Hicaz Demiryoluyla Mekke 24 saat By: selsebil Date: 15 Eylül 2009, 16:42:27

Ulaþtýrma Bakanlýðý Müsteþar Yardýmcýsý Suat Hayri Aka, Hicaz Demiryolu’nun yeniden canlandýrýlmasýyla ilgili projenin çalýþmalarýnýn sürdüðünü belirterek, “Proje tamamlandýðýnda Ýstanbul’dan yola çýkan bir tren, 24 saatte Mekke’de olacak” dedi
Türk Amerikan Ýþadamlarý Derneði’nin (TABA/AmCham) düzenlediði iftar yemeði sonrasýnda konuþan Suat Hayri Aka, Osmanlý topraklarýnda yapýlan ilk demiryolunun 1856’da iþletmeye açýlan Ýskenderiye-Kahire demiryolu olduðunu hatýrlatarak, Hicaz Demiryolu’nun yeniden hayata geçirilmesi için Türkiye, Ürdün ve Suudi Arabistan’ýn bu hattýn yapýlmasýna müþterek karar vermesi gerektiðini söyledi.
Türkiye köprü olacak
Aka, Hicaz Demiryolu’nun tekrar canlandýrýlmasý için Türkiye’de Ýstanbul-Ankara-Konya yüksek hýzlý demiryolu hattý inþaatýnýn devam ettiðini aktararak, þu bilgileri verdi: “Konya-Karaman-Adana sýnýr rehabilitasyon projesinin yapýmýna kýsa sürede baþlanacak. Marmaray Projesi ve Ýstanbul-Edirne Hýzlý Tren Projesi de tamamlandýðýnda Suudi Arabistan yarýmadasý ile Avrupa, Türkiye üzerinden modern bir demiryolu ile baðlanmýþ olacak. Türkiye projeye hýzlý tren istasyonlarýyla baþladý. Diðer ülkelerin de projeleri var. Suriye, Ürdün ve Suudi Arabistan 2010-2012 gibi projelerini tamamlayacak. Proje bittiðinde Ýstanbul’dan yola çýkan bir tren, 24 saatte Mekke’de olacak.”
Ýlk demiryolumuzu Ýngilizler yaptý
Osmanlý topraklarýnda ilk demiryolu, Ýngilizler tarafýndan 1851’de inþasýna baþlanan ve 1856’da açýlan Ýskenderiye-Kahire demiryolu oldu.
1870’de baþlanan ve 1888’de tamamlanan 1279 metre uzunluðundaki Rumeli Demiryollarý projesiyle Paris, Viyana ve Berlin gibi baþkentler Ýstanbul’a baðlandý. Bu proje, kutsal topraklara da demiryolu ile baðlanma fikrini doðurdu.
Bu dönemde Osmanlý demiryollarý Avrupa devletlerini birbiriyle rekabet ettiði yatýrýmlar haline geldi. 1898’de Baðdat Demiryollarý’nýn imtiyaz hakký Almanlara verildi. Almanya’yý Ýstanbul üzeriden Basra Körfezi’ne baðlayacak olan projeye de 1903’de baþlandý.
Hürriyet