Faziletli Vakitler By: Rüveyha Date: 21 Ekim 2014, 15:03:51
Ebu Talib El-Mekkî k.s., Kûtu’l-Kulûb’den
Ali Kaya | Ekim 2013 | TASAVVUF KLASÝKLERÝ
Faziletli VakitlerCenab-ý Hak bazý vakitleri fazilet yönünden üstün kýlmýþtýr. Gün içindeki en faziletli vakitler namaz vakitleridir. Haftanýn en faziletli günü Cuma günüdür. Peygamber Efendimiz s.a.v. yýl içerisindeki belli günlere dikkat çekmiþ, o günlerde yapýlan hayýrlý amellerin daha faziletli olacaðýný bildirmiþtir.
Rivayete göre, Rasulullah s.a.v. Ramazan ayýnýn son on günü girdiðinde yataðýný toplar ve kendisini ibadete verirdi. Bir baþka rivayete göre ise, Ramazan ayýnýn son on günü girdiðinde Rasulullah s.a.v. kendisini ibadete verir, ailesini de ibadete teþvik ederdi. Onlar da ibadetlerini artýrýr ve bu uðurda bir takým yorgunluklara katlanýrlardý.
Nakledildiðine göre Rasulullah s.a.v. buyurdular ki: “Amellerin Allah katýnda en sevimli ve en faziletli olanlarý, Zilhicce ayýnýn ilk on gününde yapýlanlardýr. O günlerde bir gün oruç tutmak, bir sene oruç tutmaya eþit olur. Bir gecesini ibadetle geçirmek, Kadir gecesini ibadetle geçirmeye denk olur.”
Bunun üzerine orada bulunanlar: “Ya Rasulallah, Allah yolunda cihad bundan daha faziletli deðil mi?” diye sordular.
Efendimiz s.a.v. þöyle buyurdu: “Allah yolunda cihad etmek de, bundan daha faziletli deðildir. Ancak bir kimse canýyla, malýyla cihada çýkar ve her ikisini de kaybederse o müstesna.”
(Tirmizî, Savm, 52; Ýbnu Mace, Savm, 39; Beyhakî, Þuabu’l-Ýman, No: 3757)
Yüce Allah bir kulunu severse, kul en faziletli vakitlerde en hayýrlý amellerle meþgul olur ve Allah kendisine en üstün sevabý verir. Cenab-ý Hak bir kulundan hoþnut olmazsa, o kul faziletli vakitlerde en kötü amellerle meþgul olur. Böylece ganimet olan vakitlere hürmetteki noksanlýðý sebebiyle haramlara dalmasý kötülüðünü artýrýr.
Denilmiþtir ki, bir kulun ilahî yardýma ulaþtýðýnýn alameti üçtür. Bunlar, niyeti olmasa bile hayýrlý ameller için vesilelerle karþýlaþmasý, istemediði halde bile kötülüklerin ondan uzaklaþtýrýlmasý, her zaman ve her durumda Allah’a yönelme ve yalvarma kapýsýnýn kendisine açýlmasý…
Ýlahî yardýmdan mahrum olmanýn alameti de üçtür. Bunlar, arzu ettiði halde hayýrlý amellerin kiþiye zorlaþtýrýlmasý, kaçýp kurtulmak istediði halde kötülüklerin önüne gelmesi, iyi veya kötü bütün hallerde Allah’a yönelme ve yalvarma kapýsýnýn ona kapanmýþ olmasý…
Allah Tealâ’nýn lütfuyla hayýrlara yönelme dileriz. Razý olmadýðý iþlerden ve amellerden O’na sýðýnýrýz.
Muhasebe Nasýl Olmalý?
Dünyada Allah korkusu ile yaþayanlara, hesap günü Cenab-ý Hak ile karþýlaþtýklarýnda korku yoktur; emniyet vardýr, en güzel dönüþ vardýr. O’nun huzurunda yakîn ehlinden olacaklarýna dair müjdeler vardýr.
Allah korkusu ile yaþamak, kalbe gelen düþünceleri muhasebe etmeyi gerektirir. Muhasebe ise þu þekilde yapýlýr: Kulun kalbine bir düþünce geldiði zaman önce durup düþünür. Gelen düþüncenin iyi mi kötü mü olduðunu ayýrt eder, kaynaðýný belirler. Eðer düþünce Allah için bir niyet, karar, azim, fiil ve gayret ile kalbi Allah Tealâ’ya sevkediyorsa Allah için, Allah yolunda bir düþünce demektir. Bu durumda kul o düþünceyi tasdik eder ve gereðini yerine getirir.
