Arapca soru By: efor Date: 29 Mart 2013, 15:41:22
SAKARYA ÜNÝV. ÝLAHÝYAT FAKÜLTESÝ ÝLÝTAM
ARAPÇA I DERSÝ
1 ) يا . . . . . . أنت على حقٍّ. cümlesinde boþluða gelebilecek en uygun münada hangisidir?
**** طالبُ
طالبيْ
الطالبُ
طالبيْن
طالبان
2 ) Aþaðýdakilerden hangisi yanlýþtýr?
nudbe harfleri karine olduðu zaman hazfedilebilir ****
nudbenin tabileri nidanýnki gibidir.
nudbe diðer adý mandup’tur.
nudbe müfret marife ise mebnidir.
nudbe nekire ve mübhem isim olamaz.
3 ) في عهد السلطان العظيم محمد الثاني بن مراد الثاني، حاول العثمانيون فتح القسطنطينية بجيش مُكوَّن من265 ألف مقاتل
cümlesinin en yakýn Türkçe karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
Büyük sultan Ýkinci Mehmed zamanýnda Osmanlýlar 265 000 savaþçýdan oluþan bir orduyla Kostantinye’yi fethetmeye çalýþtýlar.
Ýkinci Murad’ýn oðlu Büyük sultan Ýkinci Mehmed zamanýnda Osmanlýlar 260 000 savaþçýdan oluþan bir orduyla Kostantinye’yi fethetmeye çalýþtýlar.
Ýkinci Murad’ýn oðlu Ýkinci Mehmed zamanýnda Osmanlýlar 265 000 savaþçýdan oluþan bir orduyla Kostantinye’yi fethetmeye çalýþtýlar.
Ýkinci Murad’ýn oðlu Büyük sultan Ýkinci Mehmed zamanýnda Osmanlýlar 265 000 savaþçýdan oluþan bir orduyla Kostantinye’yi fethetmeye çalýþtýlar.*****
Ýkinci Murad’ýn oðlu Ýkinci Mehmed zamanýnda Osmanlýlar 265 000 savaþçýdan oluþan bir orduyla Kostantinye’yi fethetmeye çalýþtýlar.
4 ) (سلبي) selbi kelimesinin zýt anlamlýsý aþaðýdakilerden hangisidir?
**** إيجابي
صحيح
تعجيل
عاجز
فاشل
5 ) لو قرأت العلم مائة سنة، وجمعت ألف كتاب، لا تكون أهلا لرحمة الله إلا بالعمل.
cümlesinde altý çizili kelimenin irabý ile ilgili verilenlerden hangisi doðrudur?
Temyizdir.
Mefuldür. ******
Faildir.
Haldir
(تكون)nün ismidir.
6 ) المتوجع منه ifadesinin manasý nedir?
üzüntü veren hadise
aðýt yakýlan kiþi
acýnýn yerini gösterir. *****
aðlama - sýzlanma
elem
7 )
“قد منع الرسول صلى الله عليه وسلم كتابة الأحاديث أول نزول الوحي، حتى لا تختلط بالقرآن الكريم”
cümlesinin en yakýn Türkçe karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
Hz. Peygamber (s.a.v.), vahyin indiði ilk zamanlarda Kur’an-ý Kerimle karýþmasýn diye
hadislerin yazýlmasýný yasaklamýþtýr.******
Hz. Peygamber (s.a.v.) Kur’an-ý Kerim vahyinin indiði ilk zamanlarda karýþma olabilir diye hadislerin yazýlmasýný yasaklamadý.
Kur’an-ý Kerim Hz. Peygamber (s.a.v.)’e vahiyle inerken karýþmasý muhtemel hadislerin yazýlmasýna mani oldu.
Hz. Peygamber (s.a.v.) vahyin indiði ilk zamanlarda hatta Kur’an-ý Kerimle karýþmasa da hadislerin yazýlmasýný menetmiþti.
Hz. Peygamber (s.a.v.), vahyin indiði ilk zamanlarda hadislerle Kur’an-ý Kerim’in karýþmasýný yasaklamýþtýr.
8 ) Ýstiðasenin temel bileþenleri arasýnda aþaðýdakilerden hangisi yoktur?
müsteðâs leh.
istiðase harfi.
musteðýs.
müsteðas bih.
mutaccib aleyh. ********
9 ) (أنْهَكَ) kelimesinin eþ anlamlýsý aþaðýdakilerden hangisidir?
**** أتعب
فهم
ذهب
مرض
استخدم
10 ) (أسرة) kelimesinin eþ anlamlýsý aþaðýdakilerden hangisidir?
***** عائلة
غاية
مرض
ذهب
فهم
11 ) Aþaðýdaki cümlelerden hangisinde manevî âmil vardýr?
