Tefsir ve Tefsir Metinleri
Pages: 1
Konulu tefsir By: hafiza aise Date: 01 Aralýk 2012, 17:45:53
KONULU TEFSÝR

1-Konulu (mevdu’) tefsir nedir?
 C:herhangi bir konuyu Kur an ýn bütünlüðü içinde ele alýp,ister ayný ister deðiþik sureþlerde olsuno konuyu uzaktan ve yakýndan ilgilendiren, mekki –medeni tüm ayetleri toplayarak ,nüzüzl sýrasý göz önün debulundururlarak,Kur2an ýn genel uslubu çerçevesinde,mukayeselerle,istenileni ortaya çýkarma çabasýdýr.”

2--)Konulu tefsir alanýnda yapýlan öneml çalýþmalar hangileridri?
  -m Müslim-;Kur2an çaluþmalarýnda yöntem
  -MEVLÜT GÜNGÖR;Tefsirde konulu tefsir metodu
--ÖMER DUMLU; Konulu tefsir  ve düþündürdükleri
  --þahin güven;konulu tefsir metodu
  --muhsin demirci; konulu tefsire giriþ

3--)Konulu tefsir ilk defa hangi asýrda çýkmýuþtýr?
    20. asýrda çýkmýþtýr. Ancak kökleri nin islamýn ilk asrýna kadar  uzandýðý  kabul edilir

4-))Tefsir de konulu tefsirin hz. Peygamberin detefsir metodu olan hangi tefsirle sýký bir iliþkisi vardýr?
C;Kur’an ýn Kur anla tefsirirnd e sýký bir iliþkisi vardýr

5--)Konulu tefsir genel d ekaç kýsýmsa ayrýlýr?
   C; 2 kýsýma ayrýlýr;
  a-)bütün olarak bir sureyi ekle alarak inceleme
  b-) herhangi bir konuyu kur anýn butunluðu için dele alma

6--)Kur anda “salah meselesi” adlý konulu tefsir çalýþmasý kime aittir?
   C; prof dr. Ömer dumlu

7-)Behiy  konulu tefsiri kaça ayýrýr?
  C; üçe ayýrýr
      a-konu birliðini ele almak kuarnýn butunluðu içinde
      b-sýnýrlý bir konuyu özetlemek.. toplumun geliþmesin de kur anýn metodu” vb.. konular
      c-bir sureyý ele alýp onun hedef ve anlamýný acýklamaktýr..

8--)Konulu tefsirle diðer tefsir çeþitleri arasýndaki en bariz fark nedir?
C; k t de kuraný kendi butunluðu için deanlma þansýna daha çok sahip olunur..farklý konuylar degýld ebeli bir konu üzerind eki mütala ve araþtýrmalar konu bütünlüðü gibi arýlarý vardýr. Çok fazla konu dagýtýlmadan konunun iyice anlaþýlmasýna vesile olur.

9--) ibn-i kayyým ýn konulu tefsirle alakalý eseri nedir?
---c; et-týbyaan fii aksam il kuran

10--)Ragýp el ýsfehani hangi eseri yazmýþtýr?
EL-MÜFREDAT

11-)Fazlur-rahmana göre  kUran hakkýnda yazýlan ilk modern batýlý eserler kaç kýsýmsa ayrýlýr nelerdýr?
--c; 3 kýsýma ayrýlýr;
    a-yahudi ve hrýstýyan fikirlerinin Kur ana a etkisisni bulmaya çalýþan eserler
    b-Kur an ýn kronolojýk sýrasýný kurmaya çalýþan eserler
     c-Kur anýn muhtevasýný bütün yada belli yönlerini anlatmayý hedef alan eserler

12-) Nur suresi ayet 55 te Allah neyi kastediyor?
   “yeryuzuzne halef kýlma “ vaat ediliyor

13-)KUR’AN YORUMLANIRKEN NELER DÝKKAT EDÝLMELÝDÝR?
   -C;Kur2an ýn istediði ve muradý doðrultusunda onu yorumlamaktýr.. onun dýþýnda herhangi bir mezhebin meþrebin vb fýrkalarýn sitediði gibi deðil..

