Kýsa Sureler
Pages: 12
Adiyat Suresi By: bengisu Date: 09 Aralýk 2007, 18:53:59
Mekke döneminde inmiþtir. 11 âyettir. Âdiyât hýzlý koþan atlar demektir.

Bismillahirrahmânirrahîm.

1,2,3,4,5,6. Soluk soluða süratle koþan, (koþarken ayaklarýný) vurarak ateþ çýkaran, sabah erkenden baskýn yapan, orada tozu dumana katan ve düþman topluluðunun ortasýna dalan atlara andolsun ki, insan gerçekten Rabbine karþý pek nankördür.

7. Hiç þüphesiz buna kendisi de þahittir.

8. Hiç þüphesiz o, mal sevgisi sebebiyle çok katýdýr.

9,10,11. Acaba o bilmiyor mu ki, kabirlerde bulunanlar çýkarýldýðý ve kalplerdeki ortaya konulduðu zaman, iþte o gün onlarýn Rabbi kendilerinin her halinden mutlaka haberdardýr.
 

Ynt: Adiyat Suresi By: ceren Date: 07 Temmuz 2015, 16:52:39
Esselamu aleykum.Rabbim razý olsun paylaþýmdan kardeþim.
Ynt: Adiyat Suresi By: RAMAZAN 7/D Date: 24 Temmuz 2015, 21:59:15
Ve Aleykümüs Selam . Rabb'im bizlerin gönüllerine mal, mülk , dünya sevgisini asla sokmasýn .ALLAH (C.C.) razý olsun . 
Ynt: Adiyat Suresi By: Bilal2009 Date: 25 Temmuz 2015, 06:48:50
Ve aleykümüsselam ve rahmetüllah,  Hiçbir þeye olan sevgimiz Allah'a ( celle celaluhu ) olan sevgimizi geçmemesi lazým.  Rabbim ( celle celaluhu ) bizleri kalpleri yumuþakoolanlardan eylesin.
Ynt: Adiyat Suresi By: saniye Date: 25 Temmuz 2015, 12:32:47
Ve aleykumusselam. Sureden hissemize düþeni alanlardan oluruz inþ.

ADÝYAT SURESÝ
GÝRÝÞ
Adý: Birinci ayatteki "adiyat" kelimesi bu sureye isim olmuþtur.

Nüzul zamaný: Adiyat Suresi'nin Mekkî mi, Medenî mi olduðunda ihtilaf vardýr. Abdullah b. Mesud, Cabir, Hasan Basrî, Ýkrime ve Ata bu surenin Mekkî olduðunu söylemiþlerdir. Enes b. Malik ve Katade ise surenin Medenî olduðunu belirtmiþlerdir. Ýbn Abbas'tan iki kavil menkuldür. Bunlarýn birisi surenin Mekkî, diðeri ise surenin Medenî olduðu yolundadýr. Ama surenin beyan üslubundan sadece Mekkî olduðu deðil, ayný zamanda Mekke döneminin baþlangýcýnda nazil olan surelerden olduðu anlaþýlmaktadýr.

Konu: Bu surenin maksadý, insanýn ahireti inkar etmesinin veya ondan gafil olmasýnýn, onu ahlâkî bakýmdan aþaðý seviyeye düþüreceðini anlatmaktadýr. Bunun yanýsýra, ahirete insanlarýn sadece zahiri amellerinden deðil, kalplerdeki gizli sýrlardan da hesap sorulacaðý ifade edilmiþtir. Arabistan'da yaygýn olan anarþiden herkesin periþan ve rahatsýz olmasý bunun delili olarak ileri sürülmüþtür. Çünkü o dönemde, her tarafta savaþ, kan ve zulüm yaygýndý. Kabileler birbirini helak etmekteydi. Hiç kimse geceleri rahatça uyuyamazdý. Çünkü fecr zamaný hücum edebilecek düþmanýn saldýrý tehlikesi ile karþý karþýþaydý. Bu durum bütün Arabistan'da yaygýndý ve onun kötülüðünü herkes hissetmekteydi. Zalim ve tecavüzkar olan kiþi baþarý kazandýðý zaman memnun olurdu.

