Tefsir metinleri yeni By: efor Date: 05 Nisan 2013, 11:46:19
TEFSÝR METÝNLERÝ II VÝZE VE QUÝZ SINAV SORULARI 2013
1 ) Ahkâmu’l-Kur’ân isimli tefsirde ele alýnan âyetlerin sayýsý ne kadardýr? 1.ünite
1050***
1040
1000
950
750
2) Suyûtî hayatý boyunca kaç hadis ezberlemiþ ve kendisinin hadis ilminde aþaðýdaki mertebelerden hangisine ulaþtýðýný ifade etmiþtir? 2.ünite
100.000/müceddidliðe
250.000/müçtehitliðe
150.000/mehdiliðe
200.000/müçtehitliðe **
1.000.000/mehdiliðe
3 ) Derveze’nin et-Tefsîru’l-Hadis adýndaki tefsiri hangi tefsir ekolünden sayýlýr? 3.ünite
Rivayet
Dirayet
Tasavvufi
Edebi***
Ahkam
4) Suyûtî’nin ‘ikinci babam’ dediði hocasýnýn isminedir? 2.ünite
Cassâs
Râzî
Kâfiyeci***
Seyfeddin ibn Kutluboða
Kâdýlkudât Ýzzeddin el-Kinânî
5 ) Aþaðýdakiler denhangisi Cassas’ýn eserlerinden birisidir? 1.ünite
Te’vîl-i Âyi’l-Kur’an
Mefâtîhu’l-Gayb
Kitâbu Cevâbâti'l-Mesâil.**
Envâru’t-Tenzîl
Tefsîru Edebi'l-Kâdî
________________________________________
6) Âyetteki خمرهن kelimesine Derveze yukarýdaki metne göre hangi anlamý vermiþtir? 3.ünite
a) Humur, hýmar kelimesinin çoðulu olup, kadýnlarýn baþlarýndan aþaðýya sarkýttýklarý veya baþlarýna örttükleri þeydir.** *
b) Hýmar, humur kelimesinin çoðulu olup, kadýnlarýn örtündükleri þeydir.
c) Humur, hýmar kelimesinin çoðulu olup, kadýnlarýn sýrtlarýný örttükleri þeydir.
d) Hýmar, humur kelimesinin çoðulu olup, kadýnlarýn dýþarýda giydikleri þeydir.
e) Humur, hýmar kelimesinin çoðulu olup, kadýnlarýn yakalarýný kapattýklarý þeydir.
7 ) ولا تنهرهما أي :لا تزجرهمابإغلاظ وصياح âyetteki ولا تنهرهما kelimesinin anlamý aþaðýdakilerdenhangisinde doðru verilmiþtir? 4.ünite
a) ikisini kabaca ve yüksek sesle azarlama **
b) ikisine küfretme
c) ikisine iyilikten geri durma
d) ikisine duadan geri durma
e) Yaþlandýklarýnda onlara iyilik etmekten geri durma
8) Aþaðýdaki metne göre salatýn anlamý nedir? 5.Ünite
إِنَّ اللَّهَ وَمَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَىالنَّبِيِّ [الْأَحْزَابِ: 56] الْآيَةَ، إِنَّ الصَّلَاةَ مِنَ اللَّهِ فِيهَذِهِ الْآيَةِ الرَّحْمَةُ، وَمِنَ الْمَلَائِكَةِ الِاسْتِغْفَارُ، وَمِنَ الْمُؤْمِنِينَالدُّعَاءُ
Salat, Allah’tan dua, meleklerden istiðfar, müminlerden ise rahmettir
Salat, Allah’tan rahmet, meleklerden dua, müminlerden ise istiðfardýr
Salat, Allah’tan maðfiret, meleklerden ve müminlerden ise duadýr
Salat, Allah’tan rahmet, meleklerden istiðfar, müminlerden ise duadýr ***
Salat, Allah’tan afv, meleklerden dua, müminlerden ise merhamettir
9 ) فقل لهم قولا ميسورا âyetinin anlamý aþaðýdakilerden hangisinde doðru verilmiþtir? 4.ünite
Onlara bol bol dua et
Onlara asla kötü söz söyleme
Onlara gönül alýcý bir þeyler söyle **
Onlara bir þeyler vaad et
Onlarý geri çevirme
10) Tabersi’nin tefsiri aþaðýdakilerden hangisidir? 4.ünite
et-Tefsiru’l-Kebir
Tevîlâtu’l-Kur’ân
Mecme’u’l-Beyan fî Tefsîri’l-Kur’ân**
Mehasinu’t-Te’vil
Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm
________________________________________
11) ( إن الله يحب المتقين ) يعني أن الوفاء بالعهد من أخلاق المتقين ،والتربص بهؤلاء إن استقاموا من أعمال المؤمنين ، والتقوى تتضمن الإيمان والوفاءبالعهد .
