Cenazelerin Kefenlenmesi By: haber Date: 10 Kasým 2009, 17:17:30
CENAZELERÝN KEFENLENMESÝ
546- Ölen erkek veya kadýn her müslümaný bedenini örtecek þekilde bir giysi ile kefenlemek farzdýr. Bu farz görevini yapmayan müslümanlar günahkâr olurlar. Ölünün kefenlenmesi üç þekilde olur:
Birincisi, "Sünnet üzere olan kefenleme"dir ki, erkekler için Kamis, Ýzar ve Lifafe'den ibaret olmak üzere üç kattýr. Kadýnlar için ise, bu üç parça ile beraber bir baþ örtüsü ile bir göðüs örtüsünden ibaret beþ kattýr.
Ýkincisi, "Kefen-i Kifayet"dir ki, erkekler için Ýzar ve Lifafe olur. Kadýnlar için de bunlarla beraber bir baþ örtüsü olur.
Üçüncüsü, "Kefen-i Zaruret'dir ki, hem erkekler için, hem de kadýnlar için yalnýz bir kattýr. Bu durumda ölü, bulunabilen bir parça elbiseye sarýlýr. Fakat bir zaruret bulunmadýkça böyle bir kat kefen ile yetinilmez.
547- Kamis, bir gömlek yerindedir. Boyun kýsmýndan ayaklara kadar uzun olur. Yen ve yakasý bulunmaz, etrafý da oyulmaz. Ýzar ise bir don ve bir eteklik yerindedir ki, baþtan ayaða kadar uzun bulunur. Lifafe ise, bir sargý yerinde olup baþtan ayaða kadar uzun bulunmakla beraber, baþ ve ayak taraflarý düðümlenir. Böylece Ýzar'dan daha uzun bulunmuþ olur.
548- Kefenin beyaz renkte pamuk bezinden olmasý daha faziletlidir. Gelenek olarak da beyaz patiskadan yapýlmaktadýr. Kefenin yenisi ve yýkanmýþý birdir. Kadýnlar için ipekten kefen ve zaferan ile usfur denilen boyalarla boyanmýþ bezlerden de kefen yapýlabilir.
Kefenler mümkün olduðu kadar güzel ve ölünün varlýðýna uygun olmalýdýr. Erkeklerin kefenleri, cuma ve bayram günlerinde, kadýnlarýn kefenleri de babalarýný ziyaret edecekleri günlerde giydikleri elbiselere kýymet bakýmýndan uygun bulunmalýdýr. Bu bir ölçüdür. Sünnet mikdarý olan kefenden daha fazlasýný seçmek mekruhtur. Hele varisler arasýnda muhtaçlar veya çocuklar bulunursa, hiç benimsenemez.
549- Kefenler daha ölülere sarýlmadan önce tek adet olarak birkaç defa güzel kokulu þeylerle tütsülenir. Önce Lifafe tabut içine veya hasýr ve kilim gibi bir þey üzerine serilir. Onun üzerine de Ýzar yayýlýr. Sonra da ölü Kamis (kefen gömleði) içinde olarak Ýzar'in üstüne konur. Bu durumda ölü erkek ise, Ýzar önce soluna, sonra da saðýna getirilerek sarýlýr. Ondan sonra Lifafe de ayný þekilde sarýlýr. Açýlmasýndan korkulursa, kefen bir kuþak ile de baðlanýr.
Ölü kadýn olunca, saçlarý ikiye ayrýlarak kefen gömleði üzerinde göðsü üzerine konur. Bunun üzerine, yüzünü de örtecek þekilde baþörtüsü konur. Sonra üzerine Ýzar sarýlýr. Ýzar'ýn üzerinden de göðüs örtüsü baðlanýr. Daha sonra Lifafe sarýlýr. Göðüs örtüsü Lifafe'den sonra da baðlanabilir.
550- Kefen konusunda, büluð çaðýna yaklaþmýþ erkek çocuklarla kýz çocuklar, büluð çaðýna ermiþ büyükler hükmündedir. Henüz büluð çaðýna yaklaþmamýþ çocuklarýn kefenleri yalnýz Ýzar ile Lifafe'dir; yahut bir kat olarak yapýlýr. Üç kat yapýlmasý daha iyidir.
551- Her þahsýn kefeni kendi malýndan karþýlanýr. Kefen harcamalarý, borçtan, yapýlan vasiyetten ve varis hakkýndan öncedir. Ancak borç karþýlýðý olarak býrakýlan rehin maldan kefene harcama yapýlmaz. Rehin alanýn hakký daha önde gelir. Geriye mal býrakmamýþ olan bir ölünün kefen masrafý, hayatta iken, nafakasýný vermekle yükümlü bulunduðu kimselere aittir. Böyle bir kimsesi bulunmazsa, hazine tarafýndan karþýlanýr. Bu da mülkün olmazsa, müslümanlar tarafýndan kefen ihtiyacý karþýlanýr.
552- Kadýnlarýn kefenleri, zengin olsalar dahi, kocalarýna aittir. Fetva buna göredir. Ýmam Muhammed'e göre, yalnýz mal býrakmayan kadýnlarýn techiz ve tekfin masraflarý, nafakalarýný vermekle yükümlü olan kimselere aittir. Eðer kadýnlarýn mallan varsa, masraflar o maldan karþýlanýr. (Ýmam Þafiî'ye göre de böyledir.)
553- Bir ölünün techiz ve tekfinini varislerinden biri yerine getirse, bu masraflarý terekesinden alabilir. Fakat varis olmayan yabancý bir kimse, ölünün akrabasýndan olsa bile, varislerin iznini almaksýzýn bu harcamalarý yapsa, yaptýðý masrafý terekesinden alamaz. Ýsterse yapacaðý masrafý ölünün geriye býraktýðý maldan (terekesinden) alacaðýna dair þahid tutsun, ister tutmasýn, hüküm aynýdýr.
554- Bir ölünün mezarý açýlýp kefeni çalýnmýþ olursa bakýlýr: Eðer cenaze bozulmamýþsa (kokup çürümemiþse), yeniden kefene sarýlýr. Bu kefen, terekesi henüz bölünmemiþ ise, bu maldan karþýlanýr. Terekesi bölünmüþ ise varisleri tarafýndan temin edilir.
Ynt: Cenazelerin Kefenlenmesi By: [Muhammed] Date: 30 Eylül 2015, 18:56:19
Eselamu Alleyküm Ve Rahmetullah Ve Berekatuh...Cenazelerin kefenlenmesi farzdýr.Farzýn yerine getirilmesi gerekir.Yerine getirlmese günahkar olunmuþ olur.Önemli bir konu bilgilerimizi artýrmak önemli.Rabbim c.c razý olsun ÝnþaAllah.Allah c.c razý olsun ÝnþaAllah...
Ynt: Cenazelerin Kefenlenmesi By: ceren Date: 30 Eylül 2015, 20:17:23
Aleykümselam.Cenaze namazýnýn kýlýnmasýndan önce,kabre konulmasýndan önce ölünün kefenlemesi lazým.Bunun hükümlerini ve þartlarýmý öðrendim.
radyobeyan