: fatmakaradere 7/B Date: 14 Kasým 2016, 22:52:52
allaha dua ederken adabýmýzla etmeliyiz yattýðýmýz yerden ellerimizi göðe yükseltmeden veya ölesine kalbinden gelmeyerek söylemek doðru olmaz allaha kalbimizin en derinliklerinden hissettirerek ellerimizi göðe yükselterek yalvararak dua etmeliyiz allah hepimizi cehennem ateþinden korusun...
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: HALACAHAN Date: 11 Nisan 2017, 12:41:15
Selam un aleykum Dua kalbin huzurudur omrumuzun bereketidir insaalah her animizda rabbimizi aman kullardan oluruz
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: ceren Date: 30 Nisan 2018, 14:24:05
Esselamu aleykum. Rabbim bizleri hakkiyla ve sürekli olarak tevekkul içinde inanarak dua eden ve duasýna hayýrla kavusan kullardan olalim inþallah. ..
Ynt: Dua Etmenin Usul Ve Adabý By: Ýsra Mirac (Esra) Date: 22 Ekim 2018, 01:09:22
çare olmayacaðýný bile bile kula anlatýrýz derdimizi .Rabbimiz bir dua kadar yakýn oysaki..Her þeye muktedir olana samimi þekilde günah itirafý ve tevbe ile dua etsek derdimiz kalmaz biiznillah

radyobeyan