Mazlum olan ise matem içinde kalýrdý. Ama muzaffer olan zalim zulme uðradýðýnda, anarþinin ne kadar kötü olduðunu hissederdi. Buna iþaret edilerek buyurulmuþtur ki, insan ölümden sonraki hayatý ve Allah (c.c.) huzurunda hesap vermeyi bilmeden Rabb'ýna karþý nankörlük yapmaktadýr. Allah'ýn verdiði kuvvetleri zulm, savaþ ve kan dökmek için kullanmaktadýr. Mal sevgisi gözünü o kadar kör etmiþtir ki, bütün gayri meþru ve çirkin yollarý bile ne pahasýna olursa olsun elde etmek ister. Onun bu hali, Rabb'inin verdiði kuvvetleri yanlýþ yerlere kullanmakta ve Rabb'ine karþý nankörlük etmekte olduðuna kendi kendine þahitlik etmektedir. Kalbinde gizli olup bu dünyada böyle hareket etmeye onu teþvik eden niyetleri, maksatlarý ve gizli iradelerinin, kabirden kalktýðý zaman açýða vurulacaðýný bilseydi kesinlikle bu tavrý takýnmayacaktý. O an insanlarýn Rabb'inin, kimin iyi olduðunu, kimin kime nasýl davrandýðýný en iyi bilen olduðunu anlayacaklardýr.

Rahman Rahim olan Allah'ýn adýyla

1 Soluk soluða koþan (at)lara andolsun,1

2 (Týrnaklarýyla) Ateþ saçanlara,2

3 Sabah vakti baskýn yapanlara,3

AÇIKLAMA

1. Bu ayette "koþanlar"dan kastýn, atlar olduðu açýklanmamýþtýr. Sadece "ve'l adiyat" (yemin olsun koþanlara) buyurulmuþtur. Bu nedenle, "koþanlar"dan muradýn ne olduðu konusunda müfessirler arasýnda ihtilaf vardýr. Sahabe ve Tabiin'den bir grup bundan muradýn atlar olduðunu kabul etmiþlerdir. Diðer bir grup ise, bundan muradýn "develer" olduðunu söylemiþlerdir. "Koþanlar"ýn atlar olduðunu kabul edenlere göre, ayette, koþan þeyin koþarken çýkardýðý ses için kullanýlan "dabha" kelimesi atýn solumasýný ifade etmekde kullanýlýr. Sonraki ayetlerde de "kývýlcým çýkaranlar", "Sabahleyin akýn edenler" ve "toz koparanlar" sözkonusu edilmiþlerdir. Bütün bunlar atlar için uygun düþer. Onun için pek çok araþtýrmacý, "koþanlar"dan muradýn atlar olduðunu söylemiþlerdir. Ýbn Cerir bu konudaki iki kavilden, "koþanlar"ýn atlar olduðunu kabul eden kavli tercih etmiþtir. Çünkü develerin solumasýna "dabha" denmez. Bu kelime sadece atlar için kullanýlýr. Allah (c.c.) þöyle buyurmuþtur: "Koþarken -dabh- eden koþanlara yemin ederim." Ýmam Razî diyor ki, "Bu ayetlerin kelimelerinden kasýt açýkça atlardýr. Çünkü -dabh- sesi atlardan baþkasý için kullanýlmaz. Ayaklarýn taþlara vurduðu zaman kývýlcým çýkmasý ise sadece atlara mahsustur. Ayný zamanda, sabahleyin akýn etmenin en uygun kullanýmý da atlar içindir."

2. "Kývýlcým çýkarmak" kelimesi, atlarýn gece vaktinde koþmalarýna delalet etmektedir. Çünkü ayaklarý taþlara vurduðunda çýkan kývýlcým ancak gece gözükebilir.

3. Düþmanýn haberi olmasýn diye bir yerleþime akýn etmek için gece karanlýðýnda hareket etmeleri Arablarýn usulü idi. Sabah aydýnlýðýnda herþeyi görebilmeleri için, sabahýn çok erken saatlerinde aniden, hedef olan kabilelere hücum ederlerdi. Bu arada, düþman onlarý görüp hazýrlanmaya fýrsat bulamasýn diye çok aydýnlýk olmamasýna da özen gösteriyorlardý.