14--)izutsu Kuran daki kavramlarý içerik açýsýndan genel olarak kaça ayýrýr?
  a-ahlaki vasfý ile alakalý kavramlar
  b- Alah karþý insanýn temel tutumunu anlatan kavramlar
   c- ahlaki iliþkileri tanzim eden kavramlar
 


S1)Modern dönemdeki yaklaþýmlardan ön plana çýkan metodlar nelerdir ?
C1) Hermeneutik ve semantik

S2)mitodolojiye göre hermeneutiðin anlamý nasýl þekillenmiþtir?
C2) tanrýlarýn habercisi olan Hermes , tanrýlarýn mesajlarýný ölümlülere açýklayarak bildirir. Baþka bir “dünya”ya ait olan bir anlamý, o an içinde yaþanýlan dünyaya aktarma etkinliði olmuþtur. Böylece hermeneutik kavram oluþmuþtur.

S3) eski çaðda hermeneutiðin tanýmý nedir?
C3) söylemek, açýklamak, bir dilden baþka bir dile tercüme etmek

S4) hermeneutik tanýmýnda yer alan “söylemek” in mahiyeti nedir?
C4)hermesin duyurma fonksiyonu ile ilgilidir

S5) hermeneutik kavramý ilk defa kiminle ortaya çýkar?
C5) platon

S6) platon’a göre hermeneutik nedir?
C6) verilen bir þeyi doðru anlamaktýr

S7) aritoteles hermeneutiði nasýl anlar?
C7) dilin ifadelerinin tamamlanmýþ bir tekniði olarak anlar ve bunun içinde dilbilgisi, güzel ve etkili konuþma ve þiir sanatýnýn açýk kanunlarý bilinmelidir.

S8) platon ve aritotales hermeneutiði nasýl ele alýr?
C8) platon: hermeneutiði bir anlama problemi olarak ele alýr. Aritoteles: bir teknk olarak ele alýr.

S9) Xenoplan’ a göre hermeneutik nedir?
C9) yabancý bir dilden yapýlan bir tercüme çalýþmasý, iki dil arasýndaki basit alýþ veriþtir.

S10) stoalýlar’ýn hermeneutiðe bakýþý nedir?
C10) mitolojik örtüleri içerisinde ifade edilen anlam ve ifadelerin asýl ve derin içeriðini ortaya çýkarmaktýr. Bu tavýr hermenutik tarihinin oluþumunda önemlidir.

S11)hermeneutiðin tarihsel görünümü hangi baþlýklar altýnda incelenir?
C11) ilkçað hermeneutiði ( kutsal kitap öncesi, kutsal kitap), ortaçað hermeneutiði, felsefi hermeneutik, romantik hermeneutik, yeniçað hermeneutiði

S12) Ýskenderiyeli Clemens insanlarý iki farklý seviyede ele almýþtýr. Bunlar nelerdir?
C12) 1: kurallara aðýrlýk vererek yaþamlarýný dinsel yasalar temelinde sürdüren inançlý hristiyanlar

2: kurallarla birlikte sevgiye de aðýrlýk veren ve yaþamlarýný doðrular üzerinde temellendiren hristiyanlar

S13) kilise geleneðini kutsal kitabýn otoritesinin yanýnda kesin bir sonuç normu olarak kim öne çýkarmýþtýr?
C13) Tertullianus

S14) hristiyan teolijisinde ilk sistematik hermeneutik kim tarafýndan geliþtirilmiþtir?
C14) Origenes(ms 185-254)

S15) origenes’e göre hermeneutiðin görevi nedir?
C15) kutsal kitabýn açýk, gerçek, ve kurtarýcý anlamýný uygun ve metodik araçlarla ilahi hikmete uygun bir þekilde açýklamak ve onu, üzerindeki kapalýlýktan kurtarmaktýr.

S16) Hieronymus’a göre kutsal kitap nasýl anlaþýlmalýdýr?
C16) kutsal kitabýn yazarý kutsal ruh olduðuna göre ruhani bir þekilde okunmalý ve anlaþýlmalýdýr. Yalnýzca harfi anlamýyla okunursa sapýklýða düþmüþ olunur.

S17)Kitab-ý mukaddes tefsiri alanýnda Antakya Okulunun ruhani önderi kimdir?
C17) Mopsuestialý Theodor

S18)kimin zamanýn kutsal kitaba üç türlü anlam ( harfi, alegorik, moral) verilmesi dört türe (anagojik) çýkarýlmýþtýr?
C18) Johann Cassian

S19) harfi anlam nedir?
C19) yalnýzca kitapta geçen olayý anlatýr

S20) Alegorik anlam nedir?
C20) kitaptaki olayda neye inanýlmasý gerektiðini anlatýr.