محمدٌ رسولُ اللهِ *****
لا طاعةَ مغتابٍ مقبولة
إنّ اللهَ عالمُ كلِّ شيء
جَلَسَ عليٌّ أمام البيتِ
خلقَ اللهُ كلَّ شيء
12 ) يا للأب الرحيم cümlesinde altý çizili kelimenin irabý ile ilgili söylenilenlerden hangisi doðrudur?
sýfattýr, daima mansubdur.
sýfattýr, daima mecrurdur.
mevsuftur, mansubdur.
sýfattýr, merfudur.
sýfatdýr, mevsufunun lafzýna tabi olarak mecrur, mahalline tabi olarak mansub okunabilir ***
13 ) *“في عهد الخلفاء الراشدين لم يكتبوا الأحاديث حتى لا ينشغل بها الناس عن القرآن الكريم”
cümlesinin en yakýn Türkçe karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
Hatta Kur’an-ý Kerimle meþgul olduklarý için Ýnsanlar, Raþit halifeler devrinde hadisleri yazmadýlar.
Raþit halifeler devrinde, insanlar hadis yazma sebebiyle Kur’an-ý Kerim’den uzak kalmasýn diye hadisleri yazmadýlar. ********
Raþit halifeler devrindeki insanlar hadisleri yazmadýlar çünkü Kur’an-ý Kerim’le meþgul oluyorlardý.
Raþit halifeler devrindeki insanlar hadisleri yazmadýlar ki, Kur’an-ý Kerimle meþgul olsunlar.
Raþit halifeler devrinde Kur’an-ý Kerim’le meþgul olduklarý için insanlar hadisleri yazmadýlar.
14 ) يا خالد الشجاع Cümlesinde münadaya tabi olan kelimenin almasý gereken hareke nedir?
Fetha ile mansub, mahallen merfu olur.
Fetha ile mansub veya damme ile merfu olabilir. *****
Sadece fetha ile mansub olabilir.
Münadaya tabi olduðu için hareke almaz.
Sadece damme ile merfu olabilir
15 ) مصطفى gibi maksur isimlerde, mendub münada’nýn sonundaki elif nudbe yapýlýrken,
kalýr.
kalýr, önüne hâ-i sekt ilave edilir.
düþürülür, yerine elif-i memdude ve hâ-i sekt, gelir. *****
düþürülür.
düþürülür, yerine elif-i memdude, gelir.
16 ) Aþaðýdakilerden hangisi nudbe cümlesi olarak yanlýþtýr?
وا محمدُ الكريمَاهْ *****
وا أبا بكراه
وَا مَنْ فَتَحَ مِصْرَ
وا رأسِي
وَا إبراهِيمُونَا
17 ) Aþaðýdaki cümlelerden hangisinde manevî âmil vardýr?
وما محمدٌ إلا رسول *****
إنّ اللهَ عالمُ كلِّ شيء
لا تهْمِلْ واجبك قطّ
خلقَ اللهُ كلَّ شيء
كلُّ حسودٍ مُحْرِقٌ حسده عملَه
18 ) “Halife Ömer b. Abdilaziz resmî olarak hadis tedvinini emretti çünkü o, ilim ehlinin gitmesinden korktu.” cümlesinin en yakýn Arapça karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
خاف الخليفة عمر ابنُ عبدِ العزيز رسميا بتدوين الحديث لأنه أمر بذهاب أهل العلم
يدوّن الخليفة عمر ابنُ عبدِ العزيز رسميا بأمر الحديث لأنه خاف ذهابَ أهل العلم
أمر الخليفة عمر ابنُ عبدِ العزيز رسميا بتدوين الحديث لأنه خاف ذهابَ أهل العلم ******
أمر الخليفة عمر ابنُ عبدِ العزيز رسميا بتدوين الحديث لأنه لم يخف ذهابَ أهل العلم
أمر الخليفة عمر ابنُ عبدِ العزيز رسميا بتدوين الحديث لأنه ذهبَ خائفا أهل العل
19. “.... الكتّاب في أول الأمر ....كتابة القرآن الكريم” Cümlede boþ býrakýlan yerlere gelebilecek þýkký bulunuz.
اهتم - ب ****
اهتموا – إلى
اهتم - على
اهتموا - ب
اهتموا - إلى
20. “لم .......... رواة الحديث ....أخذ العلم من أهل بلدهم” Cümlede boþ býrakýlan yerlere gelebilecek þýkký bulunuz.
***** يكتفِ - ب
يكتفِي – ب
يكتفُوا - ب
يكتفِي - إلى
يكتفون – مع
21. Aþaðýdaki cümlelerin hangisi “istiðase” cümlesi deðildir?
يا ملكَ البلاد. *******
يا لله من الظلمين
يا خالدا لعلي
يا محمداه لفاطمة
يا للرائد لي
22. “كان لهذه الرحلات أثر كبير في توحيد نصّ الأحاديث” cümlede altý çizili kelimenin zýt anlamlýsý hangisidir.
******* صغير
عظيم
جميل
مُهم
جديد
23. القاضي Kelimesi, mütekellim yâ’sýna muzâf olup, münada yapýldýðýnda nasýl yazýlýr?
يا قاضيّ ***** sonu þeddeli
يا القاضي
يا قاض
يا قاضي
يا قاضيا
24. ياَ لَلشَّابِ و ..........لِلْوَطن cümlesindeki boþluða uygun kelime hangisidir?