4 Derken, orada tozu dumana katanlara,

5 Bununla bir (düþman) topluluðun orta yerine kadar dalanlara.

6 Hiç þüphesiz insan, Rabbine karþý nankördür.4

7 Ve gerçekten, kendisi de buna þahiddir.5

8 Muhakkak o, mal sevgisinden dolayý (bencil ve cimri tutumundan) çok katýdýr.6

9 Yine de bilmeyecek mi? Kabirlerde olanlarýn 'deþilip dýþa atýldýðý,7

10 Göðüslerde olanlarýn derlenip-devþirildiði zamaný?8

11 Hiç þüphesiz, o gün Rableri, kendilerinden gerçekten haberdardýr.9

AÇIKLAMA

4. Atýn solumasý, koþarak kývýlcým çýkarmasý, sabah erken toz kopararak bir yerleþime hücum etmek ve müdafaa edenlerin arasýna girmek, at ile ilgili olarak üzerine yemin edilen þeylerdir. Bazý müfessirlerin bu atlarý gazilerin atlarý ve onlarýn kafir topluluðuna hücum etmeleri olarak anlamalarý çok gariptir. Halbuki bu yemin, "insanýn nankörlük etmesi" karþýsýnda edilmiþtir. Bu durumda, cihad eden gazilerin atlarýný koþturmasý ve kafirler topluluðuna hücum etmesi, insanýn Allah'a nankörlük etmesine delalet etmez. Sonraki ayetler insanýn nankörlüðüne ve onun mal, mülk sevgisine çok düþkün olduðuna þahittir. Allah (c.c.) yolunda cihad eden kiþiler için bu ifade uygun düþmez. Onun için, bu surenin ilk beþ ayetinin Arabistan'da yaygýn olan kan dökme ve anarþiye iþaret olduðunu kabul etmek gerekir. Cahiliye döneminde gece korkunç bir þeydi. Çünkü her kabile kendini tehlike içinde hissediyordu.

Kimbilir hangi düþman onlara ne zaman hücum edecekti? Sabah olduðunda, geceyi tehlikesiz geçirdikleri için biraz rahatlýyorlardý. Kabileler arasýnda sadece kan davasý için deðil, birbirinin mallarýný, hayvanlarýný elde etmek, kadýnlarýný ve çocuklarýný köleleþtirmek için de savaþ çýkardý. Bu zulümlerde ve kan dökmelerde çoðunlukla atlar kullanýlýyordu. Allah, insanýn Rabb'ine karþý nankör olduðuna dair delil olarak, kendilerine verilen bu kuvvetleri iyilik yerine kötülük için kullanmalarýný göstermektedir. Allah'ýn verdiði imkanlarý ve onlara baðýþladýðý güçleri Allah'ýn en nefret ettiði þey olan yer yüzünde fesat çýkarmak için kullanmalarý, aslýnda Allah'a karþý en büyük nankörlüktür.

5. Yani vicdaný ve amelleri, pek çok kafirin açýkça Allah'a nankörlük ettiklerine þahittir. Çünkü onlar Allah'ýn varlýðýný bile kabul etmezler. Dolayýsýyla bu nimetleri itiraf etmeleri ve Allah'a þükretmeleri de söz konusu olamaz.

6. Buradaki ifade "o, hayr sevgisinde þiddetlidir" þeklindedir. Ancak Arapça'da "hayr" kelimesi, sadece iyiliði ifade etmez, mal ve servet için de kullanýlýr. Meselâ Bakara suresi 180. ayette de "hayr", mal ve serveti ifade etmek için kullanýlmýþtýr. Hayr kelimesinin nerede iyilik için, nerede de mal için kullanýldýðý siyak ve sibaktan anlaþýlýr. Bu ayetteki hayr kelimesi, siyak ve sibaktan da anlaþýldýðý gibi iyilik için deðil, tersine mal ve servet için kullanýlmýþtýr. Ýnsanýn ameli, Rabb'ine karþý nankörlüðüne þehadet etmektedir. Bu durumda, ayet için "o, iyiliði þiddetli sever" diyemeyiz.

7. Yani ölen insanlar, nerede ve ne durumda olurlarsa olsunlar, insanî þekillerinde diriltileceklerdir.

8. Yani, zahirî amellerini harekete geçiren kalplerindeki iradelerinin, niyetlerinin, maksatlarýnýn, düþüncelerinin ve fikirlerinin hepsini açýða vuracak ve onlar deðerlendirilerek iyilik ile kötülük ayrýlacaktýr. Diðer bir ifadeyle, sadece zahirî amel üzerine karar verilmeyecektir. Onlarýn bu dünyada iken kalplerinde gizli kalan niyetleri ve iradeleri de hesaba katýlarak karar verilecektir. Eðer insan düþünürse, gerçek adaletin ancak Allah'ýn huzurunda Kýyamet günü gerçekleþeceðini kabul etmeye mecbur kalýr. Bu dünyadaki laik kanunlarda bile usûl olarak sadece zahirî ameller deðil, failin niyet ve iradesi de dikkate alýnarak nihaî karara varýlýr. Ancak dünyadaki hiç bir adalet, bir kimsenin niyetini tam olarak tesbit etme imkanýna sahip deðildir. Bu ancak Allah'a mahsustur ki, insanýn her zahirî fiilinin arkasýndaki gizli niyetleri, iradeleri bilir ve ona göre nihaî ceza ya da mükafaata karar verir. Ayrýca, bu ayetin kelimelerinden, bu kararýn sadece Allah'ýn bilmesine dayanýlarak verilmeyeceði anlaþýlmaktadýr.