S21) Moral anlam nedir?
C21) kitapta geçen olayda anlaþýlan ile ne yapýlmasý gerektiðini anlatýr.

S22) Anagojik anlam nedir?
C22) kitapta anlatýlan olayýn neyi amaçladýðýný öðretir.

S23) orta çaðda kilisenin hermeneutiðinr bakýþý nasýldýr?
C23) kutsal kitabýn literal anlamýnýn “kitabýn eti”, alegorik anlamýn “onun ruhu” olduðunu ileri sürerek bu anlamýn dýþýnda sýrf literal anlamýyla okumayý sapýklýk olarak görmüþtür.

S24) “Catana qurca” yý yani eski yorumcularýn birbirine baðlý açýklama manzumelerini kim toplamýþtýr?
C24) Aquinalý Aziz Thomas

S25) Luther’in “kutsal kitabýn kendi kendisini açýkladýðý” tezi hangi metotla ileri sürülmüþtür?
C25) literal metot

S26) Romantik hermeneutiðin kurucusu kimdir?
C26) Friedrich Schleiermacher

S27) hermeneutik anlama , Schleiermacher’e göre iki ayrý yöntemden oluþur. Bunlar nelerdir?
C27) Gramatik ve psikolojik yöntem

S28) Wilhelm Dilthey’de hermeneutik hangi anlama geliyor?
C28) metinsel kategorilerin ortadan kalktýðý ve ortak bir üretim olarak insani ürünler þekline dönüþtüðü bir yapýdýr.

S29) felsefi hermenutik’in öne çýkan ismi kimlerdir?
C29)Martin Heidegger ve Hans Georg Gadamer

S30) felsefi hermeneutikçiler neyi vurgulamaktadýrlar?
C30) hermeneutiðin bir varoluþ olduðunu

S31) hermeneutiði halen kullananlar kimlerdir?
C31) Habermas, Paul Ricouer, Emilio Betti, Hirsch

S32) Ýslam düþüncesinde hermenutiði bir “kavram” olarak kullanan isimler kimlerdir?
C32) Fazlur Rahman, Nasr Hamid Ebu Zeyd ve Hasan Hanefi ‘dir.

S33) Fazlur Rahman’ýn Kur’an hermeneutiði zemini olarak vahiy anlayýþý nedir?
C33) Kur’an’ýn lafzem ve manen Allah’a ait olduðunu söylemekle birlikte , vahyi bir tarafýyla “ öteden” gelen , diðer tarafýyla peygamberin “içinde” oluþan bir þey diyerek Kur’an ‘ýn çifte tabiat ürünü olduðu fikrine götürür.

S34)Fazlur Rahman’ýn geleneðe bakýþ açýsý nedir?
C34) eleþtirmiþtir

S35)Fazlur Rahmana göre yorum yöntemi nasýl olmalýdýr?
C35) Kuranýn mesajýný ilgilenir. Bu yorumlama süreci ikili bir hareketi içermekte. Önce zamanýmýzdan kuranýn indirildiði zamana gitmeli, sonra tekrar oradan kendi zamanýmýza dönmeliyiz

S36) Fazlur Rahmanýn önerdiði yorum bilim metodundaki ilk hareket neyi içerir?
C36 (özelden genele) kuranýn bazý ayetlerinden onun genel ilkelerinin ortaya çýkarýlýp sistemleþtirilmesine yöneliktir

S37)Fazlur Rahmanýn 2. hareketi nedir?
C37) (genelden özele) genel görüþten kendi zamanýmýzda formüle edilerek uygulanmasý gereken duruma yöneliktir.

S38) Fazlur Rahmanýn asýl üzereinde durduðu konu nedir?
C38) deðerlerin anlamý ve yorumudur. Ona göre deðerler “orada” olan deðil ihtiyaç halinde “çýkartýlan” bir þeydir.


S39) Fazlur Rahmanýn hermeneutiðe katkýsý ne olmuþtur
C39) sadece fikirlerini sunmakla kalmamýþ Gadamer- Betti tartýþmasýnda kendini Betinin yanýnda bir yere yerleþtirerek tartýþmalara katýlmýþtýr.

