Kurban Ve Av
Pages: 1
Kurbanin cinsi ve kusurlu olup olmamasi By: hafizvuslat Date: 04 Kasým 2009, 11:24:50
KURBANIN CÝNSÝ VE KUSURLU OLUP OLMAMASI
  



 6- Kurbanlar yalnýz koyun, keçi, deve ve sýðýr cinsi hayvanlardan kesilebilir. Mandalar da sýðýr cinsindendir. Bunlarýn erkekleri ile diþileri eþittir. Ancak koyun cinsinin erkeðini kurban etmek daha faziletlidir. Keçinin erkeði ile diþisi kýymetçe eþit olsalar, diþisini kesmek daha faziletli olur. Ayný þekilde devenin veya sýðýrýn erkeði ile diþisi et ve kýymet bakýmýndan eþit olsalar, diþisinin kurban edilmesi daha faziletlidir.


  7- Koyun ile keçi ya birer yaþýný doldurmalý veya koyunlar yedi sekiz aylýk olduðu halde birer yaþýnda imiþ gibi gösteriþli bulunmalýdýr.
  Deve, en az beþ yaþýný, sýðýr da en az iki yaþýný bitirmiþ bulunmalýdýr.


  8- Tavuk, horoz ve kaz gibi evcil hayvanlar kurban olamaz. Bunlarý kurban niyeti ile kesmek tahrimen mekruhtur. Çünkü bunda Mecüsîlere benzeyiþ vardýr. Etleri yenilen vahþî hayvanlar da kurban edilmez.


  9- Koyun ve keçiden her biri yalnýz bir kiþi adýna kurban edilir. Bir deve veya bir sýðýr, bir kiþiden yedi kiþiye kadar kimseler için kurban edilebilir. Ancak bu ortaklarýn hepsi müslüman olup her biri kendi hissesine malik olmalý ve ALLAH rýzasý için bir ibadet niyeti taþýmalýdýr.
  Ortaklar kesilen kurbandan hisselerini tartý ile ayýrýrlar, göz kararý ile ayýramazlar.
  (Ýmam Malik'e göre bir sýðýr, bir manda veya bir deve bir aile halkýndan yedi ve daha çok kimse için kurban olabilir, bu caizdir. Fakat baþka baþka aileler için, yediden az olsalar da caiz olmaz.)


  10- Kurbanlýk hayvanýn þaþý, topal, uyuz ve deli olmasýnda, doðuþtan boynuzlu veya boynuzsuz veya boynuzunun azý kýrýk bulunmasýnda, kulaklarýnýn delinmiþ veya enine yarýlmýþ olmasýnda, kulaklarýnýn uçlarýndan kesilip sarkýk bir halde bulunmasýnda, diþlerinin azý düþmüþ olmasýnda, cinsel organý bulunmamasýnda, burulmuþ olarak bulunmasýnda bir sakýnca yoktur; bu hayvanlar kurban edilebilirler.


  11- Ýki gözü veya bir gözü kör, diþlerinin çoðu düþmüþ veya kulaklarý kesilmiþ, boynuzlarýnýn biri veya ikisi kökünden kýrýlmýþ, kulaðýnýn veya kuyruðunun yarýdan fazlasý veya memelerinin baþlarý kopmuþ, kulaklarý veya kuyruðu yaratýlýþýnda bulunmayan bir hayvan kurban olamaz.


  12- Kurbanýn semiz olmasý daha faziletlidir. Kemikleri içinde iliði kalmamýþ derecede zayýf veya aksak ayaðýný yere basýp kesileceði yere kadar topal veya aþikar bir halde hasta bulunan bir hayvan da kurban olamaz.


  13- Kurban kesmekle yükümlü olan bir kimsenin satýn aldýðý kurbanda yukardaki kusurlardan biri sonradan meydana gelse, yerine baþkasýný alýp kesmesi gerekir. Fakat fakir bir kimsenin aldýðý kurban böyle kusurlanýrsa, yine kurban olarak kesilmesi caiz olur, yerine baþkasýný almasý gerekmez. Hatta böyle kusurlu bir hayvaný satýn alýp kurban kesmesi de yeterli olur. Çünkü bu kurban o fakir için bir nafiledir. Nafilelerde ise, geniþlik ve kolaylýk vardýr.
  (Üç imama göre, zengin için de yeterli olur. Baþkasýný almaya gerek yoktur.)