Allah, insanlarýn irade ve niyetlerini önceden bilse de, Kýyamet günü bu gizli þeyler açýða vurulacak ve onlar açýk adaletle deðerlendirilerek bunlardan hangisinin hayr, hangisinin þer olduðu gösterilecektir. Bu nedenle ayette, "göðüslerde olan devþirildiði zaman" ifadesi kullanýlmýþtýr. "Hussile"nin manasý, bir þeyi meydana çýkarmaktýr. Mesela kafatasýný kýrarak beyni çýkarmak gibi. Ayrýca, çeþitli unsurlara ayýrmak anlamýnda da kullanýlýr. Onun için burada gizli þeyleri açýða çýkarmak ve ayýrt etmek anlamlarýnýn ikisi de kullanýlmýþtýr. Ayný konu Tarýk suresinde þöyle beyan edilmiþtir: "Gizli sýrlarýn tetkik edileceði gün" (Tarýk 9).

9. Yani, O, kimin ne yaptýðýný, kimin cezaya ve kimin de mükafaata müstehak olduðunu iyi bilir.
Ynt: Adiyat Suresi By: ikranur 7d Date: 25 Temmuz 2015, 13:15:58
ve aleykümüsselam ve rahmetullah ve berekatuh.Paylaþým için Allah razý olsun. teþekkür ederim.
Ynt: Adiyat Suresi By: melda 6D Date: 04 Ocak 2016, 19:19:08
Selamün aleyküm. Sürat köprüsünü birde bir þekilde geçmek var. Ya bir ata binip geçmek ya da sürünerek gitmek. Rabbim kolaylaþtýrsýn. Allah razý olsun.
Ynt: Adiyat Suresi By: Mustafa/Samed Date: 04 Ocak 2016, 19:36:26
Ve Aleykümüsselam. Rabbim bizlere mal ve mülk sevgisine girenlerden eylemesin. Paylaþým için Rabbim razý olsun.
Ynt: Adiyat Suresi By: damla6d Date: 04 Ocak 2016, 19:40:47
Bismillahirrahmanirrahim..Bu sureler bizim hayattan  ve yaþananlardan ibret almamýz gerektiðini gösterir.
Allah c.c razý olsun
Ynt: Adiyat Suresi By: Kevšer Date: 04 Ocak 2016, 21:23:35
Ve Aleykümüsselăm Ve rahmetüllah.  Hepimizinde bildiði gibi bu hayatta malda mülkte geçicidir. Bunu daha iyi anlýyabilmemiz için herdaim Kur'an'ý Kerîmi kendimize rehber edinmeliyiz. Mevlam ilmimizi artýrsýn ve hakkýyla öðrenip uyguluyabilenlerden eylesin bizleri inþaAllah..
Ynt: Adiyat Suresi By: melda 6D Date: 05 Þubat 2016, 20:15:36
Selamün aleyküm. Rabbim nankörlerden eylemesin . Asilerden olmayalým inþallah. allah razý olsun.
Ynt: Adiyat Suresi By: hatice öncü 7B Date: 05 Þubat 2016, 20:27:23
   Rabbi onun her anýndan haberdardýr yalnýz kul bunu bu yalan dünyanýn malýna aldandýðý o katý kalbi ile hissedemez beyni ile düþünemez. Yüce Allah böyle kullarýndan etmesin.
Ynt: Adiyat Suresi By: melda 6D Date: 07 Þubat 2016, 21:27:30
Selamün aleyküm. Rabbimiz bizim her halimizi her þeyimizi bilir. Ona göre davranmalý nankörlerden olmamalý.
Ynt: Adiyat Suresi By: Yaðmur Gümüþ 8-B Date: 17 Mart 2016, 16:10:23
Bismillah...
Adiyat suresi Mekke döneminde inmiþtir ve 11 ayettir. Adiyat hýzlý koþan atlar anlamýna gelmektedir.
Paylaþým için teþekkürler.
Ynt: Adiyat Suresi By: sude topsakal Date: 17 Mart 2016, 17:00:04
Rabbimiz dünya güzelliklerini bizim ruhumuza içimize sokmasin Amin

radyobeyan