S40) Kuran hermeneutiði hangi dönemde baþlamýþtýr?
C40) modern dönemde baþlamýþtýr. Temel çýkýþ noktasý metin anlayýþý açýsýndan gelenekle kendileri arasýna bir mesafe koymayý amaçlamaktadýrlar

S41) modern dönemde hermeneutik metot nasýl uygulanmýþtýr?
C41) iki nokyanýn ele alýnmasýyla olmuþtur. Ýlki metnin yapýsýný oluþturan “vahiy” kavramýnýn yeniden deðerlendirilmesi ; ikincisi ise metnin oluþumunda “peygamberin” katkýsýnýn ön plana çýkarýlmasýdýr

S42) Fazlur Rahmanýn Betinin hermeneutiðine katkýsý nasýl olmuþtur?
C42)Bettinin fikirleri gerçek bir bütün olarak anlayabilmek için , onlarý çýktýklarý “kaynak zihinde” incelemek istemesine raðmen Fazlur Rahmanýn fikirlerin görünürde izleyemediðimiz baðlamýný, sadece zihinsel deðil , ayný zamanda çevresel olarak görmesidir.

S43) temelde hermeneutik hakkýnda ne söyleyebiliriz?
C43) insan tarafýndan üretilen ürünlerin anlaþýlmasýna ve yorumlanmasýna yönelik bir gayrettir

S44) hermeneutik metot þayet dini metinlerde uygulanacaksa uygulanabileceði en doðru yer neresidir?
C44) ilahi kelam olan kuran deðil, bir insan türü olan tefsirlerdir.

S45) semantik (anlambilim) nedir?
C45) dili anlam açýsýndan inceleyen daldýr.

S46) anlam incelemesinin diðer adý nedir?
C46) Semaziyoloji

S47)semantik anlamýnda kullanýlan diðer kelimeler nelerdie?
S47) sematoloji, glosoloji, rematik, rematoloji

S48) semantik terimini ilk kullanan kiþi kimdir?
C48) Michel Bréal

S49) semantik kelimesinin kökeni neye dayanýr?
C49) “sema” ( gösterge) kökenli yunanca semaino ( þu yada bu anlam gelmek, anlam aktarmak) sözcüðüne dayanýr.

S50) Palmer’e göre semantiðin konusu nedir?
C50) kelimelerin ve cümlelerin nasýl olup da bir þey ifade edebileceklerini anlamaya çalýþmaktýr.

S51) semantiðin çeþitleri nelerdir?
C51) ruhbilimsel semantik, mantýksal semantik, dilbilimsel semantik, genel semantik.

S52)kurana yönelik yapýlan semantik çalýþmalarýnda kullanýlan semantik çeþiti hangisidir?
C52) dilbilimsel semantik

S53)semantik analiz nedir?
C53) kelimelere, üzerinde ittifak edilen manalar vererek, cümlenin manasýnýn doðruluðunu ifade etme merhalesidir.

S54)semantik analizin temel þartý nedir?
C54) etimolojik sözcüklerin gerekliliðidir

S55) semantik analizle ilgili kavramlar nelerdir?
C55)eþsüremli (kelimelerin belli bir zaman diliminde yatay olarak ele alýnmasý) , artsüremli semantik (tarihsel süreç içinde farklý zaman dilimlerinde meydana gelen deðiþimler göz önünde bulundurularak oluþturulan) , semantik saha ve semantik bað (bir dilin kelimeleri arasýndaki kalýplaþmýþ anlam iliþkileri), odak kelime (semantik alan içerisinde bulunan anahtar kelimelerin birbirinden ayrýlmasýný saðlayan temeldir.) esas mana ( her zaman kelime ile beraber olan mana) , izafi mana ( kelimenin bulunduðu özel sistemden, bu sistemdeki diðer kelimelerle olan münasebetinden kazandýðý özel mana).