Müfessir Ebû Hayyân’ýn Tevbe 7. ayetle ilgili yukarýdaki tefsirine göre aþaðýdaki yargýlardan hangisi yanlýþtýr? 6.ünite
a) Ýman etmek de antlaþmaya baðlý kalmak da takvanýn bir gereðidir
b) Þirk koþmak Allah’a ihanet olduðundan müþriklerle yapýlan antlaþmaya baðlý kalýnmaz ***
c) Antlaþmaya baðlý kalmak müttakilerin niteliklerinden biridir
d) Müminler, antlaþmaya sadýk kalan müþriklere dokunmaz
e) Takva, verilen sözün yerine getirilmesini gerektirir
1 2 ) (لا يرقبون في مؤمن إلا ولا ذمة وأولئك هم المعتدون هذا تنبيه على الموصف الموجب للعداوة وهو الإيمان
Müfessir Ebû Hayyân’ýn Tevbe, 9. ayetle ilgili yukarýdaki yorumundan aþaðýdakilerden hangisi anlaþýlýr 6.ünite
Müþrikler, Müslümanlara mümin olduklarý için düþmanlýk besler **
Müslümanlar her zaman antlaþmalarýna baðlýdýr
Müþrikler, Müslümanlardan çekindikleri için antlaþmaya baðlý kalmaz
Müþrikler, Müslümanlara menfaatlerine dokunduklarý için düþmanlýk besler
Müþrikler, hiçbir antlaþmaya baðlý kalmazlar
13) Nahiv üstadý Sîbeveyh’e büyük bir sevgi besleyen, talebelerine baþlangýçta mutlaka onun
“el-Kitâb”ýný okutan müfessir kimdir? 6.ünite
Fahreddin Râzî
Ýbn Atýyye
Kâdî Beydâvî
Ebû Hayyân el-Endelüsî **
Ebussuûd Efendi
14 ) Aþaðýdaki müellif-eser eþleþtirmelerinden hangisi doðrudur? 7.ünite
Fahreddin Razî → el-Bahru’l-muhît
Ýbn Atýyye→ Rûhu’l-me‘ânî
Seyyid Kutub→ et-Tahrîr ve’t-tenvîr
Zemahþeri→ Esâsü’l-belâða **
Ebussuûd Efendi→ el-Keþþâf
________________________________________
15 ) Derveze’nin eseri en fazla hangi açýdan tenkide maruz kalmýþtýr? 3.ünite
Ýsrailiyata yer vermesi
Zayýf hadisleri kullanmasý
Modernist yorumlar içermesi
Nüzul sýrasýna göre tefsir etmesi **
Çok detaya girmesi
16) Aþaðýdaki metin hangi konu üzerinde durmaktadýr? 5.ünite
الم قَالَ الشَّعْبِيُّوَجَمَاعَةٌ: الم وَسَائِرُ حُرُوفِ الْهِجَاءِ فِي أَوَائِلِ السُّوَرِ مِنَالْمُتَشَابِهِ الَّذِي اسْتَأْثَرَ الله بِعِلْمِهِ، وَهِيَ سِرُّ الْقُرْآنِ،فَنَحْنُ نُؤْمِنُ بِظَاهِرِهَا وَنَكِلُ الْعِلْمَ فِيهَا إِلَى اللَّهِتَعَالَى، وَفَائِدَةُ ذِكْرِهَا طَلَبُ الْإِيمَانِ بِهَا. قَالَ أَبُو بَكْرٍالصِّدِّيقُ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] [2] : فِي كُلِّ كِتَابٍ سِرٌّ وَسِرُّ اللهفِي الْقُرْآنِ أَوَائِلُ السُّوَرِ.وَقَالَ عَلِيٍّ [رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ] :أَنَّ لِكُلِّ كِتَابٍ صَفْوَةٌ وَصَفْوَةُ هَذَا الْكِتَابِ حُرُوفُ التَّهَجِّي
Müteþabihlerden
Garibu’l-Kur’ân’dan
Ahkamdan
Huruf-u Mukattaadan**
Ýsrailiyattan
17) بَرَاءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ) و المعنى : أن اللّه و رسوله قد برئا من العهد الذيعاهدتم به المشركين و أنه منبوذ إليـهم.
Müfessir Zemahþerî’nin Tevbe 1. ayetle ilgili yukarýdaki yorumunda yer alan (و أنـه منبوذ إليـهـم ) ifadesinin anlamý nedir? 7.ünite
Allah ve Resûlü’nün müþriklerle yapýlan antlaþma ile bir iliþkisi kalmamýþtýr **
Müþriklerle yapýlan antlaþma bozularak tümüyle müþriklere iade edilmiþtir
Müþriklerle yapýlan antlaþma ikinci bir emre kadar askýya alýnmýþtýr
Müþriklerle yapýlan antlaþmanýn sürdürülmesi imkaný kalmamýþtýr
Müþriklerle yapýlan antlaþmanýn bozulmasýnýn sorumlusu müþriklerdir
18) Suyûtî’nin, müfessirlerin biyografilerini anlattýðý eserinin adý nedir? 2.ünite
et-Tahbîr fî Ulûmi’t-Tefsîr
el-Ýtkân fî ‘Ulûmi’l-Kur’ân
el-Ýklîl fî Ýstinbâti’t-Tenzîl
Katfü’l-Ezhâr fî Keþfi’l-Esrâr
Tabakâtü’l-Müfessirîn **
19 ) Aþaðýdakilerden hangisi Beðavi’nin eseridir? 4.Ünite
Meâlimu’t-Tenzîl**
Tefsîru’l-Beðavi
Tefsiru’l-Kebîr
Tevilat
Tefsiru’l-Kur’âni’l-Azim
radyobeyan