******* لِلشََّابة
رَجُلٌ
مَن
لِمَ
لَنْ
25. Aþaðýdakilerden hangisi müsteðas leh için söylenemez?
müsteðas bih’den sonra gelir.
kesreli bir lam ile mecrurdur.
lam yerine ( مِنْ ) de kullanýlabilir.
hazfedilebilir.
zamir olarak gelemez. ******
26. يَا لَكَ لِي cümlesindeki altý iþaretli yerler için aþaðýdakilerden hangisi söylenebilir?
müsteðas bih, mukaddem haberdir.
nida - münada.
müsteðas bih ve leh car ve mecrur olarak gelmiþtir.
müsteðas bih ve leh zamir olarak gelmiþtir. *******
mebni – m’urep.
27.وقدْ كانَ اللهُ تعالى . . . . . في الأزلِ ولم يخلقْ الخلق َ. Cümlesinde boþluða gelebilecek en uygun kelimeyi seçiniz
******* خالقاً
مجهولا
لا يخلق
سيخلق
خلق
28 . منع الرسول صلى الله عليه وسلم كتابة الأحاديث أول نزول الوحي” men etti ( yasakladý) manasýnda.
cümlede altý çizili kelimenin zýt anlamlýsý hangisidir.
***** أذن ( izin verdi )
زجر
أمر
استأذن
امتنع
29. يا وطني صاحب الفضل Cümlesinde altý çizili kelimenin irabý ile ilgili yanlýþ olaný seçiniz.
Tabidir, fetha ile mansubdur.
Münadaya tabi bir kelimedir, mansubdur.
Muzâf bir kelimedir.
Münada takdiren mansub olduðu için, bu da mansubdur. **** Þeyma Güler ve Ýsmail Erdal
Lafzen mansub, mahallen merfudur. **** Rabia Güler
30. Aþaðýdakilerden hangisi semâî amildir?
****** لم
كتب
جاهل
الفعل المضارع
مضاف إليه
31. (.كلُّ حسودٍ مُحْرِقٌ حسده عملَه) cümlesinde altý çizili kelimenin irabý ile ilgili verilenlerden hangisi doðrudur?
(إن)nin ismidir, fetha ile mansuptur.
(مُحْرِقٌ)nun failidir. ötre ile merfudur. *******
Haberdir, ötre ile merfudur.
Mübtedadýr, ötre ile merfudur.
Mefuldür, mahallen mansuptur.
32. يا خالد الشجاع Cümlesinde münadaya tabi olan kelimenin almasý gereken hareke nedir?
Sadece fetha ile mansub olabilir.
Sadece damme ile merfu olabilir.
Fetha ile mansub, mahallen merfu olur.
Fetha ile mansub veya damme ile merfu olabilir. *****
Münadaya tabi olduðu için hareke almaz.
33. (أظهر) kelimesinin zýt anlamlýsý aþaðýdakilerden hangisidir?
أخْفَى *****
أعلم
حديث
مَنَعَ
أخر
34. “كان في المدينة في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم تسعة مساجد”
cümlede altý çizili ifadeyi öðrenmek için hangi soru sorulabilir?
كم مسجدا كان في المدينة في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم؟ ******
في أي وقت كانت تسعة مساجد في المدينة ؟
هل في المدينة تسعة مساجد في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم؟
أين كانت المساجد في زمن الرسول صلى الله عليه وسلم؟
في عهد من بُنِي تسعة مساجد في المدينة؟
35. (............اللهُ متمكناً بمكانٍ.) cümlesindeki boþluða aþaðýdaki kelimelerden hangisi uygundur?
ما *****
لا
لنْ
منْ
إنْ
36. الوقت مهارة، علينا - كوالدين - ممارستها وتعليمها لأبنائنا
cümlesinin en yakýn Türkçe karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
Vakit idaresi, anne baba olarak bizim ve çocuklarýmýzýn uygulamasý gereken bir beceridir.
Vakit idaresi, anne baba olarak uygulamamamýz ve çocuklarýmýza öðretmememiz gereken bir beceridir.
Vakit idaresi, anne babalarýn uygulamasý ve çocuklarýna öðretmesi gereken bir beceridir.
Vakit idaresi, uygulamamýz ve çocuklarýmýza öðretmemiz gereken bir beceridir.
Vakit idaresi, anne baba olarak uygulamamýz ve çocuklarýmýza öðretmemiz gereken bir beceridir*
37. كان اهتمام المسلمين بهذه المدينة رغبة منهم في تحقيق بشارة النبي صلى الله عليه وسلم
cümlesinin en yakýn Türkçe karþýlýðý aþaðýdakilerden hangisidir?
Müslümanlarýn bu þehirlere önem vermelerinin sebebi Nebi (s.a.)’in mucizesini gerçekleþtirme istekleriydi.
Müslümanlarýn bu þehre önem vermelerinin sebebi Nebi (s.a.)’in müjdesini gerçekleþtirme istekleriydi. ********
radyobeyan