S56)semantik metodunun uygulanmasý nasýldýr?
C56) kelimenin eþ anlamlýsý sanýlan diðer kelimelerle bir araya getirilmesi, birbirleriyle kýyaslanmasý, birbirine benzeyip benzemediklerinin incelenmesi, varsa zýt anlamlarýnýn ortaya konulmasý, bu kelimeye tekabül eden diðer kelimelerinde ortaya konulmasý ile belli bir düzen içerisinde deðerlendirilmesi

Ynt: Konulu tefsir SUNUM By: dusakli Date: 11 Eylül 2013, 14:05:10
DOSYA BULUNAMADI DÝYOR HOCAM

Ynt: Konulu tefsir SUNUM By: ayþe Date: 18 Ocak 2015, 19:57:48
1-Konulu tefsirin Arapça ifadesi nedir ?
C- Et-tefsiru’l-mevzui

2- Konulu  tefsir nedir?
C-“Herhangi bir konuyu, Kur’an’ýn bütünlüðü içerisinde ele alýp, ister  ayný ister deðiþik surelerde olsun konuyu uzaktan ve yakýndan ilgilendiren Mekki ve Medeni tüm ayetleri toplayarak, mümkün mertebe nüzul sýrasýný göz önünde bulundurmak konuluyla ve Kur’an’ýn genel üslubu çerçevesinde çeþitli mukayeseler yapmak suretiyle, istenileni ortaya çýkarmaktýr”.

3- Konulu tefsir ilk defa hangi asýrda çýkmýþtýr?
C- Konulu Tefsir Metodunun bugünkü manasý ve adý ilk defa içinde bulunduðumuz asýrda ortaya çýkmýþtýr.

4-Önceki dönemlerde konulu tefsirin izlerini bulmak mümkün müdür?
C- Konulu Tefsir metodu  mana ve isimle ilk defa günümüz asýrda ortaya çýkmakla birlikte, onun köklerinin Ýslam‟ýn ilk asrýna kadar uzandýðýný belirtmek gerekir.

5- Konulu tefsirin , bizzat Hz Peygamber tarafýndan kullanýlmýþ bulunan ve en üstün tefsir metodu olan hangi tefsirle sýký bir iliþkisi vardýr?
C- Kur’an ýn Kur’anla tefsirinde  sýký bir iliþkisi vardýr.

6-Konulu tefsir genelde kaç kýsýmsa ayrýlýr?
 C- 2 kýsma ayrýlýr;
  a-)bütün olarak bir sureyi ekle alarak inceleme
  b-) herhangi bir konuyu kur’anýn butunluðu için dele alma.

7- Behiy  konulu tefsiri üç kýsma ayýrýr , bunlar nelerdir ?
  C- a-Kur’an’ýn bütünlüðü içinde konu birliðini ele almak.
       b-Toplumun geliþmesinde Kur'an'ýn metodu, metafizik karþýsýnda Kur'an'ýn yeri gibi sýnýrlý bir konuyu     özetlemek
      c- Bir surenin hedefini ve onun davetin çerçevesi içerisinde kastettiði anlamý özetlemektir.

8-)Konulu tefsirle diðer tefsir çeþitleri arasýndaki  farklar  nelerdir ?
C-  a-Araþtýrma ve incelemedeki farklýlýktan kaynaklanmaktadýr. Zira konulu tefsir genelde belli bir konu etrafýnda yoðunlaþmakta ve tali derecedeki konular ikinci ve üçüncü sýrada yer alabilmektedirler.
b- Konulu tefsirler, genel tefsirlere nispetle Kur'an'ý kendi bütünlüðü içerisinde anlama þansýna daha çok sahiptir
c- Çok fazla konu daðýtýlmadan konunun iyice anlaþýlmasýnavesile olur.

9- Fazlur-Rahman’ýn da ifade ettiði gibi  Kur’ an hakkýnda yazýlan ilk modern batýlý eserler kaç kýsýmsa ayrýlýr  ? Nelerdir ?
C-  Kur'an hakkýnda yazýlan ilk modern batýlý eserler üç kýsma ayrýlmaktadýr. Bunlar:
1. Hýrýstiyan veya Yahudi fikirlerinin Kur'an'a olan etkisini bulmaya çalýþan eserler.
2. Kur'an'ýn kronolojik sýrasýný kurmaya çalýþan eserler.
3. Kur'an'ýn muhtevasýný ya bir bütün olarak, ya da, belli yönleri itibariyle anlatmayý hedef alan eserlerdir.




