Yaþamdan Seçmeler
Pages: 1
2016 Mevlid Kandili ne zaman? By: halim Date: 30 Kasým 2016, 15:32:35
2016 Mevlid Kandili ne zaman?

Mevlid Kandili'nde yapýlacak ibadetlerÝslam Alemi'nin heyecanla beklediði Mevlid Kandili yaklaþýyor. Peygamberimiz (S.A.V)'in doðum gecesi olan Mevlid Kandili, Müslümanlar için dua, ibadet ve fazilet dolu bir gece anlamýna da geliyor. Peki Mevlid Kandili ne zaman? Hangi ibadetler yapýlýr?Mevlid Kandili veya Velayed Kandili, Hicri Takvim'de Rebiülevvel Ayý'nýn 11.Günü eda edilen ve Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (S.A.V)'in doðum gecesi olan mübarek gecedir. Hicri Takvim ile Miladi Takvim arasýnadki her sene fark olmasý, Miladi olarak Mevlid Kandili'nin 2016 yýlýnda da merak edilmesine neden oluyor.Mevlid Kandili pek çok mübarek gün ve gece'de olduðu gibi Müslümanlar için dua ve ibadet fýrsatý olarak karþýmýza çýkýyor. Bu mübarek gecede yine Camiler dolup taþacak ve ibadetler sýklaþacak. Bu gece'den istifade etmek isteyen halkýmýz ise; "2016 Mevlid Kandili ne zaman? 2016 Mevlid Kandili'ne kadar kaldý? Mevlid Kandili 2016 ne zaman?" gibi sorularýn yanýtlarýný arýyor.2016 Mevlid Kandili ne zaman?2016 yýlýnda Mevlid Kandili, 11 Aralýk 2016 Pazar gününe ve gecesine denk geliyor.Peygamber Efendimiz (s.a.v)'in doðumu ile ilgili kullanýlan terimler ise þu þekilde;Mevlid en-Nebi (çoðulu el-Mevlid) Peygamberin doðumu (Arapça) Milad en-Nebi Peygamberin doðumu (Arapça/urduca) Mevlid-i Þerif Mübarek doðuþ (Türkçe) Mevlid-i Þerif Mübarek doðuþ (Urduca) Eyd el-Mevliden -Nebevi Peygamberin doðum Kutlamasý (Arapça) Eiyd-e-Milad-un-Nebi Peygamberin doðum Kutlamasý (Urduca) Yevm un-Nebi Muhammed'in günü (Arapça) Mevlid er-Resul Allahýn elçisinin doðum günü (Malay) Bu terimlerin çoðu Arapça ve-le-de (V-L-D) kökünden gelmektedir. Anlamý "doðum vermek", "yapmak", veya "yaratmak".Mevlid Kandili'nde hangi ibadetler yapýlýr?Bütün kandil gecelerinde yapýlabilecek ve yapýlmasý gereken önemli bir takým afv ü maðfirete nail olma, ecr ü sevap kazanma, manevî terakki kaydetme, bela ve musibetlerden kurtulma ve rýza–i Ýlâhiye ulaþma vesileleri vardýr ki, bunlardan bazýlarýný maddeler hâlinde kýsaca ve toplu olarak yeniden hatýrlamakta yarar var:1. Kur'ân–ý Kerim okunmalý; okuyanlar dinlenmeli; uygun mekânlarda Kur'ân ziyafetleri verilmeli; Kelamullah’a olan sevgi, saygý ve baðlýlýk duygularý yenilenmeli, kuvvetlendirilmeli.2. Peygamber Efendimiz (sas)’e salât ü selâmlar getirilmeli; O’nun þefaatini ümit edip, ümmetinden olma þuuru tazelenmeli.3. Kaza, nafile namazlar kýlýnmalý; varsa o geceye ait nakledilen namazlar, onlar da ayrýca kýlýnabilir; kandil gecesi, özü itibariyle ibadet ve ibadette ihsan þuuruyla ihya edilmeli.4. Tefekkürde bulunulmalý; “Ben kimim, nereden geldim, nereye gidiyorum, Allah’ýn benden istekleri nelerdir” gibi konular baþta olmak üzere hayatî meselelerde derin düþüncelere girmeli.5. Geçmiþin muhasebe ve murakabesi yapýlmalý; ve þimdinin ve geleceðin plân ve programý çizilmeli.6. Günahlara samimi olarak tevbe ve istiðfar edilmeli; idrak edilen geceyi son fýrsat bilerek nedamet ve inabede bulunulmalý.7. Bol bol zikir, evrad ü ezkarda bulunulmalý.8. Mü’minlerle helalleþilmeli; onlarla irtibatýmýz cihetinden rýzalarý alýnmalý.9. Küs ve dargýn olanlar barýþtýrýlmalý; gönüller alýnmalý; kederli yüzler güldürülmeli.10. Kiþi kendine ve diðer Mü’min kardeþlerine hattâ isim zikrederek dualar etmeli.11. Üzerimizde haklarý olanlar aranýp sorulmalý; vefa ve kadirþinaslýk ahlâký yerine getirilmeli.12. Yoksul, kimsesiz, öksüz, yetim, hasta, sakat, yaþlý olanlar ziyaret edilip, sevgi, þefkat, hürmet, hediye ve sadakalarla mutlu edilmeli.13. O gece ile ilgili âyetler, hadîsler ve bunlarýn yorumlarý ilgili kitaplardan ferden veya cemaaten okunmalý.14. Dini toplantýlar, paneller ve sohbetler düzenlenmeli; va’z