Eðer kalbe gelen düþünce nefsten kaynaklanan dünyevî arzularý ve gafleti içeren bir düþünce ise, onu reddeder ve kalbinden silmek için gayret eder. Gelen kötü düþünceyle ilgilenerek, içinde onu tekrarlayýp durarak kalbine yerleþmesine imkan vermez. Yoksa kötü düþünce kalbe yerleþir ve söküp atmasý zorlaþýr. Ýleri safhada bu düþünce niyete dönüþmeye baþlar ve kalpten atmak daha zor olur. Sonuçta kötü düþünce bir müddet sonra amel þeklinde ortaya çýkar.
Gelen düþüncenin Allah’a ait olmasý, O’nun rýzasýna uygun olmasý demektir. Kulun niyet, azim ve gayretinin de Allah için olmasýdýr. Gelen düþünceyle nefsin keyfi deðil, Allah katýnda kabul gören amellerin istenmesidir.
Ýnsan bazen aklýna gelen düþüncenin nereden geldiðini anlayamaz. Gelen düþüncenin Allah katýnda makbul olup olmadýðýný, o düþünceyle yapýlacak amelin doðru olup olmayacaðýný bilemez. Düþüncenin kaynaðýnýn ayýrt edilememesi þu üç sebepten birine baðlýdýr:
Birincisi, yakîninin zayýf olmasýdýr ki bu, kulun marifet ilminin noksanlýðý demektir. Ýkincisi, gelen düþünceyle ilgili derin hükümleri bilmediði için kaynaðýný anlayamamasýdýr. Üçüncüsü ise, insanýn nefsindeki gizli olan kötü arzularýn galip gelmesidir.
Alimlerden biri demiþtir ki: “Alim sadece hayrý ve þerri bilen deðildir. Bunu her akýllý bilebilir. Gerçek alim, iki þerden daha hafif olanýný bilir, mecbur kaldýðýnda zararý az olaný yapar. Yine, iki hayýrdan daha az faydalý olanýný bilir ve gerektiðinde ondan sakýnýr.”
Veciz Nasihatler
Enes b. Malik’in rivayetine göre, hikmet sahiplerinin reisi Rasulullah s.a.v., vefatýna yakýn, devesinin üzerinden beyan ettiði bir hutbesinde þöyle buyurmuþtur:
“Ey insanlar! Sanki bize dünyada ölüm yazýlmamýþ… Sanki ibadet etmek yaratýlanlar içinde bize deðil, baþka varlýklara emredilmiþ… Öldüðünü ilan ettiðimiz kimseler sanki sefere çýkmýþ da kýsa bir süre sonra bize dönecek. Onlarý kabirlerine yerleþtiriyor ve miraslarýný yiyoruz. Onlardan sonra ebedi olarak dünyada kalacakmýþýz gibi bütün öðüt veren þeyleri unuttuk. Bütün musibetlerden emin mi olduk?
Ýnsanlarýn ayýplarýyla ilgilenmeyip kendi kusurlarýyla meþgul olan, harama bulaþmadan kazandýðý maldan infak eden, fakir ve miskinlere merhamet eden, ilim ve hikmet ehliyle beraber olan kimselere müjdeler olsun! Nefsinin kibrini kýran, ahlâkýný güzelleþtiren, nefsini ýslah eden ve insanlara kötülüðü olmayan kimselere de müjdeler olsun! Bildikleriyle amel eden, malýnýn fazlasýný hayra sarf eden, dilini boþ konuþmalardan koruyan ve Sünnetim ile amel edip bid’atlara bulaþmayan kimseye de müjdeler olsun!”
(Ebu Nuaym, Hilye, III, 202; Bezzar, Müsned, No: 3225; Beyhakî, Sünen-i Kübra, IV, 182)
Hz. Ali r.a.’ýn þöyle dediði rivayet edilmektedir: “Þüphesiz kiþiyi kendisine takdir edilen bir þeye ulaþmasý sevindirir. Kendisine zaten ulaþmayacak bir þeyi kaçýrmasý ise üzer. Öyleyse dünyada elde ettiðin þey seni çok sevindirmesin. Elinden kaçýrdýðýn þey de seni fazla üzmesin. Sevincin, yaptýðýn salih amellerle olsun. Üzüntün ise yapamadýðýn vazifeler ve ihmal ettiðin ibadetler sebebiyle olsun. Bütün gayen ahiret, gayretin ise ölümden sonrasýna hazýrlýk yapmak için olsun.”
Ynt: Faziletli Vakitler By: ceren Date: 13 Aralýk 2014, 00:26:34
Esselamu aleykum.Rabbim razý olsun paylaþýmdan Rüveyha abla.Rabbim bizleri peygamber efendimizin sünnetine tabi yaþayan kullarýndan eylesin.En faziletli vakitler Cuma günleri,zilhice aynýn son on günü,ramazan ayýnýn son on günü...