  14- Zengin kimsenin aldýðý kurban henüz kesilmeden ölse, yerine baþkasýný almasý gerekir. Fakir kimsenin aldýðý kurban ölse, baþkasýný almasý gerekmez.


  15- Zengin kimsenin aldýðý kurban kaybolduktan veya çalýndýktan sonra yerine baþkasý kurban edilmiþ olsa ve ondan sonra da kaybolan kurban bulunsa bunu da kesmesi gerekmez. Çünkü üzerine düþen vacibi yerine getirmiþtir. Fakat bu duruma düþen fakirin o bulunan kurbaný kesmesi gerekir; çünkü fakirin satýn aldýðý kurban, kurban olmak üzere belirlenmiþtir; kendisine vacib olmadýðý halde, bunun kurban olmasýný kendisine gerekli kýlmýþtýr.


  16- Kurban için alýnan hayvan çalýndýktan veya kaybolduktan sonra onun yerine baþkasý alýnýp ondan sonra nahr (kurban kesme) günleri içinde bulunsa, bakýlýr: Sahibi zengin ise bu iki kurbandan dilediðini keser. Ancak sonradan almýþ olduðu hayvanýn kýymeti ilk hayvandan daha az olur da bunu kesmiþ olursa, aradaki kýymet farkýný sadaka olarak vermesi gerekir. Fakat kurban sahibi fakir ise o iki hayvaný da kesmesi gerekir. Çünkü bu kurbanlar fakir hakkýnda birer adak yerindedir. Bir görüþe göre de, bunlardan yalnýz birini kesebilir.

 

  17- Kaybolan kurbanlýk yerine alýnan ikinci kurbanlýk hayvan daha kesilmeden nahr günlerinden sonra önceki kayýp hayvan bulunsa, bunlarýn sahibi hiç birini kesmez, bunlarýn en kýymetlisini sadaka olarak verir.


  18- Bir kimse aldýðý kurbanlýk hayvaný satýp onun yerine dengini almýþ olsa, Ýmam Ebû Yusuf'a göre caiz olmaz. Çünkü bunun aynýna ALLAH'ýn hakký geçmiþtir. Fakat Ýmam Azam ile Ýmam Muhammed'e göre, bu kerahetle caiz olur.


  19- Kurbanlýk bir hayvan kesilmeden önce doðursa, yavrusu da kendisi ile beraber kesilir. Çünkü yavru anasýna baðlýdýr. Eðer yavru kesilmeyip satýlýrsa, parasýný sadaka olarak vermek gerekir.

 

Ynt: Kurbanin cinsi ve kusurlu olup olmamasi By: Sosyal Öðretmeni Date: 16 Eylül 2014, 22:47:47
Kurbanin cinsi ve kusurlu olup olmamasina hadi biz dikat ettik.
Kurbaný satan adam hain bizi kandýrdý. Hayvan kusurlu ve biz de bilmeden kestik.
Benim durumum ne olur?
Kurban makbul olur mu? (Tabii Rabbim bilir)
O hayvan kurban sayýrlýr mý?
Vs.....
Selam ve dua ile............
Ynt: Kurbanin cinsi ve kusurlu olup olmamasi By: cerendemir Date: 16 Eylül 2014, 23:08:47
Esselamu aleykum.Bazýlarýný biliyordum.Ama bir çok yeni bilgi öðrenmiþ oldum.Allah razý olsun paylaþým için.Tam kurban bayramý arifesinde nasýl kurban alacaðýmýzý öðrenmiþ olduk.
Ynt: Kurbanin cinsi ve kusurlu olup olmamasi By: saniyenur Date: 23 Eylül 2014, 00:05:52
Ve aleykumusselam ve rahmetullahi. Tam da kurban arefesinde merak ettiðimiz sorular ve cevaplarý Rabbim ebeden razý olsun.

radyobeyan