ü nasihat dinlenmeli; þiirler okunmalý; ilâhî ve ezgilerle gönüllerde ayrý bir dalgalanma oluþturmalý.15. Kandil gecesinin akþam, yatsý ve sabah namazlarý cemaatle ve camilerde kýlýnmalý.16. Sahabe, ulema ve evliya türbeleri ziyaret edilmeli; hoþnutluklarý alýnmalý; ve manevî iklimlerinde vesilelikleriyle Hakk’a niyazda bulunulmalý.17. Vefat etmiþ yakýnlarýmýzýn, dostlarýmýzýn ve büyüklerimizin kabirleri ziyaret edilmeli; iman kardeþliðine ait sadakati yerine getirilmeli.18. Hayattaki manevî büyüklerimizin, üstadlarýmýzýn, anne ve babamýzýn, dostlarýmýzýn ve diðer yakýnlarýmýzýn kandilleri bizzat giderek veya telefon, faks yahut e–mail çekerek tebrik edilmeli; dualarý istenmeli.19. Bu kandil gecelerinin gündüzlerinde mümkün olduðunca oruç tutulmalý.Mübarek gecelerin ihyasý ile ilgili özel bir ibadet mevcut deðildir. Namaz, tilavet–i Kur'ân, dua gibi bütün ibadet çeþitleri ile gece ihya edilebilir... Mübarek gecelerde kýlýnan bazý hususi namazlar sünnette mevcut deðildir; muteber bir rivayete de istinad etmezler. Bu, “O gecelerde namaz kýlmak mekruhtur” anlamýna gelmez. Teheccüd ve nafile namazlarý teþvik eden rivayetler çoktur. Bunlarýn mübarek gecelerde yapýlmasý elbette daha faziletlidir.” (Canan, Kütüb–ü Sitte, 3/289).Kandil gecelerine ait olduðu kaydedilen namazlarý da ayrýca kýlmakta bir sakýnca yoktur; sevaptan hâli deðildir.Mevlidin dinimizdeki yeri nedir?Mevlid Peygamberimizden (a.s.m.) üç dört asýr sonra icad edilen Ýslâmî bir âdet olmakla birlikte, bid’atýn hasene (güzel) kýsmýna girmektedir. Büyük hadis ve fýkýh âlimi olan Ýbni Hacer, mevlid merâsiminin meþrûiyeti hakkýnda þu hadisi zikreder:Ýbni Abbas’ýn rivayetine göre, Resûl-i Ekrem Efendimiz (a.s.m.) Medine’ye hicret ettiklerinde Aþure gününde Yahudilerin oruç tuttuklarýný öðrenir. Oruç tutmalarýnýn sebebini sorduðunda Yahudilerden þu cevabý alýr:“Bu çok büyük bir gündür. Bugünde Allah, Mûsâ ile kavmini kurtardý. Firavun ile kavmini suda boðdu. Mûsâ da buna þükür için oruç tuttu. Ýþte biz de bugünün orucunu tutuyoruz.”“Bunun üzerine Peygamberimiz, ‘Öyleyse biz Mûsâ’ya sizden daha yakýn ve evlâyýz’ buyurdu. O günden sonra hem kendisi oruç tuttu, hem de tutulmasý için tavsiyede bulundu.” ( Müslim, Sýyam 127)Ýbni Hacer bu nakilden sonra þöyle der: “Bundan anlaþýlýyor ki, böyle bir günde, mevlid gecesinde Allah’a þükretmek tam yerindedir. Fakat mevlid merasiminin Peygamberimizin doðum gününe denk getirilmesi için dikkat etmek gerektir.” (el-Hâvî fi'l-Fetevâ, 1/190.)Bugünkü Ýslâm ülkelerinde Peygamberimizin (asv) doðumunu yâd etmek, ona salât-selâm getirmek maksadýyla çeþitli dillerde okunan mevlidler vardýr. Arapça “Bâned Suâd, Bürde ve Hemziyye” kasideleri birer mevliddir. Türkçede ise yirmiden fazla mevlid manzumesi vardýr. Fakat bunlarýn içinde en çok tutulan ve okunaný Süleyman Çelebi merhumun 1409 yýlýnda yazdýðý Vesiletü’n-Necât isimli mevlid kitabýdýr. Önceleri yalnýz Peygamberimiz (asv)'in doðum gününde okunan ve tertip edilen mevlid merâsimleri, daha sonra bütün mübarek gecelerde tekrarlanmýþ, bilhassa memleketimizde daha da yaygýnlaþarak, ölüm, hastalýk ve daha birçok vesilelerle okunagelmiþtir.  Bazý Ýslâm âlimleri mevlidi bid’at sayarak karþý çýkmýþlarsa da yukarýda da ifade ettiðimiz gibi, Bediüzzaman, zamanýmýzda bu meseleyi þöyle tashih etmiþtir:“Mevlid-i Nebevî ile Miraciyenin okunmasý gayet nâfi (faydalý) ve güzel âdettir ve müstahsen (iyi, hoþ) bir âdet-i Ýslâmiyedir. Belki hayat-ý içtimaiye-i Ýslâmiyenin gayet lâtif ve parlak ve tatlý bir medar-ý sohbetidir (sohbet sebebidir). Belki hakaik-i imani-yenin ihtarý (hatýrlatýlmasý) için, en hoþ ve þirin bir derstir. Belki îmanýn envarýný ve muhabbetullah ve aþk-ý Nebevîyi göstermeye ve tahrike en müheyyic (heyecan uyandýran) ve müessir bir vasýtadýr.” (Nursi, Meklubat, s. 281-285)

R.haber


radyobeyan