10- Konulu tefsir hakkýnda yapýlan önemli  araþtýrmalar nelerdir ?
a. Emin el-Huli, Tefsir ve Tefsirde Edebi Tefsir Metodu.
b. Seyyid Mürsi, Drasat fi't-Tefsiri’l-Mevduî,
c. Hicazî, el-Vahdetu’l- Mevduiyyetu fi’l-Kur’ani’l-Kerim,
d. Mevlüt Güngör, Tefsirde Konulu Tefsir Metodu,
e. Ömer Dumlu, Konulu Tefsir ve Düþündürdükleri,
f. Mustafa Müslim, Kur’an Çalýþmalarýnda Yöntem.
g. Hasan Hanefi, Konulu Kur’an Tefsiri Metodu.
h-Güven Þahin-Konulu Tefsir
ý.Muhsin Demirci-Konulu Tefsire Giriþ



11- Konulu Tefsirde uyulmasý gereken hususlar nelerdir ?
1-Kavramýn Muhtevasýný Tespit Etmek
2-Kur‟an‟ýn Bütünlüðüne Dikkat Etmek
3- Kur’an’ýn Genel Üslubuna Riayet Etmek
4-Lügat ve semantik alan çalýþmasý
5-Hedef Belirleme
6-Zaman
7-Mukayeseler Yapmak
8-Kavramlarla Ýrtibatlandýrmak
9-Tefsirlere Müracaat Etmek
10-Kaynak araþtýrmasý yapmak
11-Konuyla ilgili Ayetleri Bir Arada Görme
12-Kýraat
13-Ýsrailiyyat   
14-Hadis

12-) Nur suresi ayet 55’  te  ne anlatýlýyor ?
  C- “Yeryüzüne  halef kýlma “ meselesi anlatýlýyor.
Konulu Tefsir de Ýbn Teymiye’nin tefsiri sure bazýnda önemli bir örnektir
 Konulu tefsir okuyucuya oldukça kolaylýk saðlar.
Konulu tefsirin usulünü anlatan çalýþmalar oldukça azdýr.

Ünite  Sorularý
    1.Aþaðýda verilen seçeneklerden hangisi Konulu Tefsirin tanýmýnda yer almaz.

 A) Kur’an’ýn bütünlüðü içerisinde ele alýp, ister ayný ister deðiþik surelerde olsun konuyu
uzaktan ve yakýndan ilgilendiren
B) Mekki ve Medeni tüm ayetleri toplayarak,
C) Kesin olarak nüzul sýrasýný göz önünde bulundurmak koþuluyla
 D) Kur’an’ýn genel üslubu çerçevesinde
 E) Çeþitli mukayeseler yapmak suretiyle istenileni ortaya çýkarmaktýr.

2. Konulu Tefsir için aþaðýda verilen yargýlardan hangisi yanlýþtýr.
 A) Konulu tefsir çaðýmýzda ortaya çýkmýþtýr.
 B) Önceki dönemlerde konulu tefsirin izlerini bulmak mümkün deðildir.
 C) Ýbn Teymiye’nin tefsiri sure bazýnda önemli bir örnektir.
 D) Konulu tefsirin usulünü anlatan çalýþmalar oldukça azdýr.
 E) Konulu tefsi okuyucuya oldukça kolaylýk saðlar.

 3. Aþaðýda verilen Arapça ifadelerden hangisi konulu tefsir anlamýný vermektedir.

A) et-tefsiru’l-mevzuî,
B) el-Vahdetu’l-Mevzuyye,
C) et-Tefsiru’l-Ġlmî
D) et-Tefsir bi’d-Diraye
 E) et-Tefsir bi’r-Rivaye

4. Ýbn Teymiye’nin Bakara suresi için yaptýðý özette Bakara suresi ile ilgili hangi bilgi yer almaz.

A) Ýnanç yönünden Bakara suresinin ilk ayetleri irdelenir.
B) Tavafý Kâbe, hatta kalp, beden ve malla alakalý ibadetlerden sonra zikretmesi.
C) Bundan sonra Ýsrail oðullarýna hitaba ve Musa'nýn onlarla olan kýssasýna geçti.
D) Allah’ýn Hz. Musa ile konuþmasý
 E) Sonra Allah, Hz. Ýbrahim'in dini üzere olan Ýslâm'ýn esaslarýný açýklamaya baþladý.

 5. Aþaðýda verilen bilgilerden hangisi konulu tefsirde yer almaz.
A) Zaman
B) Hadis
C) Lügat
D) Ýsrailiyyat
 E) Makam




radyobeyan